Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Satuinpa huomaamaan, että Lenovon sivuilla, missä osta-nappi on harmaana, nappia voi kuitenkin painaa kun nopeasti ctrl+f5 painannan jälkeen napauttaa ennen kuin nappi harmautuu. Ostoprosessi käynnistyy ja väittää lähetysajaksi 1-2 päivää.
Tuossa kun koittaa siirtyä maksamaan, tulee herja että tavara on loppu.
1631515248599.png
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Auttakaas nyt osaamatonta hädässä :D Laittelin piruuttani tulille mainaukset omaksi huvikseni, nyt probleem seuraava. Bminer starttaa kuin pitääkin mutta ilmoittaa alussa connected to eth.f2pool.com:8008. Olen säätänyt asetukset mielestäni oikein .bat tiedostosta jonne laittelin nuo eu1.ethermine.org osoitteeksi. Eikös tuon eu1 osoitteen pitäisi vilahtaa alussa kun bminer sarttaa eikä tuo aiempi osoite? Ja säädettynä tiedostona on miner_eth mitä nyt tuolla mainailenkin. Lompsat yms. kunnossa. Ihmetyttää nyt vain tuo osoite alussa, oisko antaa ohjetta että mikä pielessä?
Itsellä ollut päinvastainen kokemus ja poolina binance. Bminer oli helppo saada pelittämään, mutta muut onkin sitten tökkineet. Binancen ohjeissa kun ei tuohon laiteta ollenkaan lompakon osoitetta, ainoastaan käyttäjätunnus ja workerin nimi.

PS. ei haittaa vaikka joku laittaisi malliksi phoenixminerin tai NBminerin command linen ohjeen binacen pooliin, siten että pelaa tuolla usernamella...
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Täysin ei vielä vakuuta Lenovon tekeminen. Mainospuhe: "Lähetetään 1-2 päivässä" --> Tällä hetkellä tilausvahvistuksessa lukee että arvioitu lähetyspäivä UPS:lla: 17.9.2021, arvioitu saapumispäivä 27.9.2021.

Miten Windows suhtautui siihen jos pelikoneen (6800XT) kylkeen löisi yhden 3060Tin rinnalle? Sukkana sisään ja kovaa ajoa? Ei laskisi pelikoneenkaan hashrate pelituokioiden ajaksi nollaan :D
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Syttyi sata-datakaapeli tuleen. Ei siis virta, mutta suorassa oleva "punainen datakaapeli" tyyppinen (tämä kylläkin musta). Illalla tarkistamaan vahingot.. Kaikkea sitä sattuu. Chia-cpu-gpu louhintarigistä.

Internet arveli että taittunut kaapeli tai kovalevy viallinen. Oli normaalissa 3,5" 6tb laikassa kiinni, aikaisemmin toiminut mutta rigin vaihdon yhteydessä kävi näin.

E: Asuksen lastukaapeli, ei mikään bulkki.
E: Laitan kuvan illalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Syttyi sata-datakaapeli tuleen. Ei siis virta, mutta suorassa oleva punainen datakaapeli. Illalla tarkistamaan vahingot.. Kaikkea sitä sattuu. Chia-cpu-gpu louhintarigistä.

Internet arveli että taittunut kaapeli tai kovalevy viallinen. Oli normaalissa 3,5" 6tb laikassa kiinni, aikaisemmin toiminut mutta rigin vaihdon yhteydessä kävi näin.
*.jpg ?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
285
Viikonpäivät eth tuotot menneet taas alaviistoon vaikeustasonkin näyttää viikonloppuna pysyvästi ohittaneen 9 petaa ja kurssikin enempi samaan suuntaan kuin ylös. Suopi nähdä tuleeko piristysruisketta perään tai mennäänkö pitempään alas. Äkkiä en keksi kurssille mitään eip1559:n kaltaista piristysruisketta, ehkä silloin kun pitäisi siirtyä 2.0:aan tulee joku tai mistä näistä tietää.
Kyllä, nyt kun Epin jälkeinen ruuhka Ethereum-verkossa on ainakin toistaiseksi hiljennyt, niin vasta nyt nähdään oikeasti se mitä se uusi hiljaisten aikojen tuotto on. Ero aikaan ennen eipiä on pyöreästi noin -30% ethereissä mitattuna. Ainoastaan odotettua suurempi kurssinousu ja ruuhka verkossa on pitänyt tuotot viimeisen vähän yli kuukauden ajan normaalia korkeammalla, mutta nyt ollaan taas siellä kesän tuottojen tasolla dollareissa mitattuna. Miettikääpäs jos kurssit tippuisi takaisin 2000 dollariin, silloin tuotot olisivat 100mh/s enää jotain 4 dollaria päivässä. Tässä muuten meni taas hetken aikaa non-lhr 3070:set ns. "samantien" vähintään 1000 eurolla eteenpäin, mutta eipä mene enää tällä hetkellä ainakaan niin kauaa, kun kurssit ja tuotot pysyy nykyisellä tasolla. Nopeasti muuttuu tilanteet.

Piristysruiskeena voi aina käyttää esim sitä, että useiden "asiantuntijoiden" mukaan luultavasti lokakuun aikana alkaisi raketointi uusiin ATH lukemiin kestäen aina vähintään vuodenvaihteeseen tai jopa ensi kevääseen asti. Toinen vaihto on tietysti sitten se, että tämä oli kuolleen kissan pomppu ja seuraava suunta on ainoastaan alaspäin.

Oma riskialtis pelisuunnitelma on nyt sellainen, että lokakuusta alkaen aion jättää kaikki louhintatuotot hodlaukseen, sillä siellä on kuitenkin mielenkiintoisia asioita tapahtumassa vuoden vaihteessa, esim tuo eth 2.0 (jos aikataulut pitävät) ja Ravencoinin halving + tietysti se mahdollinen kurssien nousu koko markkinalla.

E: typot pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
Onkos kellään hajua miten PPLNS oikeasti toimii. Vai onko se implementaatio jokaisen poolin itse päätettävissä. Lähinnä, että mitä tapahtuu uudessa blokissa. Onko Edellisen blokin last N shares edelleen huomioitu vai miten se menee, jos löytyy olemattomalla efortilla seuraava blokki? Kävi siis tuolla ergon poolissa niin, että löytyi 2 blockia "kerralla" ja näyttää siltä, että tokasta blokista kukaan ei saanut rewardeja, kun ei ollut shareja. Tai minä en ainakaan saanut. Itse järkeilisin tuon niin, että edellisen blokin sharet huomioitaisiin seuraavan blokin alussa sinne N:ään asti, että menisi "reilusti" jakoon, jos löytyy low effort blokki, mutta enpä tiedä miten oikeasti menee. Googlettamalla en oikein mitään järkevää löytänyt, vaikka noista on tehty ihan tieteellisiäkin papereita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Kyllä, nyt kun Epin jälkeinen ruuhka Ethereum-verkossa on ainakin toistaiseksi hiljennyt, niin vasta nyt nähdään oikeasti se mitä se uusi hiljaisten aikojen tuotto on. Ero aikaan ennen eipiä on pyöreästi noin -30% ethereissä mitattuna. Ainoastaan odotettua suurempi kurssinousu ja ruuhka verkossa on pitänyt tuotot viimeisen vähän yli kuukauden ajan normaalia korkeammalla, mutta nyt ollaan taas siellä kesän tuottojen tasolla dollareissa mitattuna. Miettikääpäs jos kurssit tippuisi takaisin 2000 dollariin, silloin tuotot olisivat 100mh/s enää jotain 4 dollaria päivässä. Tässä muuten meni taas hetken aikaa non-lhr 3070:set ns. "samantien" vähintään 1000 eurolla eteenpäin, mutta eipä mene enää tällä hetkellä ainakaan niin kauaa, kun kurssit ja tuotot pysyy nykyisellä tasolla. Nopeasti muuttuu tilanteet.

Piristysruiskeena voi aina käyttää esim sitä, että useiden "asiantuntijoiden" mukaan luultavasti lokakuun aikana alkaisi raketointi uusiin ATH lukemiin kestäen aina vähintään vuodenvaihteeseen tai jopa ensi kevääseen asti. Toinen vaihto on tietysti sitten se, että tämä oli kuolleen kissan pomppu ja seuraava suunta on ainoastaan alaspäin.

Oma riskialtis pelisuunnitelma on nyt sellainen, että lokakuusta alkaen aion jättää kaikki louhintatuotot hodlaukseen, sillä siellä on kuitenkin mielenkiintoisia asioita tapahtumassa vuoden vaihteessa, esim tuo eth 2.0 (jos aikataulut pitävät) ja Ravencoinin halving + tietysti se mahdollinen kurssien nousu koko markkinalla.

E: typot pois.
Miksi lokakuussa tulisi uusi raketointi? Oonko missannut jotain oleellista uutisoinnista?

Mielenkiintoinen taktiikka. Voisi itse myös harkita tuollaista.



Kyssäri ravenista. Louhint sitä 2minersin poolissa ja tuolla saa naurettavan 10kolikon minimi maksun. Mistään en löytänyt mitä siirto maksaa? Kai se jotain kuitenkin maksaa? Ettei ihan parin tunnin välein kuitenkaan kannata ottaa kolikkoja pois. Sitten kun olen totaalinen nyyppä niin miten electrum ravencoin lompakko toimii kun se on ledgeriin paritettu? Missään vaiheessa ei tarjottu avaimia ylöskirjoitettavaksi, joten onko se nyt saman avaimen takana mikä mulla on ledgerissä? Kuitenkin vaati tuon oman softan eikä pelitä ledger livessä.

Mites verosuunnittelun kannalta olette meinaneet puuhailla. Itse ajattelin viimeistään ennen blackfridaytä laskea mitä oletettavasti loppuvuonna tulee tuottoja ja sen mukaan koko vuoden verot. Tarkoitus olisi sitten ostaa rautaa sen verran, että ei tarvitse tältä vuodelta maksaa veroja. Järkevintä olisi tehdä paljon 'halpoja' rigejä jolloin saa sen 1200€/v. Mullakin 10x3060ti rigi niin melkein kannattaisi pilkkoa se puoliksi, että saa paremman verohyödyn. Ensi vuoden tuotot on taas iso kysymsymerkki niin tälle vuodelle pitää hyvät vähennykset saada.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Ravenmainaajat hoi,

Kuinka te toteutatte kyseisen kolikon mainauksen? Mulla on nyt joku verkkolompakko josta siirrän Binanceen. Binancesta olisi sitten tarkoitus kotiuttaa kun sopivan ajankohdan tullen. Olisko parempaa tapaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Maaliskuussa ostettu Lenovon valmiskone 3060ti näyttiksellä ja nyt ruksutellut nicehashilla noin 6 kuukautta. Konetta ostaessa tavoite ei oikeastaan ollut edes mainauskäyttö, mutta se toimi kimmokkeena ostokselle, koska tiesin jo lähtötilanteessa koneen muun käytön pelaamiseen yms. olevan todennäköisesti minimaalista, niin tuolla sai perusteltua investoinniin. Ihan aina ei ole edes ollut säädöt tapissa mainaukseen, kun kone on etätyötilassa, ja olen pitänyt sen kellottamattomana työpäivien ajan -> viime aikoina ei ole enää jaksanut tuota ränkätä ollenkaan, vaan on tainnut mennä jo kohta kuukauden vakiokelloilla. Jos jaksasi paneutua, voisi jonkun ajastimen tietysti viritellä. En ole vielä kotiuttanut mitään, vaan tulot on roikkuneet nicehashin lompakossa bitcoinina.

Nyt on saldo 704 euroa ja äsken kun ajoin nicehashin raportin vaikutti että on mainattu ~725 euroa. Pari kymppiä siis tällä hetkellä tappiota pääomaverotuksen puolelle. Ihan jees, nyt se 1190 kone onkin jo 500 euron kone. Ensi vuonna joutuu kyllä vähän harkitsemaan jaksaako tämän kanssa enää vaivautua... jos ei ole vähennyksiä on pelkkä marginaalivero varmaan aika lähellä 50 pinnan luokkaa. Ainakin pitää muutta vähän strategiaa, ettei jätä tuottoja lojumaan BTC:lle pitkäksi aikaa. Ja koneen voisi talveksi siirtää sellaiseen paikkaan jossa lämmöt saa hyödyksi. Nyt toimisto on sellainen, että siellä ILP laulaa viilennyksellä edelleen, eli lämpöä ei puutu.
Niin ja se pelaaminen.. ensimmäinen peli odottaa vielä asennustaan :sdrunk:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Ravenmainaajat hoi,

Kuinka te toteutatte kyseisen kolikon mainauksen? Mulla on nyt joku verkkolompakko josta siirrän Binanceen. Binancesta olisi sitten tarkoitus kotiuttaa kun sopivan ajankohdan tullen. Olisko parempaa tapaa?
Keräilen nyt exodus lompakkoon, ja kunhan tuo crypto.com saa rvn siirrot toimimaan, niin siirrän sinne
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 658
Syttyi sata-datakaapeli tuleen. Ei siis virta, mutta suorassa oleva "punainen datakaapeli" tyyppinen (tämä kylläkin musta). Illalla tarkistamaan vahingot.. Kaikkea sitä sattuu. Chia-cpu-gpu louhintarigistä.

Internet arveli että taittunut kaapeli tai kovalevy viallinen. Oli normaalissa 3,5" 6tb laikassa kiinni, aikaisemmin toiminut mutta rigin vaihdon yhteydessä kävi näin.

E: Asuksen lastukaapeli, ei mikään bulkki.
E: Laitan kuvan illalla
Tuleeko sähköt eri virtalähteeltä? Meinaan että jos virtalähteet ei oo keskenään maadoitettu, niin saattaa yrittää kuroa potentiaalieroa jotain muuta kautta, esim. datakaapelin maakarvan kautta.
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Tuleeko sähköt eri virtalähteeltä? Meinaan että jos virtalähteet ei oo keskenään maadoitettu, niin saattaa yrittää kuroa potentiaalieroa jotain muuta kautta, esim. datakaapelin maakarvan kautta.
Ei ees tule, vain 1x 1000W tuossa.
Pidän tosin kaiken emoon yhdistetyn samassa PSU kuin emonkin, tästä johtuen. Sama GPU kanssa. Riserit ja PCI-e:t samassa PSU:ssa.

Hyvä huomio kyllä!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Kuinkas usein porukka päivittää nuo mainerinsa kun uutta päivitystä tulee? Tuli vain mieleen että miten hyvin vanhemmalla versiolla homma luonaa jos ei heti ala päivittämään uusimpaan versioon?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
285
Miksi lokakuussa tulisi uusi raketointi? Oonko missannut jotain oleellista uutisoinnista?

Mielenkiintoinen taktiikka. Voisi itse myös harkita tuollaista.
Olet todellakin missannut jotain oleellista, jos et ole törmännyt PlanB:n kehittämään Bitcoinin S2F-malliin ;). Kyseinen malli on tällä hetkellä yksi suurimpia syitä, miksi niin moni peruspertti kuin "asiantuntijakin" odottaa vielä sitä loppuhuipennusta tälle vuodelle, aivan kuten nähtiin 2013 ja 2017. Ei kahta ilman kolmatta? PlanB:n mukaan kurssinousut alkaisi viimeistään lokakuussa, jolloin btc ylittäisi jälleen 60k$. Ja luonnollisestihan koko scene nousee ja laskee Bitcoinin mukana.

Muistutan kuitenkin nyt kaikille yleisesti, että nämä kaikki mallinnukset ovat vain ennustuksia niin kauan, kunnes ne todetaan joko onnistuneiksi tai epäonnistuneiksi ja siksi niihin pitää suhtautua ehdottomasti varauksella. PlanB on toistaiseksi ehkä jopa kaikkein arvostetuin (ennustusmallien) tekijä alallaan, mutta onko enää helmikuussa? Aika näyttää. Käytännössähän tuo ennustemalli toteutuu, jos btc on 100k$ vuoteen 2025 mennessä, mutta myös PlanB itse uskoo vahvasti siihen, että historia toistaa itseään ja että nyt loppuvuodesta käydään korkealla. Tässä kun itse olen louhintojen osalta jo voiton puolella, niin minun on sillä tavoin helppo tämä "riski" ottaa ja mennä loppujen louhintojen osalta hodlaamalla kohti ETH 2.0:aa.

1631525621539.png


Mites verosuunnittelun kannalta olette meinaneet puuhailla. Itse ajattelin viimeistään ennen blackfridaytä laskea mitä oletettavasti loppuvuonna tulee tuottoja ja sen mukaan koko vuoden verot. Tarkoitus olisi sitten ostaa rautaa sen verran, että ei tarvitse tältä vuodelta maksaa veroja. Järkevintä olisi tehdä paljon 'halpoja' rigejä jolloin saa sen 1200€/v. Mullakin 10x3060ti rigi niin melkein kannattaisi pilkkoa se puoliksi, että saa paremman verohyödyn. Ensi vuoden tuotot on taas iso kysymsymerkki niin tälle vuodelle pitää hyvät vähennykset saada.
Omista verosuunnitteluista sen verran, että kirjanpito on jäänyt syystä ja toisesta vähäisemäksi mitä alunperin tarkoitus oli. Kaikki poolin tilitykset on toki listattu talteen, muttei mitään sen yksityiskohtaisempaa. Ei mitään hajua riittääkö verottajalle. Noh, se on sitten sen ajan murhe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Olet todellakin missannut jotain oleellista, jos et ole törmännyt PlanB:n kehittämään Bitcoinin S2F-malliin ;). Kyseinen malli on tällä hetkellä yksi suurimpia syitä, miksi niin moni peruspertti kuin "asiantuntijakin" odottaa vielä sitä loppuhuipennusta tälle vuodelle, aivan kuten nähtiin 2013 ja 2017. Ei kahta ilman kolmatta? PlanB:n mukaan kurssinousut alkaisi viimeistään lokakuussa, jolloin btc ylittäisi jälleen 60k$. Ja luonnollisestihan koko scene nousee ja laskee Bitcoinin mukana.

Muistutan kuitenkin nyt kaikille yleisesti, että nämä kaikki mallinnukset ovat vain ennustuksia niin kauan, kunnes ne todetaan joko onnistuneiksi tai epäonnistuneiksi ja siksi niihin pitää suhtautua ehdottomasti varauksella. PlanB on toistaiseksi ehkä jopa kaikkein arvostetuin (ennustusmallien) tekijä alallaan, mutta onko enää helmikuussa? Aika näyttää. Käytännössähän tuo ennustemalli toteutuu, jos btc on 100k$ vuoteen 2025 mennessä, mutta myös PlanB itse uskoo vahvasti siihen, että historia toistaa itseään ja että nyt loppuvuodesta käydään korkealla. Tässä kun itse olen louhintojen osalta jo voiton puolella, niin minun on sillä tavoin helppo tämä "riski" ottaa ja mennä hodlaamalla kohti ETH 2.0:aa.

Ai tämä on tätä käppyrä tulkintaa mitä yk ketjukin oli täynnä kunnes kesän dippi. Oleellisinta tuossa varmaan on, että onko tämä ennuste tehty jo 2013 jälkeen vai onko takautuvasti päivitelty käyrät vastaamaan historiaa?

Sama täällä sen verran paljon kotiutettu jo, että ei ole enää isoa riskiä niin voisi harkita jotain kannanottoja. En oikein noista käppyröistä perusta, mutta ravenin suhteen uskon, että GPU kapasiteetti siirtyy siihen eth2.0:n jälkeen minkä takia se vetää pakosti ylös. Voi olla, että menee ales hetken päästä riippuen miten käyttäytyy, mutta ei mainaajat hanskoja heti lyö tiskiin vaan teho hakeutuu ensin muualle ja jos silti näyttää ettei tule mistään profittia niin sen jälkeen lähtee vasta kalustoa myyntiin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Ai tämä on tätä käppyrä tulkintaa mitä yk ketjukin oli täynnä kunnes kesän dippi. Oleellisinta tuossa varmaan on, että onko tämä ennuste tehty jo 2013 jälkeen vai onko takautuvasti päivitelty käyrät vastaamaan historiaa?

Sama täällä sen verran paljon kotiutettu jo, että ei ole enää isoa riskiä niin voisi harkita jotain kannanottoja. En oikein noista käppyröistä perusta, mutta ravenin suhteen uskon, että GPU kapasiteetti siirtyy siihen eth2.0:n jälkeen minkä takia se vetää pakosti ylös. Voi olla, että menee ales hetken päästä riippuen miten käyttäytyy, mutta ei mainaajat hanskoja heti lyö tiskiin vaan teho hakeutuu ensin muualle ja jos silti näyttää ettei tule mistään profittia niin sen jälkeen lähtee vasta kalustoa myyntiin.
Ainakin Nicehash näyttää itsellä vuorottelevan kawpow (raven) ja octopus (conflux) välillä jo nyt. Kumpaakin tekisi mieli ottaa pikkusatsit odottelemaan mahdollista raketointia :)
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
285
Ai tämä on tätä käppyrä tulkintaa mitä yk ketjukin oli täynnä kunnes kesän dippi. Oleellisinta tuossa varmaan on, että onko tämä ennuste tehty jo 2013 jälkeen vai onko takautuvasti päivitelty käyrät vastaamaan historiaa?

Sama täällä sen verran paljon kotiutettu jo, että ei ole enää isoa riskiä niin voisi harkita jotain kannanottoja. En oikein noista käppyröistä perusta, mutta ravenin suhteen uskon, että GPU kapasiteetti siirtyy siihen eth2.0:n jälkeen minkä takia se vetää pakosti ylös. Voi olla, että menee ales hetken päästä riippuen miten käyttäytyy, mutta ei mainaajat hanskoja heti lyö tiskiin vaan teho hakeutuu ensin muualle ja jos silti näyttää ettei tule mistään profittia niin sen jälkeen lähtee vasta kalustoa myyntiin.
Taisi olla tuo ennustemalli kehitelty vuonna 2018. Kaikki positiivista tulevaisuutta ennakoivat käppyrät ei tietenkään ole periaatteessa mitään muuta kuin hopiumia kansalle. Toistaiseksi tuo kyseinen malli on pitänyt paikkansa ja siksi sitä pidetäänkin yleisesti parhaimpana pitkän aikavälin ennustemallina. Tämä on muuten hyvä kun ilmoittaa näin etukäteen oman peliliikkeen, niin voi sitten myöhemmin olla todistetusti joko oikean- tai paskan peliliikkeen kryptomarkkinoilla tehnyt nimimerkki :D.

Itse olen jo hyvän aikaa hankkinut Ravenia omistukseeni sillä uskon että sen hinta saattaa moninkertaistua jo lyhyellä aikavälillä, mutta louhinut en sitä ole vielä ollenkaan sen korkean sähkönkulutuksen ja näin ollen suuremman lämmöntuoton vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Taisi olla tuo ennustemalli kehitelty vuonna 2018. Kaikki positiivista tulevaisuutta ennakoivat käppyrät ei tietenkään ole periaatteessa mitään muuta kuin hopiumia kansalle. Toistaiseksi tuo kyseinen malli on pitänyt paikkansa ja siksi sitä pidetäänkin yleisesti parhaimpana pitkän aikavälin ennustemallina. Tämä on muuten hyvä kun ilmoittaa näin etukäteen oman peliliikkeen, niin voi sitten myöhemmin olla todistetusti joko oikean- tai paskan peliliikkeen kryptomarkkinoilla tehnyt nimimerkki :D.

Itse olen jo hyvän aikaa hankkinut Ravenia omistukseeni sillä uskon että sen hinta saattaa moninkertaistua jo lyhyellä aikavälillä, mutta louhinut en sitä ole vielä ollenkaan sen korkean sähkönkulutuksen ja näin ollen suuremman lämmöntuoton vuoksi.
Okei eli sitten tuossa on joku idea taustalla esim. tämän nousun suhteen.

Parempihan näistä on puhua etukäteen kun tulla jälkeenpäin taputtelemaan itseään selkään tänne, että tätä ja tätä käppyrää tuli seurattua. Ei oikein tuo lisäarvoa keskustelulle toisin kuin tulevaisuuden spekulointi varsinkin jos kertoo itse sitä tekevänsä. Esim. tuolla yk ketjussa kun spämmitty ties mitä paskakolikkoja ja sitten ei edes kerrota ollaanko itse niissä mukana niin iso :thumbsdown:

Sähkö kyllä menee. Laitoin oman 3080ti:n louskuttamaan ravenia ja 360W @ 56Mh/s.
Evgan 3060ti 6kpl rigi louhii vähän alle 28Mh/s /kortti eli 167Mh/s kaikkineen ja sähköä vie vähän alle 1kW. Hynixin muisteilla jos olis ollut sampat niin vissiin joku 32 olisi voinut olla saavutettavissa.
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Noniin, sen verran monta viestiä kulunut että laitan uudella, onneksi tuli noudatettua asenna-pura-asenna varotoimena tarkkaa seurantaa enkä napannut konetta päälle + lähtenyt muihin hommiin. Ei muuten lauennut poweri pois päältä, ei vikavirta, ei yhtään mitään. Palo sammui vasta kun sain virrat katki, eli noin 10sec.

Eli ihan kunnolla oli kiinni (totesin kun otin irti) ja kaikin puolin muutenkin asiat kunnossa.
Mitään muuta ei tainnut onneksi edes hajota, paitsi että biosin asetukset tuli sössättyä resetille puuhastellessa enkä nyt saa postaamaan X570-F emoa, no pitää tarkistella mitä muuta kuin 4G-decoden se nyt tämä lankku tarvitsee. Ollut aikaisemmin vain 1 GPU kiinni.

Alla kuvatus, kuten sanottu.. kaikenlaista! :(

1631543511487.png
 

Liitteet

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Noniin, sen verran monta viestiä kulunut että laitan uudella, onneksi tuli noudatettua asenna-pura-asenna varotoimena tarkkaa seurantaa enkä napannut konetta päälle + lähtenyt muihin hommiin. Ei muuten lauennut poweri pois päältä, ei vikavirta, ei yhtään mitään. Palo sammui vasta kun sain virrat katki, eli noin 10sec.

Eli ihan kunnolla oli kiinni (totesin kun otin irti) ja kaikin puolin muutenkin asiat kunnossa.
Mitään muuta ei tainnut onneksi edes hajota, paitsi että biosin asetukset tuli sössättyä resetille puuhastellessa enkä nyt saa postaamaan X570-F emoa, no pitää tarkistella mitä muuta kuin 4G-decoden se nyt tämä lankku tarvitsee. Ollut aikaisemmin vain 1 GPU kiinni.

Alla kuvatus, kuten sanottu.. kaikenlaista! :(

Mistähän tuo on saanut niin paljon virtaa että kärähti? Eihän noissa normaalisti ole kuin maa ja kaksi paria dataa varten. Oliko emolevyn pää kytketty oikeaan paikkaan? :D ettei siellä ole jotain samankaltaista L-liitintä (kapeampi sata-power ehkä?)
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Mistähän tuo on saanut niin paljon virtaa että kärähti? Eihän noissa normaalisti ole kuin maa ja kaksi paria dataa varten. Oliko emolevyn pää kytketty oikeaan paikkaan? :D ettei siellä ole jotain samankaltaista L-liitintä (kapeampi sata-power ehkä?)
Internetiä tutkien vastaavaa on tapahtunut 2 syystä: 1) piuha vääntynyt 2) kovo oikosessa.
Luulisinpa että noista on toinen syyllinen, kytkennät on oikein, siitä olen varma :p
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Internetiä tutkien vastaavaa on tapahtunut 2 syystä: 1) piuha vääntynyt 2) kovo oikosessa.
Luulisinpa että noista on toinen syyllinen, kytkennät on oikein, siitä olen varma :p
Kovo kannattanee hävittää, ettei kukaan muu tökkää sitä vahingossa kiinni. Jos viitsit, niin kurkkaa sisälle mikä siellä on oikosulussa :)
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
612
Kovo kannattanee hävittää, ettei kukaan muu tökkää sitä vahingossa kiinni. Jos viitsit, niin kurkkaa sisälle mikä siellä on oikosulussa :)
Taian laittaa takaisin Proshopille RMA-palautuksena, tekisi kyllä ensin mieli tökätä johonkin roskaemoon kiinni, mutta jokainen vanha lankku on kannibalisoitu louhintaan niin eihän sellaisia ees ole :rolleyes:

E: Niin ja siinä pirulainenhan on täyteenplotattu chichichiaa..
E: @leffo laitetaan tähän niin en spämmää.. Näin oletan itsekin että vaikka koitan noita olla reutomatta on päässyt taipumaan ja oikoseen, toinen vaihtoehto on että kovo on jotenkin mennyt oikoseen. Tuo on vanhempi Asuksen laatupiuha, muu rauta alle 6kk vanhaa.

Toistaiseksi näyttää ettei mitään ole hajonnut, tosin kovoa en kyllä uskalla laittaa kiinni mihinkään.

E3: No lohdutukseksi tämä kyseinen "palanut" rigi ajaa nyt Chiaa lopuilla kovoilla ja muutamalla LHR RTX:llä Ravenia, vielä 5800x rullaamaan raptoreumia nicehashin prossu louhinnan sijaan niin on koko vehje eritavalla "tulessa" :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Auttakaas nyt osaamatonta hädässä :D Laittelin piruuttani tulille mainaukset omaksi huvikseni, nyt probleem seuraava. Bminer starttaa kuin pitääkin mutta ilmoittaa alussa connected to eth.f2pool.com:8008. Olen säätänyt asetukset mielestäni oikein .bat tiedostosta jonne laittelin nuo eu1.ethermine.org osoitteeksi. Eikös tuon eu1 osoitteen pitäisi vilahtaa alussa kun bminer sarttaa eikä tuo aiempi osoite? Ja säädettynä tiedostona on miner_eth mitä nyt tuolla mainailenkin. Lompsat yms. kunnossa. Ihmetyttää nyt vain tuo osoite alussa, oisko antaa ohjetta että mikä pielessä?
Kaikissa mainereissa on dev fee, eli ne louhii hetken ajan useamman kerran tunnissa kehittäjän lompakkoon, kehittäjän valitsemaan pooliin. Tietämättä tarkemmin tuo voi f2pool voi olla sen kehittäjän käyttämä pooli.

Luultavasti osa mainereista ilmoittaa sen tuossa alussa ja osa ei. Kaikki ne kuitenkin yhdistää siihen dev fee pooliin eivätkä toimi kuin hyvin hitaasti mikäli se miner ei onnistu yhdistämään dev pooliin.

Syttyi sata-datakaapeli tuleen. Ei siis virta, mutta suorassa oleva "punainen datakaapeli" tyyppinen (tämä kylläkin musta). Illalla tarkistamaan vahingot.. Kaikkea sitä sattuu. Chia-cpu-gpu louhintarigistä.

Internet arveli että taittunut kaapeli tai kovalevy viallinen. Oli normaalissa 3,5" 6tb laikassa kiinni, aikaisemmin toiminut mutta rigin vaihdon yhteydessä kävi näin.

E: Asuksen lastukaapeli, ei mikään bulkki.
E: Laitan kuvan illalla
(katsoin myös kuvan)

Onpas jännää ja vieläpä erikoisesti data kaapeli, joiden ei luulisi niin helpolla menevän oikosulkuun. Joskus nuo (normaalit) satan virtaliittimet kuluu(siis ne liittimien liittimen muovit) sen verran että 12V ja 0V pääsevät vetämään yhteen, yleensä tuollainen ilmenee sitten kytkiessä. Oliskohan ajan ja lämmön myötä tuosta johdon juuresta murtunut kuoret ja siitä sitten vetänyt oikosulkuun ja sulattanut kamaa lisää. Oliko levy tai emo kärsinyt?

Kuinkas usein porukka päivittää nuo mainerinsa kun uutta päivitystä tulee? Tuli vain mieleen että miten hyvin vanhemmalla versiolla homma luonaa jos ei heti ala päivittämään uusimpaan versioon?
Mun T-rex on jostain huhtikuulta. Teamredmineria olen vähän päivittänyt koska noiden 6000 sarjan AMD korttien kanssa on aina ongelmaa. Noi tykkää tosi helpolla tiputtaa tehoja, siinä menee yleensä pari vuorokautta että noi saa vakaasti toimimaan yli 60 MH/s. Siis kyllähän noi "vakaasti" toimii, mutta teho ei pysy ylhäällä. Mä luulen että vika on että AMD:n agressiiviset boostausalgoritmit eivät pelaa niin hyvin yhteen mainauksen kanssa. Monessa lähteessä lukee että noi tuottaa 64 MH/s, mä en ole koskaan edes hetkellisesti saanut noilla sellaisia arvoja, jos noi saa yli vuorokauden toimimaan edes 60 MH/s niin sen enempää en edes yritä.


Nytkin kun olin tullut koneelle niin täysin randomisti yksi noista kolmesta oli tiputtanut tehoja. Siis reagoinut vaan siihen että kone on ei-idle. Ja noi Radeonit vaan pelkästään mainaa, kun monitori on kytketty joko iGPU:hun tai Nvidian korttiin, joka ei tee tuollaista. Ensin meinasin että ei hitto tiputtaako tuo tehoja ihan sen takia että vaan ajattelin noita, mutta ei, näköjään osuu samaan kohtaan kun tulin koneelle. Yleensä toi viimeisin on helppohoitoisin koska se on 6900 XT, mutta tosiaan nyt sekin oli päättänyt vikuroida.

Stats Uptime: 1 days, 18:13:25
----------------------------------------- GPU Status -------------------------------------------
GPU 0 [47C, fan 84%] ethash: 62.31Mh/s, avg 61.95Mh/s, pool 60.42Mh/s a:2296 r:0 hw:1
GPU 1 [53C, fan 71%] ethash: 61.95Mh/s, avg 60.39Mh/s, pool 60.37Mh/s a:2294 r:0 hw:0
GPU 2 [48C, fan 69%] ethash: 56.32Mh/s, avg 62.11Mh/s, pool 62.58Mh/s a:2378 r:0 hw:0
Total ethash: 180.6Mh/s, avg 184.5Mh/s, pool 183.4Mh/s a:6968 r:0 hw:1


Onkos kellään hajua miten PPLNS oikeasti toimii. Vai onko se implementaatio jokaisen poolin itse päätettävissä. Lähinnä, että mitä tapahtuu uudessa blokissa. Onko Edellisen blokin last N shares edelleen huomioitu vai miten se menee, jos löytyy olemattomalla efortilla seuraava blokki? Kävi siis tuolla ergon poolissa niin, että löytyi 2 blockia "kerralla" ja näyttää siltä, että tokasta blokista kukaan ei saanut rewardeja, kun ei ollut shareja. Tai minä en ainakaan saanut. Itse järkeilisin tuon niin, että edellisen blokin sharet huomioitaisiin seuraavan blokin alussa sinne N:ään asti, että menisi "reilusti" jakoon, jos löytyy low effort blokki, mutta enpä tiedä miten oikeasti menee. Googlettamalla en oikein mitään järkevää löytänyt, vaikka noista on tehty ihan tieteellisiäkin papereita.
PPLNS:ssä käyttäessä pooli pitää kirjaa shareista tietyn verran. Aina kun pooli löytää/muodostaa lohkon, jaetaan palkkiot sen mukaan minkä verran kullakin mainaajalla oli siitä logissa shareja.

Ei shareja siinä PPLNS logissa=ei palkkioita kun pooli löytää lohkon. Tai, ei lohkoa=ei palkkiota niistä shareista jotka vanhenivat. Ne sharet siis koko ajan vanhenee kun uudemmat puskee vanhempia pois siitä logista.

Sitä mä en tähän hätään äkkiseltään muista varmaksi, että tyhjeneekö logi kun uusi lohko löytyy. Luulen että tyhjenee, mutta ihan 100% varma en ole. Joskushan pooli voi löytää kaksi peräkkäistä lohkoa, mutta ainahan siellä logissa on vähintään sen uuden lohkon löytäneen minerin yksittäinen share.

Keskimäärin jokainen saa sen verran kuin mitä heidän keskimääräinen tuotto pitäisi antaa. Samalla tavalla noi kaikki eri PPLNS poolit toimii, niissä on vaan eri pituudet sille logille.


Viikonpäivät eth tuotot menneet taas alaviistoon vaikeustasonkin näyttää viikonloppuna pysyvästi ohittaneen 9 petaa ja kurssikin enempi samaan suuntaan kuin ylös. Suopi nähdä tuleeko piristysruisketta perään tai mennäänkö pitempään alas. Äkkiä en keksi kurssille mitään eip1559:n kaltaista piristysruisketta, ehkä silloin kun pitäisi siirtyä 2.0:aan tulee joku tai mistä näistä tietää.
Joo tuossa oli tuo reilu kurssin romahdus viikko sitten. Aika jännää settiä itseasiassa. Enemmän alempana.

Olet todellakin missannut jotain oleellista, jos et ole törmännyt PlanB:n kehittämään Bitcoinin S2F-malliin ;). Kyseinen malli on tällä hetkellä yksi suurimpia syitä, miksi niin moni peruspertti kuin "asiantuntijakin" odottaa vielä sitä loppuhuipennusta tälle vuodelle, aivan kuten nähtiin 2013 ja 2017. Ei kahta ilman kolmatta? PlanB:n mukaan kurssinousut alkaisi viimeistään lokakuussa, jolloin btc ylittäisi jälleen 60k$. Ja luonnollisestihan koko scene nousee ja laskee Bitcoinin mukana.

Muistutan kuitenkin nyt kaikille yleisesti, että nämä kaikki mallinnukset ovat vain ennustuksia niin kauan, kunnes ne todetaan joko onnistuneiksi tai epäonnistuneiksi ja siksi niihin pitää suhtautua ehdottomasti varauksella. PlanB on toistaiseksi ehkä jopa kaikkein arvostetuin (ennustusmallien) tekijä alallaan, mutta onko enää helmikuussa? Aika näyttää. Käytännössähän tuo ennustemalli toteutuu, jos btc on 100k$ vuoteen 2025 mennessä, mutta myös PlanB itse uskoo vahvasti siihen, että historia toistaa itseään ja että nyt loppuvuodesta käydään korkealla. Tässä kun itse olen louhintojen osalta jo voiton puolella, niin minun on sillä tavoin helppo tämä "riski" ottaa ja mennä loppujen louhintojen osalta hodlaamalla kohti ETH 2.0:aa.
Jooh nää ennustusmallit sun muut ovat ainakin mulle henkilökohtaisesti erittäin viihdyttäviä, pähkäillä. Ei noissa kyllä luultavasti ole mitään varsinaista ideaa, jos joku suosittu ennustemalli "toimisi", niin riittävän moni leverage traidaaja sitten käyttäisi sitä ja ostaisi noita optioita/shortteja sen mukaisesti, ja tällöin rikkoisi sen mallin.

Esim. tuo edellinen iso tiputus viikko sitten johtui siitä kun valtava määrä noita optioita liqudoitiin. Bitcoin Liquidations-Bitcoin Liquidations Chart-Bitcoin liquidations live-bitmex rekt-Bybt

Näkeekö noita liqudationeita pidemmältä ajalta jotain kautta? Veikkaan että toukokuussa sattui samanlaisita.

1631547060798.png

Mun mielestä on väkisin puhdas vitsi että Bitcoin pystyisi menemään yli 100k dollarin. Ei edes kovin hauska sellainen, koska nykyinen market cap on niin jo valtava että tuo 100k on mahdottomuus. Ehkä viiden vuoden päästä voi hyvin mennä 100k rikki.

Uskoisin että voisi taas jossain vaiheessa pieni nousu tapahtua. Mä onnistuin viikko sitten about tunnin liian myöhään eli juuri tuon tiputuksen jälkeen siirtämään 0.1 ethiä pörssiin, mutta sinne se jäi koska ei huvita myydä niin suurella virtuaalisella "tappiolla". Jos ETH nousisi lähelle 3k euroa niin myisin tuon erän pois, kun seuraava on jo kypsymässä poolissa.

Hirveen viihdyttäviä musta nää käppyrät ja erilaiset spekulaatiot. Mainaus itsessään on niin tylsää kun on säätänyt kaikki valmiiksi. Toki muutaman kerran päivässä katson poolin kautta että tuotot ovat about sillä tasolla mitä pitää, mitään hälytyksiä tai automaattisesti käynnistyviä juttuja mulla ei ole, eikä tunnu olevan tarvetta.

Terveisin "503 Service Unavailable"
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
199
Kuinkas usein porukka päivittää nuo mainerinsa kun uutta päivitystä tulee? Tuli vain mieleen että miten hyvin vanhemmalla versiolla homma luonaa jos ei heti ala päivittämään uusimpaan versioon?
luen aina mitä muutoksia on tehty. jos ei kosketa itseään millään lailla niin eihän sitä ole pakko vaivautua päivittämään.
oman maun mukaan jos viitsii päivittää aina kun tulee uusia. on sitten valmiina jonkun uuden kortin myötä sattuis tarviimaan version missä jo valmiiksi tuki/korjaukset.
hive OS:ssä helppoa kun painaa vaan päivitä nappia (upgrade+reboot).
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
Mites verosuunnittelun kannalta olette meinaneet puuhailla. Itse ajattelin viimeistään ennen blackfridaytä laskea mitä oletettavasti loppuvuonna tulee tuottoja ja sen mukaan koko vuoden verot. Tarkoitus olisi sitten ostaa rautaa sen verran, että ei tarvitse tältä vuodelta maksaa veroja.
Juuri tänään soittelin verottajalle aiheeseen liittyen ja kysyin kaikesta mahdollisesta. Oletetaan että sinulla on vuodelta 2021 mainaushankintoja useilla tuhansilla euroilla, voit laittaa vähennykseen siitä ensi keväänä 2021 vähennyksiin 25%, et kaikkea, eli veroja joutuu maksamaan, eli 25% per vuosi vähennyksiin, näin vastasi virkailija. Jos sitten ostat vuonna 2022 lisää rautaa, niin se lisätään jäljellä olevaan 75%:tiin.

Oma suunnitelma on vaan laskea kaikki, joka ikinen kilike mitä olen hankkinut, mahdollisimman tarkkaan, ja myös sähkönkulutuksesta arvio. Sitten vuoden lopussa kun tietää tarkat tuotot niin ilmoittaa nämä verottajalle ja pyytää veroja maksettavaksi näistä, varmaan osissa tai jotain, sitten kevään veroilmoitukseen tuo 25% vähennyksiin 2021 kuluista, en tiedä kuuluuko tuohon sähköt, pitänee kai sekin vielä kysyä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Juuri tänään soittelin verottajalle aiheeseen liittyen ja kysyin kaikesta mahdollisesta. Oletetaan että sinulla on vuodelta 2021 mainaushankintoja useilla tuhansilla euroilla, voit laittaa vähennykseen siitä ensi keväänä 2021 vähennyksiin 25%, et kaikkea, eli veroja joutuu maksamaan, eli 25% per vuosi, näin vastasi virkailija. Jos sitten ostat vuonna 2022 lisää rautaa, niin se lisätään jäljellä olevaan 75%:tiin.
Kuulostaa siltä että puhelintäti ei ymmärrä tietokoneen ja komponentin eroa.
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
Kuulostaa siltä että puhelintäti ei ymmärrä tietokoneen ja komponentin eroa.
Oli oikein hyvin aiheesta perillä oloinen kaveri, ja kysyin että koskeeko tämä siis kaikkia mainaushankintoja niin kyllä, komponentti, tietokone, ruuvi, ihan sama. Jos ne on hankittu ja käytetty vain ja ainoastaan mainausta varten, niin kaikki kuuluu vähennysten piiriin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Oli oikein hyvin aiheesta perillä oloinen kaveri, ja kysyin että koskeeko tämä siis kaikkia mainaushankintoja niin kyllä, komponentti, tietokone, ruuvi, ihan sama.
Tuon perusteella hiukan alle tonnin näytönohjaimen voisi vähentää kerralla, mutta jos ostat siihen emolevyn niin ei enää voi koska se muuttuu tietokoneeksi?
Eli ostamaan muutamalla tonnilla louhintaemoja, niin pysyy yksittäisten koneiden hinnat alle tonnissa kun laskee 2*1660s per kone :D

Vai meinasiko tämä aspa että vain yhden koneen voi vähentää vuodessa, ja kaikki ostetut komponentit kuuluvat tähän tietokoneeseen?

Ehkäpä pääsee helpommalla kun ilmoittaa että eivät kestä kolmea vuotta louhimista ja vähennys kerralla.
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
Tuon perusteella hiukan alle tonnin näytönohjaimen voisi vähentää kerralla, mutta jos ostat siihen emolevyn niin ei enää voi koska se muuttuu tietokoneeksi?
Eli ostamaan muutamalla tonnilla louhintaemoja, niin pysyy yksittäisten koneiden hinnat alle tonnissa kun laskee 2*1660s per kone :D

Vai meinasiko tämä aspa että vain yhden koneen voi vähentää vuodessa, ja kaikki ostetut komponentit kuuluvat tähän tietokoneeseen?

Ehkäpä pääsee helpommalla kun ilmoittaa että eivät kestä kolmea vuotta louhimista ja vähennys kerralla.
Varmaan kannattaa soittaa verottajalle eikä täällä arvuutella mikä oma kohtalo, minä sain tämän vastauksen omalle kohdalle, kun kerroin että minulla ei ole juuri yksittäisiä hankintoja joiden hinta on 1000€, mutta hankintoja vuodelle 2021 tulee kuitenkin useamman tuhannen € edestä. Saan laittaa vuoden 2021 vähennyksiin 25% edestä näistä hankinnoista, seuraavana vuonna seuraavat 25% jne.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
60
Eiks tätä vois sitten kysyä myös niin, että saako kaikista tulonhankintakuluista vähentää vuoden verotuksessa aina vain 25% kuluista, tuotteista yms. riippumatta?
 
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
113
Ainakin Nicehash näyttää itsellä vuorottelevan kawpow (raven) ja octopus (conflux) välillä jo nyt. Kumpaakin tekisi mieli ottaa pikkusatsit odottelemaan mahdollista raketointia :)
Sama homma ja välillä heittää 3060ti LHR kortit myös ETH louhintaan. Miten olette kellot laittaneet, kun Rvn tuntuu tarvitsevan erilaiset kellotukset kuin eth ja octo? Itse laitoin kellot RVN mukaiseksi, mutta pahaa tekee kun välillä huomaa louhivan silti muita cryptoja, huonolla hyötysuhteella.

RVN olen myös ostellut kesästä asti omaan salkkuun odottelemaan kurssinousuja.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 868
Sama homma ja välillä heittää 3060ti LHR kortit myös ETH louhintaan. Miten olette kellot laittaneet, kun Rvn tuntuu tarvitsevan erilaiset kellotukset kuin eth ja octo? Itse laitoin kellot RVN mukaiseksi, mutta pahaa tekee kun välillä huomaa louhivan silti muita cryptoja, huonolla hyötysuhteella.

RVN olen myös ostellut kesästä asti omaan salkkuun odottelemaan kurssinousuja.
Ei rvn ja eth kelloissa kovin suurta eroa ole. Wateissa säästää ehkö sen 20, jos menee eth optimoidulla(core matalemmalla)
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 658
Juuri tänään soittelin verottajalle aiheeseen liittyen ja kysyin kaikesta mahdollisesta. Oletetaan että sinulla on vuodelta 2021 mainaushankintoja useilla tuhansilla euroilla, voit laittaa vähennykseen siitä ensi keväänä 2021 vähennyksiin 25%, et kaikkea, eli veroja joutuu maksamaan, eli 25% per vuosi vähennyksiin, näin vastasi virkailija. Jos sitten ostat vuonna 2022 lisää rautaa, niin se lisätään jäljellä olevaan 75%:tiin.

Oma suunnitelma on vaan laskea kaikki, joka ikinen kilike mitä olen hankkinut, mahdollisimman tarkkaan, ja myös sähkönkulutuksesta arvio. Sitten vuoden lopussa kun tietää tarkat tuotot niin ilmoittaa nämä verottajalle ja pyytää veroja maksettavaksi näistä, varmaan osissa tai jotain, sitten kevään veroilmoitukseen tuo 25% vähennyksiin 2021 kuluista, en tiedä kuuluuko tuohon sähköt, pitänee kai sekin vielä kysyä.
No verottaja puhuu ohjeissaan että yli 1000e työväline pitää käsitellä poistona (25% sääntö) ja pienemmät sitten saa kokonaan vähentää sen vuoden verotuksessa. Halvemmat näytönohjaimet menee 100% ja kalliimmat siten poistoina ...

Mulla on joka minerien rakenteluun joka ruuvista lähtien kuitit tallella :)
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
Eiks tätä vois sitten kysyä myös niin, että saako kaikista tulonhankintakuluista vähentää vuoden verotuksessa aina vain 25% kuluista, tuotteista yms. riippumatta?
Minä en oikein itsekkään ymmärtänyt mihin tämä perustuu, kai tuo 25% koskee vain mainaukseen liittyviä hankintakuluja, esim. ei sun verotuksessa aleta erittelemään mainaus ja muita tuloja, näin meinasi virkailija. Verottajalla on varmaan tajuttu että jos kaiken saa laittaa vähennykseen, niin ei kukaan maksaisi penniäkään veroja vuoden 2021 mainauksesta, en muuta järkevää selitystä keksi tälle 25% rajalle per vuosi/mainausvähennykset. Tämä siis sillä olettamuksella että hankintoja on useampi tuhat € per vuosi, tarkoista summista ei ollut puhe sen kummemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
No verottaja puhuu ohjeissaan että yli 1000e työväline pitää käsitellä poistona (25% sääntö) ja pienemmät sitten saa kokonaan vähentää sen vuoden verotuksessa. Halvemmat näytönohjaimet menee 100% ja kalliimmat siten poistoina ...

Mulla on joka minerien rakenteluun joka ruuvista lähtien kuitit tallella :)
Minä ymmärsin tämän niin, että vaikka sinulla ei olisi ainuttakaan 1000€+ hankintaa, mutta yhteensä kuitenkin vaikka 5000€+ edestä, niin sitä käsitellään kokonaisuutena, johon pätee sitten tuo poisto/25% sääntö. Ja tämä siis virkailijan suusta. Ja tämä koskee nimenomaan mainausta yksistään jos ymmärsin oikein, kai sinne pitää vielä kertaalleen soitella :lol:
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 658
Minä ymmärsin tämän niin, että vaikka sinulla ei olisi ainuttakaan 1000€+ hankintaa, mutta yhteensä kuitenkin vaikka 5000€+ edestä, niin sitä käsitellään kokonaisuutena, johon pätee sitten tuo poisto/25% sääntö. Ja tämä siis virkailijan suusta. Ja tämä koskee nimenomaan mainausta yksistään jos ymmärsin oikein, kai sinne pitää vielä kertaalleen soitella :lol:
"Jos työvälineen todennäköinen taloudellinen käyttöaika on yli kolme vuotta, hankintameno vähennetään poistoina. Poisto tehdään esinekohtaisesti ja sen määrä on enintään 25 % menojäännöksestä."


Tietysti jos puhuu vaan tietokoneesta ja sen komponenteista, niin sen helposti mieltää yhdeksi esineeksi.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 658
Joo, no siihen taisi olla oma threadi.. Mutta jos pysytään löyhästi ees asiassa, niin osui silmiin että joku firma tehny taas MtGoxit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
"Jos työvälineen todennäköinen taloudellinen käyttöaika on yli kolme vuotta, hankintameno vähennetään poistoina. Poisto tehdään esinekohtaisesti ja sen määrä on enintään 25 % menojäännöksestä."


Tietysti jos puhuu vaan tietokoneesta ja sen komponenteista, niin sen helposti mieltää yhdeksi esineeksi.

Juuri näin minäkin olen sen asian ymmärtänyt. Ja tuo yksittäisen esineen raja tälle vuodelle on 1000e sijaan 1200e.

Ja kun ensi vuoden tuotoista ei tiedä yhtään mitään. Hyvällä tuurilla niitä ei ole tai ne on murto-osan tästä vuodesta niin verojen optimoinnin kannalta kannattaa saada mahdollisimman monta esinettä, että saa täydet poistot jo tänä vuonna. Siinä kannattaa olla energia taloudellisesti vähemmän järkeviä ratkaisuja, koska veroissa tulee isosti takaisin.

Menkääs pojjat sinne verotus puolelle tarinoimaan asiasta niin ei mene tämä osio tuohon käyttöön :p
Kuten huomaat tässä on niin paljon epäselvää, että hyvä näitä on käydä jotta löytyy se punainen lanka. Tuskin tämä lanka menee rikki kun puhutaan täysin louhintaan liittyvästä verotuksesta.
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
Juuri näin minäkin olen sen asian ymmärtänyt. Ja tuo yksittäisen esineen raja tälle vuodelle on 1000e sijaan 1200e.

Ja kun ensi vuoden tuotoista ei tiedä yhtään mitään. Hyvällä tuurilla niitä ei ole tai ne on murto-osan tästä vuodesta niin verojen optimoinnin kannalta kannattaa saada mahdollisimman monta esinettä, että saa täydet poistot jo tänä vuonna. Siinä kannattaa olla energia taloudellisesti vähemmän järkeviä ratkaisuja, koska veroissa tulee isosti takaisin.



Kuten huomaat tässä on niin paljon epäselvää, että hyvä näitä on käydä jotta löytyy se punainen lanka. Tuskin tämä lanka menee rikki kun puhutaan täysin louhintaan liittyvästä verotuksesta.
Edelleenkään en ymmärrä tuota 1000€ rajan merkitystä, koska minä sain vastauksen ettö sillä ei ole merkitystä, jos kokonaishankinnat on useita tuhansia, silloin pätee 25%, ja edelleen, tein selvääksi että minulla ei ole ainuttakaan 1000€ hankintaa.

Kuulostaa siltä, että näitä tullaan syynäämään ihan tapauskohtaisesti..
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
440
Menee rikki poikki ja pinoon :p
Siellä verotus puolella on kaikki.. kaiken väriset langat, kutoimet, pelit ja rensselit.. Varmasti saatte siellä neulottua asiaa riittävästi ja pääsette tyydyttävään lopputulokseen :)
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 075
Menee rikki poikki ja pinoon :p
Siellä verotus puolella on kaikki.. kaiken väriset langat, kutoimet, pelit ja rensselit.. Varmasti saatte siellä neulottua asiaa riittävästi ja pääsette tyydyttävään lopputulokseen :)
Linkkiä sinne?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Edelleenkään en ymmärrä tuota 1000€ rajan merkitystä, koska minä sain vastauksen ettö sillä ei ole merkitystä, jos kokonaishankinnat on useita tuhansia, silloin pätee 25%, ja edelleen, tein selvääksi että minulla ei ole ainuttakaan 1000€ hankintaa.

Kuulostaa siltä, että näitä tullaan syynäämään ihan tapauskohtaisesti..
Pistokokeina se jokatapauskessa tehdään. Ei niillä ole resursseja kaikkia käydä läpi.

Ei voi tietää miten olet asian esittänyt puhelimitse. Jos luet tuon dmn:n verottajan ohjeen läpi niin siinä puhutana selvästi esineistä eikä massasta. Maalaisjärjellä yksi rigi on yksi kokonaisuus eli esine. Eli jos sulla on 5x5000€ rigit niin jokaisesta 25% ekana vuonna. Jos taas sulla on 25x1200€ hp askit niin 100% jo ekana vuonna.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
785
Noniin, sen verran monta viestiä kulunut että laitan uudella, onneksi tuli noudatettua asenna-pura-asenna varotoimena tarkkaa seurantaa enkä napannut konetta päälle + lähtenyt muihin hommiin. Ei muuten lauennut poweri pois päältä, ei vikavirta, ei yhtään mitään. Palo sammui vasta kun sain virrat katki, eli noin 10sec.

Eli ihan kunnolla oli kiinni (totesin kun otin irti) ja kaikin puolin muutenkin asiat kunnossa.
Mitään muuta ei tainnut onneksi edes hajota, paitsi että biosin asetukset tuli sössättyä resetille puuhastellessa enkä nyt saa postaamaan X570-F emoa, no pitää tarkistella mitä muuta kuin 4G-decoden se nyt tämä lankku tarvitsee. Ollut aikaisemmin vain 1 GPU kiinni.

Alla kuvatus, kuten sanottu.. kaikenlaista! :(
Komeasti on sulanut. Ei teikäläisellä yleismittaria ole? Voisi olla ihan hyvä idea testata missä johdossa vai kiintolevyssä on oikosulku. Näin ihan yleisen paloturvallisuuden takia, kiintolevyjä kun löytyy kaikista koneista mainaajista tekkiläisten pelikoneisiin. Vaihtoehtoisesti joku lähellä asuva tekkiläinenkin varmaan voi auttaa jos ei omasta kotoa yleismittaria löydy.

Tuohon "kone ei sammunut" löytyy helppo selityskin:
Powereissa on harvemmin proper multiraileja, vaan ylikuormituksen suojaus on kaikkien johtimien yhteenlaskettu kulutus, ja jos powerin wattimäärä ei ylity (700W/1200W/whatever) niin virrathan pysyvät päällä. Eikä tuollaisen ohuen kuparijohtimen läpi saa sellaisia wattimääriä menemään ilman eristeiden sulamista.
Samaten vikavirta ei välitä normaalista sähkökulutuksesta yhtikäs mitään, se vahtii ainoastaan maajohtimeen menevää sähköä.
Ainoa mikä tuossakohtaa olisi auttanut olisi se viljalti aliarvostettu multirail.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
Mitä tapahtuu kun etherminessä tekee request payout? En uskalla painaa nappia, kun missään ei saa määrittää gasfee limittiä ja näyttää siltä, että se tekee payoutin sattui sitten sillä sekunnilla olemaan mikä tahansa fee. Ainakin se vaan näyttää nykyisen gasfeen ja mitään ei pysty muokkaamaan. Youtubesta ei löytynyt kuin metamaskia käyttäviä requesteja niin ei näe tuleeko sieltä vielä jotain lisäasetuksia tms.

No ratkaisin ongelman niin, että muokkasin daily payoutin thresholdia alemmas ja laitoin sinne pienen limitin gasfeelle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 458
Viestejä
4 200 156
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom