Kotipalvelin/homelab rakentelut ja keskustelut

Tällä hetkellä harkinnassa on seuraavat osat:

Emolevy:
  • ASRock B550M-ITX/ac
  • Gigabyte B550I AORUS PRO AX
Prosessori:
  • AMD Ryzen 7 5700G
  • AMD Ryzen 5 5600G
No mielestäni B550 ja ryzen 5000 sarjan G prossut on oiva valinta. Itsellä ollu ajossa useampikin 5600G ja on tällä hetkelläkin 2kpl 5600G servua ajossa 5Gbit linjalla. Toinen on esim. Opnsense reitittimenä.

Mulla olis täällä Asus Strix B550-F emo ilman wifiä + G.skill TridentZ 2x8GB 3600Mhz CL16-16-16 muistikitti vapaana jos tarviit, poistu reititin käytöstä 5700G prossulla (prossu myyty tällä jo) 2-3 viikkoa sit. Pistä YV:tä jos kiinnostaa.

No mielestäni B550 ja ryzen 5000 sarjan G prossut on oiva valinta. Itsellä ollu ajossa useampikin 5600G ja on tällä hetkelläkin 2kpl 5600G servua ajossa 5Gbit linjalla. Toinen on esim. Opnsense reitittimenä.

Mulla olis täällä Asus Strix B550-F emo ilman wifiä + G.skill TridentZ 2x8GB 3600Mhz CL16-16-16 muistikitti vapaana jos tarviit, poistu reititin käytöstä 5700G prossulla (prossu myyty tällä jo) 2-3 viikkoa sit. Pistä YV:tä jos kiinnostaa.
Kiitos tarjouksesta, mutta emolevyn on pakko olla Mini-ITX kokoluokkaa :)

Mikä niissä Inteleissä mielestäsi syö sähköä? Nehän idlaavat alhaisemmilla lukemilla kuin AMD. 7 watts idle on Intel 12th/13th gen: the foundation for building a low power server/NAS | mattgadient.com
Juuri tätä varten kirjoitin kommentin tänne, kiitos. Olen saattanu tuijottaa liikaa AMD:n ja Intelin ilmottamia TDP-lukuja...

Kyllähän Intelin 12-sarjalainen pyörittäisi myös vallan mainiosti verkkolevyä, Plexiä jne.

Laitan mietintämyssyn uudelleen päähän ja pähkäilen lisää.

Edit: Ja mikäli teiltä tulee suosituksia suuntaan tai toiseen niin luen ne mielelläni!

Viimeksi muokattu:
Edit: Ja mikäli teiltä tulee suosituksia suuntaan tai toiseen niin luen ne mielelläni!

Tästä onkin hyvä "kaapata" ketjua kun samaa aihetta mietin. Omassa autotallissa nyt R5600 kone jossa TrueNas ja kasa appeja/kontteja jotka hyödyntävät NAS jakoja (Plex, Nextcloud, Immich, Arr-stack yms), mutta ajatuksena kasailla toinen mATX tai ITX levylle pohjautuva Intel kone Proxmoxille. Tähän koneeseen ei tulisi kuin OS levy ja pari SSD levyä VM/LXC tarpeisiin. Tämä uusi sitten korvaisi pari vanhaa Dellin pikkukonetta.

Ytimiä pitänee olla sen verran että useampi VM ja LXC pyörii hyvin ja ehkä 32Gb muistia (4 RAM paikkaa jotta laajennusvaraa). P4000 Quadro löytyy vapaana laatikosta, eli yksi PCIe väylä pitäisi löytyä. Lähtökohtana alhainen virrankulutus, mutta riittävästi ominaisuuksia levyille.

Mikäs Intel mATX/ITX emo/prossu yhdistelmä olisi sellainen kohtuu hinta/laatu luokassa?

Mihin tarvitset P4000 jos tulee Intel jossa QSV? Riippuen budjetista, saattaisin itse harkita esim. Intel 250K Plus + sopiva emo. Ihan passeleita nuo uudet Intelit. En kyllä tiedä virrankulutuksesta :D.
E: redditistä lainauksia:
Jonsbo N5 w/5 120mm fans
Intel Core Ultra 235
ASRock Z890 Riptide
48GB Ram

I was seeing 19watts in unRaid with no disk attached installed from old server yet.
My core ultra 265k, running with 3 SSDs and 96GB ram and frigate with 8 cams is running at 30-40W.

Viimeksi muokattu:
Mihin tarvitset P4000 jos tulee Intel jossa QSV? Riippuen budjetista, saattaisin itse harkita esim. Intel 250K Plus + sopiva emo. Ihan passeleita nuo uudet Intelit. En kyllä tiedä virrankulutuksesta :D.
E: redditistä lainauksia:
Nojoo, ajattelin jos siitä olisi johonkin käyttöön hyötyä, vaikka sitten siirtäisi BlueIris DVR omalta koneelta virtuaaliksi ja käyttää siihen. Ultrat ja niiden emot vielä aika kalliita, mutta käytettyjä saa sit päivitellä taas aikaisemmin.

BlueIris toimii loistavasti Intel QSV:llä. Se onkin asia erikseen onnistuuko iGPU:n jako sekä esim. Plex-kontille että BlueIris-virtulle.

E: Tukee SR-IOV:ta ilmeisesti Arrow Lake.

Mulla on ollu pari i3-10100 perus serveriä ja yks i3-12100 aikalailla ne pyöri siinä 40-50W tienoolla, kun niissä oli m.2 ja pari kovoa kiinni. Menee nekin ja hyvin jaksaa. Sittemmin vaihdoin ryzeniin kaikki serverit. Tai no on mulla yks mitx 2core Atom serveri vielä ajossa...

Mulla on ollu pari i3-10100 perus serveriä ja yks i3-12100 aikalailla ne pyöri siinä 40-50W tienoolla, kun niissä oli m.2 ja pari kovoa kiinni. Menee nekin ja hyvin jaksaa. Sittemmin vaihdoin ryzeniin kaikki serverit. Tai no on mulla yks mitx 2core Atom serveri vielä ajossa...
Minkä tyyppisiä palveluita Intelit pyöritti ja miksi päätit vaihtaa valmistajaa?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
304 614
Jäsenet
82 539
Uusin jäsen
naqqu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom