Koodariksi itse opiskelujen kautta?

Liittynyt
02.04.2022
Viestejä
8
Onko täällä tyyppejä jotka ovat päässeet itse opiskelun kautta ammattiin?

Olen nuoruus ikäni tehnyt elektroniikka töitä ja tietokone asennuksia, pientä windowsin ongelman ratkontaa sekä jtn koodi hommia sattunnaisesti, nyttemmin olen kiinnostunut 'koodarin' ammatista enemmälti ja olen kovasti kiinnostunut näkemään että saako tästä ammatin. Aloitin itseopiskelun tuossa java ohjelmoinnin parissa mutta koulun penkille menisin mielelläni jos vaan saan talouden pyörimään.

Mitä ajatuksia tai vinkkejä itseopiskeluun, ja onko tosiaan mahdollista päästä työelämään itseopiskelun kautta?

Kiitos
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Ainakin Academic Workilla on/oli sellainen muuntokoulutus, jonka ideana oli nimenomaan koodarien kouluttaminen suoraan firmoihin töihin. Diiliin sisältyi 3kk intensiivikoulutus, jota seurasi sitten kahden vuoden työsoppari AW:n valitsemassa firmassa. Koulutusajalta ei makseta palkkaa, mutta työjaksolta tietysti saa, joskaan ei nyt mitään ihan tajunnanräjäyttävää (muistaakseni n. 2800€/kk) koska siitä lyhennetään koulutuksen hinta (mallia 18 000€ tms)

On noita vastaavia varmaan muillakin firmoilla, mutta tuo on ainoa josta on omakohtaista kokemusta. Yksi opiskelukaveri päätyi tuota kautta vakioduuniin koodarina vaikkei ollut ennen tuota kurssia koodannut riviäkään. Itsekin olin saanut heiltä jo koulutuspaikan ja olin hyppäämässä tutkijan töistä koodiapinaksi, mutta sainkin vielä omalta alalta töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2022
Viestejä
8
No eipä sen palkan tarvitsisikaan olla mikään huippu, varsinkin kun on aloittamassa, kunhan saa elämän rahoitettua, eli riittää hyvin tuo 2800e/kk, riittäisi jopa 2000e +- 100e/kk. Mutta täytyypä tutkia tuota asiaa, kiitän.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 803
Koulutus on yksi tapa todistaa motivaatiota/osaamista. Tutkinto ei ole pakollinen ellei puhuta julkisen puolen hommista/työviisumeista ulkomaille. Joissain paikoissa muodollinen pätevyys helpottaa elämää ellei ole valtavankokoista github historiaa tms. jolla voi todistella osaamista.

Sen mitä ei kotona tosin opi on ryhmätyö ja sen eri muodot. Koodaushommat harvoin ovat pelkkää koodaushommaa. Sosiaaliset ja ala/projektispesifiset taidot auttavat etiäpäin. Tämä näkyy ihan perusduunissakin sen suhteen, että osataanko toimia ryhmässä ja käyttää sovittuja prosesseja ja työkaluja(scrumm, agile, koodikatselmoinnit jne). Miten kuuppa kestää, kun tulee ensimmäinen koodikatselmointi pyyhkeiden kera? Huutomatsi vai hyvää ryhmätyötä missä ymmärretään ja opitaan talon tavoilla ja pitkäjänteisesti talon tapoja muutetaan kohti parempaa?

Jos jaksaa viritellä harrasteprojektin github:iin kera dokumentaation ja jonkinlaisen ci-putken niin se todistaa jo paljon osaamisesta ja motivaatiosta. Samaan voi automatisoida jotain yksikkötestejä, koodin katselmointia, käännöstä konttiympäristössä jne. Toimii mun koneessa syndrooma on vahva kotikoodeissa, mutta nopeasti työelämässä tarvii asiat tehdä paremmin + automatisoida.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
442
Yhteishaku taisi loppua kuunvaihteessa, verkossa voi ainakin suorittaa tradenomi-AMK tutkinnon.

Löytyi muutama ilmainen jatkuvasti käynnissä olevaa kurssi, mahdollista hyväksilukea 6op tuleviin opintoihin.
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
27
Ei koulutus pakollista alalle ole. Riippuu toki firmasta/rekrytoijasta mitä arvostaa. Toki koulutuksesta on paljon hyötyä ja se myös osoittaa, että kiinnostusta alaa kohtaan on. Koodaamaan oppii kuitenkin vain koodaamalla. Jonkinlaisen alkusykäyksen asiaan saa koulusta mutta oikea osaaminen tulee käytännön tekemisestä. Eli sanoisin, että osaamisen voi osoittaa ”helposti” myös ilman varsinaista koulutusta. Vaatimuksena siis, että on saanut aikaan jotain, jolla osaamisen osoittaa. Se voi olla mikä vaan harrastusprojekti. Koodaamisessa on toki erilaisia erikoistumisen osa-alueita. Yksinkertaistettuna on fronttia, backendiä ja rautaläheisen koodin vääntämistä. Jos hakee jotain näistä, ilman että osoittaa saman kategorian osaamista, on melko varmasti heikoilla. Nämä kategoriat voidaan toki jakaa sitten myös vielä yksityiskohtaisempiin osiin, esim. kielen tai alustan mukaan.

Itse lähin alalle harrastuksen kautta saadun osaamisen kautta ja nykyisin myös osallistun rekryihin jonkin verran. Itse koitan aina rekryissä etsiä uusia potentiaalisia tekijöitä. Ei siis tarvi heti osata kaikkea, vaan kyky ja halu oppia alaan liityviä asioita nousee yleensä tärkeimmäksi. Tässä auttaa paljon jos nykyistä osaamista voi osoittaa jollain konkreettisella tavalla. Käynyt myös mielessä, että voisi perustaisi jonkinlaisen blogin/vlogin, jossa käsiteltäisiin alalalle haluaville näitä asioita. Vielä se on kuitenkin jäänyt suunnittelun asteelle mutta ehkä jonain päivänä… Vaikka paljon rummutetaan alaa ja sen ”hyviä palkkoja”, on sanottava, että ala ei kaipaa vain rahasta kiinnostuneita, vaan oikeasti asiasta kiinostuneita. Kovaa hommaa mutta saattaa päästä ihan ok palkoille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2022
Viestejä
8
Yhteishaku taisi loppua kuunvaihteessa, verkossa voi ainakin suorittaa tradenomi-AMK tutkinnon.

Löytyi muutama ilmainen jatkuvasti käynnissä olevaa kurssi, mahdollista hyväksilukea 6op tuleviin opintoihin.
Ok, mielenkiintoista, täytyypä tutkia löytyykö C++ kursseja, tuo C++ alkoi kiinnostamaan myös, vaikka sanotaan että on haastava kieli.. kiitän!
 
Liittynyt
02.04.2022
Viestejä
8
Ei koulutus pakollista alalle ole. Riippuu toki firmasta/rekrytoijasta mitä arvostaa. Toki koulutuksesta on paljon hyötyä ja se myös osoittaa, että kiinnostusta alaa kohtaan on. Koodaamaan oppii kuitenkin vain koodaamalla. Jonkinlaisen alkusykäyksen asiaan saa koulusta mutta oikea osaaminen tulee käytännön tekemisestä. Eli sanoisin, että osaamisen voi osoittaa ”helposti” myös ilman varsinaista koulutusta. Vaatimuksena siis, että on saanut aikaan jotain, jolla osaamisen osoittaa. Se voi olla mikä vaan harrastusprojekti. Koodaamisessa on toki erilaisia erikoistumisen osa-alueita. Yksinkertaistettuna on fronttia, backendiä ja rautaläheisen koodin vääntämistä. Jos hakee jotain näistä, ilman että osoittaa saman kategorian osaamista, on melko varmasti heikoilla. Nämä kategoriat voidaan toki jakaa sitten myös vielä yksityiskohtaisempiin osiin, esim. kielen tai alustan mukaan.

Itse lähin alalle harrastuksen kautta saadun osaamisen kautta ja nykyisin myös osallistun rekryihin jonkin verran. Itse koitan aina rekryissä etsiä uusia potentiaalisia tekijöitä. Ei siis tarvi heti osata kaikkea, vaan kyky ja halu oppia alaan liityviä asioita nousee yleensä tärkeimmäksi. Tässä auttaa paljon jos nykyistä osaamista voi osoittaa jollain konkreettisella tavalla. Käynyt myös mielessä, että voisi perustaisi jonkinlaisen blogin/vlogin, jossa käsiteltäisiin alalalle haluaville näitä asioita. Vielä se on kuitenkin jäänyt suunnittelun asteelle mutta ehkä jonain päivänä… Vaikka paljon rummutetaan alaa ja sen ”hyviä palkkoja”, on sanottava, että ala ei kaipaa vain rahasta kiinnostuneita, vaan oikeasti asiasta kiinostuneita. Kovaa hommaa mutta saattaa päästä ihan ok palkoille.
Rehellisesti sanoen, itseäni ajaa kunnianhimo, luovuus ja todellakin kiinnostus alaan myös siitäkin syystä että työtä todennäköisesti on aina tarjolla.
 
Liittynyt
02.04.2022
Viestejä
8
Koulutus ja paperit käteen, ohessa voi tehdä kesäduunia yms, ja sitten kun työelämässä ks: alalla niin opiskelee engineeriksi tai jtn ylip kursseja. Tälläinen roadmap itsellä mielessä nyt.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Vaimo meni Academic Workin kautta IT-alalle, eli ihan legit homma. Alkukoulutus erittäin intensiivinen ja hieman heikko koulutus osilla kursseilla. Yleisarvosana kuitenkin positiivinen, sai töitä.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Saranen voi toimia myös. Itse menin markkinoinnin ohjelman kautta firmaan tekemään analytiikkaa ja nyt koodaan kyseisessä firmassa.

Sarasella on työttömille noita koodauskoulutuksia ihan suoraan niin ei tarvitse mennä mutkan kautta. Se itse Sarasen koulutus oli minulle täysin turha kun en markkinointia ole tehnyt päivääkään mutta tärkeimpänä oli että sai jalan oven väliin johon tuollaiset ohjelmat toimivat hyvin.

Itselle työssä oppiminen on paras keino oppia joten sen kannalta tuo on aika hyvä ohjelma. Jos jotain niistä kursseista saa irti niin se on vaan bonusta.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
461
Anteeksi, mutta siis itse opiskelu ja itseopiskelu on eri asioita : )

Alalla tullut vastaan pari python-savanttia jotka ovat ihan vaan itse koodaamalla päässeet aika haastaviin rooleihin yrityksissä. Web-velhoja on myös pari. Jotenkin näitä itseoppineita tyyppejä leimaa erittäin korkea osaamistaso, miksi lie kuplassani näin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
89
Anteeksi, mutta siis itse opiskelu ja itseopiskelu on eri asioita : )

Alalla tullut vastaan pari python-savanttia jotka ovat ihan vaan itse koodaamalla päässeet aika haastaviin rooleihin yrityksissä. Web-velhoja on myös pari. Jotenkin näitä itseoppineita tyyppejä leimaa erittäin korkea osaamistaso, miksi lie kuplassani näin.
Montako "ei-osaavaa" itseoppinutta mahtaa olla jokaista tuollaista gurua kohden?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Hesarissa oli muuten juuri juttu (maksumuurin takana), jossa kerrottiin aloittelevilla koodaajilla olevan vähän vaikeuksia löytää duunia.


Aloittelevan koodarin on erityisen vaikeaa saada töitä, koska hakijoita avoinna olevia työpaikkoja kohden on tolkuttoman paljon.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Mutta samalla on huutava työvoimapula?
Samaa tuossa jutussa käsitellään. Pulaa taitaa olla niistä kokeneista tekijöistä.

Lehtijutusta: Esimerkiksi teknologiayhtiö Solita palkkasi äskettäin kesäksi harjoittelijoita. Vapaita paikkoja kohden tuli satoja hakemuksia, kertoo Solitan Suomen-rekrytoinneista vastaava Elina Piipponen.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Samaa tuossa jutussa käsitellään. Pulaa taitaa olla niistä kokeneista tekijöistä.

Lehtijutusta: Esimerkiksi teknologiayhtiö Solita palkkasi äskettäin kesäksi harjoittelijoita. Vapaita paikkoja kohden tuli satoja hakemuksia, kertoo Solitan Suomen-rekrytoinneista vastaava Elina Piipponen.
Ei niistä ole pulaa. Palkanmaksusta on pulaa. Suomessa on kymmeniä tuhansia ihmisiä joista kyllä saa tekijöitä jos tarjoaa hyvät työehdot. Esimerkiksi on vielä paikkoja mitkä pakottaa läsnäoloon ja sisäänkirjautumiseen. Täysin järjetöntä. Palkka pitäisi tulla tuloksesta eikä läsnäolosta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Hakeekohan noita paikkoja kaikki, jotka on joskus jonkun ohjelmointikurssin tehnyt? Semmoisella taustalla saattaa olla vähän haastavaa löytää duunia.

Tai hakeeko joka ikinen koulusta valmistunut jotain web-devaajan hommaa?

Solitalla on kanssa iso integraatioyksikkö ja integraatiohommiin ei yleensä suurta tunkua ole ollu. Solitallakin on ollu minusta ihan koko ajan integraatiokehittäjän paikkoja auki ja jos haluaa päästä johonkin sisään, niin sinne (tai muiden integraatiohommia tekevien firmojen vastaaviin) minä oisin yhteydessä. Integraatioita tehdään vähän erilaisilla vehkeillä, mutta Camelilla jos koodataan jotain integraatio- ja api-ratkaisuja, niin se ei hirveän kaukana ole perus java bäkkärikoodauksesta, mistä pitäs olla suht kiva siirtyä sit eteenpäin, jos integraatiotekeminen ei pitkän päälle kiinnosta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Itseopiskelussa voi olla hankalaa hahmottaa kokonaisuutta, kun taas koulujen kurssit saattavat olla pahasti jäljessä työkaluissa ja antaa sekavia malleja työskentelyyn.

Paras polku saattaa olla vaihteleva. Jos opettelee ensin itse vaikka Full Stack Open -kurssin, käy sitten tekemässä töitä pari vuotta ja sen jälkeen käy hakemassa yliopistosta DI:n paperit pois ja käyttää kokemuksen ja koulutuksen yhdistelmää jonkin alaa vaivaavan ongelman ratkaisemiseen.

Työssä on monia rooleja ja haasteita. Pelkän koodauksen oppiminen voi olla antoisaa yhdelle ja suunnittelu toiselle. Joku voi nauttia Product Ownerin roolista ja jostain tulee täysiaikainen Scrum Master, joka ei koodaa, vaan auttaa tiimiä toimimaan tehokkaasti.

Kokonaisuuden hahmottaminen ja oman vahvuutensa löytäminen on tärkeää. Joka roolista saa kuitenkin lopulta aika hyvää palkkaa, joten siitä ei tarvitse niinkään murehtia.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Pahin osaamisien saaminen töihin on se etätöihin suhtautuminen. Jos työntekijä haluaa tehdä koodia Vietnamin rannalta mutta saa enemmän aikaan ku sieltä kopparnäsin saaristolta. Jostain syystä pitää vielä kerran viikossa käydä toimistolla. Ehkä johdon pitäisi miettiä omaa rooliaan uusiksi?
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Pahin osaamisien saaminen töihin on se etätöihin suhtautuminen. Jos työntekijä haluaa tehdä koodia Vietnamin rannalta mutta saa enemmän aikaan ku sieltä kopparnäsin saaristolta. Jostain syystä pitää vielä kerran viikossa käydä toimistolla. Ehkä johdon pitäisi miettiä omaa rooliaan uusiksi?
Itse olen tehnyt nyt pari vuotta lähes 100% etänä kaiken käyttäjätutkimuksista koodailuun ja voin kyllä vahvistaa, että nykyisillä työkaluilla se onnistuu yllättävän hyvin. Tosin nyt, kun olen taas käynyt kerran viikossa toimistolla, huomaan taas, että muut ihmiset kaipaavat ja tulevat juttelemaan ja suunnittelemaan yhdessä.

Itse en kyllä pysty toimistolla keskittymään koodaukseen kunnolla ja samaa sanoo moni muukin, joten kyllä tämä näyttää siltä, että jokin kulttuurimurros tässä vielä tapahtuu.
 
Liittynyt
17.02.2019
Viestejä
136
Moikka!

Se mitä tulee itseopiskeluun niin mä teen tätä kaiket päivät/yöt: https://www.theseus.fi/bitstream/ha..._Viljakainen_Tuomo.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Tulos noin 5v+ koodauksen jälkeen itseopiskeluna: Kernel debugging - WinDbg Preview with KDNET

Mä olen ollut vuosia työttömänä saamatta kooderin työpaikkaa. "Emme tällä kertaa päättäneet jatkaa rekrytöintiä teidän kohdannella" Yllämainittu on mun harrastus. Eli lyhyesti sanottuna mä tutkin windowsin kernelin tietoturvaa jne. jne. jne. Ei jäädä sinne kaappiin roikkumaan vaan toimitaan.

Nyt en tähään hätään muista linkkiä. Mutta oli yksi artikkeli missä sanottiin englanniksi näin:

Jos ei ole tutkintoa, se ei tarkoita sitä, ettetkö olisi pätevä ja/tai kykenevä tekemään sitä mitä osaat parhaiten. Mutta tutkinto on plussaa kun olet pätevä myös paperilla. Eli ne haluaa ns. ne "parhaat" kaverit. Mutta sitten kun lukee tivi.fi uutisia niin samaan aikaan onkin kauhea kooderipula? Ei niin kuin kohtaa työntekijä/työnantajan vaatimuksia vai mitä? Kertokaapa te viisaat.

Olkaa tyytyväisiä siitä, jos oikeesti pääsette nuorena harjoittelemaan 2000EUR/kk+ palkalla paikasta riippumatta. Elekää ottako mitään lainoja/pikavippejä. Niin tuollakin palkalla pärjää.

On jotain ihme mainoksia missä sanotaan, että "opi kooderiksi" 3kk harjoittelujakson jälkeen. Mua kiinnostaa tietää, että mitä ne oppivat, millä ohjelmointikielellä ja missä? Mä olen itse harrastekooderi 10v+ kokemuksella. Jos tämän postauksen lukija on AMK/yliopistossa opiskeleva. Niin olen erittäin kiinnostunut vastauksestasi. Kiitos.

Voin sen verran valaista tätäkin asiaa. Mulla meni noin vuosi enkä vieläkään osaa hädin tuskin edes 1/5 siitä mitä MS Visual Studiolla voi tehdä. Mä osaan kuitenkin koodata C#/C/C++/PHP/C kernelin ajuri koska mä en muuta tee kuin koodailen kaikkina turhina päivinäni.

Pystyn laittamaan jokaisen ym. ohjelmointikieleen oikean elämän käytännön esimerkin siitä mitä osaan tehdä/olen tehnyt noilla ym. ohjelmointikielillä. Silti mua ei valittu paikkaan vaan sanottiin aina näin:

Oli hakijoita kellä oli 20v+ kokemusta (eli 50v+ kavereita selkeesti, täysiä ammattilaisia). Mutta jossain kohtaa jos nuoret jätetään oman onnensa ojaan niin eikö siitä se kooderipula lopulta synny?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 423
Viestejä
4 160 930
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom