• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Kumman ottaisit ja miksi? Ultrawide vs 4K

4k vai ultrawide

  • 4k 32”

  • Ultrawide 1440x3440 34”

  • Molemmat samassa 2160x5120 40”


Results are only viewable after voting.
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
272
Koetan päättää uutta näyttöä että olisiko se ultrawide vaiko 4K vai peräti molemmat samassa. Budjettia minulla ei vielä ole, mutta tietysti mitä edullisempi niin parempi. Kuvienkäsittely on pääasiallinen käyttökohde ja satunnainen pelailu, olen valmis pudottamaan silmäkarkkia ja resoluutiota tarpeen vaatiessa. Mainittakoon että nykyinen näyttö on 1440x2560 27”. Mietinnässä olleita ruutuja ovat BenQ pd3200u, joku 34” ultrawide tai sitten peräti Dellin 40” 5k2k ruutu, viimeisin tosin tuplahintainen muihin verrattuna. Kertokaapa omat mielipiteet perustelujen kera.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
21
Mulla on 34" ultrawide, enkä tykkää, miten ikkunat jakautuu. Kaksi näyttöä toimisi kivemmin, jolloin valitsisin 4K ja toisen 16:9
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 278
Työkäytössä 4k ja sopii kyllä itselle paremmin, kuin mikään ultrawide malli, joita on tullut testattua myös. 1440p -> 4K on kyllä hyvä siirtymä juuri kuvankäsittelyssä. Peleistä en tiedä. Aiemmin muutaman Dellin näytön omistaneena vaihdoin LG:n näyttöön ja tykkään siitä oikeastaan enemmän kuin yhdestäkään Dellistä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
832
Mulla on 34" ultrawide, enkä tykkää, miten ikkunat jakautuu. Kaksi näyttöä toimisi kivemmin, jolloin valitsisin 4K ja toisen 16:9

Jos olet Windows-käyttäjä, niin Microsoftin omalla PowerToyssilla saat jaettua ne ikkunat kuten itse haluat. Ominaisuus kulkee nimellä FancyZones. Mulla 34" ultrawide ja olen jakanut mieleisiä alueita moneen eri tilanteeseen. Ikkunat on helppo siirrellä nuolinäppäimillä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
765
Koetan päättää uutta näyttöä että olisiko se ultrawide vaiko 4K vai peräti molemmat samassa. Budjettia minulla ei vielä ole, mutta tietysti mitä edullisempi niin parempi. Kuvienkäsittely on pääasiallinen käyttökohde ja satunnainen pelailu, olen valmis pudottamaan silmäkarkkia ja resoluutiota tarpeen vaatiessa. Mainittakoon että nykyinen näyttö on 1440x2560 27”. Mietinnässä olleita ruutuja ovat BenQ pd3200u, joku 34” ultrawide tai sitten peräti Dellin 40” 5k2k ruutu, viimeisin tosin tuplahintainen muihin verrattuna. Kertokaapa omat mielipiteet perustelujen kera.
Jos pääpaino on kuvienkäsittely, niin ehdottomasti hyvällä väriavaruudella oleva 4K IPS paneeli. Näyttöön mahtuu enemmän ikkunoita ja kuvien käsittely on mukavampaa tarkemmalla kuvalla. Pelailuun taasen UW sopisi paremmin. UW-näytön mataluus ja tavallaan turha leveys ei ole hyödyksi oikein kuvankäsittelyssä, reunoille saa toki ikkunoita, mutta itse käsittely ala keskellä on pienempi. Pelikäytössä UW taas sitten loistaa. Leveämpi näkymä tuo monessa pelissä immersiivisyyttä lisää ja peliin "uppoaa" enemmän.

Itselläni on 34" UW näyttö, ja käsittelen kuvia satunnaisesti. Kyllä se siinä menee, mutta varmasti 4K näytöllä homma olisi sujuvampaa. Omassa 34" näytössä on vain pieni kaarevuus, joka ei vääristä kuvaa vielä pahasti, mutta pitkät vaakaviivat eivät ole täysin suoria. Olen myös kokeillut käsittelyä reilusti kaarevammalla UW näytöllä, jossa kaarevuus häiritsi jo selvästi kuvankäsittelyä. Kuvankäsittelyssä siis tasainen on parempi.

Kaikissa näytöissä resoluution tiputtaminen ei ole hyvä idea, toiset skaalautuu paremmin kuin toiset. Tämä kannattaa ottaa huomioon ja selvittää ettei kuva suttuunnu liikaa jos ei käytä paneelin natiiviresoa kokoajan. Toki jos tämä ei häritse pelatessa niin silloinhan se ei haittaa.

Eli, jos pääpaino on kuvien käsittely ja muu toiminta, ottaisin 4K näytön. Jos pääpaino on pelikäyttö, ottaisin UW näytön.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
21

Jos olet Windows-käyttäjä, niin Microsoftin omalla PowerToyssilla saat jaettua ne ikkunat kuten itse haluat. Ominaisuus kulkee nimellä FancyZones. Mulla 34" ultrawide ja olen jakanut mieleisiä alueita moneen eri tilanteeseen. Ikkunat on helppo siirrellä nuolinäppäimillä.
Tutustutaampas. Suuri kiitos. Tää saattaa auttaa paljon myös Zenbook Produon kakkosnäytöllä
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 453
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom