Hei
tarvitsisin apua joltain henkilöltä joka ymmärtää palo-ovista tai paloturvallisuudesta jotain. Asun ulkomailla kerrostalossa alimmassa kerroksessa ja oman kotioveni edessä on paksu ovi joka on kiinni kuvan mukaisella kiinnikkeellä. Nuo osat ovat ikään kuin magneettisia ja niiden vieressä on valopainikkeelta näyttävä painike jossa lukee "ovi" ja jota painamalla magneetti päästää irti ja ovi sulkeutuu automaattisesti.
Olen ajautunut suhteettoman pahaan riitaan naapurini kanssa joka on jo valittanut taloyhtiölle että vaarannan ihmisten hengen preferoimalla pitää oven suljettuna. Syy miksi pidän (tai haluaisin pitää) oven suljettuna on se, että asun alimmassa kerroksessa ja ovi (liekkien ja savun lisäksi) torjuu oikein hyvin rappukäytävän ääniä jotka muutoin kuuluvat aika selkeästi huoneistooni. Naapurini taas ilmeisesti ei jaksa nähdä vaivaa avata ovea (heidän asuntonsa on käytävän perällä kauempana käytävän melusta) ja haluaa pitää sitä auki.
Nyt minulle on siis väitetty että ovi PITÄÄ PITÄÄ AVATTUNA muutoin vaarannan paloturvallisuuden ja ihmisten hengen. Lisäksi on väitetty että ovi on kytkösissä G4S järjestelmiin ja mahdollisesti palohälyttimet eivät toimi oikein tai oven sulkeminen (sen napista) voi aiheuttaa vääriä hälytyksiä. Lisäksi on esitetty joitakin väitteitä että ovi olisi yhteyksissä videosurveillance-kameroihin.
Oma maallikkokäsitykseni on seuraava;
1. palo-ovi on käytännössä poikkeuksetta turvallisempi suljettuna.
2. Kuvan mukainen kytkös ei todellakaan ole mitenkään niin hieno ja monimutkainen järjestelmä kuin minulle annetaan ymmärtää että se aiheuttaisi G4S hälytyksiä tai olisi liitetty videojärjestelmiin millään tavalla. (en edes tiedä onko täällä kameroita, en ole huomannut missään)
Maallikkokäsitystäni tukee ainakin se, että ovi on ollut jo monta vuotta enimmäkseen kiinnin ennen kuin nämä uudet naapurit ovat muuttaneet viime vuonna tähän taloon.
Onko kenelläkään mitään käsitystä kuinka tällaiset palo-ovet yleisesti toimii tai mahdollisesti esittää ajatuksia mitä kaikkea tuollaisella magneetti-liitännällä voidaan tehdä?
Haluaisin joko saada vahvistuksen siitä, että maallikkokäsitykseni on täysin hakoteillä TAI jotain lisäapua tällaisen keskustelun tekniseen puoleen.