Kuinka paljon ajettuna ja minkä ikäisenä auto kannattaa myydä?

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 804
Jos ajaminen on pakkopullaa, niin kitkatkin varmastin menee ympärivuoden.
Tosin, mitään muuta se ei voi olla, jos niillä ajelee ympärivuoden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
Yhden auton ajoin loppuun. Maksoin siitä käytettynä 8000€ ja ajoin 10 vuotta ja myin pois 500€. Kilsoja tuli joku 300 000 muistaakseni.

Toisen auton ostin hintaan 22 000 € 3v vanhana ja myin pois 14 500 € reilun 3,5v päästä. Kilsoja tuli noin 130 000. Tämä oli kyllä ostaessa hyvä diili kun auton hinnasto hinta oli uutena ollut 60 000 €, ei edes mikään harvinainen auto, mutta Diesel ja tuossa juuri Dieseleiden kysyntä romahti sopivasti.

Toisaalta myinkin tuon pois koska Dieselin hinta nousi niin kovaksi ja ostin uuden sähköauton. (Koko auton pitämisen ajan vaimo muistutteli, että ei kannattaisi ostaa Dieseliä ja tavallaan oikeassa oli, mutta oli silti mielestäni kohtuu halvat kilometrit loppujen lopuksi.)

Sitten ostin uuden sähköauton. Hinta oli toki kova ja arvonalenema tulee olemaan paljon enemmän kuin noissa edellisissä. Vielä vähän auki milloin aion myydä pois. Joko ajan tällä 15v niin että ei ole enää mitään arvoa tai sitten aikaisemmin myyn. Mutta luultavasti ajan itse loppuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 220
Mutta hän säästi toisen vannesarjan hinnan! :cigar2:
Mulla on itse asiassa kaksi vannesarjaa joissa on molemmissa kitkat :D


Jos ajaminen on pakkopullaa, niin kitkatkin varmastin menee ympärivuoden.
Tosin, mitään muuta se ei voi olla, jos niillä ajelee ympärivuoden.
Meillä on useampi auto ja kahdessa muussa on normi kesärenkaat. Tuo missä on 2x kitkat on laite jolla ajelen käytännössä pelkkää työmatkaa, moottoritietä noin 80km/pvä. Ei mitään käytännön eroa noihin kesärenkaallisitin. Ääritilanteissa voi tulla kuolemia varmaan rengasvalmistajien propagandan takia, mutta en niissäkään ole vielä päässyt kokemaan olennaista eroa. Ostin joskus "myyntirenkaiksi" silloiseen S80 Volvoon Federalin nastoitettavat nastarenkaat (joita en nastoittanut). Auto jäi talvella kuitenkin sitten laittamatta myyntiin ja ajelin niillä koko talven. Keväällä vasta tajusin että olen ajanut moisilla rimpuloilla koko talven, enkä huomannut mitään erikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Ostin joskus "myyntirenkaiksi" silloiseen S80 Volvoon Federalin nastoitettavat nastarenkaat (joita en nastoittanut). Auto jäi talvella kuitenkin sitten laittamatta myyntiin ja ajelin niillä koko talven. Keväällä vasta tajusin että olen ajanut moisilla rimpuloilla koko talven, enkä huomannut mitään erikoista.
Eiköhän sitä huruttelu onnistu lähes millä kiekoilla vaan jotka etäisesti ovat oikeassa käytössään. Se missä ne erot alkaa näkyä on ääritilanteissa. :) Prätkissä tuon huomaa etenkin helposti, aiemmassa pyörässä jo kumin profiili vaikutti törkeän paljon ajettavuuteen kun sitä kahvaa kääntää vähän enemmän. Sama kaarteissa missä olisi kiva sitä pitoa oikeasti olla. Toiset kumit suti asfaltilla normiajossa kaasusta ja toiset ei märästä asfaltista moksiskaan. Eli mitä halusin tällä kai sanoa niin se että oikein valitut renkaat vaan yksinkertaisesti toimii paremmin "pidemmälle" vietäessä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 220
Joo ja silloin jos ajetaan "limiitillä" niin renkaiden vaikutuksen huomaa. Otetaan nyt huomioon että itse ainakin oletin keskustelevani ihan normaalista tieliikenteestä. Rata-ajo ja muut vastaavat erikseen. Päivittäisessä köröttelyssä ei mitään merkitystä. Joku varmaan tulee kohta toteamaan että mitäs sitten kun ajat sen lapsen päältä kun continentaleilla olisi jarrutusmatka ollut juuri sen 1m pienempi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
280 000km samoilla pyyhkijänsulilla? :rolleyes:
kyllä ja hyvin toimi, toki ajoittain putsaamalla. Lisäksi esim. talvirenkaat oli auton ensimmäiset eikä ne olleet kaljut tai nastoja pahemmin puuttunut. Kesärenkaat oli kolmannet mutta hyvässä kunnossa.
Lievä offtopic, mutta pyyhkijänsulkien vaihtotarve on kyllä iso mysteeri. Edellisessä Touranissa pyyhkijänsulkia meni pari vuoteen eli n. 5-10tkm välein, nykyiseen Mitsuun en ole vaihtanut 2,5v / 38tkm omistusaikana kertaakaan, eikä vaihtotarve ole lähelläkään kun silloin tällöin vain putsaa sulat mekaanisesti esim. talouspaperilla pesulakäynnin jälkeen. Autoilla ajettiin ja niitä myös säilytettiin samoin tavoin autokatoksessa kotona ja töissä taivasalla sisäpihalla.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
Varaosa-alalla liikkuu tietoa, että autojen ensiasennuspyyhkimet ovat huomattavasti paremmasta materiaalista valmistetut kuin jälkimarkkinoilla myytävät, jopa merkkiliikkeen omat tuotteet. Myös moni käyttäjä on huomannut, että ensimmäiset pyyhkimet kestävät vuosia, mutta sen jälkeiset korkeintaan vuoden per setti. En ymmärrä minkä takia tilanne olisi tällainen, mutta asiassa näyttää olevan jotain perää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Ihminen vanhenee ja rapistuu usein nopeammin kuin auto. Näin ollen loppuun ajaminen ei välttämättä tule edes onnistumaan. Itse tykkään ajella uudehkoilla autoilla, joissa on takuu. Nyt on mennyt jo yli 10 vuotta siitä, kun olen joutunut omalla rahalla teettämään autoihin jotain perushuoltoa kummoisempaa. Vuoden tai kahden ikäiset, alle 20 tkm ajetut autot ovat olleet parhaimpia "sijoituskohteita". Hinta on voinut pudota kolmanneksen, mutta vuoden tai parin päästä niistä saattaa saada melkein saman summan vaihdossa tai jopa myytäessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Varaosa-alalla liikkuu tietoa, että autojen ensiasennuspyyhkimet ovat huomattavasti paremmasta materiaalista valmistetut kuin jälkimarkkinoilla myytävät, jopa merkkiliikkeen omat tuotteet. Myös moni käyttäjä on huomannut, että ensimmäiset pyyhkimet kestävät vuosia, mutta sen jälkeiset korkeintaan vuoden per setti. En ymmärrä minkä takia tilanne olisi tällainen, mutta asiassa näyttää olevan jotain perää.
En kyllä keksi mitään syytä tälle väitteelle tueksi, kun ne merkkiliikkeen sulat on täsmälleen samoja sulkia mitä ne tehtaallakin laittaa kiinni. Ja kyseenalaistan kyllä sitä, että sulat pysyisivät hyvinä vuosia.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Varaosa-alalla liikkuu tietoa, että autojen ensiasennuspyyhkimet ovat huomattavasti paremmasta materiaalista valmistetut kuin jälkimarkkinoilla myytävät, jopa merkkiliikkeen omat tuotteet. Myös moni käyttäjä on huomannut, että ensimmäiset pyyhkimet kestävät vuosia, mutta sen jälkeiset korkeintaan vuoden per setti. En ymmärrä minkä takia tilanne olisi tällainen, mutta asiassa näyttää olevan jotain perää.
Komppia pyyhkimistä. Alkuperäiset -18 Peugeotissa menossa ja 82tkm takana ja jos ens kesäksi jaksas uudet pyyhkijät vaihtaa, varastossa odottamassa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
merkkiliikkeen sulat on täsmälleen samoja sulkia mitä ne tehtaallakin laittaa kiinni
Niinhän sitä luulisi, mutta käytäntö osoittaa muuta. Joissain varaosissa toimittajamuutokset yms. "järkeistämiset" ovat ihan julkistakin tietoa, mutta ammattipiirien ulkopuolella tästäkään ei olla tietoisia. Ei asiakas tiedä miten autotehtaan ja jälkimarkkinoiden toimitusketjut toimivat. Sama varaosanumero ei tarkoita samaa alihankkijaa tai laatutasoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Niinhän sitä luulisi, mutta käytäntö osoittaa muuta. Joissain varaosissa toimittajamuutokset yms. "järkeistämiset" ovat ihan julkistakin tietoa, mutta ammattipiirien ulkopuolella tästäkään ei olla tietoisia. Ei asiakas tiedä miten autotehtaan ja jälkimarkkinoiden toimitusketjut toimivat. Sama varaosanumero ei tarkoita samaa alihankkijaa tai laatutasoa.
Joo ei ajoneuvovalmistajan numero ei tarkoita mitään. Tiedän kokemuksesta, että eräälläkin konsernilla lukee tehtaan sulissa sekä OEM-aftermarket sulissa täsmälleen sama sulan valmistajan numero, jonka takia eroa materiaalissa ei voi olla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 872
Viestejä
4 207 045
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom