Kotelon emo kelkan kiinnitys (korjaus)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Barny
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
613
Kaapissa on pikkasen kärsinyt Jonsbo W2 ja mielummin käyttäisin tätä kakkos koneeseen kuin ostaisin uuden kopan.
W2 emo kelkka, tai mobo tray, on kahdesta kohti irti. 1 rivetti ja 1 ruuvi lähtivät irti. Ruuvia ei voi ruuvata kiinni koska se "kolo" mihin ruuvi ruuvataan tuhoutui.

Löytyskö ajatuksia miten tämän vois korjata?

Edit. Mites jokin metalli pinnalle käyvä liima?


W2 mobo tray1 (2)_LI.jpgW2 mobo tray3_LI.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onhan niitä massoja joita voi kovettumisen jälkeen työstää ja tehdä reiän esim sille ruuville.
 
Löytyskö ajatuksia miten tämän vois korjata?
Kävisiköhän tuohon joku sopivankokoinen niittimutteri (googleta)? Vaatii tosin jonkunlaisen työkalun (pihdit) jolla niittimutteri kiinnitetään. Ammattikäytössä niittimuttereita kiinnitetään paineilmatyökaluilla. Ketään tuttuja jossain metallipajassa töissä?

(kuvissa olevat niittimutterit näyttävät luonnollisesti pidemmiltä kuin loppuasennuksessa (jossa ne painuvat läjään)).
 
Kaapissa on pikkasen kärsinyt Jonsbo W2 ja mielummin käyttäisin tätä kakkos koneeseen kuin ostaisin uuden kopan.
W2 emo kelkka, tai mobo tray, on kahdesta kohti irti. 1 rivetti ja 1 ruuvi lähtivät irti. Ruuvia ei voi ruuvata kiinni koska se "kolo" mihin ruuvi ruuvataan tuhoutui.

Löytyskö ajatuksia miten tämän vois korjata?

Edit. Mites jokin metalli pinnalle käyvä liima?


W2 mobo tray1 (2)_LI.jpgW2 mobo tray3_LI.jpg

Niitin tilalle uusi niitti ja jos ei itseltä tai kaveripiiristä löydy popparipihtejä niin ei ne kalliitakaan ole... tai sitten ruuvi ja mutteri.
Tuosta alemmasta ei ainakaan näin puhelimella saa kunnolla selvää mutta saako siihenkin mutterin ?
 
Miten tuommoiset vauriot pääsivät syntymään? Asennuskaljat etukäteen + yritys irrottaa jotain mitä ei ollut suunniteltu irroitettavaksi? Pieleen mennyt modaussuunnitelma? Vai jotain muuta?

"Rivet" eli suomeksi niitti. Puuttuva niitti on nähtävästi takapaneelissa ja siihen näyttäisi pääsevän käsiksi ulkopuolelta. Takapaneelin reikä siistiksi ja sopiva popniitti reikään kiinnittämään emokelkka paikalleen kenties?

Tuossa ruuvinreiässä näyttäisi olevan jonkinlainen kuminen tai muovinen holkki? Jos ne tuhoutuneet kierteet ovat tuossa holkissa, silloin näyttäisi pikemminkin siltä että tuon ei olisi niinkään tarkoitus kiinnittää emokelkkaa paikalleen vaan kiinnittää jotain muuta emokelkkaan. Tuossa kohdassa pitäisi ilmeisesti olla CD-asemien tai vastaavien paikat, eli onko tuo asematelineen kiinnitysruuvin paikka, ja silloin holkki olisi tärinän/äänenvaimennusta varten? Silloin kysymys kuuluu, aiotko laittaa CD-asemaa tai 3.5" kiintolevyä kakkoskoneeseen ollenkaan, vai käytätkö pelkkiä SSD:itä? Jos et tarvitse tuota asematelinettä ja ruuvi on sitä varten, ongelmaa ei välttämättä ole.

Jos taas tuon on tarkoitus kiinnittää emokelkka koteloon, silloin pitäisi nähdä paremmin se kotelon puoleinen osuus. Kotelon "katto" on ulkopuolelta täysin sileä, eli onko tuossa erillinen "välikatto" vai onko tuo ruuvin paikka itse asiassa kattolevyn sisäpinnassa oleva "tappi" johon on tehty reikä ja siihen sisäkierteet? Ja silloin tuo holkki taitaisi olla vaan antamassa toleranssia tapin + emokelkan kohdistukselle. Jos rakenne on tällainen, silloin kysymys kuuluu: kuinka monta muuta kiinnityspistettä emokelkalla on? Jos niitä on tarpeeksi monta, tulet ehkä toimeen ilman tätä yhtä yläreunan kiinnityspistettäkin.

Jos tuo ruuvin paikka on varsinaisen kattolevyn sisäpinnassa oleva kiinteä tappi ja sen ruuvinreiästä on tuhoutunut kierteet, silloin se pitäisi porata avarammaksi ja kierteittää uudestaan, mikä on hankalaa jos tuota kattolevyä ei saa irti. Eikä onnistu ihan joka jannun työkaluilla, koska porattava reikä on niin lyhyt ja pitäisi saada tasapohjaiseksi. Tai hetkinen... tuo kotelo taitaa olla alumiinia? Ja tuota ruuvia ei ehkä tarvitse irrottaa enää ikinä? Silloin voisi ehkä etsiä väljistyneeseen reikään sopivan lyhyen karkeakierteisen teräsruuvin ja kylmän viileästi vääntää sen voimalla reikään niin että ruuvin kierteet leikkaavat itselleen uudet kierteet alumiiniin. Mutta jos tämä temppu ei onnistu niin sitten kiinnityspiste on entistä varmemmin entinen.

Tai jos tappi on kokonaan tuhoutunut, sen korvaaminen niittimutterilla tms. näkyisi väistämättä ulkopuolelle koska niittimutterin kiinnitystä varten kattolevyyn tarvitaan reikä. Jos tuossa kotelossa on erillinen välikatto ja varsinaisen kattolevyn saa irti niin että välikattoon pääsee käsiksi kotelon ulkopuolelta, sitten mahdollisuuksia voi olla enemmän.

Tässä on modausprojekti josta löytyy kuvia tuosta kotelomallista monesta kulmasta:
 
Hola!

Tosiaan kakkos kuvan merkatun kohdan ruuvi, se oli ruuvattu kattoon kiinni niin että se ei tullut katosta läpi. En tiedä miksi siinä oli ruuvi kun kerta muualla rivetit.
Tämä kuvan 2. ruuvi ei liity 5.25 asemien kehikon kiinnitykseen.
Alumiinia tämän pitäisi olla (ainakin revikoissa niin on lukenut). Se kohta (reikä) missä ruuvi oli kiinni, niin siihen tuli sellainen "leveä kraateri", siihen ei mikään ruuvi taida enää mennä.

Ruuvi ja mutteri kävisi tuohon kuvan 1 kohtaan. Siinä on edelleen toisella puolella rivetin jämä kiinni, pitäisi saada se irti. Mutta ruuvi & mutteri kuulostaa helpommalta kuin uuden rivetin iskeminen.
Täytyypä lukea näistä popniiteistä, minkälaiset vehkeet siihen hommaan tarvitsee.

Jos Jyväskylä seudulta löytyy tämän työn osaavaa tekijää niin maksaisin korjaustyöstä. Yksi niitti kiinni ja kuvan 2. kohtaan jokin kiinitysratkaisu.
 
Pop niitti vaan (3,2mm) terällä reikä puhtaaksi ja uusi niitti tilalle aikaa menee noin 1min jos kamat valmiina...

Jos mutteri ja pultti kiinnitys ehdotan (nylock) mutteria kaveriksi, ettei avaudu ajan kanssa (resenointi)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 584
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom