Kone osista lapselle (max. 1000e?), vai oma kone vaihtoon?

Etsinnässä olisi 9v lapselle ensimmäinen pöytä PC. Mielelläni ostaisin koneen osina ja täynnä jonkinlaisia led-härpättimiä, jonka lopulta lapsi kokoaisi avustettuna itse. Avaamaton seasonicin focus 750W gold+ virtalähde löytyy ylimääräisenä valmiiksi. Tavoiteena on, että koneella pystyisi pelaamaan fortniteä, minecraftia yms. peruspelejä. Jos koneessa on tulevaisuuteen laajennusvaraa niin se on ok, mutta todennä

Verkkokaupan tarjontaa kerkesin selailla tietäen ettei välttämättä ole halvin tai sisällä parhaita valintoja:

Tuosta puuttuisi vielä näytönohjain, jos esim. geforce 4060 laittaa, niin hinta olisi siellä 1000e kiepeillä. Näytöt yms. oheislaitteet katson erikseen. Luultavasti alkuun käyttävät valmiiksi kotoa ylimääräisenä löytyvää perusnäyttöä yms. ja kiinnostuksen lisääntyessä synttäreillä yms. voidaan ostaa "hienompaa" tilalle.

Toinen vaihtoehto sitten onkin, että annan nykyisen oman koneeni lapsille käyttöön ja ostan itselleni uuden (mikä houkutteleva tilaisuus, jolla johtoportaan hyväksyntä! ;) ) . Tästä ja myös mielessä pyörineistä gigantin pakettikoneista tosin jäisi se kasaamisen ja oppimisen ilo pois (jonka kerkeää kokea myöhemminkin hieman isompana). Nykyinen kone on kasattu ryzen 3800X / RTX 2080 SUPER ympärille lapsen näkökulmasta "tylsään" mustaan fractal define C koppaan. Eli sinällään kaikki vielä toimii, mutta toki lähitulevaisuudessa sitä joutuisi itselleenkin sen uuden kuitenkin hankkimaan. Mikä siis järkevin ratkaisu? Itselleni koneen hintahaarukka olisi varmaankin siellä 2000-2500e kiepeillä.

Tuleeko teillä hyviä vaihtoehtoja mieleen, miten tämä tilanne kannattaisi ratkaista? Tai kokemuksien omien lasten kanssa tehdyistä ratkaisuista?

Ota nykyisestä koneesta esim. prosessori emolevyineen ja muisteineen irti sekä näytönohjain, ja osta loput puuttuvat osat joista sitten pääsee kokoamaan koneen. Sitten niitä osia joita ei lapsen koneeseen käytetty voi joko käyttää pohjana uudelle koneelle omaan käyttöön tai myydä pois

Ota nykyisestä koneesta esim. prosessori emolevyineen ja muisteineen irti sekä näytönohjain, ja osta loput puuttuvat osat joista sitten pääsee kokoamaan koneen. Sitten niitä osia joita ei lapsen koneeseen käytetty voi joko käyttää pohjana uudelle koneelle omaan käyttöön tai myydä pois
Tuon ratkaisun ongelma on siinä, että siinä pitäisi sitten olla kerralla kasaamassa ja laittamassa kaksi konetta, kun periaatteessa nykyinen oma kone olisi sellaisenaan täysin lapsille riittävä (kun riittää periaatteessa vielä täysin omaankin pelailuun). Toki mahdollistaisi ledikuviot ja kasailun... varteenotettava vaihtoehto sekin. Nykyisestä koneesta en välttämättä haluaisi mitään viedä omaan uuteen koneeseen. Aikoinaan tästä koneesta petti tuo seasonicin virtalähde ja lähettivät takuuseen uuden (mutta olin jo väliin ostanut uuden). Sillä yksi tuollainen virtalähde nyt pyörii ylimääräisenä nurkissa. Myyn joko erikseen pois tai käytän lasten koneeseen, ei periaatteessa väliä.

Eli erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja mielessä (ei missään erityisessä järjestyksessä):
1. Itselle uusi kone ja lapset ottaa käyttöön minun vanhan. Plussaa ratkaisun helppous ja toki itselle uusi kone. Miinus hinta, kun uutta ei periaatteessa vielä oikeasti tarvitse. Ja miinusta myös se, ettei vielä tulisi opettelua itse kasaamiseen ja ledikikkareet puuttuisivat.
2. Lapsille joku valmis pakettikone. Plussaa halvin hinta ja toki ratkaisun helppous (itselleni). Miinusta ettei ole paljoa kasailtavaa ja liekö pakettikoneissa kunnon ledikikkareita valmiina. Olisi toki tuon ikäiselle lapselle täysin riittävä tämäkin.
3. Lapsille kone osista ja jättää oman rauhaan. Plussaa bling bling ledikikkareet ja kokoamista lapsille, sekä osin kuvion selkeys. Miinusta ehkä hinta mahdollisesti turhien osien ostamisesta, kun lähitulevaisuudessa menisi mahdollisesti oma kone kuitenkin uusiksi.
4. Lehtv ehdottama lapsille kone osista, hyödyntäen nykyistä ja samalla itselle uusi. Plussaa kokoamisesta ja saisi bling bling ledikikkareet + hyödynnettyä nykyisestä "parhaat päältä". Miinusta kahden koneen laittamisen vaiva + nykyisestä koneesta tuskin voi viedä mitään uuteen (Lieköhän edes fractalin define c koppa menisi...), eli hintalappu luultavasti yhdellä kertaa korkein eri vaihtoehdoista.

Vuosi sitten kasailin ITX-koneen joka on pääasiallisesti muksun käytössä (nyt myös 9v). Siinä on 3600x sekä 5700XT. Ihan hyvin tuo on riittänyt Fortille ja Minelle. Joskus muksu pelaa noita PS5:lla ja joskus myös mun koneella, mutta "etukäyttöoikeus" siihen on mulla.

Ajattelin tuon siten, että alkuun oli hyvä tuolla halvalla setupilla katsoa onko tarvetta, ja jos kyllä niin siirrän aikanaan kun päivitän, omasta koneesta siirrän 5800X3D sekä 4080 Superin (MSi slim malli, joka sopii) sitten tuohon ITX:aan. Siinä kohti se on jo riittävän tehokas että voin viedä sitä vaikka mökille, tuota ATX-konetta ei oikein viitsi.

En nyt tiedä onko tästä apua mutta kannattaa ainakin jos uuden hommaat miettiä tuota nykyisten osien jatkokäyttöä, myyminen on vähän raskasta joskus. Eikä muksu nyt mielestäni tarvi mitään uusinta uutta kun ei edes töissä käy vielä... ;)

Edit: Tuota ITX:aa kasailin aika pitkään kun odottelin komponenttitarjouksia ja prossun sekä näyttiksen kyttäilin käytettynä täältä. Ihan hauska projektinakin.

Vuosi sitten kasailin ITX-koneen joka on pääasiallisesti muksun käytössä (nyt myös 9v). Siinä on 3600x sekä 5700XT. Ihan hyvin tuo on riittänyt Fortille ja Minelle. Joskus muksu pelaa noita PS5:lla ja joskus myös mun koneella, mutta "etukäyttöoikeus" siihen on mulla.

Ajattelin tuon siten, että alkuun oli hyvä tuolla halvalla setupilla katsoa onko tarvetta, ja jos kyllä niin siirrän aikanaan kun päivitän, omasta koneesta siirrän 5800X3D sekä 4080 Superin (MSi slim malli, joka sopii) sitten tuohon ITX:aan. Siinä kohti se on jo riittävän tehokas että voin viedä sitä vaikka mökille, tuota ATX-konetta ei oikein viitsi.

En nyt tiedä onko tästä apua mutta kannattaa ainakin jos uuden hommaat miettiä tuota nykyisten osien jatkokäyttöä, myyminen on vähän raskasta joskus. Eikä muksu nyt mielestäni tarvi mitään uusinta uutta kun ei edes töissä käy vielä... ;)

Edit: Tuota ITX:aa kasailin aika pitkään kun odottelin komponenttitarjouksia ja prossun sekä näyttiksen kyttäilin käytettynä täältä. Ihan hauska projektinakin.
Nyt kun sanoit, niin lapset on itseasiassa reilun vuoden ajan säästäneet lahjoista, koulumenestyksistä, pienistä kotitöistä yms. rahaa "pelikonetta varten". Eli sieltä on se yli 400e ainakin tulossa tähän tarkoitukseen :D Uusinta uutta ei tosiaan lapset periaatteessa tarvitse. Lähinnä muistuu mieleen monien IT-alan ihmisten puheet siitä miten kiinnostus koneisiin joskus lähti siitä, kun kokosivat jonkin oman koneen tms. Lähinnä siksi voisi olla mielenkiintoinen tarjota mahdollisuus kasata oma kone, mutta tarvittaessa sen kyllä kerkeää myöhemminkin. Alunperin lapset säästivät PS5 varten, mutta tarkemmin haluja kartoitellessa olivat kiinnostuneita niin paljon muustakin, että taitaa PC olla ainoa "järkevä vaihtoehto". Eli videoiden tekoa, musiikkijuttuja, scratchilla koodaamista yms. Ei siis pelkästään pelaamista peliohjain kädessä, johon PS5 olisi omiaan.

Omaa vanhaa konetta tuskin olen myymässä. Jos jotain, niin siitä hyödyntää osia lasten koneeseen tai annan lopulta jollekin.

Ehkä tässä juurikin kaipaa niitä vaihtoehtoesimerkkejä tjsp. Tuntuu että eihän lapsille välttämättä tarvitse olla edes se ATX koppa täynnä rojua, vaan jokin muukin ratkaisu saattaisi riittää. Mutta en ole koskaan muunlaista itse kasannut ja tähänkin teki tiukkaa tuo näytönohjain mahduttaa, niin en osaa kovin herkästi pienempää kuvitellakaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 800
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom