DIY Kotelon kylkipellin leikkaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sbasil
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 360
Milläs tuollaista ohutta peltiä kannattaisi lähteä leikkaamaan. SER-koneessa tuollainen halpis SilentiumPC Armis AR1, jonka kylkipeltiin tekisi mieli tehdä siisti 12cm pyöreä reikä tuuletinta varten, että saisi näytönohjaimen lämpöiset ilmat kopasta ulos (koppa on hieman ahdas ja takana oleva 80mm tuuletin ei oikein suoriudu tehtävästään yksin *kuva). Pelti on kuitenkin sen verran ohutta, että kuviosahalla nitkuttamalla jälki on varmaan aika kamalaa ja pelti mutkalla. Fiskarseilla voisi varmaan mennä (-->mutta tod. näköisesti reikä olisi soikea eikä pyöreä). Milläs tuollaista kannattaisi lähteä kokeilemaan, vai teenkö 5mm poranterällä kyljen reikiä täyteen tuulettimen kohdalta? Siinäkin tosin vaarana, että pelti on reikien kohdalta lommoa täynnä (ohuella pellillä tarkoitan ohutta (työntömitan mukaan reilu ½ mm). Alhaalla oleva 3,5" kovon kelkan niitit pitää kanssa porata pois ja poistaa se, niin tulee vähän lisää tilaa.

edit: vai pitäisikö kääntää tuulettimet toisin perin niin, että 2 x 12cm propelit puhaltavatkin ilmaa ulos kotelon etupuolelta (ja sama prossu- & takatuulettimille)?

IMG_20200827_115657.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä juuri viilailu varaa tarvitse jättää.
Tai sitten yllä mainitulla reikäsahalla.
 
Tulipa koitettua Dremelillä. Onneksi aloitin pohjasta. Aika horroria leikata melko jyrkästi kaartuvaa kaarta. Kovin kaunis tuosta ei tullut ja loppujen lopuksi vielä soikeakin, kun en huomannut ottaa emolevyä ja usb-liitäntöjä huomioon (tuuletin blokkaa ne, jos ei ole riittävän kaukana). Onneksi tuota ei juuri hyttysverkon (pölysuoja) ja tuulettimen alta alta näe. Kylkipeltiin en sitten taida viitsiä koskea millään. Aika varmasti **tuiksi menisi. :-D Kävin motonetistä katsomassa reikäsahojakin, mutta nekin on aika iso piikkisiä ja varmaan tuo ohut pelti ottaisi itseensä ( +maksaa 50% enempi kuin tuo kotelo). Täytyisi olla joku teräväreunainen pyöreä rinkula, jonka voisi painaa tuosta pellistä kerralla läpi--tai leikata laserilla. Noh, ei ole välineiitä ja näillä eväillä se on pärjättävä. :-D
 
Milläs tuollaista ohutta peltiä kannattaisi lähteä leikkaamaan. SER-koneessa tuollainen halpis SilentiumPC Armis AR1, jonka kylkipeltiin tekisi mieli tehdä siisti 12cm pyöreä reikä tuuletinta varten, että saisi näytönohjaimen lämpöiset ilmat kopasta ulos (koppa on hieman ahdas ja takana oleva 80mm tuuletin ei oikein suoriudu tehtävästään yksin *kuva). Pelti on kuitenkin sen verran ohutta, että kuviosahalla nitkuttamalla jälki on varmaan aika kamalaa ja pelti mutkalla. Fiskarseilla voisi varmaan mennä (-->mutta tod. näköisesti reikä olisi soikea eikä pyöreä). Milläs tuollaista kannattaisi lähteä kokeilemaan, vai teenkö 5mm poranterällä kyljen reikiä täyteen tuulettimen kohdalta? Siinäkin tosin vaarana, että pelti on reikien kohdalta lommoa täynnä (ohuella pellillä tarkoitan ohutta (työntömitan mukaan reilu ½ mm). Alhaalla oleva 3,5" kovon kelkan niitit pitää kanssa porata pois ja poistaa se, niin tulee vähän lisää tilaa.

edit: vai pitäisikö kääntää tuulettimet toisin perin niin, että 2 x 12cm propelit puhaltavatkin ilmaa ulos kotelon etupuolelta (ja sama prossu- & takatuulettimille)?

Kun ei ole tuollaiseen työkaluja niin viimeksi tein poraamalla reikiä piirretyn ympyrän sisäpuolelle koko kehän matkan. Pienellä poralla menee kauemmin mutta jää vähän vähemmän viilattavaa kuin isolla...
Sivuleikkureilla reikien välit poikki ja sen jälkeen isoimmat mitä sai leikattua. Loput akkukoneella hiomarullalla ja kaarevalla viilalla.

Poratessa kannattaa laittaa mielellään molemmille puolille esim vaneri tai lastulevy puristimilla niin ei väänny siinä vaiheessa kun menee läpi.
 
Kuvaa lopputuloksesta?
Eipä tuossa paljon esiteltävää kyllä ole. :-D Tuuletin näkyy ja siinäpä se. Voisi ehkä tehdä tuohon vähän korkeammat jalat, niin saisi ilmaa paremmin. Pohja nykysellään vähän turhan lähellä lattiaa. Millään nykyaikaisella näytönohjaimella tuskin lämmöt edes pahasti nousisi, mutta tuo XFX:n 7950 double D käy avopenkissäkin aika lämpösenä ja tämä koppa on mallia pieni. 3,5" kovalevykelkka sai myös kyytiä, kun en nähnyt sille tarvetta. Josko ilmavirta kulkisi esteettä paremmin. Kylkipellin päätin jättää rauhaan. Ehkä tuohon voisi pleksistä väkertää sivulasin joku päivä, jos setti ei kerkeä mennä eteenpäin ennen sitä.

edit: pohjareikä oli loppujen lopuksi ihan passeli 140mm tuulettimelle. Sitä tässä ei haettu, mutta oikeastaan hyvä näin. Tuuletinta ei tarvi kiinnittää mihinkään, vaan se kiilautuu tukevasti alimman pci-slotin ja kotelon ulkoreunan väliin (kuvassa vielä 120mm propeli). Näytönohjaimen alapuolelle mahtuisi periaatteessä vielä 80mm tuuletin puhaltamaan ilmaa ulos, mutta en taida raaskia repiä noita pci-slot peitelevyjä kopasta irti.

cheapo.png
 
Viimeksi muokattu:
Laskiko lämmöt ?
Muutaman asteen ehkä, kun koppa on kiinni (gpu 88c --> 82c tjsp 3dmark firestrike stress test päällä). Lämpösenä tuo omalla tuulettimellaan käy silti, mutta taitaa olla ihan ratukan ominaisuus. Täytyy harkita, jos uhraisi yli jääneen Morpheus kakkosen tuohon settiin. Ei vaan raaskisi laittaa 70e tuuletinta ~30€ näytönohjaimeen. :-D
 
Taitaa olla ratukat suunniteltu 90-100C lämmöille. :cool:

Itellä on tuo sama koppa hieman erilaisella etupaneella, on harvinaisen ohutta peltiä koko loota. Käsin saa väännettyä solmuun.
 
Taitaa olla ratukat suunniteltu 90-100C lämmöille. :cool:

Itellä on tuo sama koppa hieman erilaisella etupaneella, on harvinaisen ohutta peltiä koko loota. Käsin saa väännettyä solmuun.
Työntömitalla mitaten näytti sivupellin paksuus olevan reilu puoli milliä. Tavalliset sakset riittää leikkaamiseen, tosin taittavat levyä samalla (koitin irtiporattuun kovalevyn kelkkaan). Ei ihme, että tuossa kotelossa on paljon pokkauksia. Ilman niitä kotelo huojuisi ja heiluisi paikallaan. Mutta ihan hyvä 24,90e ostos SER-osille, etenkin, kun hakusessa oli pieni ja edullinen kotelo. Tuo on aika mini R5:n vieressä.
 
Toi tekee pari mm liian ison reiän tuulettimelle, mutta suht ok jos laittaa jotain kumista reunanauhaa (kesköterä pitää ostaa kanssa)

 
Toi tekee pari mm liian ison reiän tuulettimelle, mutta suht ok jos laittaa jotain kumista reunanauhaa (kesköterä pitää ostaa kanssa)


Tämä on jo liian hifistelyä, ei sen reiän tarvitse olla edes ympyrä, kunhan sieltä tulee tarpeeksi ilmaa läpi.
Vielä kun tässä tapauksessa se on pohjassa, josta ei näy ulospäin.
 
@Fribo-71

Tässä vielä kuva pohjasta (spoiler). Jatkojalostin ja leikkasin kuparilevystä pienen soiron keskelle reikää ja taitoin sen kaarelle, niin ei hyttysverkko tunge tuulettimeen (sai muutenkin pingotettua paremmin). :-D Eihän se ihan priimaa ole, mutta välttää ja harvoin tulee alta päin koppaa ihailtua. Voisi harkita tuon verkon kiinnittämistä magneettiteipillä, mutta en tiedä, onko se vähän liian heikkoa pitämään systeemin paikoillaan.

Tämä on jo liian hifistelyä, ei sen reiän tarvitse olla edes ympyrä, kunhan sieltä tulee tarpeeksi ilmaa läpi.
Vielä kun tässä tapauksessa se on pohjassa, josta ei näy ulospäin.
Alunperin piti kylkeen tulla, mutta ei omat eväät riittäny siistiin lopputulokseen, niin keskeytin. Kyllä se kyljessä pitäisi olla just eikä melkein. :)


Toi tekee pari mm liian ison reiän tuulettimelle, mutta suht ok jos laittaa jotain kumista reunanauhaa (kesköterä pitää ostaa kanssa)

Näitä Motonetissäkin katselin, mutta hintaa olisi tullut työkalulle kesköterän kanssa jo reilusti enempi kuin kotelo maksoi (24,90e). Sen verran harvoin tulee tarvetta, ettei raaskinut. Jossain pitää olla pihi. :)

--------------------------------------------
Kuvassa oikea puoli on kotelon vasen ulkoreuna edestäpäin. Keskelle tuuletinta ei saanut, kun emolevy ja usb- yms. systeemit tulee tielle.
pohja.png

edit: Pitihän sitä vielä pleksistä ja ylijäämäjaloista tehdä standikin koneelle. Nyt on komea telkänpönttö. :-D Ja jonnevalotkin vielä kotelon pohjaan kaukosäätimellä/wifillä. Pleksiin epämääräinen iso reikä tuulettimen kohdalle, niin ilma kiertää paremmin.

jonne.png
 
Viimeksi muokattu:
Toi tekee pari mm liian ison reiän tuulettimelle, mutta suht ok jos laittaa jotain kumista reunanauhaa (kesköterä pitää ostaa kanssa)


Tuollainen harvahammas ei kyllä toimi alle millin pellissä. En edes yrittäisi.
 
Tuollainen harvahammas ei kyllä toimi alle millin pellissä. En edes yrittäisi.

Ihan samalla tavalla se toimii, ja yo. niksillä helpommin. Jo pelkästään toimii siten että sinulla on esim puu kappale taustalla, jotta terä ei ui. Ihan käsipelillä ja kevyesti painamalla saa aikaiseksi siistin pyöreän reiän.

Toki tämä on ihan samanlainen taiteenlaji, kun mikä muu tahansa käsillä tekeminen ja jos on epävarma aniin käy hakemassa paikallisesta peltiliikkeestä harjoituskappaleen.

Sitten vinkki: Kalliimmaksi tulee hakea harjoituskappaleet ja ostaa kunnon työvälineet yhden reiän tekemiseen mitä se maksaisi jos vain viet pellinkäiläleen ammattilaiselle ja pyydät siihen X kokoista reikää ja ojennat pienen setelin. :joy:

Toinen vinkki:
Esimerkiksi magnetic mesh ja siihen taustalle neliöreikä, jota ei näy kehyksen takaa. Ei ole silloin ihan niin nöpönuuka se reiän lopputulos. Tämä helppo dremelöidä.
 
Ihan samalla tavalla se toimii, ja yo. niksillä helpommin. Jo pelkästään toimii siten että sinulla on esim puu kappale taustalla, jotta terä ei ui. Ihan käsipelillä ja kevyesti painamalla saa aikaiseksi siistin pyöreän reiän.

Toki tämä on ihan samanlainen taiteenlaji, kun mikä muu tahansa käsillä tekeminen ja jos on epävarma aniin käy hakemassa paikallisesta peltiliikkeestä harjoituskappaleen.

Sitten vinkki: Kalliimmaksi tulee hakea harjoituskappaleet ja ostaa kunnon työvälineet yhden reiän tekemiseen mitä se maksaisi jos vain viet pellinkäiläleen ammattilaiselle ja pyydät siihen X kokoista reikää ja ojennat pienen setelin. :joy:

Toinen vinkki:
Esimerkiksi magnetic mesh ja siihen taustalle neliöreikä, jota ei näy kehyksen takaa. Ei ole silloin ihan niin nöpönuuka se reiän lopputulos. Tämä helppo dremelöidä.

Tähän mennessä halpistyökaluilla ei ole tullut kunnon tulosta. Lasken puuilon magnumit tähän sarjaan.

Tuosta olen täysin samaa mieltä että pitää käyttää levyä suojana, usein teen niin myös cnc- koneen kanssa kun pitää ajaa ohutta tai pehmeää levyä.

Tietääkseni ohuelle materiaalille yleisesti kuitenkin toimii paremmin pienihampainen ja ohut terä kuin harva ja reilusti haritettu varsinkin kun ei tarvitse välittää lastujen poistumisesta.

Jos vinkit oli tarkoitettu minulle niin kiitos niistä vaikka en koekaan niitä tarvitsevani itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Nom
Milläs tuollaista ohutta peltiä kannattaisi lähteä leikkaamaan. SER-koneessa tuollainen halpis SilentiumPC Armis AR1, jonka kylkipeltiin tekisi mieli tehdä siisti 12cm pyöreä reikä tuuletinta varten, että saisi näytönohjaimen lämpöiset ilmat kopasta ulos (koppa on hieman ahdas ja takana oleva 80mm tuuletin ei oikein suoriudu tehtävästään yksin *kuva). Pelti on kuitenkin sen verran ohutta, että kuviosahalla nitkuttamalla jälki on varmaan aika kamalaa ja pelti mutkalla. Fiskarseilla voisi varmaan mennä (-->mutta tod. näköisesti reikä olisi soikea eikä pyöreä). Milläs tuollaista kannattaisi lähteä kokeilemaan, vai teenkö 5mm poranterällä kyljen reikiä täyteen tuulettimen kohdalta? Siinäkin tosin vaarana, että pelti on reikien kohdalta lommoa täynnä (ohuella pellillä tarkoitan ohutta (työntömitan mukaan reilu ½ mm). Alhaalla oleva 3,5" kovon kelkan niitit pitää kanssa porata pois ja poistaa se, niin tulee vähän lisää tilaa.

edit: vai pitäisikö kääntää tuulettimet toisin perin niin, että 2 x 12cm propelit puhaltavatkin ilmaa ulos kotelon etupuolelta (ja sama prossu- & takatuulettimille)?
Alkureikä poralla sekä pistosahaan tiheähampainen metalliterä ja laitat kylkipellin leikkauskohdassa kahden "taipumattoman" (jottei pelti ala värisemään) pinnan väliin. Kovakantiset kirjatkin vois? toimia sellaisina. Reunaan voi tarvittaessa laittaa halkaistua johdon "suojakuorta".

Onkos sinulla ton poistavan tuulettimen edessä "hunajakennosäleikkö". Omissa projekteissani koteloista lähtee takaa ensimmäisenä noi ilmanvirtausta haittaavat säleiköt. Jos on pieniä lapsia sitten kannattanee tapauskohtaisesti harkita ovatko riittävän vanhoja etteivät sormiaan tuulettimeen työnnä.
 
Tähän mennessä halpistyökaluilla ei ole tullut kunnon tulosta. Lasken puuilon magnumit tähän sarjaan.

Tuosta olen täysin samaa mieltä että pitää käyttää levyä suojana, usein teen niin myös cnc- koneen kanssa kun pitää ajaa ohutta tai pehmeää levyä.

Tietääkseni ohuelle materiaalille yleisesti kuitenkin toimii paremmin pienihampainen ja ohut terä kuin harva ja reilusti haritettu varsinkin kun ei tarvitse välittää lastujen poistumisesta.

Jos vinkit oli tarkoitettu minulle niin kiitos niistä vaikka en koekaan niitä tarvitsevani itse.

Ei ollut vinkit sinulle vaan ketjun aiheeseen liittyviä.

Toki jos ostetaan ammattilaisvehkeet niin voidaan tehdä ammattijälkeä. Siinä taas ei ole mitään järkeä, jos tehdään pari reikää ja halvemmalla ja parempaa saa teettämällä.
 
Alkureikä poralla sekä pistosahaan tiheähampainen metalliterä ja laitat kylkipellin leikkauskohdassa kahden "taipumattoman" (jottei pelti ala värisemään) pinnan väliin. Kovakantiset kirjatkin vois? toimia sellaisina. Reunaan voi tarvittaessa laittaa halkaistua johdon "suojakuorta".

Onkos sinulla ton poistavan tuulettimen edessä "hunajakennosäleikkö". Omissa projekteissani koteloista lähtee takaa ensimmäisenä noi ilmanvirtausta haittaavat säleiköt. Jos on pieniä lapsia sitten kannattanee tapauskohtaisesti harkita ovatko riittävän vanhoja etteivät sormiaan tuulettimeen työnnä.
Päätin luopua tuosta kylkireikäideasta, kun pohjaan tehty reikä ja pleksistä väkerretty standi jokusen asteen verran laski lämpöjä (14cm propeli puhaltaa suoraan näytönohjaimelle raitista ilmaa). Tuo metalliteräidea olisi varmaan kyllä toiminut paremmin kuin dremeli omissa käsissä, mutta olisi sekin varmaan tavinnut useamman harjoituskerran hyvää lopputulosta ajatellen. Tämä nyt oli taas tällainen nakerteluprojekti, kun jotain teki mieli tehdä. Mikäpä sen parempi kohde kuin ser-osat ja halpa uusi kotelo. Kotelotuulettimen edessä on kyllä säleikkö, mutta jääköön toistaiseksi paikoilleen. :)
 
Päätin luopua tuosta kylkireikäideasta, kun pohjaan tehty reikä ja pleksistä väkerretty standi jokusen asteen verran laski lämpöjä (14cm propeli puhaltaa suoraan näytönohjaimelle raitista ilmaa). Tuo metalliteräidea olisi varmaan kyllä toiminut paremmin kuin dremeli omissa käsissä, mutta olisi sekin varmaan tavinnut useamman harjoituskerran hyvää lopputulosta ajatellen. Tämä nyt oli taas tällainen nakerteluprojekti, kun jotain teki mieli tehdä. Mikäpä sen parempi kohde kuin ser-osat ja halpa uusi kotelo. Kotelotuulettimen edessä on kyllä säleikkö, mutta jääköön toistaiseksi paikoilleen. :)
Noissa pistosahoissa (ainakin premmissa) on nopeudensäätö, eli voi leikata hitaasti ja tolla 120-140mm reikä pitäis kyllä ihan ekakerrallakin syntyä varsinkin, jos on harppi yms. jolla sen ympyrän ensin piirtää :) Kohdallasi pääasia on, että sait homman kuntoon.
 
Itse tuli phanteksin p300 eclipseen leikattua etutuulettimille täysin pyöreät reijät tämmöisellä: Leikkurilla. Toki tuo on puulle tarkoitettu ja menee pilalle muutaman reijän jälkeen, mutta nuo omat kaksi reikää kyllä meni kuin voita leikaten. Toki vaatii vähintäänkin semihyvän akkuporan tuon jatkoksi :) Kuvassa pölysuojien reunoilla on vähän pölyä noin puolen vuoden käytön jäljiltä :) Tarkasti kun mittaa niin saa millilleen oikean kokoisen kolosen kairattua.
 

Liitteet

  • edestä.jpg
    edestä.jpg
    790,5 KB · Luettu: 227
Itse tuli phanteksin p300 eclipseen leikattua etutuulettimille täysin pyöreät reijät tämmöisellä: Leikkurilla. Toki ei ole puulle tarkoitettu ja menee pilalle muutaman reijän jälkeen, mutta nuo omat kaksi reikää kyllä meni kuin voita leikaten. Toki vaatii vähintäänkin semihyvän akkuporan tuon jatkoksi :) Kuvassa pölysuojien reunoilla on vähän pölyä noin puolen vuoden käytön jäljiltä :)
No se on kyllä kuin tehtaan jäljiltä. Siistiä jälkeä. :thumbsup:
 
No niin, tarina jatkuu. Päätin kuitenkin näyttää kyljelle kuviosahaa. Vaikka olikin pienipiikkinen, niin vähän se tuppasi silti reunoja rypyttämään, kun pelti kerran oli ohutta (ja luonnollisesti laiskana miehenä en jaksanut sitä mihinkään kahden levyn väliin laittaa). Noh, vasaran päähän teippiä ja kotikutoinen kumivasara on siinä, sekä pienellä nuijimisella pelti "suoraksi." Eipä tuolla merkitystä kyllä ole, kun kaikki jäi piiloon. 10 kertaa nopeampaa kuin dremelin kanssa sählääminen. Siinäpä tuo nyt horii 12cm tuulettimella näytönohjaimen pahimmat kuumat ilmat ulos. Helpottanee tuon 80mm takatuulettimen urakkaa jonkin verran. Mikään älyttömän hyvä pölysihti tuossa metalliverkkopölysuodattimessa tuskin on, mutta ei tarvitsekaan, kun se puhaltaa ilmaa ulos eikä sisään (eikä ollut hinnalla pilattu...3,50e).

edit: Kyllähän kopan kylkipellit kummasti viileni, kun kuumat ilmat pääsee pihalle. Lisäksi R7950 sai kaveriksi aiemmin Arctic Cooling Twin Turbo II:n, niin helpottaa vähän sekin lämpöähkyä (n. 75c 3dmark stress test R9 280 bios@1175/1675). Omalla alivoltitetulla biosilla varmaan 10c viileämpi, mutta mitäpä tuota hidastamaan. Eihän se viileä rasituksessa ole vieläkään, mutta edes hiljainen. Koneen olemassaoloa juuri huomaa, oli se rasituksessa tai ei. :) Tuostahan tuli vielä hyvä olohuonetietokone (jolle tosin ei mitään tarvetta).



kylki.png
 
Viimeksi muokattu:
Onkos sinulla ton poistavan tuulettimen edessä "hunajakennosäleikkö". Omissa projekteissani koteloista lähtee takaa ensimmäisenä noi ilmanvirtausta haittaavat säleiköt. Jos on pieniä lapsia sitten kannattanee tapauskohtaisesti harkita ovatko riittävän vanhoja etteivät sormiaan tuulettimeen työnnä.
Ja fanin ruuvien alle ruuvaa äkkiä lankaverkon joka ahdistaa paljon vähemmän kuin nuo peltiset hunajakennot. Ovat halpojakin sikäli kun siihen tarvitaan sormisuoja.
 
Hei,

Omilla kokemuksilla paras lopputulos on tullut vesileikkulla. Vähän riippu missä päin liikut, mutta aika varmisti lyödät jonkun pajan joka tekee homman halvalla (20-50e), mikäli vain pystyt piirtämään CAD haluamisi kuvion :)
Tämä ajtko ajatellasa, jos haluaa pientä kuviota (hunajakennoa) tai hienoa logoa kylkeen :kahvi:
 
Ja fanin ruuvien alle ruuvaa äkkiä lankaverkon joka ahdistaa paljon vähemmän kuin nuo peltiset hunajakennot. Ovat halpojakin sikäli kun siihen tarvitaan sormisuoja.
Näin (muistaakseni n. 18%) ja tollasen "verkon" voi tarvittaessa tehdä DIY-hemmo itsekin esim. 0.5-1mm heikkovirta johdosta.
 
10 kertaa nopeampaa kuin dremelin kanssa sählääminen.
Kyllä se Dremel ja vastaavat ovat aika leluja yhtään isomman aukon tekoon.
Perinteinen "rälläkkä" toimii paremmin.
Ja aukkojen viimeistely kannattaa kuitenkin aina tehdä viilalla, jos haluaa siistiä jälkeä.

Ainakin alumiinin tapauksessa useampikin millimetri lähtee kohtuullisessa ajassa.
Tällaista jälkeä sai aikaan kun Lian Li PC-A71:n etumaskia avarsin 11 käyttövuoden kunniaksi:
Ilmajäähdytys yleisthredi


Ehdottomasti kannattaisi korvata tuosta Armis kotelosta se takatuulettimen ahdistinpelit rautalankaisella sormisuojalla.
Powerikin joutuu tekemään tarpeettoman paljon kotelon poistotuulettimen virkaa.
 
Kyllä se Dremel ja vastaavat ovat aika leluja yhtään isomman aukon tekoon.
Perinteinen "rälläkkä" toimii paremmin.
Ja aukkojen viimeistely kannattaa kuitenkin aina tehdä viilalla, jos haluaa siistiä jälkeä.

Ainakin alumiinin tapauksessa useampikin millimetri lähtee kohtuullisessa ajassa.
Tällaista jälkeä sai aikaan kun Lian Li PC-A71:n etumaskia avarsin 11 käyttövuoden kunniaksi:
Ilmajäähdytys yleisthredi


Ehdottomasti kannattaisi korvata tuosta Armis kotelosta se takatuulettimen ahdistinpelit rautalankaisella sormisuojalla.
Powerikin joutuu tekemään tarpeettoman paljon kotelon poistotuulettimen virkaa.
Siisti tuo a71:n etumaski kyllä. Tosin suorakaiteen leikkaaminen taitaa olla mielekkäämpää kuin tuo ympyrän tekeminen. Menee niin helposti soikioksi (etenkin tuo ohut pelti). :rofl:

Ja itseasiassa rm750x:n tuuletin ei tuolla setupilla lähde edes rasituksessa pyörimään. Crossfirellä jo taisi hieman virota, mutta aika laiska tuo silti on pyörimään. Näytönohjain se oikeastaan ainoa kuumakalle tuossa setupissa on ja sille on nyt tehty tuo kylkireikä poistamaan pahimmat lämmöt. Prossuna on 3570K@4,3GHz 1,1V. Nyt jo kummasti pärjää. Meinasin kyllä tuon hunajakennon poistaa, mutta taida jättää paikalleen, kun on niin hutera kotelot, eikä tuo enää pahasti lämpene. Taitaa jo olla hiljaisempi kuin FD R5:n sisään koottu "pääkone." Tosin tämä on paljon viihdyttävämpi ja säädettävää on tasan sen verran kuin mielikuvitustakin. :lol:

edit: täytyipä kokeeksi laittaa vielä toinenkin "halpis" tilaukseen (SilentiumPC Signum SG1M TG). Josko sopisi ratukalle piirun verran paremmin, kun on asteen verran isompi koppa. Kylkipeltiä ei ainakaan leikata, kun se on karkaistua lasia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tehnyt noita reikiä peltiin, alumiiniin, puuhun ja kuitulevuihin tuollaisella dremeliin kiinnitettävällä "harpilla" terä valinta sitten sen mukaan onko alumiinia (tuppaa tukkimaan metalliterät) vai metallia... Tuli joskus se laitos dremelin alkuperäis lisä teräsarjan mukana.

Edit: Se siis käytännössä on yläjyrsin säädettävällä syvyydellä.
 
Siisti tuo a71:n etumaski kyllä. Tosin suorakaiteen leikkaaminen taitaa olla mielekkäämpää kuin tuo ympyrän tekeminen. Menee niin helposti soikioksi (etenkin tuo ohut pelti). :rofl:
Vanhaa kunnon maalarinteippiä vain pintaan ja siihen tekee merkkaukset mistä leikataan, tai mihin lopulta hiotaan.
Omassa tapauksessa merkitsin leikkauskohdan, koska alkuperäisten reikien reunat toimivat merkkinä viimeistelyviilaukseen.

Paineilmatyökalu kovametallisella jysinterällä on myös hyvä "viittä vaille" viimeistelyyn esim. niiden kaarevien kohtien saamiseksi.
(tiedä jaksaako joku Dremeli sellaista kunnolla pyörittää)
Aivan viimeinen viimeistely kannattaa jättää käsiviilaukseen jos tarkkaa jälkeä halutaan...

Ja vaikka Corsair sen tuulettimen onkin säätänyt laiskaksi, niin se ei tarkoita sitä etteikö powerin kestoikä turhaan lyhenisi:
Jokainen ympäristön lämpötilan 10C nousu puolittaa elektrolyyttikondensaattorien eliniän.
 
Vanhaa kunnon maalarinteippiä vain pintaan ja siihen tekee merkkaukset mistä leikataan, tai mihin lopulta hiotaan.
Omassa tapauksessa merkitsin leikkauskohdan, koska alkuperäisten reikien reunat toimivat merkkinä viimeistelyviilaukseen.

Paineilmatyökalu kovametallisella jysinterällä on myös hyvä "viittä vaille" viimeistelyyn esim. niiden kaarevien kohtien saamiseksi.
(tiedä jaksaako joku Dremeli sellaista kunnolla pyörittää)
Aivan viimeinen viimeistely kannattaa jättää käsiviilaukseen jos tarkkaa jälkeä halutaan...

Ja vaikka Corsair sen tuulettimen onkin säätänyt laiskaksi, niin se ei tarkoita sitä etteikö powerin kestoikä turhaan lyhenisi:
Jokainen ympäristön lämpötilan 10C nousu puolittaa elektrolyyttikondensaattorien eliniän.

Juu ton unohdin aikaisempaan viestiin kirjottaa etten kyllä itekkään lähtis vetelee dremelillä jyrsin terillä mikäli mun dremel ei ois tuo verkkovirta "professional" vehje, varmaan 10v vanha mut on kyl tehokaskin, oli mulla joskus myös akku vehkeitä mut sanoisin et en pitänyt niistä yhtään niin paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 517
Viestejä
4 538 933
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom