Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
168
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Hashratet on edelleen ihan hyviä 90+ mh/s, mutta kyllä gddr6x muisti käy armottoman kuumana. Siellä lämmöt on 106-109 astetta.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
221
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Hashratet on edelleen ihan hyviä 90+ mh/s, mutta kyllä gddr6x muisti käy armottoman kuumana. Siellä lämmöt on 106-109 astetta.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
Ei kai ole jäänyt mainauskellot päälle kun oot benchannu tai pelannut? Aika rajulta kuulostaa nuo pudotukset tehoissa.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 892
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Hashratet on edelleen ihan hyviä 90+ mh/s, mutta kyllä gddr6x muisti käy armottoman kuumana. Siellä lämmöt on 106-109 astetta.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
Hirvittäis kyllä tollasilla lämmöillä tälleen alottelijana :eek: itellä "pelihuoneessa" ikkuna auki 24/7 ja huoneen lämpötila 11c-15c. 3080 muistit 92 alkuun ja nyt ilmeisesti tyynyt alkanut hikoilee ja noussu 96. Tilasin arcticin tyynyjä ja vesiblokki tuloillaan.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 221
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Hashratet on edelleen ihan hyviä 90+ mh/s, mutta kyllä gddr6x muisti käy armottoman kuumana. Siellä lämmöt on 106-109 astetta.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
Taitaa johtua ihan jostain muusta kun mainaamisesta. Ettei olisi joku bitti poikittain tai väärät asetukset, oletko koeillut asentaa ajureita uusiksi?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
Ite sain normiasteuksilla jotain reilu 17400 kun 3080 kortin hankin ja mainausasetuksillakin (67%, -200core ,+600 muistit, 227w mainerissa) 14300 nyt kun testasin. Eikö noilla omilla virityksillä menetä takuun? Jos takuu lähtee, niin en mainauskortista uskaltaisi kyllä vaihtaa mitään.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
42
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Hashratet on edelleen ihan hyviä 90+ mh/s, mutta kyllä gddr6x muisti käy armottoman kuumana. Siellä lämmöt on 106-109 astetta.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
Minkä valmistajan kortti kyseessä? Aika hurjat noi muistien lämmöt. Itsellä zotac rtx 3080 trinity oc. Kuva asetuksista mitkä mainauksessa käytössä ja näyttiksen lämmöistä. Ei siis edes tuulettimet huuda täysillä, et vielä olis varaa kiristää jos muistien lämmöt alkais karkailemaan.
6350825E-BDD9-4F0C-AC1A-C0AE8F4B6AE5.jpeg
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 892
Ite sain normiasteuksilla jotain reilu 17400 kun 3080 kortin hankin ja mainausasetuksillakin (67%, -200core ,+600 muistit, 227w mainerissa) 14300 nyt kun testasin. Eikö noilla omilla virityksillä menetä takuun? Jos takuu lähtee, niin en mainauskortista uskaltaisi kyllä vaihtaa mitään.
Lähteehän se takuu, mutta itellä kortti on kyllä hankittu pelejä varten joten vesille se menee joka tapauksessa. Siinä sitten samalla paremmat tyynyt väliin ja kovaa ajoa. Vähemmällä rasituksella ne muistit siinä vaiheessa on, kun lämötila putoaa 30 astetta.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
226
Minkä valmistajan kortti kyseessä? Aika hurjat noi muistien lämmöt. Itsellä zotac rtx 3080 trinity oc. Kuva asetuksista mitkä mainauksessa käytössä ja näyttiksen lämmöistä. Ei siis edes tuulettimet huuda täysillä, et vielä olis varaa kiristää jos muistien lämmöt alkais karkailemaan.
Mulla on sama kortti, ei tarvii kyllä haaveillakaan noista sinun lämpölukemista. Ehkä tuulettimet täysillä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Mitä virrankulutusmittareita olette käyttäneet? Mulla on joku tollanen halpis mihin jää käytetty teho muistiin. Lienee ihan riittävä? Siitä aina välilä tallentaa taulukkoon arvot talteen.

e: Hc seteissä sitten varmaan jotain kolmivaihemittarointia?
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
353
Kyllä nuo on aikamoisia sankareita ketkä ostelee, mult kävi yks ostaas kortteja.. ostannu just velaks teslan ja 50k lainaa että pääsee mainaa.
Oikein bisnesmies, näyttää miten hommaa ei pidä aloittaa.:lol:

Johonkin ne näyttikset menee kielletyltä alueelta.

Mitäs kaikkea louhit ETH:n lisäksi ja mitä välittäjää käytät? Joku täällä mainosti Binancea ja itse päädyin siihen. Ihan asialliselta se on mielestäni vaikuttanut.
Kiinalainen roska, ei suuria summia kannata varastoida. Ei se roska ole, voi käydä vaihtoa. Säilyttää kryptot muualla.

Ja komeesti lähti ETH nousuun.
Toi mainaajien aiempi ryhmäkeskustelu oli ihan mielenkiintoista kuunneltavaa btw, jos jotakuta kiinnostaa. Löytyy samaisen kaverin (ja muiden mukana olleiden kanavilta, Red Panda, BitsBeTrippin jne.)
Kyllä ton nousun takanan oli ihan muu kun uutinen EIP 1559. Ja nyt nousu melkein tasoitettu.

Loppu voi lähennellä.
Mining gold rush
Indeed, Ethereum mining has been a particularly lucrative business of late. Total mining revenue surpassed a record $1.3 billion in February, with some 50% coming from fees alone, according to Coin Metrics. An increase in both the price of ether and transaction fees has introduced a wave of new hash power to the network, which is more than double that of a year ago.

Sen huomasi Huippumyyjä aka veeti, tarjoaa torissa Radeon VII:tä tasan samoilla teksteillä kuten edellistä (Myydään videoeditointi käytössä ollut näytönohjain seuraavalle omistajalle.) Vaikka kehui myydyksi jokunen viikko sitten.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
Mitä virrankulutusmittareita olette käyttäneet? Mulla on joku tollanen halpis mihin jää käytetty teho muistiin. Lienee ihan riittävä? Siitä aina välilä tallentaa taulukkoon arvot talteen.

e: Hc seteissä sitten varmaan jotain kolmivaihemittarointia?

Amazon DE 25€ KPL
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
42
Missä lie pakastimessa, kun gpu lämmötki 35
Noin 10 neliön huoneessa ja jos konetta ei olisi päällä niin huoneen lämpötila olisi n.15 astetta. Lian Li o11 mini kotelona, hyvällä tuuletuksella ja prossulle corsairin H115i pro aio-vesijäähy. Tosiaan kotelon/gpu/vesijäähyn tuulettimet eivät huuda täysillä. Varaa siis lisätä jäähdytystehoa kesällä kun huoneen lämpötila nousee.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
122
Ahdistaa kyllä nää jutut korttien hikoilusta ja suoritustehon menetyksestä. Taidan painaa vähän jarrua ton 3090n kuormittamisen kanssa. Siinä kyllä pysyy muistien lämpötilat alle 100 tai hetkellisesti max 102 paikkeilla louhinnassa, mutta en ole valmis sitä täysin louhimiseen uhraamaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Onko kryptojen louhinta näyttiksillä kannattavampaa (edullisempi hankintahinta) vai miksi porukka ei käytä esim. tällaisia:

Taitaa saatavuus olla aika nolla ja jos jostain saa, niin hinta on sen mukainen eli takaisinmaksuaika on pitkä. Näyttisten jälleenmyyntiarvo on myös hyvä. Tuollainen olisi ollut hyvä ostos noihin normihintoihin josku viime vuoden puolella.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
168
Taitaa johtua ihan jostain muusta kun mainaamisesta. Ettei olisi joku bitti poikittain tai väärät asetukset, oletko koeillut asentaa ajureita uusiksi?
Poistin nyt kaikki ajurit, ylikellotusohjelmat ja Geforce Experiencen. Sen jälkeen asensin uudestaan. Saan ilman Geforce Experienceä Time Spyssä 13 200 GPU-pisteet ja jos asennan Geforce Experiencen ja uudet ajurit, niin 12 200 GPU-pistettä. Summa summarum: puhutaan 20% suorituskykydropista pelkässä Time Spyssa, eikä kokemus ollut sulava pelatessa.

GDDR6X-muistella normaali operating temperature on 95 asteeseen asti. 120 asteessa aletaan nähdä valmistajan mukaan vahinkoa. Linkki Mun GPU throttlaa, kun lämpö on 110 astetta. Louhiessa muisti paistuu 24/7 yli 100 asteessa, joten epäilen kyllä, että se on tässä ongelmana. Ytimen lämpötila on ollut vain 60 astetta.

Oma malli on Asus RTX 3080 TUF Gaming OC. Afterburnerissa asetuksena ollut: Power limit 70%, Core Clock -194 Mhz ja Memory Clock +1294.

Joo, enpä taida lähteä itse avaamaan, kun kunto on tämä. GPU:lla kolmen vuoden takuu.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
Minkä hintainen setuppi täytyisi hankkia, jos haluaa louhinnalla tämän hetkisillä kursseilla esim. 2000e/kk nettotulon? Osat käytettyinä tai uusina, ihan miten edullisimmalla pääsee. Kokoonpanon hinta n. 10k€ vai selviääkö tuolla? Toki nyt todella hankala löytää mistään ylipäätään näyttiksiä ellei osta ylihintaisia rtx 3060 ti / 3070 kortteja.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
Minkä hintainen setuppi täytyisi hankkia, jos haluaa louhinnalla tämän hetkisillä kursseilla esim. 2000e/kk nettotulon? Osat käytettyinä tai uusina, ihan miten edullisimmalla pääsee. Kokoonpanon hinta n. 10k€ vai selviääkö tuolla? Toki nyt todella hankala löytää mistään ylipäätään näyttiksiä ellei osta ylihintaisia rtx 3060 ti / 3070 kortteja.
Siitä vaan laskemaan



Nää on kyl suuntaa antavia ja vaihtelua voi tulla mihin tahansa suuntaa ja arvo riippuvainen useista tekijöistä, joten oikeeta vastausta ei ole. :)
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Minkä hintainen setuppi täytyisi hankkia, jos haluaa louhinnalla tämän hetkisillä kursseilla esim. 2000e/kk nettotulon? Osat käytettyinä tai uusina, ihan miten edullisimmalla pääsee. Kokoonpanon hinta n. 10k€ vai selviääkö tuolla? Toki nyt todella hankala löytää mistään ylipäätään näyttiksiä ellei osta ylihintaisia rtx 3060 ti / 3070 kortteja.
Whattomine.com ja sieltä testailemaan.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Minkä hintainen setuppi täytyisi hankkia, jos haluaa louhinnalla tämän hetkisillä kursseilla esim. 2000e/kk nettotulon? Osat käytettyinä tai uusina, ihan miten edullisimmalla pääsee. Kokoonpanon hinta n. 10k€ vai selviääkö tuolla? Toki nyt todella hankala löytää mistään ylipäätään näyttiksiä ellei osta ylihintaisia rtx 3060 ti / 3070 kortteja.
Hi
Niinkuin sanoit, tää riippuu siitä ihan millä hinnalla näyttikset ja muut rojut saa ja tarviiko esim. kesällä pistää rahaa vielä jäähdytykseen. Riippuu tietysti myös veroprosentista. Hiveonin poolista näyttää irtoavan tällä hetkellä hieman yli $7 per 100MH/s päivässä. Eli oisko noin 150€ kuussa per 100MH/s sähkön jälkeen. Kyllä siinä saa aikamoisen nipun näyttiksiä hommata.

Edit: eli ihan askin kanteen matikalla kymppitonnilla ei kovin pitkälle mennä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Voi tolla kymppitonnilla kasata nyt sellasen setin millä saa nettona 500€/kk? Sekin varmaan aika paljon yläkanttiin.


e: Ja tosiaan heiluuu niin paljon, että et sä tiiä mitä kortti tuottaa viikon päästä enää. Viikko takaperin katoin what to mine niin 3070 tuotto oli 0,0037 ja nyt 0,0029 aika iso tiputus... Sitten vielä miten kurssit sattuu heilumaan. Palautus sinne loppuvuoden tasolle niin hyvä kun sähköt maksaa takaisin.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
Voi tolla kymppitonnilla kasata nyt sellasen setin millä saa nettona 500€/kk? Sekin varmaan aika paljon yläkanttiin.
Kuulostaa huonolta kun moni on puhunut 5-6kk takaisinmaksuajoista eli silloin kai 2000e/kk setti olisi pitänyt olla kasattavissa noin 12k€ ainakin ennen näyttisten hintojen nousua. Jos esim. ethereumia louhii ja oletettaisiin kurssin pysyvän samana vaikka vuoden ajan, niin vaikeutuuko tuossa vuodessa louhinta kuinka paljon ts. tippuuko tuotto olennaisesti?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Kuulostaa huonolta kun moni on puhunut 5-6kk takaisinmaksuajoista eli silloin kai 2000e/kk setti olisi pitänyt olla kasattavissa noin 12k€ ainakin ennen näyttisten hintojen nousua. Jos esim. ethereumia louhii ja oletettaisiin kurssin pysyvän samana vaikka vuoden ajan, niin vaikeutuuko tuossa vuodessa louhinta kuinka paljon ts. tippuuko tuotto olennaisesti?
Heinäkuussa tulossa tuo päivitys kuulemma ethiin ja about 30-40% tippuu tulot. Tässä vaiheessa tosilouhija tosin ostaa halvalla paniikissa likvitoidut näyttikset ja laittaa ne louhimaan dogecoinia.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
Heinäkuussa tulossa tuo päivitys kuulemma ethiin ja about 30-40% tippuu tulot. Tässä vaiheessa tosilouhija tosin ostaa halvalla paniikissa likvitoidut näyttikset ja laittaa ne louhimaan dogecoinia.
Ei ole paljoa silti näkynyt noita myyntiin tulleita näyttiksiä :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Voi tolla kymppitonnilla kasata nyt sellasen setin millä saa nettona 500€/kk? Sekin varmaan aika paljon yläkanttiin.
Tuossa muutamia sivuja sitten postasin esimerkki-kokoonpanon 5600 XT korteilla. 3200€ per rigi 15.5€ päivässä. Kymppitonnilla saisi niitä kolme = 46,5€ päivässä = 1400€ kuussa, karkeasti ottaen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Tuossa muutamia sivuja sitten postasin esimerkki-kokoonpanon 5600 XT korteilla. 3200€ per rigi 15.5€ päivässä. Kymppitonnilla saisi niitä kolme = 46,5€ päivässä = 1400€ kuussa, karkeasti ottaen.
Kysymys oli nyt. Toi oli joku jimssin erä mitä ei enää ole olemassa sellasta on paha tehdä.
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
621
Onko jotain helppoa tapaa pitää kirjaa kuluista jne. jos pelaamisen ulkopuolella louhisi nicehashilla? Eli kuinka paljon sähköä on mennyt ja mitä muuta nyt verottajaa varten pitäisi selvittää?
 
Liittynyt
02.12.2018
Viestejä
90
Mää en ymmärrä tuota mun emolevyn sielunelämää. Emo on Asus ROG B450F Gaming. Siinä on 3xPCI16 ja 3xPCI1. Sain jo toimimaan neljä näytönohjainta siinä aikaisemmin, mutta tänään säädin vähän virtapiuhoja ja vaikka palasin tismalleen lähtötilanteeseen, niin kone ei bootannut ja emon merkkiledi indikoi VGA-virhettä (valkoinen led).

Muutaman tunnin räpellyksen jälkeen sain taas nuo toimimaan, mutta se vaati seuraavan proseduurin:

- Ensin boottaus vain yksi näytönohjain kiinni emolevyssä ensimmäiseen PCI16x -väylään
- Bootista biosiin ja ihan vain save&exit
- virrat pois (ei kuitenkaan virtalähteen takaa vaan emolevyn virtanapistata)
- toinen ohjain kiinni riserillä kolmanteen PCI1x -väylään
- virrat päälle ja biosiin ja tallennus & exit
- virrat pois ja seuraava ohjain kiinni kolmanteen PCI16x -väylään riserillä
- samat bootit ja biosiin ja tallennus jne.
- neljäs ohjain riserillä ensimmäiseen PCI1x -väylään ja bootit jne.

Voin sanoa, että meni tunti jos toinen kun tuon viimein keksin. Mistä tämä voi johtua ja onko muut emot yhtä hankalia?
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
353
Minkä hintainen setuppi täytyisi hankkia, jos haluaa louhinnalla tämän hetkisillä kursseilla esim. 2000e/kk nettotulon? Osat käytettyinä tai uusina, ihan miten edullisimmalla pääsee. Kokoonpanon hinta n. 10k€ vai selviääkö tuolla? Toki nyt todella hankala löytää mistään ylipäätään näyttiksiä ellei osta ylihintaisia rtx 3060 ti / 3070 kortteja.
Kallis, semmoinen 20kpl 3060ti + loput rojut päälle. Nettona se tulisi, koska veroja ei tulisi maksettavaksi. Vähennyksiä on sen verran kaluston osalta ja sähkö.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Jaa a, ehkä se selviää ajan kanssa. Paras olisi, jos kaapin sisällä oleva ilma ei vaihtuisi jatkuvasti vaan pysyisi enimmäkseen samana.
Minä en ainakaan ole huomannut mitään negatiivista vaikutusta rigien laittamisella ulkoilmaan. Pölyä tulee vaan aika lailla enemmän kuin sisätiloissa.
 
Liittynyt
02.12.2018
Viestejä
90
Mitä biosin säätöjä oot tehny?
Jos perinteiset jo tehty ni koita os boot laittaa uefi muotoon
Kaiken mahdollisen. Mulla on tuossa M2-levy, niin se ei osaa bootata siltä, jos pistän UEFIin. Ehkä pitäisi korvata se perinteisellä SATA SSD:llä.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
281
Minä en ainakaan ole huomannut mitään negatiivista vaikutusta rigien laittamisella ulkoilmaan. Pölyä tulee vaan aika lailla enemmän kuin sisätiloissa.
Lämpötilanvaihtelu tappaa BGA-juotokset varmaan hyvin nopeasti. Ennemmin louhisin kuumemmissa oloissa tasaisella lämmöllä kuin viileässä mutta vaihtelevassa lämpötilassa.

Itse joskus visioin ulkotilaan isoa laatikkoa, jonka tuuletinta/räppänää ohjataan siten, että laatikon sisälämpötila pysyy suht vakiona.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
218
Lämpötilanvaihtelu tappaa BGA-juotokset varmaan hyvin nopeasti. Ennemmin louhisin kuumemmissa oloissa tasaisella lämmöllä kun viileässä mutta vaihtelevassa lämpötilassa.
Kunhan muistit pysyy alle 95°C ei sisällä pitäis olla ongelmia. Ulkona ku pitää ni on paikat täynnä hämähäkkei yms :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Lämpötilanvaihtelu tappaa BGA-juotokset varmaan hyvin nopeasti. Ennemmin louhisin kuumemmissa oloissa tasaisella lämmöllä kuin viileässä mutta vaihtelevassa lämpötilassa.

Itse joskus visioin ulkotilaan isoa laatikkoa, jonka tuuletinta/räppänää ohjataan siten, että laatikon sisälämpötila pysyy suht vakiona.
Ei se lämpötila siellä tilassa vaihtele mitenkään dramaattisesti oli sitten sisällä tai ulkona. Ulkona kylmempi ilma vaan offsettaa yleistä tilan lämpöä vähän alemmaksi. Eihän sitä kylmää ulkoilmaa puhalleta suoraan komponenteille vaan se sekoittuu tasaisesti tilan kuumaan ilmaan.
Ehkä jossain laatikossa juu, mutta itse ajattelen ulkovarastoa / tallia / kylmää vinttiä joka on suorassa yhteydessä ulkoilmaan.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
122
Onko näitä suorituskyky -ja "hikoiluoireita" raportoitu myös 3070 sarjan korteilla? Olen ymmärtänyt että niissä muistit ei käy niin kuumina.
 
Liittynyt
20.04.2020
Viestejä
90
Eikö kannattaisi louhia Binance poolista jos lompakkokin siellä? Kerran päivässä maksu myös siellä...
Hmm, mitäs hyötyä siitä saa jos louhii samassa poolissa missä lompakko? Eikös nuo kuitenkin ole teknisesti erossa toisistaan, eli siis siirtomaksuissa ei pitäisi eroa olla poolin ja lompakon välillä (siis kun pool maksaa louhintapalkkion lompakkoon)? Muistaakseni joku tässä threadissa taisi vielä mainita että tuo Binancen oma pooli ei ole mitenkään parhaimmasta päästä, mutta en nyt muista yhtään että miksi(?).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Jaa a, ehkä se selviää ajan kanssa. Paras olisi, jos kaapin sisällä oleva ilma ei vaihtuisi jatkuvasti vaan pysyisi enimmäkseen samana.

No mutta, katsotaan nyt. Homma vasta suunnitteluasteella.

Ajatuksissa ehkä myös se, että louhin suoraan lompakkoon ja jätän sen mätäneen kun homma loppuu. Eläkkeelle siirryttäessä sitten selviäisi, miten meni.

HODLaileeko kukaan muu?
Fysiikan lakien mukaan aika mahdotonta. Sitä lämpöä tulee sen verran paljon pieneen tilaan jotta se on sauna ellei sulla ole jatkuvaa ilmanvaihtoa siellä. Jos haluat niin ettei ilma vaihdu sulla pitää olla siellä höyrystin ja ulkopuolella lauhdutin minne lämpö siirretään. Tällöin tulee kondenssiongelma siihen höyrystimeen olosuhteista ja kaapin eristyksestä riippuen ja siitä pitää johtaa vesi pois. Aika paljon helpompaa hoitaa lämpötilan säätely riittävällä määrä ilman liikuttelua. Kesällä tosin voi tulla ongelmia riippuen partsista.

Mulla on vastaava pullo, mutta isommassa mittakaavassa. Vanha autotalli+varasto combo mikä konvertoitu leffahuoneeksi. Siellä ei käytännössä ole mitään ilman vaihtoa. Joku tulo ja poisto, mutta varmaan jotain 10 litraa/sekunnissa joten ei se riitä siirtämään edes 1kW 24/7 lämpökuormaa tuolta pois ja kun tila on eristetty niin sitä ei häviä ympärille. Oman viihtyvyyden takia olen laittanut sinne ilmalämpöpumpun joten lämpö hoituu sitä kautta pois. Jäähdytystehoa tossa riittää 4kW, jotta saa sillä varmaan kohtalaisen farmin viileäksi :). Ihan harakoillehan se menee kun sähkölämmitteinen talo. Tai siis vielä enempi harakoille kun menee sähköä jäähdytykseenkin.

Olen yrittänyt miettiä saisko jotain järkevää ratkaisua ulkoilmalla jäähdytykseen. Varmaan jotenkin ottamalla ikkunoita pois ja niihin levyjä johon reiät. Jostain sisään ja jostain ulos. Sitten pitäisi olla hyvät suodattimet. Muuten on sisätilat täynnä pölyä, siitepölyä ja ötököitä... Paras olisi saada se lämpö talon puolelle talteen, mutta se on sitten loppukesän projekti jos tämä vielä kannattaa. Tällöin tosin sotkee kyllä talon ilmanvaihdon ylipaineiseksi kun tuo ilmanvaihdon ohi reilusti ilmaa -> homeongelmia?

Mun piti kanssa holdailla, mutta pyörsin sen idean. Nyt sen verran tullut investoitua, että otan kyllä kaikki ulos niin kauan kuin ollaan ath lukemissa. Jos homma kannattaa vielä kesän jälkeen niin melkein tuotto menisi farmin kasvattamiseen ennemmin kuin holdailuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Joo, pitänee varmaan vaan antaa kaapin hengittää pitämällä ovea raollaan lopputalven. Kesäksi voi vaikka tuoda kamppeet sisälle, jos meinaa pihalla olla liian kuuma.

Oliko joku erityinen syy, miksi pyörsit päätöksen holdata? Tietenkin, ATH:ta hakkaa, mutta kuinka kauan.

Miettinyt jos vaan holdais ja pitäis osan ETH ja osan vaihtais vaikka MIOTAan. Sen jälkeen HODL. Saa nyt nähdä, pitää vähän miettiä. Edelleen kyrsii kun en saanut kuin toisen pätkällä. :rofl:
Kyl näissä lukemissa eurot pitää kotiin ottaa. Kuten sanoin laitoin euroja kiinni enemmän tai ei ne vielä ole sidottu, mutta hetken päästä. Aluksi ajattelin vaan pelikoneella louhia niin silloin aika sama.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
281
Ei se lämpötila siellä tilassa vaihtele mitenkään dramaattisesti oli sitten sisällä tai ulkona. Ulkona kylmempi ilma vaan offsettaa yleistä tilan lämpöä vähän alemmaksi. Eihän sitä kylmää ulkoilmaa puhalleta suoraan komponenteille vaan se sekoittuu tasaisesti tilan kuumaan ilmaan.
Ehkä jossain laatikossa juu, mutta itse ajattelen ulkovarastoa / tallia / kylmää vinttiä joka on suorassa yhteydessä ulkoilmaan.
Voihan se vaihdella vuorokaudessa helposti 20 asteella, toki hitaasti.
Toisaalta normikäytössä, esim pelatessa kortin lämpötila vaihtelee varmaankin dramaattisemminkin, kun 3D-rasitus/lämpöteho voi muuttua paljonkin.

Minusta nämä lauseesi ovat vähän ristiriidassa: "Eihän sitä kylmää ulkoilmaa puhalleta suoraan komponenteille vaan se sekoittuu tasaisesti tilan kuumaan ilmaan." ja toisaalta sanot "itse ajattelen ulkovarastoa / tallia / kylmää vinttiä joka on suorassa yhteydessä ulkoilmaan."

Nimenomaanhan tuollaisessa laatikossa jonka ulkoilmansaantia säädellään, olisi voimassa tämä lauseesi: "Eihän sitä kylmää ulkoilmaa puhalleta suoraan komponenteille vaan se sekoittuu tasaisesti tilan kuumaan ilmaan."
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Oon mainannu Ethereumia pelikoneella (RTX 3080) noin kuukauden verran. Joulukuussa sain 3dmarkista 16000+ gpu-pistettä Time Spyssa. Nyt gpu-pisteitä tulee vähän yli 12000. Viime aikoina oon pelannut Horizon Zero Dawnia ja meno on omituisen nykivää. FPS vaihtelee 30 ja 60 välillä (1440p ultrawide). En oo pelannut kyseistä peliä ennen mainaamista, joten ei ole vertailukohtaa siihen.

Hashratet on edelleen ihan hyviä 90+ mh/s, mutta kyllä gddr6x muisti käy armottoman kuumana. Siellä lämmöt on 106-109 astetta.

Tämä siis varoituksena niille, jotka haluaa mainata ja pelata. Oon miettinyt grafiikkakortin lämpötyynyjen uusimista muistien viilentämiseksi, mutta en ole kyllä varma tuleeko tästä enää alkuperäisen veroista pelikorttia.
Toi on kyllä tosi huono. Se vastaa nyt jotain 3070 Ventusta.

Varmaan muistien jäähdytys on todella kypsynyt. Jos vaikka nyt ei voi asialle mitään, niin myöhemmin tuo pitää heittää takuuseen tai korjata itse.


Mä kanssa vähän mietin jotain pömpeliä lasitetulle parvekkeelle. Siten että se olisi ylhäältä umpinainen ja hautoisi sitä lämpimämpää ilmaa. Voi olla kyllä haastavaa rakentaa, jos sellainen eristää liikaa. Tai sitten vaan helposti kannettava rigi saunaan ja ovi kiinni. Paljon helpompaa ja se tila saa lämmetä aika reippaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 800
en tiedä teidän parvekkeista, mutta mun kokemus lasitetusta parvekkeesta on se, että kesällä kuin ruotsalainen sauna, siellä voi jo tähän aikaan vuodesta oleilla ilman takkia aurinkoisena päivänä, kyllä jäähdytyksen kanssa tulee ongelmia ja jos lasit avaan, niin on vaara, että tuuli piskaa sateen sisälle..
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 295
Ahdistaa kyllä nää jutut korttien hikoilusta ja suoritustehon menetyksestä. Taidan painaa vähän jarrua ton 3090n kuormittamisen kanssa. Siinä kyllä pysyy muistien lämpötilat alle 100 tai hetkellisesti max 102 paikkeilla louhinnassa, mutta en ole valmis sitä täysin louhimiseen uhraamaan.
Ircissä juttelin mainaajien kanssa ja siellä on mennyt myös paljon 3070 kortteja joita pidettiin kestävimpinä. Takuu varmaan korvaa mutta huonoa suunnittelua jos eivät kortit paria viikkoa kestä 24/7 tykitystä.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 800
Ilmaisella sähköllä tienaa HP:n pakettikoneella CPU-louhinnalla kaikki 20 senttiä päivässä NiceHashillä. Sähköt huomioon, niin tappiota pukkaa. Ei liene kannattavaa.
eikai tuo cpu mainaus ole ollut kannattavaa oikein koskaan? Ei imho kannata cputa laittaa käyntiin nicehash minerissa ollenkaan.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
88
eilen onneks laitoin tilaukseen telialta ton 1199€ maksavan koneen, tänää ku katoin nii ne oli loppu.
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
558
Mistä porukka tilannut 8pin ->2x 6+2 pci-e splittereitä? Että tietää, että ovat laadukkaita eikä tule ostettua mitään sekundaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 221
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom