Kone kaatuilee pelatessa (ei blue screenia)

Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Morjes, mulla on jo pidemmän aikaa esiintynyt probleemaa että kone crashaa välillä kesken pelien enkä ole googlauksista huolimatta oikein päässyt jäljille että missä saattaisi olla syy. Pelaan tällä hetkellä pääasiassa wow classicia mutta hiljattain olen hommannut hieman uudempia (lue: raskaampia) pelejä kuten BG3 ja Starfield.

Komponentit on seuraavat:
Prosessori: i5-11400 + noctua jäähy
Emolevy: Asus TUF GAMING B560-PLUS wifi
Näyttis: Powercolor rx 6950 xt (aiemmin oli rx 6600 mutta ongelmaa muistaakseni esiintyi jo silloin)
Muistit: Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Predator, DDR4 3600MHz, CL17
SSD: Samsung 980 1T nvme
Virtalähde: Corsair 750W RM750x 80 plus gold
Koppa: Fractal Design Define R6 + lisätty koppatuulettimia

Kone siis tosiaan jäätyy välillä täysin niin että näytöt jumahtaa siihen mitä niillä sattuikaan sillä hetkellä olemaan. Näppis ja hiiri ei reagoi mihinkään ja äänetkin katkeaa viimeistään n. 5 sec päästä. Ainoa lääke on painaa koneesta virrat pois virtanapista ja käynnistää sitten uudelleen. Blue screenia ei tule.

Joskus taas alt-tabaaminen pelissä tai esim youtube-videon klikkaaminen toisella näytöllä jumittaa toisella näytöllä olevan pelin HETKEKSI mutta toinen alt-tab ns. clearaa jumin ja kone toimii taas normaalisti. Välillä tuo taas ei toimi ja sitten kone on kokonaan jumissa.

En kuollaksenikaan muista milloin tämä on alkanut mutta tätä on tapahtunut jo pitkään, välillä kaatumisten välillä on ollut varmaan jopa kuukaudenkin pätkiä mutta esimerkiksi nyt viikonloppuna tämä tapahtui kolmen päivän aikana neljä kertaa niin alkaa kyllä jo miettimään että missä helvetissä vika on.

Microsoftin eventviewerissä ei ole mitään minkä kautta ainakaan itse pääsisin tämän jäljille. Siellä on kaatumisen jälkeen vain "Järjestelmä on käynnistetty uudelleen sammuttamatta kokonaan ensin. Tämä virhe saattaa johtua virtakatkoksesta, kaatumisesta tai siitä, että järjestelmä lakkasi vastaamasta." ja tapahtumatunnuksena 41.

BIOS:ia ei ole pitkään aikaan päivitetty ja se olikin tarkoitus tehdä mutta viime metreillä kun olin sitä BIOS:in kautta menossa tekemään niin siellä tuli varoitus että Bitlocker recovery key kannattaa ottaa talteen. Tämä sattuu löytymään toki microsoft accountin syövereistä mutta en siihen pääse vielä käsiksi koska ikivanhan microsoft-tunnuksen puhelinnumeroksi oli tietysti jäänyt ikivanha puhelinnumero joka ei ole enää käytössä. Vaihdoin nykyisen numeron sinne vanhan tilalle mutta siinä menee 30pv ennen kuin päästävät minut bitlocker avaimeen käsiksi puhelinnumeron vaihdon takia. Uskallanko päivittää biosin ilman tuota bitlocker avainta vai onko vaarana että heti päivityksen jälkeen windows sitä kysyy ja sitten on koko kone kuukauden pois pelistä? Googlailujen perusteella BIOS-päivitys ei ole auttanut muita joilla tätä ongelmaa on ollut. Monta reddit ja foorumipostausta olenkin tämmöisestä ongelmasta googlaamalla löytänyt mutta mistään en ole mitään selkeää syypäätä tai ratkaisua löytänyt.

Muisteja en ole vielä testannut mutta sama homma kuin edellinen eli tuntuu että niissä on harvalla ollut mitään vikaa. Tarvittaessa voin kuitenkin ajaa memtestit jos joku luulee että vika voisi olla niissä.

Lämmöt tuntuu olevan OK. Varsinkaan wow classic ei ole peli jossa lämmöt koskaan nousisi mainittavan korkeiksi.

Näyttiksen ajurit on ajan tasalla.

Mitään blue screenia tai muuta ei tosiaan tule niin on hankala lähteä etsimään syyllistä.

Kaikki ideat otetaan vastaan ja tarvittaessa mielelläni annan lisäinfoa. Editaan myös tätä jos tulee jotain muuta oiretta tai tähdellistä mieleen.
 
Liittynyt
26.06.2022
Viestejä
11
Minullakin täysin samanlainen ongelma samassa pelissä (wow Classic), ja AMD:n näyttis käytössä (RX 6900XT).
Mitä netistä olen lueskellut niin vaikuttaisi vahvasti olevan jokin bugi AMD:n ajureissa koskien tuota wowia, kun kaikilla tuntuu olevan se sama yhtenäinen tekijä että AMD:n näyttis ja ongelma on vain wowissa.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Minullakin täysin samanlainen ongelma samassa pelissä (wow Classic), ja AMD:n näyttis käytössä (RX 6900XT).
Mitä netistä olen lueskellut niin vaikuttaisi vahvasti olevan jokin bugi AMD:n ajureissa koskien tuota wowia, kun kaikilla tuntuu olevan se sama yhtenäinen tekijä että AMD:n näyttis ja ongelma on vain wowissa.
Täytyy siinä tapauksessa seurailla tekeekö tämä tätä jatkossa vain wowissa vai muissakin peleissä. Kiitos.
 
Liittynyt
23.08.2023
Viestejä
233
Mikäli ajureissa vika niin ehkä kannattaa kokeilla poistaa ajurit ja asentaa vanhempaa versiota tilalle, missä ei vika välttämättä esiinny
 
Liittynyt
26.06.2022
Viestejä
11
Mikäli ajureissa vika niin ehkä kannattaa kokeilla poistaa ajurit ja asentaa vanhempaa versiota tilalle, missä ei vika välttämättä esiinny
Tuota kokeilin jo, muttei minulla ainakaan nämä uudehkot ajuriversiot ole auttaneet. Netissä tuntuu ihmisillä tuo 22.5.1 versio ajureista korjanneen ongelman, mutta tuo ajuriversio onkin jo vuoden vanha joten ei kovinkaan hyvä ratkaisu ainakaan jos uusia pelejä haluaa pelailla.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Tuota kokeilin jo, muttei minulla ainakaan nämä uudehkot ajuriversiot ole auttaneet. Netissä tuntuu ihmisillä tuo 22.5.1 versio ajureista korjanneen ongelman, mutta tuo ajuriversio onkin jo vuoden vanha joten ei kovinkaan hyvä ratkaisu ainakaan jos uusia pelejä haluaa pelailla.
Täytyykin tuota versiota kokeilla. Wowi on kuitenkin vielä wotlkin loppuajan aktiivisesti pelaan ja muita vähemmän siinä sivussa.

Onko sulla muuten jotain lähdettä näille? Mulla ei ole tuota versiota tullut omissa googlailuissa vastaan.
 
Liittynyt
26.06.2022
Viestejä
11
Täytyykin tuota versiota kokeilla. Wowi on kuitenkin vielä wotlkin loppuajan aktiivisesti pelaan ja muita vähemmän siinä sivussa.

Onko sulla muuten jotain lähdettä näille? Mulla ei ole tuota versiota tullut omissa googlailuissa vastaan.
Näissä keskusteluissa muutama käyttäjä on maininnut tuon kyseisen ajuriversion:




Olen nyt itse kokeilut laittaa BIOS:ista PCI-Express Power Managementin pois päältä (löytyy asuksen biosista ainakin: Advanced\ Platform Misc Configuration\ kohdasta), multiplane Overlayn (MPO) pois päältä windowsin regedistä käsin, sekä lisännyt ajurin TdrDelay aikaa näiden ohjeiden mukaan. Ei ole nyt ainakaan kolmeen päivään kaatunut nyt noiden muutoksien jälkeen, mutta vaikea varmaksi vielä sanoa onko noista ollut apua kun on ennenkin saattanut olla jopa viikon tauko kaatuilusta. Voin vielä myöhemmin tähän päivitellä onko tuo auttanut.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Asensin nuo mainitsemasi 22.5.1 ajurit ja ei ole nyt tuota jumia tehnyt mutta suorituskyky sukeltaa noilla ajureilla sen verran että taidan ladata taas uusimmat tilalle.

Taidan itsekin koittaa tuota toista kikkaasi. Jäädään kuulolle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
win 10 ja 11
Jumittavan näyttisajurin voi initialisoida: Win + Ctrl + Shift + B
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Taisipa olla tässä nyt niinkin simppeli homma kuin että en ole hetkeen (pitkään aikaan) poistanut DDU:lla vanhoja näyttiksen ajureita alta pois ennen uusien asentamista. DDU:n kun ajoin ja asensin uusimmat ajurit niin nyt ei ole n. 5h wowipelailun jälkeen oireillut mitenkään.

En tiiä @Ankerting ootko koittanut samaa mutta tällä ainakin minulla tuntui tämä nyt korjaantuvan. Täysin en vielä merkkaa ratkaistuksi tätä, odotetaan seuraavaa isompaa raidia missä on vähän enemmänkin tapahtumaa näytöllä kerrallaan niin nähdään onko tällä nyt fiksautunut.

Tuli kyllä vähän tyhmä olo kun aina kaikki tuota DDU:ta hehkuttaa että ehdottomasti sillä aina vanhat ajurit pois uusien alta että ei jää mitään sinne sekaan sotkemaan. Tulipahan tämäkin todettua että eivät paskaa ole puhuneet.
 
Liittynyt
26.06.2022
Viestejä
11
Taisipa olla tässä nyt niinkin simppeli homma kuin että en ole hetkeen (pitkään aikaan) poistanut DDU:lla vanhoja näyttiksen ajureita alta pois ennen uusien asentamista. DDU:n kun ajoin ja asensin uusimmat ajurit niin nyt ei ole n. 5h wowipelailun jälkeen oireillut mitenkään.

En tiiä @Ankerting ootko koittanut samaa mutta tällä ainakin minulla tuntui tämä nyt korjaantuvan. Täysin en vielä merkkaa ratkaistuksi tätä, odotetaan seuraavaa isompaa raidia missä on vähän enemmänkin tapahtumaa näytöllä kerrallaan niin nähdään onko tällä nyt fiksautunut.

Tuli kyllä vähän tyhmä olo kun aina kaikki tuota DDU:ta hehkuttaa että ehdottomasti sillä aina vanhat ajurit pois uusien alta että ei jää mitään sinne sekaan sotkemaan. Tulipahan tämäkin todettua että eivät paskaa ole puhuneet.
Itse kokeilin tuota aikoinaan heti ensimmäiseksi, ei valitettavasti minun kohdallani auttanut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 267
Viestejä
4 231 356
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom