Jos uskoo että kurssit edelleen laskevat, niin silloin coinit kannattaisi varmaan myydä. Ne voi ostaa sitten vielä halvemmalla takaisin jos kurssit edelleen laskevat.
Noh, tuollaisesa ongelmaa tuottaa verotus, sekä se että se lasku ei välttämättä taitu kovin nopeasti. Siis ei kannata ottaa payouttia jos näkee että se kurssi on laskemassa, koska se payout lukitsee sen ansiotuloverotusarvon siihen hetkeen. Antaa sen kurssin vaan laskea, niin samalla verot laskee.
Sitä en pystyisi lähtemään arvailemaan, että meneekö tänä vuonna enää 4000e rikki, mutta kyllä noi kryptot pidemmällä aikavälillä 3-5 vuoden sisään varmasti taas tulevat, luultavasti joskus bitcoin puolituksen jälkeen nousemaan. Tuo puolitus on reilun kahden vuoden päästä.
Olin ajatellut että kun tuo merge tulee, niin että suurin osa eritasoisista pienemmistä sijoittajista, odottaisi kurssin nousevan. Ja että enemmän "sell the news" tyyliin se laskisi joksikin aikaa. Ajattelin että ehkä puolen vuoden päästä mergestä, kurssi toipuisi tuon mergen aiheuttamasta tiputuksesta. Mutta kuitenkin pidemmällä aikavälillä tuo PoS tulee väkisin näkymään ethereumin arvostuksessa. Ethereumista tulee "vihreä", ja se validaattoreihin sidottu ETH pystyy suoraan tuottamaan "korkoa". Ihan samalla tapaa kuin nyt pooleissa mainaaminen, niin tuota staketusta tullaan tekemään poolissa. Ymmärtääkseni tuo RTM verkon Inodez on tuollainen systeemi, mutta Ethereumissa luultavasti monet staketuspoolit tulee olemaan entisiä mining pooleja, joilla on historiaa isojen summien pyörittelystä monen vuoden ajalta.
Silloin jos ja kun, ajattelen että tuo muutos olisi mahdollista tulla vasta useamman vuoden jälkeen, mutta jos lopulta tuo sharding tulee, niin silloin myös ethereumin käyttökelpoisuus pitäisi nousta huomattasti, kun siirtokulut sellaisessa systeemissä romahtaisi. Shardingilla ethereum syrjäyttäisi useimmat altit jotka on nimenomaan kehitetty olemaan halvempia ja käyttökelpoisempia noissa defi jutuissa, kuin ethereum. Mutta tuollaista voi tapahtua korkeintaan paljon joskus >5 vuoden jälkeen.
...mutta se mitä tässä viikon sisään on tapahtunut kursseissa, tekee tuosta mergestä ja sen vaikutusta vähän liian kaukaisen ja epäolennaisen jutun pohtia tällä hetkellä. Mulla on kohta 0,7 ETH tuolla poolissa, sen eth määrä kasvaa samalla kun euroarvo kutistuu. Ei tuolle kannata missään nimessä näillä nykyisillä kursseilla tehdä yhtään mitään, kun se arvo on niin paska. Mä olen näköjään viimeksi myynyt @3900 tasossa marraskuun alussa. Ei tosiaan itsellä kannata muuta kuin olla ottamatta payouttia, ja senkin jälkeen kun ottaa, niin ei varmaankaan kannata myydä.
Noista aiemmin linkkaamistani 5700 XT:stä yksi oli nyt ilmeisesti myyty, kun myyjä oli tiputtanut pyynnin 650e.