Auttakaas nyt osaamatonta hädässä
Laittelin piruuttani tulille mainaukset omaksi huvikseni, nyt probleem seuraava. Bminer starttaa kuin pitääkin mutta ilmoittaa alussa connected to eth.f2pool.com:8008. Olen säätänyt asetukset mielestäni oikein .bat tiedostosta jonne laittelin nuo eu1.ethermine.org osoitteeksi. Eikös tuon eu1 osoitteen pitäisi vilahtaa alussa kun bminer sarttaa eikä tuo aiempi osoite? Ja säädettynä tiedostona on miner_eth mitä nyt tuolla mainailenkin. Lompsat yms. kunnossa. Ihmetyttää nyt vain tuo osoite alussa, oisko antaa ohjetta että mikä pielessä?
Kaikissa mainereissa on dev fee, eli ne louhii hetken ajan useamman kerran tunnissa kehittäjän lompakkoon, kehittäjän valitsemaan pooliin. Tietämättä tarkemmin tuo voi f2pool voi olla sen kehittäjän käyttämä pooli.
Luultavasti osa mainereista ilmoittaa sen tuossa alussa ja osa ei. Kaikki ne kuitenkin yhdistää siihen dev fee pooliin eivätkä toimi kuin hyvin hitaasti mikäli se miner ei onnistu yhdistämään dev pooliin.
Syttyi sata-datakaapeli tuleen. Ei siis virta, mutta suorassa oleva "punainen datakaapeli" tyyppinen (tämä kylläkin musta). Illalla tarkistamaan vahingot.. Kaikkea sitä sattuu. Chia-cpu-gpu louhintarigistä.
Internet arveli että taittunut kaapeli tai kovalevy viallinen. Oli normaalissa 3,5" 6tb laikassa kiinni, aikaisemmin toiminut mutta rigin vaihdon yhteydessä kävi näin.
E: Asuksen lastukaapeli, ei mikään bulkki.
E: Laitan kuvan illalla
(katsoin myös kuvan)
Onpas jännää ja vieläpä erikoisesti data kaapeli, joiden ei luulisi niin helpolla menevän oikosulkuun. Joskus nuo (normaalit) satan virtaliittimet kuluu(siis ne liittimien liittimen muovit) sen verran että 12V ja 0V pääsevät vetämään yhteen, yleensä tuollainen ilmenee sitten kytkiessä. Oliskohan ajan ja lämmön myötä tuosta johdon juuresta murtunut kuoret ja siitä sitten vetänyt oikosulkuun ja sulattanut kamaa lisää. Oliko levy tai emo kärsinyt?
Kuinkas usein porukka päivittää nuo mainerinsa kun uutta päivitystä tulee? Tuli vain mieleen että miten hyvin vanhemmalla versiolla homma luonaa jos ei heti ala päivittämään uusimpaan versioon?
Mun T-rex on jostain huhtikuulta. Teamredmineria olen vähän päivittänyt koska noiden 6000 sarjan AMD korttien kanssa on aina ongelmaa. Noi tykkää tosi helpolla tiputtaa tehoja, siinä menee yleensä pari vuorokautta että noi saa vakaasti toimimaan yli 60 MH/s. Siis kyllähän noi "vakaasti" toimii, mutta teho ei pysy ylhäällä. Mä luulen että vika on että AMD:n agressiiviset boostausalgoritmit eivät pelaa niin hyvin yhteen mainauksen kanssa. Monessa lähteessä lukee että noi tuottaa 64 MH/s, mä en ole koskaan edes hetkellisesti saanut noilla sellaisia arvoja, jos noi saa yli vuorokauden toimimaan edes 60 MH/s niin sen enempää en edes yritä.
Nytkin kun olin tullut koneelle niin täysin randomisti yksi noista kolmesta oli tiputtanut tehoja. Siis reagoinut vaan siihen että kone on ei-idle. Ja noi Radeonit vaan pelkästään mainaa, kun monitori on kytketty joko iGPU:hun tai Nvidian korttiin, joka ei tee tuollaista. Ensin meinasin että ei hitto tiputtaako tuo tehoja ihan sen takia että vaan ajattelin noita, mutta ei, näköjään osuu samaan kohtaan kun tulin koneelle. Yleensä toi viimeisin on helppohoitoisin koska se on 6900 XT, mutta tosiaan nyt sekin oli päättänyt vikuroida.
Stats Uptime: 1 days, 18:13:25
----------------------------------------- GPU Status -------------------------------------------
GPU 0 [47C, fan 84%] ethash: 62.31Mh/s, avg 61.95Mh/s, pool 60.42Mh/s a:2296 r:0 hw:1
GPU 1 [53C, fan 71%] ethash: 61.95Mh/s, avg 60.39Mh/s, pool 60.37Mh/s a:2294 r:0 hw:0
GPU 2 [48C, fan 69%] ethash: 56.32Mh/s, avg 62.11Mh/s, pool 62.58Mh/s a:2378 r:0 hw:0
Total ethash: 180.6Mh/s, avg 184.5Mh/s, pool 183.4Mh/s a:6968 r:0 hw:1
Onkos kellään hajua miten PPLNS oikeasti toimii. Vai onko se implementaatio jokaisen poolin itse päätettävissä. Lähinnä, että mitä tapahtuu uudessa blokissa. Onko Edellisen blokin last N shares edelleen huomioitu vai miten se menee, jos löytyy olemattomalla efortilla seuraava blokki? Kävi siis tuolla ergon poolissa niin, että löytyi 2 blockia "kerralla" ja näyttää siltä, että tokasta blokista kukaan ei saanut rewardeja, kun ei ollut shareja. Tai minä en ainakaan saanut. Itse järkeilisin tuon niin, että edellisen blokin sharet huomioitaisiin seuraavan blokin alussa sinne N:ään asti, että menisi "reilusti" jakoon, jos löytyy low effort blokki, mutta enpä tiedä miten oikeasti menee. Googlettamalla en oikein mitään järkevää löytänyt, vaikka noista on tehty ihan tieteellisiäkin papereita.
PPLNS:ssä käyttäessä pooli pitää kirjaa shareista tietyn verran. Aina kun pooli löytää/muodostaa lohkon, jaetaan palkkiot sen mukaan minkä verran kullakin mainaajalla oli siitä logissa shareja.
Ei shareja siinä PPLNS logissa=ei palkkioita kun pooli löytää lohkon. Tai, ei lohkoa=ei palkkiota niistä shareista jotka vanhenivat. Ne sharet siis koko ajan vanhenee kun uudemmat puskee vanhempia pois siitä logista.
Sitä mä en tähän hätään äkkiseltään muista varmaksi, että tyhjeneekö logi kun uusi lohko löytyy. Luulen että tyhjenee, mutta ihan 100% varma en ole. Joskushan pooli voi löytää kaksi peräkkäistä lohkoa, mutta ainahan siellä logissa on vähintään sen uuden lohkon löytäneen minerin yksittäinen share.
Keskimäärin jokainen saa sen verran kuin mitä heidän keskimääräinen tuotto pitäisi antaa. Samalla tavalla noi kaikki eri PPLNS poolit toimii, niissä on vaan eri pituudet sille logille.
Viikonpäivät eth tuotot menneet taas alaviistoon vaikeustasonkin näyttää viikonloppuna pysyvästi ohittaneen 9 petaa ja kurssikin enempi samaan suuntaan kuin ylös. Suopi nähdä tuleeko piristysruisketta perään tai mennäänkö pitempään alas. Äkkiä en keksi kurssille mitään eip1559:n kaltaista piristysruisketta, ehkä silloin kun pitäisi siirtyä 2.0:aan tulee joku tai mistä näistä tietää.
Joo tuossa oli tuo reilu kurssin romahdus viikko sitten. Aika jännää settiä itseasiassa. Enemmän alempana.
Olet todellakin missannut jotain oleellista, jos et ole törmännyt PlanB:n kehittämään Bitcoinin S2F-malliin
. Kyseinen malli on tällä hetkellä yksi suurimpia syitä, miksi niin moni peruspertti kuin "asiantuntijakin" odottaa vielä sitä loppuhuipennusta tälle vuodelle, aivan kuten nähtiin 2013 ja 2017. Ei kahta ilman kolmatta? PlanB:n mukaan kurssinousut alkaisi viimeistään lokakuussa, jolloin btc ylittäisi jälleen 60k$. Ja luonnollisestihan koko scene nousee ja laskee Bitcoinin mukana.
Muistutan kuitenkin nyt kaikille yleisesti, että nämä kaikki mallinnukset ovat vain ennustuksia niin kauan, kunnes ne todetaan joko onnistuneiksi tai epäonnistuneiksi ja siksi niihin pitää suhtautua ehdottomasti varauksella. PlanB on toistaiseksi ehkä jopa kaikkein arvostetuin (ennustusmallien) tekijä alallaan, mutta onko enää helmikuussa? Aika näyttää. Käytännössähän tuo ennustemalli toteutuu, jos btc on 100k$ vuoteen 2025 mennessä, mutta myös PlanB itse uskoo vahvasti siihen, että historia toistaa itseään ja että nyt loppuvuodesta käydään korkealla. Tässä kun itse olen louhintojen osalta jo voiton puolella, niin minun on sillä tavoin helppo tämä "riski" ottaa ja mennä loppujen louhintojen osalta hodlaamalla kohti ETH 2.0:aa.
Jooh nää ennustusmallit sun muut ovat ainakin mulle henkilökohtaisesti erittäin viihdyttäviä, pähkäillä. Ei noissa kyllä luultavasti ole mitään varsinaista ideaa, jos joku suosittu ennustemalli "toimisi", niin riittävän moni leverage traidaaja sitten käyttäisi sitä ja ostaisi noita optioita/shortteja sen mukaisesti, ja tällöin rikkoisi sen mallin.
Esim. tuo edellinen iso tiputus viikko sitten johtui siitä kun valtava määrä noita optioita liqudoitiin.
Bitcoin Liquidations-Bitcoin Liquidations Chart-Bitcoin liquidations live-bitmex rekt-Bybt
Näkeekö noita liqudationeita pidemmältä ajalta jotain kautta? Veikkaan että toukokuussa sattui samanlaisita.
Mun mielestä on väkisin puhdas vitsi että Bitcoin pystyisi menemään yli 100k dollarin. Ei edes kovin hauska sellainen, koska nykyinen market cap on niin jo valtava että tuo 100k on mahdottomuus. Ehkä viiden vuoden päästä voi hyvin mennä 100k rikki.
Uskoisin että voisi taas jossain vaiheessa pieni nousu tapahtua. Mä onnistuin viikko sitten about tunnin liian myöhään eli juuri tuon tiputuksen jälkeen siirtämään 0.1 ethiä pörssiin, mutta sinne se jäi koska ei huvita myydä niin suurella virtuaalisella "tappiolla". Jos ETH nousisi lähelle 3k euroa niin myisin tuon erän pois, kun seuraava on jo kypsymässä poolissa.
Hirveen viihdyttäviä musta nää käppyrät ja erilaiset spekulaatiot. Mainaus itsessään on niin tylsää kun on säätänyt kaikki valmiiksi. Toki muutaman kerran päivässä katson poolin kautta että tuotot ovat about sillä tasolla mitä pitää, mitään hälytyksiä tai automaattisesti käynnistyviä juttuja mulla ei ole, eikä tunnu olevan tarvetta.
Terveisin "503 Service Unavailable"