Kotiverkko ja verkkotallennin

Liittynyt
18.02.2020
Viestejä
1
Uusi palstajäsen tässä moro,

Katselin, että tuolla oli jo viestiketjua erikseen reitittimille ja NAS-laitteille, mutta koska olen tipahtanut tietoliikenneteknologian kelkasta ja tarvitsen jeesiä, niin ajattelin aloittaa uuden ketjun, johon yhdistin otsikon mukaisesti omat tarpeeni. Haluan nimittäin 1) virittää (langattoman) kotiverkkoni nykyistä parempaan kuntoon laadukkailla laitteilla ja asianmukaiseilla suojauksilla sekä 2) asentaa (vähintään) kotiverkon piiriin luotettavan verkkotallentimen, mutta ymmärrykseni näistä asioista ei riitä. En taida kunnolla tajuta mitä tarkoitetaan kun laite asetetaan siltaavaksi, kytkimeksi tms. Jotenkin kuitenkin olen osannut saada nykyiset ao. vehkeet pelaamaan. Taustalla WIN10-käyttöjärjestelmä.

  1. Mulla on tällä hetkellä kerrostaloasunnossani (90m2) ahdettu eteisen peltikaappiin, 100MB-kuituyhteyden datanousuun, Netgear WNR3500L (802.11 b/g/n, 2.4 GHz) reititin, jolla olen luonut verkkoyhteyden ja jakanut sen LAN-porttien (10/100/1000 Mbs) kautta eri huoneiden datarasioihin (talon sisäinen CAT5-kaapelointi). WiFi on disabloitu.

    Langattoman kotiverkon olen luonut toisessa huoneessa olevalla Netwjork W268R (802.11 n (Draft 2.0) /g/b) halpis-tukiasemalla, joka on siis verkkokaapelilla liitetty talon rasiaan. Yhteys on muutaman hassun metrinkin päästä epästabiili ja hidas. Luin jostain, että kaistanleveys olisi tässä purkissa rajusti rajoitettu.

    Tarpeeni on siis luoda sekä sisäisen kaapeloinnin myötä laadukas langallinen verkkoyhteys olohuoneen on-demand-viihdelaitteelle ja ao. kohdan 2 verkkotallentimelle, että suojattu langaton yhteys kodin muulle mobiilidatalaitteille (esim. Chromecast).

    Ajattelin, että pärjään tuon nykyisen Netgearin kanssa, mutta mikä laite mun kannattaa hankkia tuon Netwjorkin tilalle? Joku WiFi toistin, kytkin vai parempi tukiasema? Yksi laite riittänee, saan sen sijoitettua asuntooni keskeisesti. Ja mitkä asetukset kumpaankin purkkiin viritän, jotta homma pelittää kuten edellä kerroin ja, että alla oleva, kohdan 2, tietoliikenne toimii myös? Mitään julkista palvelinta en halua ylläpitää vaikkakin etäyhteysmahdollisuus houkuttelee.

  2. Kuten yllä jo alustettu, haluan laajentaa kotiverkon (läppäri- ja kännykkäkäytön) piirissä olevaa lokaalia datatallennuskapasiteettia, eli siten ettei tarvitsisi turvautua kolmansien osapuolien kaupallisiin tai ilmaisiin pilvipalveluihin eikä myöskään mihinkään palvelintietokoneisiin.

    USB-liitännällä varustettu ulkoinen tallennin (HD tai SSD tms.) epäilyttää myös, sillä käytännössä sellainen pitäisi liittää reitittimen perään, mutta mun datapeltikaappiin sellainen ei enää mahdu. Ellei sitten kohdassa 1 valitussa laadukkaassa WiFi-purkissa ole tukea USB-/verkkotallennuslaitteelle. Tällöin USB-virransyöttö tai ulkoinen virtalähde.

    Millainen verkkotallennin olisi tarpeisiini soveltuvin? Joku NAS-laite? Onko sellaisia verkkokaapeliliitännällä (WiFin lisäksi) vai ainoastaan ja pelkästään langattomalla yhteydellä? Tarpeeksi hyvästä RAID-tasosta en osaa sanoa mitään. Kapasiteettia muutama teratavu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Mitäänhän en minäkään näistä tiedä, mutta onko tuo talon sisäinen kaapelointi Cat 5 vai Cat 5e? Jos se on Cat 5 niin sekin rajoittaa aikapaljon sisäverkon nopeutta, jos siis tarve myös sisäverkossa dataa siirtää laitteiden välillä. Vaikutusta sinun nykyiseen netinnopeuteen ei varmastikaan juuri ole, mutta ei se kuitenkaan kestä enää sitäkään juuri nostaa kun rupeaa jo sitäkin ahdistamaan. Eli siitä gigasesta Netgearistakaan ei saa kaikkea irti jos kaapelointi ei ole giganen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
594
1. Hankit Ubiquitin tukiaseman, joka tarjoaa nopean, turvallisen ja helposti hallittavan langattoman verkon.

2. Miksi et voisi kytkeä NASia lankaverkkoon? Näin se olisi sisäverkon (kaapeli tai langaton) laitteiden saavutettavissa ilman langattoman verkon ongelmia? Viet sen huoneeseen, jossa on verkkorasia ja jossa laite voi häiritsemättä hurista. NAS on suunniteltu olemaan jatkuvasti päällä ja hakkaa luotettavuudessa ulkoisen kiintolevyn 100-0. Vaatimuksesi eivät ole kuvauksen mukaan erityiset, joten tällainen "hinnat alkaen" malli voisi olla ihan OK:

Jos haluat NASin langattomaan verkkoon, niin ainakin QNAP ja Synology-malleille löytyy WLAN-sovittimille tuki.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Eikä nassia yleensä liikutella/kolistella/pudotella kuten helposti käy usb- levylle...
Jos vielä laittaa 2 levyä peiliksi niin toinen niistäkin saa hajota.

Toisaalta kumpikin on yhtä epäluotettava kuin levy(t) itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Onhan noita eroja olemassa mutta ihmettelin tuota 100-0? Kuten ississ sanoi, samat pyörivät levyt sisällä molemmissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Kuten ississ sanoi, samat pyörivät levyt sisällä molemmissa.
No eihän sen nyt ihan suoraan näinkään ole. Perus ulkoisissa kiintolevyissä kun ei (aina) ole NAS käyttöön tarkoitetut kiekot. Olikohan esim. WD My Bookeissa niin että 8 teran malleissa on vasta varmasti Red levyt ja NAS:iin voi suoraan ostaa WD Red tai vaikka Ironwolf. Jos taas nuukailee ja ostaa tavallisen kiekon NAS:iin, niin silloinhan ne on kiekkojen osalta yhtä luotettavia ulkoisen kiintolevyn kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Juu, en kyllä tarkoittanut että olisi samat levyt.
Oikeaan nassiin pitää tietysti laittaa siihen käyttöön tarkoitetut levyt kun taas usb- mallit on yleensä eri levyjä (lue: halvempia, ei tarkoitettu 24/7 käyttöön).

Itse olen vahvasti nassin kannalla ja siihen kunnolliset levyt.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Ajattelin, että pärjään tuon nykyisen Netgearin kanssa, mutta mikä laite mun kannattaa hankkia tuon Netwjorkin tilalle? Joku WiFi toistin, kytkin vai parempi tukiasema? Yksi laite riittänee, saan sen sijoitettua asuntooni keskeisesti. Ja mitkä asetukset kumpaankin purkkiin viritän, jotta homma pelittää kuten edellä kerroin ja, että alla oleva, kohdan 2, tietoliikenne toimii myös? Mitään julkista palvelinta en halua ylläpitää vaikkakin etäyhteysmahdollisuus houkuttelee.
En osa kantaa noihin NASseihin, mutta 2,4 GHz tukari ei ole kerrostalossa nykyaikaa. Hommaat nyt vaan suosiolla sen AC-tukarin, jos meinaat jotain striimailla. Tuo tyrkytetty Ubiquiti lienee ihan ok. Mulla on vastaava kämppä kuin sulla ja pidän siellä eteisen peltikaapissa Asus RT-AC68U:ta, peltiovi hiukan raollaan. Kuuluu kyllä varmaan saranapuolen rakosestakin, mutta varmuuden vuoksi. Tuo malli siksi, että se on suunniteltu pystyasentoon.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Miten tämmönen tp600 Arthur reititin pitäisi saada asennettua? Kokoajan herjaa, ettei pin koodia. Taloyhtiöllä on kuitenkin 10mbs netti, mutta en vaan saa sitä toimimaan. Herjaa että ei Internet yhteyttä. Miten tää voi olla niin vaikeaa ? Ja siis kun laittaa enthernetkaapelin seinästä telkkariin, niin jo vain netti toimii mutta yritän laittaa reititin väliin niin ei toimi enää.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Miten tämmönen tp600 Arthur reititin pitäisi saada asennettua? Kokoajan herjaa, ettei pin koodia. Taloyhtiöllä on kuitenkin 10mbs netti, mutta en vaan saa sitä toimimaan. Herjaa että ei Internet yhteyttä. Miten tää voi olla niin vaikeaa ? Ja siis kun laittaa enthernetkaapelin seinästä telkkariin, niin jo vain netti toimii mutta yritän laittaa reititin väliin niin ei toimi enää.
En löydä tuollasta reititintä kuin "tp600 Arthur", niin mikä sen laitteen tarkka nimi on? Valmistaja ja malli?

Lähin mitä löysin on> Archer VR600 | AC1600 Wireless Gigabit VDSL/ADSL Modem Router | TP-Link Finland ja se ei sovi, koska se on ADSL/VDSL-modeemi ja sitä ei oo tarkoitettu kohteisiin, joissa netti tulee ethernettiä pitkin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
En löydä tuollasta reititintä kuin "tp600 Arthur", niin mikä sen laitteen tarkka nimi on? Valmistaja ja malli?

Lähin mitä löysin on> Archer VR600 | AC1600 Wireless Gigabit VDSL/ADSL Modem Router | TP-Link Finland ja se ei sovi, koska se on ADSL/VDSL-modeemi ja sitä ei oo tarkoitettu kohteisiin, joissa netti tulee ethernettiä pitkin.
Kyllä tuosta mallista saa ethernetilläkin otettua sisään vaikka on pääsääntöisesti ADSL/VDSL modeemireititin.

Enemmän kuulostaa että kysyjällä on joku 4g reititin jos pin-koodista herjaa...

Saisko vielä tarkennusta tuohon reitittimen malliin?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 362
Viestejä
4 158 459
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom