Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Mielenkiinnosta asentaako Elisa noita akkuja ulos vai pitääkö olla joku sisätila sille?
Pitää olla sisätila Laitteisto - Elisa
"Akusto sijoitetaan lämpimään tilaa, mutta ei asuintiloihin. Tyypillisiä sijoittelupaikkoja ovat autotallit, tekniset tilat ja erilaiset varastot. Laitteiston sijoittelu varmistetaan yhdessä asiantuntijamme kanssa kartoituskäynnillä."

Pitää olla sisätila Laitteisto - Elisa
"Akusto sijoitetaan lämpimään tilaa, mutta ei asuintiloihin. Tyypillisiä sijoittelupaikkoja ovat autotallit, tekniset tilat ja erilaiset varastot. Laitteiston sijoittelu varmistetaan yhdessä asiantuntijamme kanssa kartoituskäynnillä."
Kuinkakohan monella ihmisellä on oikeasti rakennettu tekninen tila niin suureksi, että sinne mahtuu minkäänlaista akkupakettia seinää vasten? Suunnitellessani taloani taannoin eri talotehtaiden kanssa, jouduimme päinvastoin aina suurentamaan teknistä tilaa lämminvesivaraajan ja sulakekaapin mahduttamiseksi.
Eikä niitä varastojakaan oikein tyhjiksi ole voinut tonteilleen rakentaa vuosiin( itse toki saisin autokatosvarastosta( eihän tallitkaan ole enää aikoihin olleet 'muotia') jonkun nurkan lohkaistua mutta näissä pitäisi aina olla ulkotila-asennusmahdollisuus vaikka lisähintaan. Teravoiman mahdollinen akkupakettihan suorastaan toivotaan asennettavaksi ulos.

Ei mulla ole edes mitään teknistä tilaa, lämmitysjärjestelmä on kodinhoitohuoneen nurkassa.

Kuinkakohan monella ihmisellä on oikeasti rakennettu tekninen tila niin suureksi, että sinne mahtuu minkäänlaista akkupakettia seinää vasten? Suunnitellessani taloani taannoin eri talotehtaiden kanssa, jouduimme päinvastoin aina suurentamaan teknistä tilaa lämminvesivaraajan ja sulakekaapin mahduttamiseksi.
Eikä niitä varastojakaan oikein tyhjiksi ole voinut tonteilleen rakentaa vuosiin( itse toki saisin autokatosvarastosta( eihän tallitkaan ole enää aikoihin olleet 'muotia') jonkun nurkan lohkaistua mutta näissä pitäisi aina olla ulkotila-asennusmahdollisuus vaikka lisähintaan. Teravoiman mahdollinen akkupakettihan suorastaan toivotaan asennettavaksi ulos.
Jos soveltuvaa paikkaa ei löydy, niin eiköhän sitten ilmoiteta vaan että noukänduu.

Aika monen kunnan rakennusvalvonta edellyttää varastoa, eli aika laajasti sellaisia löytyy, mutta eihän se vielä tarkoita että sinne akku käytännössä voidaan asentaa.

Asennuksia tehty myös esim. kodinhoitohuoneisiin. Nykypäivänä saattaa olla maalämpöpumputkin asennettu ns. "asuintiloihin" eikä erilliseen tekniseen tilaan. Itse olen suunnitellut akkua muutaman neliön lämpöiseen varastoon PILP viereen. Ainoa hankala, että halutussa kohdassa sijaitsee juuri vesimittari lattian rajassa, joten pitäisi tehdä/ostaa erillinen 40-50cm korkea teline, jonka päälle akku asennettaisiin.

En tiedä onko ulkotilaan asennuksessa mitään järkeä kotiakuilla, silloinhan sähköä kuluisi talvella akuston lämmitykseen.

Asennuksia tehty myös esim. kodinhoitohuoneisiin. Nykypäivänä saattaa olla maalämpöpumputkin asennettu ns. "asuintiloihin" eikä erilliseen tekniseen tilaan. Itse olen suunnitellut akkua muutaman neliön lämpöiseen varastoon PILP viereen. Ainoa hankala, että halutussa kohdassa sijaitsee juuri vesimittari lattian rajassa, joten pitäisi tehdä/ostaa erillinen 40-50cm korkea teline, jonka päälle akku asennettaisiin.
Itseäni jopa harmittaa, että minulla on tekninen tila( käynti ulkoa) mutta muuta vaihtoehtoa ei tuolloin ollut. Ja kyllähän sen pikkuakun saisi ängettyä johonkin nurkkaan vaikka pakolla jos niikseen( vesimittarin päälle mutta sitten ei pääse keskuspölynimurille, jne).
En tiedä onko ulkotilaan asennuksessa mitään järkeä kotiakuilla, silloinhan sähköä kuluisi talvella akuston lämmitykseen.
Se vähän riippuu. Itsekin olin skeptinen sen kanssa kun Teravoiman kanssa asiasta keskustelin, ja ehdotin autokatokseen asennusta mutta he halusivat sen ehdottomasti ulos( ja onhan se heidän pakettinsa aivan eri kokoluokkaa). Olisin saanut käytännössä autokatosvaraston lämmityksen kaupan päälle( tilaa sille akulle ei ole mutta sehän on vain järjestelykysymys. Ja nykyäänhän saa nenäliinatonteillekin rakentaa 30 neliön varaston riittävän kauas rajasta, kunhan rakennuslupaneliöt eivät merkittävästi ylity( itsellä tosin ylittyy jo valmiiksi kun autokatos lasketaankin rakennukseksi koko pinta-alaltaan sen ollessa yli 60 neliöinen))

Itse asentaisin sen mielummin eteiseen, portaiden alle( siellä on AV-koppia varten tulo- ja poistoventtiilit ilmanvaihdolle valmiina). Lähinnä hämmästelen tuota 'mutta ei asuintiloihin'. Se on ehdoton kielto ja estäisi jopa kodinhoitohuoneeseen asennuksen. Ehkä se on vahingossa kirjoitettu ehdottomaan muotoon.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 419
Jäsenet
76 441
Uusin jäsen
Samppakamu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom