Konepakettitarjouksen ruotimista

Olen ostamassa uutta konetta ja vaikka alkuperäinen ajatus on koota kone itse niin kysyin ihan mielenkiinnosta tarjousta paikalliselta putiikilta. Saamassani tarjouksessa muutama kohta pistää silmään ja ajattelin kysyä arvon raadin näkemyksiä.

Koneen käyttötarkoitus ei ole pelaaminen kuin vähäisessä määrin enkä muutenkaan pelaa uusimpia pelejä maksimioptioilla, minulle riittää että peli pyörii, silmäkarkki on toissijaista. Epäilen, että tätä pakettia on tarjottu minulle nimenomaan luullen että olisin himopelaaja. Ennenkuin lähden esittämään optioihin downgradea niin katsotaanpa mitä tarjouksessa oli sisällä (tässä vain ne kohdat joita hämmästelen).

Emolevyksi tarjotaan Gigabyte B850 GAMING X WIFI6E hintaan 269 euroa. Kuulostaa aika kalliilta kun itse ajattelin tyytyä johonkin satasen karvalakkimalliin.
Keskusmuistiksi KINGSTON 64GB 6000MT/s DDR5 CL36 DIMM Kit of 2 FURY Beast hintaan 229 euroa. Tässäkin olisin itse tyytyväinen puolta halvempiin kampoihin.
Näytönohjaimeksi tarjotaan ASUS DUAL RTX 5060 TI OC 8GB hintaan 430 euroa joka ei minun käytössäni oikein puolusta paikkaansa, ottaisin (vihatun) 4060:n satasen halvemmalla, benchmark on about sama.
Prosessorijäähykin on aika kallis, Be Quiet! DARK ROCK PRO 5 hintaan 115 euroa, itse olen silmäillyt Thermalright Peerless Assassin 120:stä, prosessoriksi tulossa Ryzen 9 7900X.

Mites olisi joku minsiforumin kone:
Tästä peruskäyttöön

Tästä graafista suorituskykyä peleihin.
Venus Series UM773 boxi?
Emolevyksi tarjotaan Gigabyte B850 GAMING X WIFI6E hintaan 269 euroa. Kuulostaa aika kalliilta kun itse ajattelin tyytyä johonkin satasen karvalakkimalliin.
Keskusmuistiksi KINGSTON 64GB 6000MT/s DDR5 CL36 DIMM Kit of 2 FURY Beast hintaan 229 euroa.
Emosta saa helposti yli 70 € pois menettämättä mitään.

Muistissa on isot viiveet. Pitäisi saada tolla hinnalla c30 muistia

Tossa siis 6400c32

Lisäksi 108 € saa goodramin 2x16gb 6000c30 kitin ja patrioton c36 kitin reilulla 90 €:lla

Thermalright Peerless Assassin 120:stä,
Tää on hyvä valinta Dt myy alta 40 näitä, eikä yli 100 euron be quietissa ole mitään järkeä.

prosessoriksi tulossa Ryzen 9 7900X.
Miksi?

Tuolta 7700 tilaten,

Emoksi tää riittää ihan hyvin:

Tää taas olisi sitä Gigabyteä vastaava

Tossa jokunen kotelo vaihtoehto

Suosittelen että laitat myös muut osat.

Ssd:ksi suosittelen mp44l ja kc3000/sn850x niin ikään datatronicista hinnan vuoksi.

Tosta gpu halvemmalla:

Tpu sanoo että olisi 10% hitaampi kuin 5060ti 8gb

Tossa varsinainen testi

> Emosta saa helposti yli 70 € pois menettämättä mitään.

Hyvä tietää ja näin toivoinkin tilanteen olevan. Sama prosessorijäähyn kanssa, kiitos infosta.

> Miksi Ryzen 9 7900X?

En ole varma miksi kysyt, mutta perusteluni ovat seuraavat.
Nykyinen on Ryzen 7 3700X ja antaa benchmark-lukeman noin 24.000. Ryzen 9 7900X antaa reilut 52.000 eli melkein 120% enemmän. Tosin mietin myös perusversiota 7900 jonka benchmark on vain vähän alhaisempi mutta tehonkulutus on 65W (kontra X:n 170W). Tarvitsen koneeltani enemmän prosessoritehoa kuin näyttölaskentatehoa.

> Intel Arc B580

Tämän Passmark benchmark on vain 15779 ja tehonkulutus 190W (kontra 4060:n 19688 ja 115W).

Mihin kone tulee? Mitä sillä tehdään?
Nykyinen on Ryzen 7 3700X ja antaa benchmark-lukeman noin 24.000. Ryzen 9 7900X antaa reilut 52.000 eli melkein 120% enemmän. Tosin mietin myös perusversiota 7900 jonka benchmark on vain vähän alhaisempi mutta tehonkulutus on 65W (kontra X:n 170W). Tarvitsen koneeltani enemmän prosessoritehoa kuin näyttölaskentatehoa.

Toi 7700 on 8 ytiminen, 7900x on 6+6 ytiminen. Jos kuorma on tasaisesti rinnastuvaa, niin 7900x on parempi.

Lisäksi ton 7700 hinta on lyömätön tuolta saksassta. (160 €)
Intel Arc B580

Tämän Passmark benchmark on vain 15779 ja tehonkulutus 190W (kontra 4060:n 19688 ja 115W).
Passmarkkiako pyörittelet?
Peleissä toi intel on hyvä.

tossa sitten testit ammattilaispuolelta

Mihin kone tulee? Mitä sillä tehdään?

Vähän kaikkea. Pienessä määrin pelaamista, kuvankäsittelyä (siksi muistia tulee tuo 64GB), leffojen katsomista ja editointia, softakehitystä, prosessointia ja sitten kaikki kevyt pyöritys mihin jopokin riittäisi.

Passmarkkiako pyörittelet?

En pyörittele mutta luotan siihen. Se on yksi numero ja siksi helppo verrata. Vaikka se ei kerro kaikkea niin se säästää minulta monen vertailun lukemisen, parin tonnin ostoksen vertailuun en viitsi käyttää päiväkaupalla aikaa, etenkin kun näyttää siltä että suurin osa esim. näytönohjainten vertailuista ja eroista tulee siitä montako FPS:ää niillä saa irti eri peleissä. Mikä minulle se on melko toissijaista.

Lähinnä hain vahvistusta käsitykselleni siitä että tuossa annetut vaihtoehdot ja hinnat emolevylle, muistille ja prosessorijäähylle ovat ylimitoitettuja ja kalliita. Koko tarjotun paketin hinta on hiukan yli pari tonnia josta on saatavilla useiden satasien pudotus vaihtamalla aavistuksen edullisempiin vaihtoehtoihin.

Siksi kiitos neuvoista.

Se on yksi numero ja siksi helppo verrata. Vaikka se ei kerro kaikkea niin se säästää minulta monen vertailun lukemisen, parin tonnin ostoksen vertailuun en viitsi käyttää päiväkaupalla aikaa, etenkin kun näyttää siltä että suurin osa esim. näytönohjainten vertailuista ja eroista tulee siitä montako FPS:ää niillä saa irti eri peleissä. Mikä minulle se on melko toissijaista.
Tiedätkö passmarkin olevan kuvaava mittari? Kannattaa vilkaista noita testejä ja katsoa löytyykö sieltä testi/ohjelma mitä käytät.

Riippuu testistä mikä on paras. Esim jos tarvitsee cudaa, niin osta nvidia, jos ei sitä tarvi, voi intel ja amd olla parempia vaihtoehtoja.

kuvankäsittelyä (siksi muistia tulee tuo 64GB)
Mun ymmärtääkseni kuvankäsittely ei vaadi 64 gigaa muistia, mutta riippuen mitä tekee nämä voi vaatia:
editointia, softakehitystä, prosessointia

Sitten tähän päälle vielä hyötyykö kuormasi 9000 sarjan amd:n prossuista. Niissä on paljon uutta ja hyvää(mm. Avx 512) tonne palvelinpuolelle, mutta pelit ei hyötyneet.

Eli silmäile näitä läpi:

Tulin vaan sanomaan, että RTX 5060 Ti 16GB tuntuu olevan sinulle paras ostos. Ei 8GB:n mallia. Tämä sillä varauksella, että käytät CUDAa johonkin. Jos et, osta AMD 9060 XT 16GB. Tärkeintä tuo näytönohjaimen muisti, jota tarvitaan sekä AI-käytössä, että kasvavissa määrin myös peleissä. Kyllä, on pelejä, jotka kyykkää vaikka laittaisit silmäkarkin pois.

Tuokaan ei ole semmoinen 1440p-näytönohjain (vaikka et pelaisi HIGH-asetuksilla), vaan alempaa keskitasoa nyt. Sitten täällä haisee se, että käytät kokoonpanoa pitkään, niin se ei tuossa 2030 enää ole mihinkään hyvä ja koneesi 6v päivityssyklistä on 1v jäljellä..

Peleissä b580 on vaan huono. Tpu 4K lista vähän huono lähtökohta, kun 1440p 9060xt 8GB 25% nopeampi - ja vielä max asetuksin.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 733
Jäsenet
77 970
Uusin jäsen
Parvviine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom