Kone käynnistelee itseään uudelleen ilman mitään ilmeistä syytä

Liittynyt
03.05.2024
Viestejä
3
Kyseessä Datatronicilta aivan hiljattain hankittu pakettikone, tarkempi lista osista viestin lopussa.
Kone käynnistyy uudelleen ilman mitään jäätymistä tai muutakaan varoitusta tai bluescreeniä. Välillä menee päivä, kaksi, ehkä jopa kolme ilman mitään ongelmaa, mutta sitten on päiviä että random bootteja tulee useampi. Olen huomannut tätä tapahtuvan ehkä hieman useammin jos olen pelaillut useamman tunnin jotain, mutta boottia voi tulla myös ihan vaan nettiä selaillessa tms. Jos en ole koneella mitään touhuamassa mutta se on päällä esim. yön yli, boottia ei ole tapahtunut. Mitään järin raskaita pelejä en pelaile, HWinfon mukaan lämmöt sun muut olleet ok.
Laitoin koneen tästä syystä takuuhuoltoon mutta siellä kone ei kertaakaan tätä tehnyt oltuaan viikonlopun yli päällä, ja kaikki heidän tekemänsä testailut olivat täysin ok.
Olen tarkistanut johdot sun muut, eikä tätä ole tapahtunut muiden laitteiden tai koneiden kanssa, joten en keksi missä muuallakaan vika voisi olla paitsi koneessa itsessään. Googlailemalla kyllä tuli eteen muutamakin tapaus joissa hyvin samanlainen ongelma oli korjaantunut virtalähteen vaihdolla(näissä oli sama virtalähde kyseessä mitä tässäkin koneessa), joten pohdin nyt että kannattaako kokeilla toista virtalähdettä?
Mikäli virtalähteen vaihto olisi fiksu kokeilla, otan mielelläni vastaan ehdotuksia sopivista korvaavista tämän nykyisen tilalle.

Osat:

Fractal Design North
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Suoritin Jäähdytyslevy/jäähdytin 12 cm
Gigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE 2X OC 12G NVIDIA 12 GB GDDR6X
MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI Intel Z790 LGA 1700 ATX
Intel Core i7-14700KF suoritin 33 MB Smart Cache Laatikko
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32 GB 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Lexar NM790 4 TB PCI Express 4.0 NVMe
Corsair RM850e virtalähdeyksikkö 850 W ATX 3.0
Microsoft Windows 11 Home
 
Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
688
ootko kokeillut ottaa näyttistä pois ja käyttää konetta pari päivää ilman tota geforcea (eikös tossa intelissä ollut integroitu piiri) ja kattoa buuttaileeko enää?
jos näyttiksen poistaminen auttaa nii sitten voi miettiä että
-onko näyttiksessä vikaa
-onko virtalähteessä vikaa koska se kuormittuu liikaa näyttiksen kanssa (850 wattia pitäis riittää jos ei oo jotain vikaa siinä)
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
667
Kone käynnistyy uudelleen ilman mitään jäätymistä tai muutakaan varoitusta tai bluescreeniä.
Mulla kävi hiljattain juuri noin, tuli tosin aina pelatessa. Virtalähdettä epäilin ja meinasin vaihtaakin. Kokeilin kuitenkin ensin toimintaa, kun olin irrottanut näytönohjaimen ja laittanut sen uudelleen paikoilleen. Itsekäynnistykset loppui, eli vahva oletus että näytönohjain oli päässyt liikkumaan ja kontakti liittimessä oli huono.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 788
Viestejä
4 280 348
Jäsenet
71 534
Uusin jäsen
kortfan55

Hinta.fi

Ylös Bottom