Kuituyhteys ei toimi

Kysäisenpäs täälläkin kun alkaa mennä hermo Telian kanssa. Itselläni on nyt muutaman vuoden ollut kuituyhteys Valokuitusen kautta. Yhteyksiä ollut Telian ja Lounean kautta ja toiminut kuin junan vessa.

Taas oli aika vaihtaa yhteys Lounealta Telialle, mutta tällä kertaa ei mennytkään ihan putkeen. Lounea katkesi sovitusti ja Telialta oli tilattu kytkentä samalle päivälle. Yhteys ei kuitenkaan alkanut toimia.

Tästä on nyt kohta viikko ja olen ollut yhteydessä Teliaan käytännössä päivittäin. Heidän mukaansa vian ei pitäisi olla siellä päässä. Kuitumuunnin on resetoitu kymmeniä kertoja, samoin kuin reititin (Ubiquiti HD). Reititin ilmoittaa ettei saa IP-osoitetta. Olen kokeillut kytkeä koneen myös suoraan kuitumuuntimeen -> ei yhteyttä

Olenko tulossa hulluksi kun minun on mahdoton uskoa ongelman olevan omissa laitteissa näiden toimenpiteiden jälkeen ja kun Lounean liittymän kanssa toimi juuri?

Ei ainakaan olisi mitenkään uusi asia, että Telia kivenkovaan väittää ettei vika ole heillä, vaan asiakkaan päädyssä, ja joudut vielä pari kertaa tappelemaan ennen kuin myöntävät virheensä. Tämä on ollut tuttua niin yksityis- kuin yritysasiakkaana.

Ei valokuituyhteys, mutta ihan perinteinen kaapeliverkkoyhteys pimeni pari kuukautta sitten minulta ja naapuriltani. Testattiin laitteet vielä päikseen, ei toimi. Toimitin kuvat Telialle asetussivuista. Telia haluaa väkisin, että haen toiselta puolelta kaupunkia lainalaitteen. Isken lainalaitteen kiinni, ei toimi. Internet-yhteyttä "testattiin" heidän puoleltaan jotenkin etänä useaan kertaan, ja tämä etätestaus oli vahvasti sitä mieltä että kaikki kunnossa. Vasta jonkun kolmannen chat-yhteydenoton, ja kaikkie näiden testauksien ja säätöjen jälkeen heistä joku vihdoin lähti katsomaan laitteita paikanpäälle - ja oho, siellähän oli heidän puoleltaan mennyt joku vikaan tai joku laitteistovika. Internet alkoi toimimaan, ja joku 12h myöhemmin tuli tekstiviesti "liittymäsi oli alueellisen verkkovian piriissä ja vika on nyt korjattu".

Telia on erinomainen niin kauan kun kaikki toimii, mutta nuo harvat ongelmatilanteet pistää vituttamaan.

...kohta on itselläkin Valokuitunen ja Telia, katsotaan meneekö ongelmitta. :rolleyes:

Telia on erinomainen niin kauan kun kaikki toimii, mutta nuo harvat ongelmatilanteet pistää vituttamaan.

...kohta on itselläkin Valokuitunen ja Telia, katsotaan meneekö ongelmitta. :rolleyes:
Niin, kaikki ovat erinomaisia niin kauan kun kaikki toimii.
Varsinainen erinomaisuus syntyy siitä, miten vikatilanteet hanskataan.

Niin, kaikki ovat erinomaisia niin kauan kun kaikki toimii.
Varsinainen erinomaisuus syntyy siitä, miten vikatilanteet hanskataan.

Alkuperäinen kommentti ehkä vähän hassusti muotoiltu, mutta kuitenkin: 8 vuoden aikana Telian kaapeliyhteyden minulla taisi olla alle 5 nettikatkoa, josta muut kestivät niin pienen hetken ettei niistä edes tarvinntu olla yhteydessä asiakpaslveluun. Ja osasta Telia ilmoitti etukäteen, eli olivat normaaleja suunniteltuja katkoja alueella. Lisäksi Telia ei soitellut perään liittymäasioissa kertaakaan, eikä kysellyt puhelinliittymästäni tai muusta enää sanallakaan kun totesin, että en anna markkinointilupaa ja puhelinliittymäni maksaa työnantaja. Lisäksi kun kävin tämän yhteyden katkaisemassa, se sujui asiallisesti ilman mitään mukinoita. Samalla toki myivät minulle 4G-yhteyden, mutta myyjän kanssa myös mielestäni asiallisesti katsottiin, mikä tulee käytölläni fiksuimmaksi ja halvimmaksi vaihtoehdoksi.

Eli kyllä, vaikka varsinainen erinomaisuus syntyy juurikin vikatilanteiden hoitamisesta, niin näitä varsinaisia selvitettäviä vikatilanteita olen joutunut kärsimään ainoastaan yhden kuluttaja-asiakkaana. Se on mielestäni erinomaista verrattuna siihen, että vikatilanteet olisi jatkuvia - vaikka niissä saisikin erinomaista palvelua. Chattipalvelut näillä suurilla operaattoreilla valitettavasti sitten kaikilla ovat ihan hirveitä. Elisa on ihan hirveä vänkyrä ja pakkosyöttää Elisa Viihteen vaikka väkisin, DNAn asiakaspalvelijalta taas olen sisäpiiritietona kuullut ettei heillä ole lupa siirtää asiakasta millekään oikeasti tekniselle asiantuntijalle, vaan siellä pelataan sitten rikkinäisellä puhelimella kun asiakaspalvelija (joka ei välttämättä ole elämässään edes nähnyt verkkomodeemin asetussivua) yrittää selvittää eteenpäin jollekin asiasta tietävälle - jos nyt edes saavat itse apuun sellaisen. En sikäli ihmettelisi, vaikka Telian ja Elisan asiakaspalvelussa olisi tismalleen sama tilanne.

...yrityspuolella ei taas sitten ole Telian selvitystöistä tai vakaudesta ihan hirveästi kehuttavaa, mutta onneksi nuo verkkoselvitykset eivät kuulu työnkuvaani, niin lähinnä kuulen niitä kollegoilta jotka saaneet tarpeekseen.

Ei ainakaan olisi mitenkään uusi asia, että Telia kivenkovaan väittää ettei vika ole heillä, vaan asiakkaan päädyssä, ja joudut vielä pari kertaa tappelemaan ennen kuin myöntävät virheensä. Tämä on ollut tuttua niin yksityis- kuin yritysasiakkaana.

Ei valokuituyhteys, mutta ihan perinteinen kaapeliverkkoyhteys pimeni pari kuukautta sitten minulta ja naapuriltani. Testattiin laitteet vielä päikseen, ei toimi. Toimitin kuvat Telialle asetussivuista. Telia haluaa väkisin, että haen toiselta puolelta kaupunkia lainalaitteen. Isken lainalaitteen kiinni, ei toimi. Internet-yhteyttä "testattiin" heidän puoleltaan jotenkin etänä useaan kertaan, ja tämä etätestaus oli vahvasti sitä mieltä että kaikki kunnossa. Vasta jonkun kolmannen chat-yhteydenoton, ja kaikkie näiden testauksien ja säätöjen jälkeen heistä joku vihdoin lähti katsomaan laitteita paikanpäälle - ja oho, siellähän oli heidän puoleltaan mennyt joku vikaan tai joku laitteistovika. Internet alkoi toimimaan, ja joku 12h myöhemmin tuli tekstiviesti "liittymäsi oli alueellisen verkkovian piriissä ja vika on nyt korjattu".

DNAlla on ihan sama juttu, vika on aina asiakkaan laitteissa, mutta joka kerta vika on löytynyt DNAn päästä.
Itsellä jatkunut noin 2kk lataus- ja lähetysnopeuksien suuri heittely ja nyt viimein tällä viikolla suostuivat hyvittämään 30€ tulevissa laskuissa, onneksi täysin pimeänä yhteys ei pitkiä aikoja ole ollut.

Kysäisenpäs täälläkin kun alkaa mennä hermo Telian kanssa. Itselläni on nyt muutaman vuoden ollut kuituyhteys Valokuitusen kautta. Yhteyksiä ollut Telian ja Lounean kautta ja toiminut kuin junan vessa.

Taas oli aika vaihtaa yhteys Lounealta Telialle, mutta tällä kertaa ei mennytkään ihan putkeen. Lounea katkesi sovitusti ja Telialta oli tilattu kytkentä samalle päivälle. Yhteys ei kuitenkaan alkanut toimia.

Tästä on nyt kohta viikko ja olen ollut yhteydessä Teliaan käytännössä päivittäin. Heidän mukaansa vian ei pitäisi olla siellä päässä. Kuitumuunnin on resetoitu kymmeniä kertoja, samoin kuin reititin (Ubiquiti HD). Reititin ilmoittaa ettei saa IP-osoitetta. Olen kokeillut kytkeä koneen myös suoraan kuitumuuntimeen -> ei yhteyttä

Olenko tulossa hulluksi kun minun on mahdoton uskoa ongelman olevan omissa laitteissa näiden toimenpiteiden jälkeen ja kun Lounean liittymän kanssa toimi juuri?
Tarina kuullostaa siltä että Avoimessa kuidussa on se Lounea kytketty pois, mutta ei ole kytketty Telian nettiä, tai jos on niin joku parametri ristissä.
"myyjän" tehtävä se korjata, tuossa nyt tavallaan sillä sopimus suhde Valokuituseen kuidun osalta ja netin osalta Teliaan, mutta kai selkeintä se että Telia hoitaa homman kuntoon. Ja tässä tapauksessa nyt sattuu olemaan samaa konsernia kuin Avoinkuitu ja Valokuitunenkin on Telian osakkuus yhtiö.

Se mikä tökkii niin voi arvailla, asikkaan päässä ei ole paljoa muuta kuin se että oma piuha on oikeassa portissa kuitumuunnikytkimessä. siitä portista eteenpäin on operaattorin heiniä.

Toki voi se vika olla asikkaankin päässä, mutta Telialta saa useamman julkisen IPn, joten niitä tuskin olet kaikkia hukannut, yksittäinen laite voi toki sekoilla, mutta kerroit että olet aiemmin tominutta reititintä kytkennyt, että jotain muuta laitetta suoraan, ja ilmeisesti ihan maltilla, ettei siitä kyse että kestää vähän aikaa.

Avoimenkuidun kytkimet tyypillisesti tarjoaa kaikista porteista saman netin, jos liittymässä vain yksi netti, mutta jos et ole kokeillut toisia portteja niin kokeile ne maltilla.

Mutta eniten veikkaan sitä että kytkennässä mennyt joku pieleen, niitä tarinoiden mukaan joskus sattuu, eli yritä saada poptkittua jonkun tekemään jotain, ja toki sieltä sitten joku tulee paikanpäälle jos ei etänä lähde lentoon.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 498
Jäsenet
76 446
Uusin jäsen
OTBB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom