Koneen päivitys, prossu, emo ja muistit

spa

Moro!
Alunperin vaikutti että poweri oli sanonut itsensä irti. Nyt on hommattu uusi Asrock steel legend 850w virtalähde. Selvisikin että emolevy on tullut tiensä päähän. Vanha rauta oli emon osalta 10v takainen Asrock, josta myös i7 prosessori samalta ajalta, muistia oli 16gigaa.

Nytpä olisi tarkoitus kasata tuon uuden powerin ympärille ja Gtx 1070ti-näyttiksen ympärille setti jolla voisi tulevaisuudessa pelata sekä tehdä valokuvankäsittelyä.

Itse olen vähän koneiden spekseistä tippunut pois, osaisitteko suositella laadukasta emolevyä, prosessoria ja 32 gigatavun muistikampoja?

Asrockin emolevystä olen pitänyt, joten mieluusti sellaisella jatkaisin. Kuitenkin muutkin valmistajat sopii. Oleellista hyvälaatuiset osat. Kotelona on fractal define r3 tai r4, jos tämä tieto on merkittksellinen.

Olisiko tällaista kokonaisuutta suositella? Prossuna olen noista intelin prossuista pitänyt.

kun ei ollut budjetti mainittu niin tuossa olisi esimerkki noin 500€ paketista

hintaa saa laskettu vaihtamalla esim halvemman emon tai ottamalla prossuksi

AMD Ryzen 5 7500F 174€ (datatronic mutta ei toimitus aika tiedossa)

ja emo esim 150,90 € | Asrock B850M Pro-A WiFi AMD B850 Pistoke AM5 mikro ATX

Inteliä ei voi oikein suositella kuin jos varmuudella tietää että siitä on hyötyä omissa hommissa lähinnä jokin tietty hyöty ohjema.
AMD:llä tuohon AM5 kantaan tulee vielä ainakin zen6 prossut mahdollisesti myös zen7.

Kannattaa ottaa huomioon että näytönohjaimeen lakkaa ajureita tulemasta lokakuun jälkeen, että en hirveästi tulevaisuuteen panostaisi sen ympärille.

Kiitoksia!

Hyviä näkökulmia.

Budjetti on noin 800€ tietämillä. Toki jos halvemmalla päästään niin hyvä. Kuitenkin tarkoitus on kasata setuppi jolle voi odottaa pitkää käyttöikää.

Punaparran mainitsena näytönohjaimen ajurien loppuvat päivitykset on myös hyvä havainto. Päivitellään siis tämä kun tarve on. Siihen saakka mennään kyseisen näyttiksen voimin.

Olen tällä hetkellä tuossa selaillut erilaisia x870 emolevyjä sekä b850 olevia. Nuo AM5 kannat vaikuttavat houkuttelevilta. Prosessoreja olen koettanut tässä vertailla esimerkiksi juuri tuo @wintermage mainitsemaRyzen 5 7600x. Toisaalta myös tuo Ryzen 9 7900x voisi olla vaihtoehto (tässä peilaan mahdollisuutta pitkäikäisyyteen) kuitenkin hinnakkaampi joten en oikein osaa vertailla käytännön hyötyjä.

Mitä mieltä olette erillisistä prossutuulettimista? Tuossa edellisessä setupissani oli sellainen. Onko niistä antaa suosituksia?

Yksi vaihtoehto on tuollaiset valmiit paketit, esimerkiksi

Gigabyte B650 GAMING X AX V2 + Ryzen 7 7800X3D + 32GB DDR5 6000MHz -tuotepaketti - 649,90€

Gigabyten näytönohjaimesta aikoinaan vähän huonoja kokemuksia joten on tullut vähän välteltyä Gigabyteä.

Kiitoksia!

Hyviä näkökulmia.

Budjetti on noin 800€ tietämillä. Toki jos halvemmalla päästään niin hyvä. Kuitenkin tarkoitus on kasata setuppi jolle voi odottaa pitkää käyttöikää.

Punaparran mainitsena näytönohjaimen ajurien loppuvat päivitykset on myös hyvä havainto. Päivitellään siis tämä kun tarve on. Siihen saakka mennään kyseisen näyttiksen voimin.

Olen tällä hetkellä tuossa selaillut erilaisia x870 emolevyjä sekä b850 olevia. Nuo AM5 kannat vaikuttavat houkuttelevilta. Prosessoreja olen koettanut tässä vertailla esimerkiksi juuri tuo @wintermage mainitsemaRyzen 5 7600x. Toisaalta myös tuo Ryzen 9 7900x voisi olla vaihtoehto (tässä peilaan mahdollisuutta pitkäikäisyyteen) kuitenkin hinnakkaampi joten en oikein osaa vertailla käytännön hyötyjä.

Mitä mieltä olette erillisistä prossutuulettimista? Tuossa edellisessä setupissani oli sellainen. Onko niistä antaa suosituksia?

Yksi vaihtoehto on tuollaiset valmiit paketit, esimerkiksi

Gigabyte B650 GAMING X AX V2 + Ryzen 7 7800X3D + 32GB DDR5 6000MHz -tuotepaketti - 649,90€

Gigabyten näytönohjaimesta aikoinaan vähän huonoja kokemuksia joten on tullut vähän välteltyä Gigabyteä.
Jatkanpa sen verran että tuossa setupissa josta nyt meni rikki tuo emolevy, on ollut tuulettimena thermalightin macho sarjan tuuletin. Ollut pätevä peli. Mutta onkohan nyt niin että tuokin pitää uusia, eli ovatko nuo jotenkin yhteensopivia tällaisen uudemman raudan kanssa

Thermalright Peerless Assassin 120 SE olisi erinomainen sun käyttöön. Pitää varmasti viileänä ja todennäköiseti pienellä RPM:llä.

Vanha jäähdytin ei suoriltaan sovi uuteen emolevyyn, jos Intel on ollut käytössä ja tuon ikäisenä voisi olla muutenkin ehkä hyvä uusia, kun ei ihan hirveesti maksa.

Tuo valmispaketin RAM on hieman keskinkertaista, samalla taajuudella toimivaa löytyy paremmalla latenssilla. Esim. tämä: Team Group T-Force Vulcan DDR5-6000 (tilasin nämä juuri itse myös). Toki tuo Corsairin RAM on hieman halvempaa.

Gigabyte merkkinä ihan ok. Kyseissä emolevymallissa ei tosin PCIe 5.0 slottia, joten mahdollista uutta näytönohjainta rajoittaa tulevaisuudessa.

Joku jaksavampi varmaan etsii paremman mallin :D

Tuolta saisi halvalla 8-ytimistä.

Kannattaa hommata B850-emo, ellei tarvii sit parempaa usb-tukea tjsp. Ero siis X870-sarjan kanssa on tosi pieni. Myös B650E-emo on ihan hyvä jos sopivalla hintaa löytyy. (Myös Asrock B650 Steel Legend on hyvä, siinä PCIe 5.0 -tuki vaikka onkin vanhaa piirisarjaa.)

Listailen tähän vähän emoja:

Amazonissa ois tosi halvat muistit:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 606
Jäsenet
78 848
Uusin jäsen
Me1sh1n

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom