Ratkaistu Kuinka saada win 11 kone pysymään oikeassa ajassa

Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Tää paska menee koko ajan eteenpäin. Onko jotain keinoa?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
NTP käyttöön ja Mikesin julkisesta aikapalvelimesta aika synkronointiin.




Access is free
time.mikes.fi (194.100.49.139) ntpd 4.2.8p10
time1.mikes.fi (194.100.49.151) chrony version 3.5
time2.mikes.fi (194.100.49.152) ntpd 4.2.8p12
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
72
Menemällä biosiin ja laittamalla ajan kohilleen.
Juuri tämän ongelman kanssa myös itse painin ja yritin BIOS:ista vaihtaa kellonaikaa, mutta ei ole vaihdettavissa. Nuolinäppäimillä ei voi valita system timea, vaan se aina skippaa sen yli.

Ongelma minulla tosin erilainen kuin alkuperäisellä kysyjällä, eli Windowsin ja Linuxin aika on oikeassa, mutta BIOS:in aika on kaksi tuntia jäljessä ja FreeBSD lukee BIOS:ista ajan ja näin myös joka käynnistyksellä myös FreeBSD:n aika on väärässä.

Pystyyköhän tuota BIOS:in aikaa Windowsin puolelta mitenkään säätämään, kun BIOS:in puolella se ei ole säädettävissä?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Ei tuossakaan intialaisen videossa ollut kuin se, että paina manuaalisesti aika oikeaksi. Ongelmahan ei ole se, vaan se, ettei tämä tunnu sitä millään intervallilla päivittelevän yhtään.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
@Aikoja Emolevyn kellosiru on sitten viallinen. Toki voi koittaa vaihtaa bios pariston ensin, ennen kuin sanoo että se nappiparisto on sökö. En tiedä voiko niitä kellosiruja vaihtaa, itsellä on ollut SER rautaa ajossa ja NTP käytössä, toimii, kunhan paristo on ok.
Miten päädyin tähän; ekan viestin perusteella, kello kerran edistää, paristo olis ok, joten se olis kellosiru..
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Juuri tämän ongelman kanssa myös itse painin ja yritin BIOS:ista vaihtaa kellonaikaa, mutta ei ole vaihdettavissa. Nuolinäppäimillä ei voi valita system timea, vaan se aina skippaa sen yli.

Ongelma minulla tosin erilainen kuin alkuperäisellä kysyjällä, eli Windowsin ja Linuxin aika on oikeassa, mutta BIOS:in aika on kaksi tuntia jäljessä ja FreeBSD lukee BIOS:ista ajan ja näin myös joka käynnistyksellä myös FreeBSD:n aika on väärässä.

Pystyyköhän tuota BIOS:in aikaa Windowsin puolelta mitenkään säätämään, kun BIOS:in puolella se ei ole säädettävissä?
Sinun BIos on aikavyöhykkeellä GMT0000. Siksi 2 h ero. Tai sitten se Linux on myös tälllä vyöhykkeellä..
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Emolevyn kellosiru on sitten viallinen. Toki voi koittaa vaihtaa bios pariston ensin, ennen kuin sanoo että se nappiparisto on sökö. En tiedä voiko niitä kellosiruja vaihtaa, itsellä on ollut SER rautaa ajossa ja NTP käytössä, toimii, kunhan paristo on ok.
ekan viestin perusteella, kello kerran edistää, paristo olis ok, joten se olis kellosiru..
Nyttenkin kolme sekuntia edistänyt vaikka eilen tehty synkronointi. Kävin äsken biosissa eikä sieltä voi kellonaikaa edes vaihtaa, hyppäsi yli koko valinnasta.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Ei tuossakaan intialaisen videossa ollut kuin se, että paina manuaalisesti aika oikeaksi. Ongelmahan ei ole se, vaan se, ettei tämä tunnu sitä millään intervallilla päivittelevän yhtään.
Kokeile näitä ohjeita.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Okei, tein nyt tuon yllä olevan mukaisen services.msc jutun, siinä sanottiin että katso toimiiko, no mistä sen nyt tietää toimiiko se, pitikö sen heti uudelleen käynnistämisen jälkeen päivittyä jotenkin, näkeekö esim.

1711863550338.png




Tästä. Ei ainakaan aikaleima muuttunut miksikään edellisestä manuaalipäivityksestä.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
72
Sinun BIos on aikavyöhykkeellä GMT0000. Siksi 2 h ero. Tai sitten se Linux on myös tälllä vyöhykkeellä..
Alunperin Linux oli UTF ja Windows local time ja ne oli eri ajassa, mutta sain ne kovalla säätämisellä synkkaan, kun korjasin molemmat samaan local timeen, vai oiskohan ollu UTF? Nyt sain myös FreeBSD:n synkkaan kun pistin sinne asetuksen, että joka käynnistyksellä hakee aikapalvelimelta oikean ajan. Nyt ainoastaan BIOS:in kellonaika on väärässä ja sitä ei pysty korjaamaan, koska sitä ei pysty valitsemaan, mutta kaikkien käyttöjärjestlemien kellonaika on oikeassa, joten BIOS:in kellonajalla ei käytännössä ole merkitystä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
72
Nyttenkin kolme sekuntia edistänyt vaikka eilen tehty synkronointi. Kävin äsken biosissa eikä sieltä voi kellonaikaa edes vaihtaa, hyppäsi yli koko valinnasta.
Mulla sama, enkä keksi, miten sitä BIOS:in kellonaikaa voisi muuttaa ja mistä se hakee sen kellonajan.

EDIT: Nyt kun muistelen, taisin korjata tuon Windows/Linux-kellonaikaongelman tuolla rekisterikorjauksella:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation]
"RealTimeIsUniversal"=qword:00000001

Eli tuo kun on 1, niin BIOS:in kellonaikaa ei pysty muuttmaan, mutta käyttöjärjestelmän kellonaika päivittyy automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Nyttenkin kolme sekuntia edistänyt vaikka eilen tehty synkronointi. Kävin äsken biosissa eikä sieltä voi kellonaikaa edes vaihtaa, hyppäsi yli koko valinnasta.
Esim. Asus emoissa kellonaika vaihdetaan sieltä vasemmasta yläkulmasta, ei siitä system time kohdasta.
1711871836183.png
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Esim. Asus emoissa kellonaika vaihdetaan sieltä vasemmasta yläkulmasta, ei siitä system time kohdasta.
Mulla on esim. Asus. Ja ei se väärässä näyttänyt olevan, ja joo taisin vaihtaa kun konetta asentelin tosiaan manuaalisesti ton. Mutta eikö tässäkään ole mitään pysy ajassa automaattisesti. Olisiko sillä mitään väliäkään kun eihän se aika biosista tule vaan windowsista itsestään?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 950
Miten vanha Asuksen emo? Jos kovinkin vanha, niin kannattaa ainakin kokeilla vaihtaa nappiparisto emolta.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Miten vanha Asuksen emo? Jos kovinkin vanha, niin kannattaa ainakin kokeilla vaihtaa nappiparisto emolta.
2,5 vuotta taitaa olla. Asus PRIME B560-PLUS

Jos emolevystä pettää paristo niin eikö se oo aina defaulteissa käynnistäessä. Voin mää sen vaihtaakin ei siinä.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Mulla sama, enkä keksi, miten sitä BIOS:in kellonaikaa voisi muuttaa ja mistä se hakee sen kellonajan.

EDIT: Nyt kun muistelen, taisin korjata tuon Windows/Linux-kellonaikaongelman tuolla rekisterikorjauksella:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation]
"RealTimeIsUniversal"=qword:00000001

Eli tuo kun on 1, niin BIOS:in kellonaikaa ei pysty muuttmaan, mutta käyttöjärjestelmän kellonaika päivittyy automaattisesti.
Muistat väärin ei vaikuta biosiin. Mutta dual-bootin kellon ongelmia tuolla korjataan. Windowsille kerrotaan että biosin kello eli paikallinen käyttää UTC aikaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
795
Olen huomannut myös että Win11 ei jotenkin "muista" hakea aikaa ja kello menee hiljalleen väärin. Nyt juuri kun tarkistin, niin siellähän se vika taas näkyy. Ihan kuin ei olisi kelloserveriä asetettu, mutta siellä oli muistaakseni kolme ja ne mitä win-asennuksessa sinne tuli. En ole säätänyt serveriä tai päivitystiheyttä. Että bugilta haisee ..

timejuttu.png
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Olen huomannut myös että Win11 ei jotenkin "muista" hakea aikaa ja kello menee hiljalleen väärin. Nyt juuri kun tarkistin, niin siellähän se vika taas näkyy. Ihan kuin ei olisi kelloserveriä asetettu, mutta siellä oli muistaakseni kolme ja ne mitä win-asennuksessa sinne tuli. En ole säätänyt serveriä tai päivitystiheyttä. Että bugilta haisee ..

time.windows.com ainakin toimii.

Ja mikä oli syynä että services.msc timenow oli jostain syystä asetettu manual.

Näin ainakin luulen että se syy oli. Sen asetuksen, oli siinä jotain muutakin miti säätää, mutta kuitenkin tuo riitti.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Sellaistakin on tullut nähtyä, että nettioperaattorilta on ollut tukittuna tarvittava portti eikä sen takia kello päivity....
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Nyt sen sitten viimeistään tiedän. Juuri käynnistin koneen ja samalla Windows oli päivittänyt itse aikansa, ilman että tarvitsi kirjautua admin-tilillä.

Ratkaisu oli tämä, ja siis mitään rekisterin muokkauksia ei tarvinnut tehdä, vain tuo ensimmäinen services-juttu alusta:



Mistähän ihmeen syystä tuo palvelu on optiona manual eikä automaatti.
 

Jyrmo

Volvoja ja Saabbeja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
312
Käsittää kellon kuuluu mennä eteenpäin?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
795
Olen huomannut myös että Win11 ei jotenkin "muista" hakea aikaa ja kello menee hiljalleen väärin. Nyt juuri kun tarkistin, niin siellähän se vika taas näkyy. Ihan kuin ei
Nyt on taas sama tilanne, kello on noin 5 sek väärässä ja viimeksi haki aikaa 5 vuorokautta sitten. Heti jos painan sync now niin se hakee kyllä ajan kuntoon, yhteys on siis kunnossa. Tarkistin services ja timebrokersvc on running.

mikes.png
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
846
Nyt on taas sama tilanne, kello on noin 5 sek väärässä ja viimeksi haki aikaa 5 vuorokautta sitten. Heti jos painan sync now niin se hakee kyllä ajan kuntoon, yhteys on siis kunnossa. Tarkistin services ja timebrokersvc on running.

Nyt sen sitten viimeistään tiedän. Juuri käynnistin koneen ja samalla Windows oli päivittänyt itse aikansa, ilman että tarvitsi kirjautua admin-tilillä.

Ratkaisu oli tämä, ja siis mitään rekisterin muokkauksia ei tarvinnut tehdä, vain tuo ensimmäinen services-juttu alusta:



Mistähän ihmeen syystä tuo palvelu on optiona manual eikä automaatti.
Tämä toimi itselle ja nyt joka päivä koneen startatessa on kello päivitetty.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 252
Viestejä
4 217 443
Jäsenet
71 013
Uusin jäsen
goozer

Hinta.fi

Ylös Bottom