Kuinka paljon ajettuna ja minkä ikäisenä auto kannattaa myydä?

Jos ajaminen on pakkopullaa, niin kitkatkin varmastin menee ympärivuoden.
Tosin, mitään muuta se ei voi olla, jos niillä ajelee ympärivuoden.
 
Yhden auton ajoin loppuun. Maksoin siitä käytettynä 8000€ ja ajoin 10 vuotta ja myin pois 500€. Kilsoja tuli joku 300 000 muistaakseni.

Toisen auton ostin hintaan 22 000 € 3v vanhana ja myin pois 14 500 € reilun 3,5v päästä. Kilsoja tuli noin 130 000. Tämä oli kyllä ostaessa hyvä diili kun auton hinnasto hinta oli uutena ollut 60 000 €, ei edes mikään harvinainen auto, mutta Diesel ja tuossa juuri Dieseleiden kysyntä romahti sopivasti.

Toisaalta myinkin tuon pois koska Dieselin hinta nousi niin kovaksi ja ostin uuden sähköauton. (Koko auton pitämisen ajan vaimo muistutteli, että ei kannattaisi ostaa Dieseliä ja tavallaan oikeassa oli, mutta oli silti mielestäni kohtuu halvat kilometrit loppujen lopuksi.)

Sitten ostin uuden sähköauton. Hinta oli toki kova ja arvonalenema tulee olemaan paljon enemmän kuin noissa edellisissä. Vielä vähän auki milloin aion myydä pois. Joko ajan tällä 15v niin että ei ole enää mitään arvoa tai sitten aikaisemmin myyn. Mutta luultavasti ajan itse loppuun.
 
Mutta hän säästi toisen vannesarjan hinnan! :cigar2:

Mulla on itse asiassa kaksi vannesarjaa joissa on molemmissa kitkat :D


Jos ajaminen on pakkopullaa, niin kitkatkin varmastin menee ympärivuoden.
Tosin, mitään muuta se ei voi olla, jos niillä ajelee ympärivuoden.

Meillä on useampi auto ja kahdessa muussa on normi kesärenkaat. Tuo missä on 2x kitkat on laite jolla ajelen käytännössä pelkkää työmatkaa, moottoritietä noin 80km/pvä. Ei mitään käytännön eroa noihin kesärenkaallisitin. Ääritilanteissa voi tulla kuolemia varmaan rengasvalmistajien propagandan takia, mutta en niissäkään ole vielä päässyt kokemaan olennaista eroa. Ostin joskus "myyntirenkaiksi" silloiseen S80 Volvoon Federalin nastoitettavat nastarenkaat (joita en nastoittanut). Auto jäi talvella kuitenkin sitten laittamatta myyntiin ja ajelin niillä koko talven. Keväällä vasta tajusin että olen ajanut moisilla rimpuloilla koko talven, enkä huomannut mitään erikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin joskus "myyntirenkaiksi" silloiseen S80 Volvoon Federalin nastoitettavat nastarenkaat (joita en nastoittanut). Auto jäi talvella kuitenkin sitten laittamatta myyntiin ja ajelin niillä koko talven. Keväällä vasta tajusin että olen ajanut moisilla rimpuloilla koko talven, enkä huomannut mitään erikoista.
Eiköhän sitä huruttelu onnistu lähes millä kiekoilla vaan jotka etäisesti ovat oikeassa käytössään. Se missä ne erot alkaa näkyä on ääritilanteissa. :) Prätkissä tuon huomaa etenkin helposti, aiemmassa pyörässä jo kumin profiili vaikutti törkeän paljon ajettavuuteen kun sitä kahvaa kääntää vähän enemmän. Sama kaarteissa missä olisi kiva sitä pitoa oikeasti olla. Toiset kumit suti asfaltilla normiajossa kaasusta ja toiset ei märästä asfaltista moksiskaan. Eli mitä halusin tällä kai sanoa niin se että oikein valitut renkaat vaan yksinkertaisesti toimii paremmin "pidemmälle" vietäessä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo ja silloin jos ajetaan "limiitillä" niin renkaiden vaikutuksen huomaa. Otetaan nyt huomioon että itse ainakin oletin keskustelevani ihan normaalista tieliikenteestä. Rata-ajo ja muut vastaavat erikseen. Päivittäisessä köröttelyssä ei mitään merkitystä. Joku varmaan tulee kohta toteamaan että mitäs sitten kun ajat sen lapsen päältä kun continentaleilla olisi jarrutusmatka ollut juuri sen 1m pienempi.
 
280 000km samoilla pyyhkijänsulilla? :rolleyes:
kyllä ja hyvin toimi, toki ajoittain putsaamalla. Lisäksi esim. talvirenkaat oli auton ensimmäiset eikä ne olleet kaljut tai nastoja pahemmin puuttunut. Kesärenkaat oli kolmannet mutta hyvässä kunnossa.

Lievä offtopic, mutta pyyhkijänsulkien vaihtotarve on kyllä iso mysteeri. Edellisessä Touranissa pyyhkijänsulkia meni pari vuoteen eli n. 5-10tkm välein, nykyiseen Mitsuun en ole vaihtanut 2,5v / 38tkm omistusaikana kertaakaan, eikä vaihtotarve ole lähelläkään kun silloin tällöin vain putsaa sulat mekaanisesti esim. talouspaperilla pesulakäynnin jälkeen. Autoilla ajettiin ja niitä myös säilytettiin samoin tavoin autokatoksessa kotona ja töissä taivasalla sisäpihalla.
 
Varaosa-alalla liikkuu tietoa, että autojen ensiasennuspyyhkimet ovat huomattavasti paremmasta materiaalista valmistetut kuin jälkimarkkinoilla myytävät, jopa merkkiliikkeen omat tuotteet. Myös moni käyttäjä on huomannut, että ensimmäiset pyyhkimet kestävät vuosia, mutta sen jälkeiset korkeintaan vuoden per setti. En ymmärrä minkä takia tilanne olisi tällainen, mutta asiassa näyttää olevan jotain perää.
 
Ihminen vanhenee ja rapistuu usein nopeammin kuin auto. Näin ollen loppuun ajaminen ei välttämättä tule edes onnistumaan. Itse tykkään ajella uudehkoilla autoilla, joissa on takuu. Nyt on mennyt jo yli 10 vuotta siitä, kun olen joutunut omalla rahalla teettämään autoihin jotain perushuoltoa kummoisempaa. Vuoden tai kahden ikäiset, alle 20 tkm ajetut autot ovat olleet parhaimpia "sijoituskohteita". Hinta on voinut pudota kolmanneksen, mutta vuoden tai parin päästä niistä saattaa saada melkein saman summan vaihdossa tai jopa myytäessä.
 
Varaosa-alalla liikkuu tietoa, että autojen ensiasennuspyyhkimet ovat huomattavasti paremmasta materiaalista valmistetut kuin jälkimarkkinoilla myytävät, jopa merkkiliikkeen omat tuotteet. Myös moni käyttäjä on huomannut, että ensimmäiset pyyhkimet kestävät vuosia, mutta sen jälkeiset korkeintaan vuoden per setti. En ymmärrä minkä takia tilanne olisi tällainen, mutta asiassa näyttää olevan jotain perää.

En kyllä keksi mitään syytä tälle väitteelle tueksi, kun ne merkkiliikkeen sulat on täsmälleen samoja sulkia mitä ne tehtaallakin laittaa kiinni. Ja kyseenalaistan kyllä sitä, että sulat pysyisivät hyvinä vuosia.
 
Varaosa-alalla liikkuu tietoa, että autojen ensiasennuspyyhkimet ovat huomattavasti paremmasta materiaalista valmistetut kuin jälkimarkkinoilla myytävät, jopa merkkiliikkeen omat tuotteet. Myös moni käyttäjä on huomannut, että ensimmäiset pyyhkimet kestävät vuosia, mutta sen jälkeiset korkeintaan vuoden per setti. En ymmärrä minkä takia tilanne olisi tällainen, mutta asiassa näyttää olevan jotain perää.
Komppia pyyhkimistä. Alkuperäiset -18 Peugeotissa menossa ja 82tkm takana ja jos ens kesäksi jaksas uudet pyyhkijät vaihtaa, varastossa odottamassa.
 
merkkiliikkeen sulat on täsmälleen samoja sulkia mitä ne tehtaallakin laittaa kiinni

Niinhän sitä luulisi, mutta käytäntö osoittaa muuta. Joissain varaosissa toimittajamuutokset yms. "järkeistämiset" ovat ihan julkistakin tietoa, mutta ammattipiirien ulkopuolella tästäkään ei olla tietoisia. Ei asiakas tiedä miten autotehtaan ja jälkimarkkinoiden toimitusketjut toimivat. Sama varaosanumero ei tarkoita samaa alihankkijaa tai laatutasoa.
 
Niinhän sitä luulisi, mutta käytäntö osoittaa muuta. Joissain varaosissa toimittajamuutokset yms. "järkeistämiset" ovat ihan julkistakin tietoa, mutta ammattipiirien ulkopuolella tästäkään ei olla tietoisia. Ei asiakas tiedä miten autotehtaan ja jälkimarkkinoiden toimitusketjut toimivat. Sama varaosanumero ei tarkoita samaa alihankkijaa tai laatutasoa.

Joo ei ajoneuvovalmistajan numero ei tarkoita mitään. Tiedän kokemuksesta, että eräälläkin konsernilla lukee tehtaan sulissa sekä OEM-aftermarket sulissa täsmälleen sama sulan valmistajan numero, jonka takia eroa materiaalissa ei voi olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 020
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom