Eli. Ekaksi muistiksi itselleni hibernate=horrostila, standby, sleep=lepotila
Normaaliasetuksin, kun koneen tiputtaa lepotilaan tai sammuttaa sen "kokonaan" horrostilaan, koneen voi tästä käynnistää täysin päälle näppäimistöllä tai hiirellä. Kun taas jos kone on vartavasten kokonaan sammutettu, silloin se käynnistyy vain emolevylle kytketyn kotelon napin kautta.
Tällöin kysyjän tilanteessa, se kone on sammunut ajan myötä lepotilasta täysin sammuksiin. Sanottuna toisin, se kone on kyllä laitettu lepotilaan, mutta ollessaan siinä lepotilassa tarpeeksi kauan, se on kokonaan sammunut. Päteekö tämä? Tällöin koskaan siinä ei ole mitään ohjelmia valmiiksi auki?
Vastaus muodollisesti esitettyyn kysymykseen siis on, ei mielestäni ole normaalia. Mutta en ole ihan 100% varma koska en tiedä pitäisikö koneen pysyä ikuisesti lepotilassa, vai ei.
Koska nää on niitä asetuksia jotka mä automaattisesti aina laitan omien mieltymykseni mukaisesti, mulla ei ole hajuakaan mitkä on oletusasetukset. Lievä käsitys on, että horrostila ei olisi normaalisti käytössä, vaan se pitää varta vasten ottaa käyttöön.
Tässä on se kuriositeetti, jota en itsekään tiedä enkä oikein edes osaisi arvella, että onko tämä kone sammunut kokonaan tarkoituksella, vai tahattomasti? Mä sammutan koneen aina horrostilalla, ja se itsessään oikeastaan aina onnistuu. Mutta toisinaan siitä palautuminen epäonnistuu. Yleensä kyllä tätä alkaa näkymään vasta kun Windowsin uptime on ylitttänyt viikon reilusti. Tosi harvoin pääsen kahteen viikkoon ja kuukausi taitaa olla puhdasta fantasiaa. Kuitenkin, onko myös lepotilassa vastaavaa. Mielestäni joskus kun olen yrittänyt käyttää lepotilaa muutaman tunnin poissaoloa varten, siitä palautuminen tuntuu vähäisen kokemuksen perusteella, heikommalta. Mutta silloinkin hyvin voi olla että Windowsin uptime on huidellut vajaassa parissa viikossa.
ErP asetuksia olen yrittänyt muuttaa. Ei niistä ole ollut apua.
Kyse on siis Windows asetuksista. Niin kauan kuin Windows on kehissä, se päättää miten kone toimii. Ainoastaan kun kone kokonaan sammuu, sammuu Windows ja sen vaikutusvalta päättyy.
Tietääkseni tää on näitä Windows 10:n myötä tulleita uusia, "pehmoisia2 asetusvalikoita. Tuo on hyvin harhaanjohtava näkymä, koska se ei kerro mitään mitä tuon sleepin jälkeen tapahtuu. Se vain implikoi että kone tippuu lepotilaan 45 minuutin idlaamisen jälkeen, ja that's it.
Valikoista kaivelemalla löytyy se mitä oikeasti tapahtuu. Jos koneessa ei ole hibernatea ollenkaan käytössä, niin sammuisiko se lepotilasta kokonaan sammuksiin, jonkun tuntimäärän jälkeen? Jos, niin tuolta jostain pitäisi löytää asetus sille.
Muita mahdollisuuksia on, se kone sammuu itsestään, ikäänkuin kaatumalla. Mutta kaatumalla lähes sammuksissa. Toinen vaihtoehto on, että jokin herättää sen lepotilasta, mutta se ei osaa palautua tästä, jää jumiin ja sammuu. Tai jotain tuollaista. Siis Windowsissa on erilaisia ajastettuja tehtäviä ja Windows voi koska tahansa käynnistää koneen niitä suorittaakseen.
Joka tapauksessa sen pitäisi olla melko selvää, että se nimenomaan on kokonaan sammunut, kerran se ei enää herää näppäimistöltä tai hiireltä. Oletan että nämä ovat johdollisia. Langattomissa laitteissa itsessään voi olla jokin lepotila joka ajaa linkin alas tietyn ajan myötä, ja toisaalta tämä ei silloin pitäisi pädetä: "Sitten tulee Asus logo ja ikäänkuin kone tekis normaalin käynnistyksen. "