Uusi palstajäsen tässä moro,
Katselin, että tuolla oli jo viestiketjua erikseen reitittimille ja NAS-laitteille, mutta koska olen tipahtanut tietoliikenneteknologian kelkasta ja tarvitsen jeesiä, niin ajattelin aloittaa uuden ketjun, johon yhdistin otsikon mukaisesti omat tarpeeni. Haluan nimittäin 1) virittää (langattoman) kotiverkkoni nykyistä parempaan kuntoon laadukkailla laitteilla ja asianmukaiseilla suojauksilla sekä 2) asentaa (vähintään) kotiverkon piiriin luotettavan verkkotallentimen, mutta ymmärrykseni näistä asioista ei riitä. En taida kunnolla tajuta mitä tarkoitetaan kun laite asetetaan siltaavaksi, kytkimeksi tms. Jotenkin kuitenkin olen osannut saada nykyiset ao. vehkeet pelaamaan. Taustalla WIN10-käyttöjärjestelmä.
Katselin, että tuolla oli jo viestiketjua erikseen reitittimille ja NAS-laitteille, mutta koska olen tipahtanut tietoliikenneteknologian kelkasta ja tarvitsen jeesiä, niin ajattelin aloittaa uuden ketjun, johon yhdistin otsikon mukaisesti omat tarpeeni. Haluan nimittäin 1) virittää (langattoman) kotiverkkoni nykyistä parempaan kuntoon laadukkailla laitteilla ja asianmukaiseilla suojauksilla sekä 2) asentaa (vähintään) kotiverkon piiriin luotettavan verkkotallentimen, mutta ymmärrykseni näistä asioista ei riitä. En taida kunnolla tajuta mitä tarkoitetaan kun laite asetetaan siltaavaksi, kytkimeksi tms. Jotenkin kuitenkin olen osannut saada nykyiset ao. vehkeet pelaamaan. Taustalla WIN10-käyttöjärjestelmä.
- Mulla on tällä hetkellä kerrostaloasunnossani (90m2) ahdettu eteisen peltikaappiin, 100MB-kuituyhteyden datanousuun, Netgear WNR3500L (802.11 b/g/n, 2.4 GHz) reititin, jolla olen luonut verkkoyhteyden ja jakanut sen LAN-porttien (10/100/1000 Mbs) kautta eri huoneiden datarasioihin (talon sisäinen CAT5-kaapelointi). WiFi on disabloitu.
Langattoman kotiverkon olen luonut toisessa huoneessa olevalla Netwjork W268R (802.11 n (Draft 2.0) /g/b) halpis-tukiasemalla, joka on siis verkkokaapelilla liitetty talon rasiaan. Yhteys on muutaman hassun metrinkin päästä epästabiili ja hidas. Luin jostain, että kaistanleveys olisi tässä purkissa rajusti rajoitettu.
Tarpeeni on siis luoda sekä sisäisen kaapeloinnin myötä laadukas langallinen verkkoyhteys olohuoneen on-demand-viihdelaitteelle ja ao. kohdan 2 verkkotallentimelle, että suojattu langaton yhteys kodin muulle mobiilidatalaitteille (esim. Chromecast).
Ajattelin, että pärjään tuon nykyisen Netgearin kanssa, mutta mikä laite mun kannattaa hankkia tuon Netwjorkin tilalle? Joku WiFi toistin, kytkin vai parempi tukiasema? Yksi laite riittänee, saan sen sijoitettua asuntooni keskeisesti. Ja mitkä asetukset kumpaankin purkkiin viritän, jotta homma pelittää kuten edellä kerroin ja, että alla oleva, kohdan 2, tietoliikenne toimii myös? Mitään julkista palvelinta en halua ylläpitää vaikkakin etäyhteysmahdollisuus houkuttelee.
- Kuten yllä jo alustettu, haluan laajentaa kotiverkon (läppäri- ja kännykkäkäytön) piirissä olevaa lokaalia datatallennuskapasiteettia, eli siten ettei tarvitsisi turvautua kolmansien osapuolien kaupallisiin tai ilmaisiin pilvipalveluihin eikä myöskään mihinkään palvelintietokoneisiin.
USB-liitännällä varustettu ulkoinen tallennin (HD tai SSD tms.) epäilyttää myös, sillä käytännössä sellainen pitäisi liittää reitittimen perään, mutta mun datapeltikaappiin sellainen ei enää mahdu. Ellei sitten kohdassa 1 valitussa laadukkaassa WiFi-purkissa ole tukea USB-/verkkotallennuslaitteelle. Tällöin USB-virransyöttö tai ulkoinen virtalähde.
Millainen verkkotallennin olisi tarpeisiini soveltuvin? Joku NAS-laite? Onko sellaisia verkkokaapeliliitännällä (WiFin lisäksi) vai ainoastaan ja pelkästään langattomalla yhteydellä? Tarpeeksi hyvästä RAID-tasosta en osaa sanoa mitään. Kapasiteettia muutama teratavu.