Kriisi: pissapoika rikki??

Olemme lähdössä ensin etelään ja sitten lappiin viettämään joulua ja uuttavuotta. Ajelua tulee ympäriinsä. Lähtö huomenna. Eilen totesin, että pissapojasta ei tule nestettä. Siinä on epäilty jotain tukosta jo aiemmin, kun välillä tuli ja välillä ei sitten millään. On pakkasen kestävää. Eilen lisäsin nestettä. Ei tule. Näytti kans vuotavan jonnekin kaataessa. Mitä tähän hätään keksisi, ettei koko joulu mene pilalle? 🥹 Kyseessä Citroen C4.

Pumppu ei pyöri ollenkaan? Kuulee äänestä kyllä kun vetää viiksestä.

Jaa vuotaa pihalle? Ihan kunnolla? Siinä tapauksessa joko etsi vuoto ja yritä paikata (voi olla aika heikko odotusarvo kestolle), tai vie pajalle.

Mikäli vuotaa pihalle niin eiköhän se vika siinä vuodossa ole mutta puhuit myös "tukoksesta" ja ne itse suuttimet saattavat mennä tukkoon. Niitä tökkii jollain neulalla tms. niin aukeavat taas.

onkohan korjaamoilla näin nopealla varoajalla mahollisuutta korjata jos on säiliö rikki? Miten niitä korjataan?
Oikeaoppisesti vaihtamalla koko säiliö. Muovia joka hapertuu ikääntyessään.

Mutta oletko nyt varmistanut että se vuotaa? Eli laitat säiliön täyteen ja onko se vielä hetken päästä täynnä vai tyhjä?

olisikojan joillain pajoilla mahista jotenkin muulla tavoin hätäpaikata säiliö? Onko kukaan tehnyt näin? Täytyy vielä tarkistella…

no voi piru, saa nähä mitä tästä nyt tulee, kun huomenna lähtö reissuun jossa tulee reilun viikon ajalta 2000 kilometria ajua

Kannattaa itse tutkia löytyykö vika,ja löytyykö kaveripiiristä ketään joka ymmärtää remppaamisen päälle.Jos pumppu tai säiliö on rikki ja letkuihin pääsee käsiksi niin motonetistä,biltemasta ja vastaavista saa halvalla yleismallin säiliö/pumppuyhdistelmiä jonka voi laittaa vanhan tilalle.

Mulla meni aikoinaan roska sinne suuttimeen. Piti neulalla ronkkia pois, mutta sekin oli sit vähän vippaskonsti.
Olis pitäny ottaa se suutin kokonan irti, ja puhaltaa se roska pois sieltä suuttimesta.
Mutta jos sinulla ei toimi kummatkaan suuttimet, niin varmaan pumppu sit sökö. :hmm:

Viimeksi muokattu:
Jos ei kuulu mitään ääntä viiksestä vetämällä, niin pumppu ei pyöri. Jos et saa säiliötä irti niin ota alin säiliön letku irti ja tyhjennä se. Kaada sisään lämmintä vettä, niin kuumaa kuin hanasta tulee. Tämän pitäisi sulattaa säiliöstä/pumpusta jää. Jos vedet valuu pois, on säiliö haljennut ja se täytyy paikata. Paikkaamiseen käy hyvin kemiallinen metalli, 2-komponentti epoksimassa, plasti puddy tms. Löytyy motonet/puuilo jne. Paikkaaminen ilman säiliön irrottamista voi olla todella työlästä, paikattava kohta pitäisi saada putsattua ja karhennettua vaikka puukolla, hiomapaperilla tai teräsvillalla.

Autokin on justiisa katsastettu ja huollettu ja tuliterät nastarenkaat alla, ei vituta yhtään
Älä huoli, ihan pikkujuttu. Sitäpaitsi et tule pesuria tarvitsemaan talvisemmissa olosuhteissa, kun ei enää loska lennä. Voit käydä huoltoasemilla pesemässä tuulilasia.

Jos Oulun seudulla vaikutat, niin voin tarjoutua Iissä diagnosoimaan vian, löytyy testerivehkeet citikkaan. Ainakin pösöissä pesurin pumput lahoaa välillä. Sulaketta ei välttämättä ole vaan virransyöttö saatetaan hoitaa koriohjainlaitteelta.

Oulussa esim. Varaosa Paakkarilta on löytynyt hyllystä uutta pesurinpumppua. Löytyy varmasti myös muista isommista varaosaliikkeistä. Luulisi minkä tahansa korjaamon onnistuvan vian paikantamisessa.

Ilman pesuria pärjää jos keli pysyy kunnolla pakkasella, eli lapissa ongelmia ei varmasti tule, etelämpänä saattaa aiheuttaa probleemaa.

Netistä voi katsella ohjeita, esim. alla yksi. Näyttää ainakin helpolta päästä käsiksi pumppuun ja eiköhän sellainen löydy jostain varaosamyymälästä suoraan hyllystä. Jostain Motonetistä voi hyvinkin löytyä sopiva ja nehän ovat esim. tänään auki. Vaihtokaan ei ole paha, riippuen tietty mikä C4 sulla on, niin haastavuus voi vaihdella, mutta tuskinpa missään se on ylivoimainen operaatio vaikka tien päällä perustyökaluilla. Sulake toki kandee tsekata. Yleismittari muutenkin hyvä kapistus, voi mittailla tuleeko sulakkeelle virtaa ja sitten sinne pumpulle asti.

Itse siis hakisin pumpun joka tapauksessa, eli maksaa max. muutaman kympin ja sehän se tod.näk. on leiponut, jos surinaa ei kuulu. Sen kanssa voi sitten mennä mihin hyvänsä pajalle, jos ei itse voi vaihtaa. Jos vika onkin jossain muualla, niin eipä tuo ylimääräinen pumppu mitään haittaa, kun on sen verran halpa.

Itse olen joutunut vaihtamaan pesurin pumpun useampaan autoon, eli kyllä niitä menee. Toki mulla yleensä vanhoja raatoja ;) Etenkin tarvikepumput vähän hepposia tiiviyden/rakenteen suhteen ja sitten erityisesti pakkanen aiheuttaa elämistä pumpun runkoon, mistä seuraa vuotoja moottoriin ja lopulta se menee rikki.

Viimeksi muokattu:
Pahimmassa tapauksessa laitat vaan sumutinpulloon lasinpesunestettä niin kyllä sillä yhden reissun vetää vähän pysähdellen

Statistiikka

Viestiketjuista
262 430
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom