Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Ei mulla tule blokkeja sen ihmeemmin. Tänään 8 maksua toistaiseksi; mainattu Ryzen 5950x ja TR 1950x. Mutta 3.8 asti tuli tosi hyvin - yli 20 blokkia päivässä. Jostain syystä hyytyi sen jälkeen. Eilen tuli vain 9 blokkia.
Täällä tulee normaalisti noin 2deroa päivässä ja eilen tuli yli 4. Eli joku vaikutus oli tolla hashrate dropilla. Nyt on tilanne taas normalisoitunut.

Ei mulla tule blokkeja sen ihmeemmin. Tänään 8 maksua toistaiseksi; mainattu Ryzen 5950x ja TR 1950x. Mutta 3.8 asti tuli tosi hyvin - yli 20 blokkia päivässä. Jostain syystä hyytyi sen jälkeen. Eilen tuli vain 9 blokkia.
Liekö ollut sitten sun käyttämä node tuossa jumitilassa. Näkyy jo toipuneen tuo hashrate aika pitkälti:

1659781322119.png

Tämä käppyrä siis täältä: DERO Node (Doncaster, GB) Stats

Tää voi nyt olla väärä alue kysyy neuvoa mut mul on mun ns pelikoneessa 3näyttistä kiinni ja louhin sillä kanssa, no mä vaihdoin mun emon ja sisällöt toiseen isompaa koppaa nii tuli tälläne onkelma

Miten mä saan tän prkl chassis errorin pois? Vaihdoin emon toiseen koppaa ja takas.

Miten mä saan tän taas toimii prkl
Lisää jumpperi tuonne tai muuten yhdistä pinnit toisiinsa vaikka pätkällä johtoa (työnnät johdon päät pinneihin):

m5a97.png

Tää voi nyt olla väärä alue kysyy neuvoa mut mul on mun ns pelikoneessa 3näyttistä kiinni ja louhin sillä kanssa, no mä vaihdoin mun emon ja sisällöt toiseen isompaa koppaa nii tuli tälläne onkelma

Miten mä saan tän prkl chassis errorin pois? Vaihdoin emon toiseen koppaa ja takas.

Miten mä saan tän taas toimii prkl
Tuo kotelon aukaisemisesta tuleva varoitus on kyllä aika lailla turha kotikäyttäjälle. Mutta siihen ei bootti pysähdy, vaan CPU fan erroriin. Veikkaan että CPU tuulettimen johto on väärässä liittimessä, laita se siihen liittimeen jossa lukee CPU FAN tai vastaavaa. Edellisessä viestissä mainitun jumpperin lisäksi korjaa myös tuo.

Binancen poolissa ETC-mainaus on kasvanut workereiden määrällä laskettuna n. 2,5-kertaiseksi ja hashrate n. 3-kertaiseksi kuukaudessa. Etherminessä ei mielestäni juuri muutosta ollut tapahtunut. Onko kumminkin niin, että ETC on vahvoilla seuraavaksi mainattavaksi? Helppoahan se olisi ja ennustettavissa ainakin, kun algo on sama ja GPU:n säädöt siten myös.

Binancen poolissa ETC-mainaus on kasvanut workereiden määrällä laskettuna n. 2,5-kertaiseksi ja hashrate n. 3-kertaiseksi kuukaudessa. Etherminessä ei mielestäni juuri muutosta ollut tapahtunut. Onko kumminkin niin, että ETC on vahvoilla seuraavaksi mainattavaksi? Helppoahan se olisi ja ennustettavissa ainakin, kun algo on sama ja GPU:n säädöt siten myös.
Mergeä lähestyttäessä on jos jonkinlaista huhua alkanut liikkua, SOAT puhuu jopa jonkinlaisesta Polygonin louhinnasta (layer2???), ETC on vahvoilla ja viimepäivinä on alettu myös puhua siitä että ETH hardforkattaisiin POW ketjuksi mergessä ja difficultybomb purettaisiin (näin varmasti käykin, mutta saako mikään versio tuulta purjeisiin..), RVN on yllättäen myös alkanut keulia.

Itse näen tilanteen niin että hashrate tulee joka tapauksessa murskaamaan tuotot, mutta hieman positiivisemmilla odotuksilla kuin aikaisemmin. Lämmittää pitää edelleen ja aurinkoenergiaa taidan tilata lisää. Talossa on vielä muutama sivu mihin mahtuu paneleita, joten jonkinlaista energian "tuhlausta" pitänee harrastaa jatkossakin. Tuskin se nyt loputtomasti menee niin että myydessä saa pieni ihminen enemmän rahaa kuin ostaessa verkosta :cool:

E: Raudanostoa pitää kyllä miettiä kovasti, mahdolliset energiansäännöstelyt ja louhiminen talvisaikaa ylimääräisiä ei oikein osu järkeen. Raudanhankintaa tämä kyllä monimutkistaa.. jotain pitäisi tämänkin vuoden tuottoja vasten kuitenkin tässä verojen maassa ostaa joten.. ehkä joku kiva ASIC ja vähän vähemmän GPU, CPU rintamalla.

Viimeksi muokattu:
E: Raudanostoa pitää kyllä miettiä kovasti, mahdolliset energiansäännöstelyt ja louhiminen talvisaikaa ylimääräisiä ei oikein osu järkeen. Raudanhankintaa tämä kyllä monimutkistaa.. jotain pitäisi tämänkin vuoden tuottoja vasten kuitenkin tässä verojen maassa ostaa joten.. ehkä joku kiva ASIC ja vähän vähemmän GPU, CPU rintamalla.
Ethash ja etchash ASICien suhteen olen miettinyt että ETC varmaan valuu ASICeille, mutta tämän kuun puolivälissä ETHistä tippuu viiden gigatavun muistilla varustettuja laitteita (mm. Jasminer X4) pois kun DAGin koko ylittää 5 GT.

Esimerkiksi noita 520 mh/s äksnelosia on jossain kuvissa ollut useita täysiä räkillisiä jauhamassa ja yhdellä 42U räkillisellä noita saisi yli 20 gh/s niin onhan tuossa kapasiteettiä. Kuukauden verran ilmoitetun mergen aikataulun puitteissa siis aikaa ihmetellä miten tuo vaikuttaa Ethereumin hashrateen.

EDIT: Kaivoin yhden kuvan tähän.

274583551_101248229174934_8050893032669709634_n.jpeg

Viimeksi muokattu:
Ethash ja etchash ASICien suhteen olen miettinyt että ETC varmaan valuu ASICeille, mutta tämän kuun puolivälissä ETHistä tippuu viiden gigatavun muistilla varustettuja laitteita (mm. Jasminer X4) pois kun DAGin koko ylittää 5 GT.

Esimerkiksi noita 520 mh/s äksnelosia on jossain kuvissa ollut useita täysiä räkillisiä jauhamassa ja yhdellä 42U räkillisellä noita saisi yli 20 gh/s niin onhan tuossa kapasiteettiä. Kuukauden verran ilmoitetun mergen aikataulun puitteissa siis aikaa ihmetellä miten tuo vaikuttaa Ethereumin hashrateen.

EDIT: Kaivoin yhden kuvan tähän.
Eikös nämä siirry suoraan ETC (DAG 3GT) DAG size calculator and calendar | minerstat ?
Olen tovin tässä miettinyt spec minettää ETC:tä, mutta ETH mennään silti.
E: Nämä tosiaan 1 vaihtoehto ostaa, hinta varmasti muuttuu kun ETH DAG koko ylittyy. Mutta omassa mielessä kuplivat enemmän YOLO kolikot tai sitten BTC jos intelin ASIC:ja saa joskus sellaiseen hintaan että niitä voi ostaa, ensi kesä voisi olla hyvä hetki.. IO-kimppa? @elmo on ainakin messissä? :)
E: Ja ompa jäätävän hieno setti! :love:

Viimeksi muokattu:
Eikös nämä siirry suoraan ETC (DAG 3GT) DAG size calculator and calendar | minerstat ?
E: Nämä tosiaan 1 vaihtoehto ostaa, hinta varmasti muuttuu kun ETH DAG koko ylittyy. Mutta omassa mielessä kuplivat enemmän YOLO kolikot tai sitten BTC jos intelin ASIC:ja saa joskus sellaiseen hintaan että niitä voi ostaa, ensi kesä voisi olla hyvä hetki.. IO-kimppa? @elmo on ainakin messissä? :)
Joo ETC:hen nuo siirtyy, ei niistä romurautaa tule. Mutta mielenkiintoista miten tuo vaikuttaa ETHiin, niin saa vähän käsitystä mitä tuleman pitää.

Noissa jasminereissä on ihan jäätävän hyvä hyötysuhde. Samoin muut asic:t... Epäilen, että ETC markkinat menee siihen jamaan, että niillä mainaus on vielä profit, mutta GPU:lla ei.

Suomi hinta nyt on ainakin mitä on: Jasminer X4-1U 520mh :: Cryptolouhimo

Aina avoin diileille, mutta sähkön hinnoittelu politiikka vaikuttaa aika paljon omalla kohdalla miten jatkot.

Noissa jasminereissä on ihan jäätävän hyvä hyötysuhde. Samoin muut asic:t... Epäilen, että ETC markkinat menee siihen jamaan, että niillä mainaus on vielä profit, mutta GPU:lla ei.

Suomi hinta nyt on ainakin mitä on: Jasminer X4-1U 520mh :: Cryptolouhimo

Aina avoin diileille, mutta sähkön hinnoittelu politiikka vaikuttaa aika paljon omalla kohdalla miten jatkot.
Kovan hintanen vekotin mutta se miten vähän se popsii sähköä töpselistä ja suhteessa miten paljon nakuttaa kolikkoa tilille, mieletön peli. Mistähän noita sais halavalla..? :D

Liitteet

Joo, en ajatellut ETH:n ASIC-vehkeitä lainkaan, nehän varmaan tosiaan käy enemmän tai vähemmän suoraan myös ETC?

Silloinhan hashrate pamahtaa taivaisiin. Kyllä se GPU-mainattava kolikko ehkä kuitenkin löytyy muualta. Tokihan ETC voin louhia ihan lämmitysmielessäkin, mutta mikään rahasampo se ei sitten tietenkään enää ole.

Suurin osa ETH asic:sta on ymmärtääkseni päivitettävissä ETC:lle ellei jo nyt käy. Ja niiden hyötysuhde kun on huimasti näyttiksiä parempi niin en usko, että GPU:lla on paljon saumaa.

Pitäs varmaan pilotoida se NHOS kun on tossa tikullakin jo valmiina, mutta on vaan niin laiska XD. Ehkä sitten kun mikään ei toimi niin pitää alkaa ihmettelemään mitäs sitten mainais. Mulle ei kyllä sovi mikään kolikon vaihto manuaalisesti kun en jaksa räpeltää noita rigejä yhtään enempää mitä pakko. Osaako NH hyödyntää prossua?

ETH:lla alkanut vihdoin mergen nousu kiito vai rommataan taas hetken päästä? Jos merge lykkääntyy niin romahtaa kurssi takas. Tai sitten on vaan sitä yleisen talouden mukana tapahtuvaa nousu kiitoa, koska stonksitkin on nousseet heinäkuun jälkeen. Mistä näistä tietää...

Täällä tulee normaalisti noin 2deroa päivässä ja eilen tuli yli 4. Eli joku vaikutus oli tolla hashrate dropilla. Nyt on tilanne taas normalisoitunut.
Näkyy nousseen 60-70 MH/s luokkaan tuo verkon kapasiteetti. Ajattelin että satasessa laitan 5950X:n lepäämään ja pidän kerääntyneet hilut spekulaatiomielessä, ellei sitten tule jotain listausta tai muuta merkittävää hintaan vaikuttavaa asiaa.

Viimeksi muokattu:
Suurin osa ETH asic:sta on ymmärtääkseni päivitettävissä ETC:lle ellei jo nyt käy. Ja niiden hyötysuhde kun on huimasti näyttiksiä parempi niin en usko, että GPU:lla on paljon saumaa.

Pitäs varmaan pilotoida se NHOS kun on tossa tikullakin jo valmiina, mutta on vaan niin laiska XD. Ehkä sitten kun mikään ei toimi niin pitää alkaa ihmettelemään mitäs sitten mainais. Mulle ei kyllä sovi mikään kolikon vaihto manuaalisesti kun en jaksa räpeltää noita rigejä yhtään enempää mitä pakko. Osaako NH hyödyntää prossua?

ETH:lla alkanut vihdoin mergen nousu kiito vai rommataan taas hetken päästä? Jos merge lykkääntyy niin romahtaa kurssi takas. Tai sitten on vaan sitä yleisen talouden mukana tapahtuvaa nousu kiitoa, koska stonksitkin on nousseet heinäkuun jälkeen. Mistä näistä tietää...
Joo, hyvä kysymys, mikä se mainattava sitten olisi... RVN voisi tulla kyseeseen, mutta se vie jonkin verran enemmän sähköä. Tällä hetkellä näyttää itse asiassa, että RVN saisi enemmän tuottoa, mutta kannattavuus eli sähkö vähennettynä jää minunkin nykyhinnoilla jälkeen jonkin verran ETC. Puhumattakaan, jos sähkö olisi kalliimpaa. No, täytyy seurata mikä meininki, mutta yli 30 % heikompi profit olisi verrattuna nykytilanteeseen ETH:lla.

Aika tasaisestihan se nyt on lähtenyt pohjilta nousemaan, tulisiko loppuun vielä tosiaan kiitoakin? Hermostuin silloin siihen sahaamiseen ja vaihdoin BTC:ksi silloin mainatut ETH:t. On aika paljon stabiilimpi. Aika näyttää, oliko fiksu veto, mutta ajattelin nyt kumminkin niin, että ETH:lla voisi olla riskejä tulla tosiaan nousuhypen jälkeen alaskin. Erityisesti, jos kaikki ei mene kuten elokuvissa. Arviolta ehtisin n. 10...15 % vielä louhimaan ETH:ta kokonaispotista ja meinasin sen pitää vaihtamatta, jos mitään ihmeempää ei ole.

Tilasin oikein Binancen kortinkin, kun siitä sai heti 2 BUSD ja vielä transaktion jälkeen jotain hiluja päälle :) Nostelen sitten sillä aikanaan ne huikeat kryptomällit ulos :D

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kun tätä triidiä joskus ajan kuluksi lukenut niin, minkälaisia summia tekkiläiset noin about on tällä louhimisella tienannu? Jos vaikka unohdetaan laskuista rauta pois ja otetaan pelkästään sähkö huomioon? Vai onko tämä vähän sama asia kun kysyis poromieheltä montako poroa hänellä on(jos joku ei tiedä niin, tuo "suomentuu" paljonko sinulla on tilillä rahaa)?

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kun tätä triidiä joskus ajan kuluksi lukenut niin, minkälaisia summia tekkiläiset noin about on tällä louhimisella tienannu? Jos vaikka unohdetaan laskuista rauta pois ja otetaan pelkästään sähkö huomioon? Vai onko tämä vähän sama asia kun kysyis poromieheltä montako poroa hänellä on(jos joku ei tiedä niin, tuo "suomentuu" paljonko sinulla on tilillä rahaa)?
Katso vaikka edellisen sivun viesti: Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Mie tuohon kyllä törmäsinkin, lähinnä oli semmoinen yleinen kysymys koko triidiin raakojen lukujen kanssa. Ehkä tulkitsen väärin @ja912 sun viestin, mutta tuosta nyt jäi vähän semmonen tunne, että näitä ei tarvitse udella joten en kysele enempiä ;)

Mie tuohon kyllä törmäsinkin, lähinnä oli semmoinen yleinen kysymys koko triidiin raakojen lukujen kanssa. Ehkä tulkitsen väärin @ja912 sun viestin, mutta tuosta nyt jäi vähän semmonen tunne, että näitä ei tarvitse udella joten en kysele enempiä ;)
Eipä tämä mitään salaista ole, itselle mutuna kevyesti tuottoisa harrastus. Verottajalle ilmoittelen niin tulot kuin menotkin.

Juuri nyt saan euroissa muutaman kympin päivässä plussaa (kulujen jälkeen, mutta ennen veroja), mutta en juuri ota niitä pajatsosta ulos vaan säilytän omassa lompakossa sijoituksena 5-10 vuoden aikajänteellä. Jos osuu kohdalle uusia härkämarkkinoita niin olen ajatellut ryhdyn likvidoimaan yli meneviä kunhan olen päässyt tuhannen killingin henkisen haamurajan yli.

Rautaan upotetun rahan ajattelen menetetyksi, koska harrastukset maksaa ja summat aika merkityksettömiä pitkällä tähtäimellä. Kauppa se on mikä kannattaa, mutta en itse halua tässä rinnalla jotain ATK-jobbarin hommaa pyörittää ja stressata koska on hyvä aika ostaa ja myydä tavaraa. Lähinnä siis ostan ja vien kierrätykseen kun aika on.

Mutta juoksevat kulut aika pienet kun ei sähköä mene kuin ehkä kilowatin verran normaalisti. Jokapäiväisen tupakka-askin hinnalla tuota ajelee vaikka hinnat nouseekin. Tavaraa on nurkissa enemmänkin, joten sähkölämmittäjänä laitan lisää rautaa tulille jos tarvitaan enempi lämpöä pakkasilla.

Viimeksi muokattu:
Joo tässä taitaa olla tulossa kaukolämpöön isot korotukset ensitalveksi. Eli kun vanha 5,99 sähkösoppari on vielä voimassa, niin jokohan tulee "suora kryptolämmitys" halvemmaksi... Siis ihan vaikka kolikkojen arvo olisi nollassa.

Flexpool on lisännyt omiin nodeihin F2Poolin hyökkäyskoodit (oman ilmoituksen mukaan). ETH Devit ei halua tehdä korjauksia ETH PoW ennen PoS siirtymää.

Harrastelijana päivässä tulee 0.005 - 0.006 ETH päivä, eli vajaa 10€/päivä keskimäärin tämän hetken hinnalla. Virran kulutus noin 920w eli 22kWh päivä, 6.99c/kWh + siirto ~5c hinnalla 2.9€/päivä.
3080 x2, 3060 x2, 1660s x3 näytönohjaimet. Tällä hetkellä ethereumit kasaantuu säästöön, eli toivotaan arvonnousulla parempaa tuottoa pitkässä juoksussa. Laitteet kierrätän ajan kanssa lapsille koneiksi, niin kauon kuin ne kelpaa. Kohta saa siirtää laitteet taloa lämmittämään, niin saa lisähyödyn siitäkin.

Jaahas nyt tuli paskoja uutisia. Oli jo valmisteltu hyvät paikat (paremmat kuin kotona) porukoille, missä jatkaa vuodenvaihteen jälkeen louhintaa 14c/kWh kustannuksilla kun oma soppari päättyy ja tuskin on yhtä halpaa tarjolla. No heidän sähköt oli tietenkin Lume Energialta joka meni konkurssiin ja uusi hinta siirtoineen vähän alle 30c...

Se siitä backupista. Nyt sitten miettimään mitä keksisi touhun jatkamiseksi ensi vuoden puolella. Pörssisähköä ja ajastettua louhintaa öisin halvan sähkön aikaan? Visioita taipuuko joku louhintasofa tollaiseen? Tai saisiko johonkin etäohjattavaan pistorasiaan rakennettua helposti on/off ratkaisun pörssisähkön hinnan mukaan.

Ainakin lattialämmitykseen on olemassa suoraan pörssisähköä seuraava automaaginen palikka: https://www.themo.io/fi/

Ei kamalasti kiinnostaisi ylimääräinen säätö, mutta ei nyt hommaa viitsisi lopettaakkaan...

e: Tollanen themo mikä ohjaa kontaktoria/kontaktoreita minkä perässä rigit. Pitäs vaan selvittää miten tuo toimii, että saako jotain viivästyksiä ettei pätkyttele sähköjä edes takas. Olis tyyliin ainakin tunnin päällä kun käynnistyy.

Toki ei nyt maailman vaivalloisin homma tsekata illalla yön halvat tunnit ja ajastaa manuaalisesti etäohjattava rasia sen mukaan. Mutta tietysti aina parempi jos saa automatisoitua.

Yo, ostelinpa tossa rtx 3060ti Ventus oc v1 ja mainailen nicehashia käyttäen nii paljos tolla on sitten hashrate (millä kelloilla afterburnerissä ja millä ajureilla on nyt se lhr unlocki?) ja ois kiva saada nähä muilta mhs/w määrä tällä näyttiksellä

Koska oon lukenut että uusimmat ajurit ei tukisi kokonaan tuota unlokkia?
tämmöstä tulosta emännän pelikoneen sisuksissa nicehashhää 3060ti...tytsin koneessa vastaava taitaa pikkuisen paremmin pyöriä, mutta sitä en pääse nyt tarkistamaan ku on FO4 siellä parhaillaan pyörimässä. Itse yhä ajelen omaa tyhmyyttäni vaan noilla nicehashin omilla säädöillä, ilman afterburner kikkailuja. Ja kun ajureita kyselit niin itselläni ainaskin 512.77 on toiminut näillä lhr korteilla.

edit : lisätty kuva toisestakin 3060ti kortista

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Jaahas nyt tuli paskoja uutisia. Oli jo valmisteltu hyvät paikat (paremmat kuin kotona) porukoille, missä jatkaa vuodenvaihteen jälkeen louhintaa 14c/kWh kustannuksilla kun oma soppari päättyy ja tuskin on yhtä halpaa tarjolla. No heidän sähköt oli tietenkin Lume Energialta joka meni konkurssiin ja uusi hinta siirtoineen vähän alle 30c...

Se siitä backupista. Nyt sitten miettimään mitä keksisi touhun jatkamiseksi ensi vuoden puolella. Pörssisähköä ja ajastettua louhintaa öisin halvan sähkön aikaan? Visioita taipuuko joku louhintasofa tollaiseen? Tai saisiko johonkin etäohjattavaan pistorasiaan rakennettua helposti on/off ratkaisun pörssisähkön hinnan mukaan.

Ainakin lattialämmitykseen on olemassa suoraan pörssisähköä seuraava automaaginen palikka: https://www.themo.io/fi/

Ei kamalasti kiinnostaisi ylimääräinen säätö, mutta ei nyt hommaa viitsisi lopettaakkaan...

e: Tollanen themo mikä ohjaa kontaktoria/kontaktoreita minkä perässä rigit. Pitäs vaan selvittää miten tuo toimii, että saako jotain viivästyksiä ettei pätkyttele sähköjä edes takas. Olis tyyliin ainakin tunnin päällä kun käynnistyy.
Home Assistant -serveri mikä vetää Nordpoolin spottihinnat verkosta automaagisesti, päälle vielä esimerkiksi trex API integraatio että HA voi ohjata koneita (esimerkki). Tai kaipa se perus Nedis pistorasiakin (HA integraatio) käy sammuttamiseen/käynnistämiseen tarvittaessa kunhan kone osaa käynnistää mainaukset automaattisesti, vaikkakaan se ei ole suositeltavaa.

Viimeksi muokattu:

Home assistanttia ehdotettiinki jo. Hiveos:ssä pystyy laittamaan scheduleita. Virran katkaisua rigeistä älypistorasialla ei varmaan kannata. Koneet ei tykkää. Parempi jos saisi shutdown komennon ajettua rigeille.

Täällä myös, tosin Aurinkopanelien suhteen.. Taitaa asennuksen takuuaika lyhentyä tuosta luvatusta 20v..

Sähköt olikin lumme energialta, se toistaiseksi porskuttaa ja lokakuussa hinta nousee 11,98c + siirto + vero.. No kyllä sillä lämmittää ja vähentää louhintakulut vielä veroista.

Sen puolesta haasteellinen tilanne että myymällä panelien tuottaman sähkön pörssihinnalla tahtoo saada melkein enemmän kuin louhimalla.

Home Assistant -serveri mikä vetää Nordpoolin spottihinnat verkosta automaagisesti, päälle vielä esimerkiksi trex API integraatio että HA voi ohjata koneita (esimerkki). Tai kaipa se perus Nedis pistorasiakin (HA integraatio) käy sammuttamiseen/käynnistämiseen tarvittaessa kunhan kone osaa käynnistää mainaukset automaattisesti, vaikkakaan se ei ole suositeltavaa.
Home assistant voisi olla sellainen mikä pitäisi opetella vihdoin ottamaan haltuun. Löytyy kuitenkin sitä älyä kotna nykyään niin monessa tuutissa ja tuolla sen saisi koottua yksiin kansiin.

Esim Shelly laitteet mitä nyt käytän talon virran kulutuksen mittauksessa ja yksittäisten rigien kulutuksen mittauksessa kättelee tuon kanssa. Shellyltä saisi myös releen millä voisi ohjata varaajan kontaktoria.

Auton laturin saa paritettua tuohon ja sen myötä latauksen ajoitettua.

Froniuksen invertteri tukee myös tuota: Fronius eli mukaan saa otettua vielä datan paneelien tuotosta.

Alkaa mahdollisuudet olla aika rajattomat miten pystyy hallitsemaan paljon kuluttavia sähkölaitteita tuolla softalla. Ainut on vaan, että tarttis opetella käyttämään XD. Kait sen oppii.

Mainaus triidissä kun ollaan niin rigeistä varmaan tarkemmin sopisi puhua. Nicehas:llä on ilmeisesti myös home assistant integraatio: GitHub - brianberg/ha-nicehash: NiceHash Home Assistant Integration Jos tuollainen löytyy niin pystyyköhän rakentamaan sammutus ja käynnistys käskyt nordpoolin datan / aurinkosähkön kautta? Näyttää tuo linkki vaan keräävän dataa minkä näyttää tuon kautta, mutta ohjauksesta ei mitään...

Miten usein nämä home assistant integraatiot menevät rikki jos tulee jotain päivityksiä?

Voi olla, että ei jaksa säätää. Helpompi on vaan painaa sammuta nappia rigistä ja kahtella joskus jos saa halvan kiinteän hinnan :D

Home assistanttia ehdotettiinki jo. Hiveos:ssä pystyy laittamaan scheduleita. Virran katkaisua rigeistä älypistorasialla ei varmaan kannata. Koneet ei tykkää. Parempi jos saisi shutdown komennon ajettua rigeille.
Saako pystyykö hiveos:ään ajamaan tietoa home assistantin kautta tai jostian muusta rajapinnasta? Juuri tuo käynnistys ja sammutus esimerkiksi.

Home assistant voisi olla sellainen mikä pitäisi opetella vihdoin ottamaan haltuun. Löytyy kuitenkin sitä älyä kotna nykyään niin monessa tuutissa ja tuolla sen saisi koottua yksiin kansiin.

Esim Shelly laitteet mitä nyt käytän talon virran kulutuksen mittauksessa ja yksittäisten rigien kulutuksen mittauksessa kättelee tuon kanssa. Shellyltä saisi myös releen millä voisi ohjata varaajan kontaktoria.

Froniuksen invertteri tukee myös tuota: Fronius eli mukaan saa otettua vielä datan paneelien tuotosta.

Alkaa mahdollisuudet olla aika rajattomat miten pystyy hallitsemaan paljon kuluttavia sähkölaitteita tuolla softalla. Ainut on vaan, että tarttis opetella käyttämään XD. Kait sen oppii.

Mainaus triidissä kun ollaan niin rigeistä varmaan tarkemmin sopisi puhua. Nicehas:llä on ilmeisesti myös home assistant integraatio: GitHub - brianberg/ha-nicehash: NiceHash Home Assistant Integration Jos tuollainen löytyy niin pystyyköhän rakentamaan sammutus ja käynnistys käskyt nordpoolin datan / aurinkosähkön kautta? Näyttää tuo linkki vaan keräävän dataa minkä näyttää tuon kautta, mutta ohjauksesta ei mitään...

Miten usein nämä home assistant integraatiot menevät rikki jos tulee jotain päivityksiä?

Voi olla, että ei jaksa säätää. Helpompi on vaan painaa sammuta nappia rigistä ja kahtella joskus jos saa halvan kiinteän hinnan :D

Saako pystyykö hiveos:ään ajamaan tietoa home assistantin kautta tai jostian muusta rajapinnasta? Juuri tuo käynnistys ja sammutus esimerkiksi.
Helpoin ja turvallisin tapa taitaa olla pistää käyttikseen etäsammutus ja BIOSiin automaattinen käynnistys virrankatkaisussa.
1. HA käskee mainauskoneen käyttistä sammumaan, toteutus riippuu käyttiksestä.
2. Älypistorasia (kulutuksen seurannalla) huomaa että virrankulutus putosi minimiin --> HA huomaa saman ja käskee pistorasiaa sammuttamaan virrat.
3. Kun pitäisi alkaa taas mainaamaan niin HA pistää virrat takaisin pistorasiaan jolloin BIOS asetus käynnistää koneen normaalisti.

Ainakin hiveos:än tiedot saa home assistantiin, mutta ei ole kokemusta toiseen suuntaan. Eiköhän sekin onnistu, että syöttäisi shutdown komennon esim. ssh:n kautta, kun kerran home assistantissa on ihan toimiva terminaali.

maksumuurin takana Kuopiostakin saatetaan joutua katkomaan sähköjä talvella – Myös sairaalat ja vanhainkodit voisivat jäädä ilman virtaa , mutta otsikko pelolla luettavissa. Niinköhän sitä rigit pakko sammuu ensi talvella?
Onkohan tuota kukaan miettinyt loppuun asti. Suurin osa sähköstä menee yksityisellä lämmitykseen, sisäilma ja vesi. Jos sähkö on poikki hetken, niin lämpötila laskee. Kun sähkö kytketään niin kaikki lämmittää asuntoaan ja vettään yhtäaikaa, josta tulee selkeä kulutuspiikki. Kokonaisenergian määrä ei juurikaan pienene, lämmmityksen ajankohta vaan muuttuu niin että se on kaikilla samaan aikaan.

Sitten jos on yritystä jossa jonkinlaista akkuvarmennusta, niin edelleen kaikkien akkujen lataus tapahtuu samaan aikaa sähköjen palatessa. Entäs sitten palvelut jotka eivät ole jossain konesaleissa? Miten vanhainkodissa toimii esim. potilastietojärjestelmä ilman sähköä, mitä se tarkoittaa jos se on muutaman tunnin pois käytöstä, eikä esim. saa katsottua lääkityksiä juuri sillä hetkellä? Tuskin niitä paperille on printattu vaan automatisoitu tietokoneelle. Miten sähköt saataisiin kohdennetusti pätkittyä esim. pelkästään kotitalouksilta, menemättä niitä paikan päälle manuaalisesti katkomaan?

Minulla ainakin on tunne että tässä vain heitellään jotain pahimman tapauksen skenarioita eikä kukaan ole miettinyt miten ne toteutettaisiin hallitusti.

Tuosta mainauksen hallinnasta sitten sen verran että esim. HiveOS pyörii linuxin päällä ja mainerille on suoraan komentorivillä komennot tyyliin start ja stop. Että jos hyväksyy sen että kone on idlenä eikä kokonaan sammutettuna, niin sinnehän voi laittaa ties mitä skriptiä pyörimään, se on vaan sitten kiinni siitä kuin paljon viitsii säätää.

Viimeksi muokattu:
maksumuurin takana Kuopiostakin saatetaan joutua katkomaan sähköjä talvella – Myös sairaalat ja vanhainkodit voisivat jäädä ilman virtaa , mutta otsikko pelolla luettavissa. Niinköhän sitä rigit pakko sammuu ensi talvella?
Uutistoimistot elää näistä kun jengi vapisee ja tärisee, lehtiotsikoita klikkaillaan kamalia määriä ja kassaan virtaa rahaa mitä hurjemman otsikon vaa saa aikaseks.
Tästä itsekkin olen ollut huolissaan että jäätyykö talvella mökki jos on pakkasta ja sähköt menee kiinni, koska sit sulaa pakastin ja kaukolämpöpakesita ei tule mitään mihionkään suuntaan.
Asennan itselleni aurinkovoimalan mutta edelleen vähän jänskättää koska joulu ja tammikuu on tuotannon kannalta aika nihkeetä vaikka isä aurinkoinen niitä watteja sinne töpseliin kiltsti sitten tiputteleekin mutta talvi voi olla ankara miehelle.
Jos olkiluodossa kaikki menee kivasti ja töpselit hymyilee koko kansalle ja valo koittaa ja torpat on lämmöissään vaikka pakkasukko kuinka heristäisi nyrkkiä meille, niin hyvä, sittenhän se on no problem ja vois avaa vaikkapa yhden oluen sen kunniaksi.. mutta..
Jos sähköntuotto suomessa kyykkää ja sit aletaan pistelee kyliä kylmäksi, voimalaitoksen pojat totee et sorppa, jorppa ja vetää kytkimestä kaupunki kerrallaan takas keskiajalle niin mitäs sitten? Itse mietin että hommaan akuston invertterin jatkeeksi mut harmi kun se maksaa sen 3-5000€ ja senkin jälkeen valot pysyy torpassa vain lyhyen hetken. Jos laitan akkuihin 10-20000€ niin sit pysyy pidemmän hetken mut alkaa olla jo sellainen summa riihikuivaa et alkaa asentajaa heikottaa.
Tein sitten pienenä ihmisenä niin tai näin, huoli ei poistu vaan korkeittaan muuttaa muotoaan. Kummallisia aikoja me eletään mut sen sanon et jos talvella sähkö maksaa enemmän kuin laatikollinen mansikoita, mainaus kamat lensi toriin välittömästi :D

Olkiluoto 3:n koekäytön aloittaminen viivästyi taas (iltalehti.fi)

Toivotaan et voimalan pojat saa voimaa koko kansalle ennen kuin voi lukea pakkasmittarista -27 luvut

Siis mikä sähkönmyyjä. Lumo energia meni jo jokunen viikko sitten nurin ja tänään oli että joku norjalaisfirma on ostamassa asiakaskannan. Aiemmin luultiin että asiakkailla uuden sopimuksen etsintä edessä mutten tiedä miten toi norskien kuvio vaikuttaa nyt tilanteeseen.

Lumme-energia taas eri firma ja se jatkaa ihan normaalisti, oma sähkösoppari meinaan siellä. 31.7 loppui edellinen kaksivuotinen soppari 4,14c/kwh hinnalla ja otin kesäkuun lopulla niide jatkotarjouksen 11,65c vaikka se kovalta ja pahalta tuntukin. Nyt se vaikuttaa kumminkin ihan ok hinnalta.

Sitten cryptoihin, ihmeellisiä pomppuja tulee kuten tuossa muutamia tunteja sitten. Ilmeisesti joku lykkää pompseina rahaa sisään.

Siis mikä sähkönmyyjä. Lumo energia meni jo jokunen viikko sitten nurin ja tänään oli että joku norjalaisfirma on ostamassa asiakaskannan. Aiemmin luultiin että asiakkailla uuden sopimuksen etsintä edessä mutten tiedä miten toi norskien kuvio vaikuttaa nyt tilanteeseen.

Lumme-energia taas eri firma ja se jatkaa ihan normaalisti, oma sähkösoppari meinaan siellä. 31.7 loppui edellinen kaksivuotinen soppari 4,14c/kwh hinnalla ja otin kesäkuun lopulla niide jatkotarjouksen 11,65c vaikka se kovalta ja pahalta tuntukin. Nyt se vaikuttaa kumminkin ihan ok hinnalta.

Sitten cryptoihin, ihmeellisiä pomppuja tulee kuten tuossa muutamia tunteja sitten. Ilmeisesti joku lykkää pompseina rahaa sisään.
Lumo... Lume melkeen sama :D.

GNP Energyn mukaan salkkuun kuuluu noin 40 000 spot- tai vaihtuvahintaista asiakasta, pääosin yksityishenkilöitä.

Niitä ei vissiin kiinnostaneet ne asiakkaat joilla liian halpa sopimus :). Spoteista voi jotain maksaakkin ja vaihtuvahintaisten voi hilata hinnan ylös ja toivoa, että vaikka 20% olisi sellaisia joita ei kiinnosta ja jää silti asiakkaaksi.

Nyt sitten miettimään mitä keksisi touhun jatkamiseksi ensi vuoden puolella. Pörssisähköä ja ajastettua louhintaa öisin halvan sähkön aikaan? Visioita taipuuko joku louhintasofa tollaiseen? Tai saisiko johonkin etäohjattavaan pistorasiaan rakennettua helposti on/off ratkaisun pörssisähkön hinnan mukaan.
Minä teen juuri näin, toistaiseksi tosin manuaalisesti: kun pörssisähkö on yöllä hiluja, kytken älypistorasian päälle. Kun hinta nousee yli 10 snt laitan manuaalisesti pois.
Vaikka tuolta voi tsekkaa seuraavan vuorokauden tuntikohtaiset hinnat klo n.13:30. Pörssisähkön spot hinta Suomessa
Jep, tämä itselläni käytössä, toimii erinomaisesti myös näin USA-lomamatkalta aikaeron huomioiden, toisin kuin Fortumin oma appi.
Kiitos tärpistä, jotain tälläistä täytyy rakentaa.

@elmo Mites se NHOS, onko siinä tuleva aseta-ja-unohda?

Jos tuo energian hinta jatkaa maailmalla nousuaan (ja miksi ei jatkaisi), niin voi olla että kaikenlaisesta tyhjänlaskennasta joutuu ihmiset luopumaan.. :hmm:

Helpoin ja turvallisin tapa taitaa olla pistää käyttikseen etäsammutus ja BIOSiin automaattinen käynnistys virrankatkaisussa.
1. HA käskee mainauskoneen käyttistä sammumaan, toteutus riippuu käyttiksestä.
2. Älypistorasia (kulutuksen seurannalla) huomaa että virrankulutus putosi minimiin --> HA huomaa saman ja käskee pistorasiaa sammuttamaan virrat.
3. Kun pitäisi alkaa taas mainaamaan niin HA pistää virrat takaisin pistorasiaan jolloin BIOS asetus käynnistää koneen normaalisti.
Mä olen nyt vain tehnyt niin, että:
0. Olen käynnistänyt rigin virtakytkimestä, HiveOS ja miner käynnistyy.
1.BIOS:sta säädetty käynnistymään edelliseen virtatilaan. Kohdan 0 jälkeen ko. tila on ”virrat päälle”
Sähkö on liian kallista:
2. Sammutan minerin. Kulutus älypistorasiassa pienenee.
3. Sammutan SectorAlarm älypistorasian. Rigi sammuu.
Sähkö on liki ilmaista:
4. Käynnistän SectorAlarmin älypistorasian. Koska kohdat 0. ja 1. on tehty, tapahtuu seuraavaa:
5. Rigi ja minerit käynnistyy.

Olen järkeillyt, ettei kone ottaisi niin paljon kipeää kun virrat lähtee pois tilanteessa, jossa kuormat on myös nollassa.

Tämä kaikki olisi mukavampaa tehdä HA:lla automatisoidusti esim mainitulla Nediksen pistorasialla. Vinkkejä saa mielellään antaa.

@elmo Mites se NHOS, onko siinä tuleva aseta-ja-unohda?

Edelleen on se tikku pöydällä enkä ole jaksanut pilotoida... Sen takia olen vähän skeptinen kaikkeen ylimääräiseen säätämiseen. Jonkun asenna ja unohda voisi jaksaa, mutta ei mitään mitä joutuu aktiivisesti miettimään. Manuaalisesti useamman rigin puljailukin on aika vaivallioista. Ja sitten kun unohdat 12kW ruksuttamaan jollain 100c hinnalla 8h:ksi niin se on 100€ kiitos tänkiu.

Ihan mukavaa lukemaa kyllä tuoton suhteen tällä hetkellä verrattuna parin kk päähän. Toivottavasti saa sentään viimeiset karkkirahat :). Rommaa kuitenkin kuun lopussa...

Jos tuo energian hinta jatkaa maailmalla nousuaan (ja miksi ei jatkaisi), niin voi olla että kaikenlaisesta tyhjänlaskennasta joutuu ihmiset luopumaan.. :hmm:
Joo kyllä nyt ainakin etheri on menossa oikeaan aikaan POSsiin ja jännä nähdä miten btcn käy tässä energia rytäkässä ja toivoa saattaa ettei ruotsiin pakene kaikki halvan sähkön perässä joka sekin nostaa edelleen meillä sähkön hintaa.

En ole tarkemmin seurannut, mutta eikö tämän hetkinen hintakriisi ole enemmänkin eurooppalainen? Voisi uskoa että kysynnän vähentyminen sulkujen vuoksi laskisi esimerkiksi venäjän toimittaman kaasun hintoja, ellei sitten ole toimituslinjat tukossa ja joutuvat tuotantoa lyömään alas.

Joo kyllä nyt ainakin etheri on menossa oikeaan aikaan POSsiin ja jännä nähdä miten btcn käy tässä energia rytäkässä ja toivoa saattaa ettei ruotsiin pakene kaikki halvan sähkön perässä joka sekin nostaa edelleen meillä sähkön hintaa.
Toivotaan nyt että ETH hintakehitys jatkuu tällä tavalla myös POSin jälkeen.

Huvikseni testailin tuota konffausta pörssisähkön mukaan. Eli home assistantilla menee kohtuu kivuttomasti.

Home assistantissa HACS:n kautta pitää asentaa nordpool integraation (antaa suoraan sensorin spottihinnalle).

Tämän ohjeen mukaan SSH kuntoon home assistantille ja hiveos rigille: Guide: Start up and shut down remote linux PC using Home Assistant – Creating Smart Home'.

Sitten home assistant puolella automaatio, joka sammuttaa rigin äsken tehdyn shell commandin kautta, kun sähkön hintaa nousee halutun rajan yli. Kun rigi on sammunut, pitää älypistorasia laittaa myös offille. Käynnistys älypistorasialla (BIOS:sta always on after power loss päälle), kun sähkönhinta laskee halutun rajan alle. Automaatiot on kohtuu yksinkertaisia tehdä. Seuraavat aikalailla "if this then that" -logiikkaa.

Jos home assistant ei ole ennestään tuttu, niin menee varmaan hetki perehtyä. Suosittelen vahvasti, jos on vähänkin älylaitteita kotona.

En ole tarkemmin seurannut, mutta eikö tämän hetkinen hintakriisi ole enemmänkin eurooppalainen? Voisi uskoa että kysynnän vähentyminen sulkujen vuoksi laskisi esimerkiksi venäjän toimittaman kaasun hintoja, ellei sitten ole toimituslinjat tukossa ja joutuvat tuotantoa lyömään alas.

Toivotaan nyt että ETH hintakehitys jatkuu tällä tavalla myös POSin jälkeen.
No joo eipä se pelkkä eurooppa koko kryptoja kaada vaikka toisaalta ainakin ruotsissa halvansähkön takia on suuria louhinta konesaleja. On tässä energia kriisissä kyllä monia puolia toisaalta louhitjakin saa osansa mitä on tilanneet.
Näköjään derossakin noussut hashrate yli 100. Eipä enää paljoa kannata tuotakaan louskuttaa.

No joo eipä se pelkkä eurooppa koko kryptoja kaada vaikka toisaalta ainakin ruotsissa halvansähkön takia on suuria louhinta konesaleja. On tässä energia kriisissä kyllä monia puolia toisaalta louhitjakin saa osansa mitä on tilanneet.
Näköjään derossakin noussut hashrate yli 100. Eipä enää paljoa kannata tuotakaan louskuttaa.
Mitä jos louhintakonesaleista johdetaan hukkalämpö kaukolämpöverkkoon? Vai onko se ok vain jos konesalit pyörittävät pierusovelluksia, free-to-play pelejä, pornostriimausta tai muita ihmiskuntaa edistäviä palveluita?

Kryptolouhintaa ei sinänsä pysty tällä rahallisen spekuloinnin kohteena puolustelemaan, mutta yleisesti "turhan" laskenta- ja sähkötehon erittely on hankalaa. Ethereumilla ja muilla toisen ja kolmannnen sukupolven lohkoketjuilla (ja niiden kryptovaluutoilla) on ehkä jotain "älykkään rahan" sovelluksia jota voi jollain mittarilla laskea hyödylliseksi.

Käytännössä kaikki tietotekniikan viihdekäyttö kuten videostriimaus ja pelit, etenkin toissijaisena on turhaa haaskausta jos tälle tielle haluaa lähteä. Periaatteessa jokainen tarpeeton hakukonehaku tai meemivideon toljotus on energian haaskausta. Sähkösaunan lämmittämisestä tai Kanarian saarille viikoksi-kahdeksi lentämisestä puhumattakaan.

EDIT: Deron louskutuksen yhdellä koneella lopetan viikon päätteeksi jos silloin ollaan vielä 100 mh/s nurkilla.

Viimeksi muokattu:
Huvikseni testailin tuota konffausta pörssisähkön mukaan. Eli home assistantilla menee kohtuu kivuttomasti.

Home assistantissa HACS:n kautta pitää asentaa nordpool integraation (antaa suoraan sensorin spottihinnalle).

Tämän ohjeen mukaan SSH kuntoon home assistantille ja hiveos rigille: Guide: Start up and shut down remote linux PC using Home Assistant – Creating Smart Home'.

Sitten home assistant puolella automaatio, joka sammuttaa rigin äsken tehdyn shell commandin kautta, kun sähkön hintaa nousee halutun rajan yli. Kun rigi on sammunut, pitää älypistorasia laittaa myös offille. Käynnistys älypistorasialla (BIOS:sta always on after power loss päälle), kun sähkönhinta laskee halutun rajan alle. Automaatiot on kohtuu yksinkertaisia tehdä. Seuraavat aikalailla "if this then that" -logiikkaa.

Jos home assistant ei ole ennestään tuttu, niin menee varmaan hetki perehtyä. Suosittelen vahvasti, jos on vähänkin älylaitteita kotona.
Tähän hieman jatkojalostusta. Eli wake on lan:in kautta saa rigin päälle myös home assistantin kautta (ei tarvi siis älypistorasiaa). Biosista pci-e:n kautta bootti päälle ja sitten tuon aiemman linkin mukaan wake on lan konffaus home assistantiin. Itsellä pelikone toimi suoraan hiveos:ssä tuolla wake on lanilla, mutta rigit vaatii hiveos:än puolella lisäkonffausta. Jostain syystä wake on lan on hiveos:ssä oletuksena disabled ja se pitää joka bootin yhteydessä laittaa päälle. Ohjeet löytyy googlella "linux wake on lan".
Ihan toimiva systeemi, jos esim. louhinta lakkaa eikä hiveos korjaa itse ongelmaa. Kun tehot tippuu tietyn rajan alle riittävän pitkäksi aikaa, niin rigi yrittää boottia tuolla shell commandilla ja wake on lanilla. Jos tehot pysyy edelleen alhaalla, niin älypistorasia katkaisee rigistä virrat ja käynnistää uudelleen biosin power on after powerlossin avulla. Vaatii toki pistorasian, joka mittaa kulutusta.

Mitä jos louhintakonesaleista johdetaan hukkalämpö kaukolämpöverkkoon? Vai onko se ok vain jos konesalit pyörittävät pierusovelluksia, free-to-play pelejä, pornostriimausta tai muita ihmiskuntaa edistäviä palveluita?

Kryptolouhintaa ei sinänsä pysty tällä rahallisen spekuloinnin kohteena puolustelemaan, mutta yleisesti "turhan" laskenta- ja sähkötehon erittely on hankalaa. Ethereumilla ja muilla toisen ja kolmannnen sukupolven lohkoketjuilla (ja niiden kryptovaluutoilla) on ehkä jotain "älykkään rahan" sovelluksia jota voi jollain mittarilla laskea hyödylliseksi.

Käytännössä kaikki tietotekniikan viihdekäyttö kuten videostriimaus ja pelit, etenkin toissijaisena on turhaa haaskausta jos tälle tielle haluaa lähteä. Periaatteessa jokainen tarpeeton hakukonehaku tai meemivideon toljotus on energian haaskausta. Sähkösaunan lämmittämisestä tai Kanarian saarille viikoksi-kahdeksi lentämisestä puhumattakaan.

EDIT: Deron louskutuksen yhdellä koneella lopetan viikon päätteeksi jos silloin ollaan vielä 100 mh/s nurkilla.
Tuo kyllä täysin totta että mikä nyt on järkevää käyttöä. Tuo hukkalämpö mitä nyt taas on mainosteltu on taas vähän niin ja näin. Vähän sille paluu vettä lämmittää ja toisin sanoen konesalin hyötysuhdetta parantaa kun saa siitäkin jotain euroja. Tuo dero olis kyllä ollut ihan jees louhittava mutta sen verran hintsusti tulee että ei ainakan näin lämpösillä keleillä riitä huumorin taju kun tahtoo kämpässä olla 28c kun jauhattaa ja ei viitsisi ilpillä jäähyttää samalla. Kai sitä kohta kelit alkaa taas jäähtyä niin sit on mukavampi taas lauhuttaa kryptoja.

Tuo kyllä täysin totta että mikä nyt on järkevää käyttöä. Tuo hukkalämpö mitä nyt taas on mainosteltu on taas vähän niin ja näin. Vähän sille paluu vettä lämmittää ja toisin sanoen konesalin hyötysuhdetta parantaa kun saa siitäkin jotain euroja. Tuo dero olis kyllä ollut ihan jees louhittava mutta sen verran hintsusti tulee että ei ainakan näin lämpösillä keleillä riitä huumorin taju kun tahtoo kämpässä olla 28c kun jauhattaa ja ei viitsisi ilpillä jäähyttää samalla. Kai sitä kohta kelit alkaa taas jäähtyä niin sit on mukavampi taas lauhuttaa kryptoja.
Jos lämmittää, niin kannattaa lämmittää jollakin vehkeellä, joka antaa esim 3X sen määrän lämpöenergiaa, kun siihen on käytetty. Sähköä pitäisi nyt säästää..

Jos lämmittää, niin kannattaa lämmittää jollakin vehkeellä, joka antaa esim 3X sen määrän lämpöenergiaa, kun siihen on käytetty. Sähköä pitäisi nyt säästää..
Takka on sitten jos tässä sähköt alkaa katkeilemaan. Tällä suunalla vielä onneksi suht edukasta sähkö.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 253
Jäsenet
59 245
Uusin jäsen
ChargedByte

Hinta.fi

Ylös Bottom