Kone jäätyilee pelatessa ja äänet pätkivät (myös työpöydällä)

Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Eli tullut ongelmaksi, että pelit jäätyilevät (ei fps-droppeja) ja äänet pätkivät koko ajan, kuuluu "ruksetta" lähes koko ajan. Vika ei ole kuulokkeissa, koska toimineet ennen normaalisti ja toimivat toisella koneella.

Ongelma alkoi, kun sain vanhan 9600k setin tilalle Ryzen 5 5600x ja X570e ja 16gb tridentz neo setin. Minulla oli aikaisemmin käytössä jo rtx 3070 ja toimi ongelmitta eikä ongelmia ilmennyt.

Ennen oli käytössä 2x500gb 970 evo ssdtä, mutta toinen emolevyn vaihdon jälkeen temppuili. Toisella levyllä kaikki pelit kaatuili ja epäilykseksi tuli huono jäähdytys (erittäin huono jäähdytys m.2 liitännöille), mutta vika ei korjaantunut ottamalla sitä irti. Vaihdoin m.2 paikkaa, mutta nyt taas toinen levy temppusi, jossa oli windows. Vaihdoin toisen levyn tilalle väliaikaiseksi wd green m.2 sata levyn jolla pelit toimivat yllättäen ok. Vähän aikaa sitten sain tilalle 1tb kingstonin, mutta siihen pelejä asennettaessa ongelmat taas alkoivat. No, sitten asensin kaikki tärkemmäit pelit C asemalle jossa olin varma niiden toimivan, kaatuilua ei ilmennyt, mutta jäätyilyä ja äänien pätkimistä on lähes koko ajan. Kaikissa peleissä molemmilla asemilla. Tänään tuli Samsung 970 evon tilalle 980 pro --> windows uusiksi mutta ongelmat jatkuvat. Prime 95 testissä vakaa, kone ei kaadu. Työpöydälläkin kone tahmii ja pätkii, ihan vaikka musiikkia kuunnellessa. Vika esiintyy jatkuvasti, mutta kuitenkin satunnaisesti, ei ihan koko ajan.

Asioita jota olen kokeillut mm.:

Ajurit uusiksi (emo ja näyttis)
Windows uusiksi
Kellotukset pois
Pelien optimointi geforce experiencellä
Uusin bios

Osat:

Ryzen 5 5600x
RTX 3070 TUF OC
Asus X570-E
G.Skill TridentZ Neo 16gb (2x8gb) 3600mhz
980 pro 500gb
Kigston kc2500 1tb
Corsair H150i RGB
Corsair RM750x
2tb hdd
3tb hdd

PG279QE
XB271HUA
Rival 650 wireless
Corsair Starfe Mk.2
Steelseries Arctis 7

Mikä tahansa apu kelpaa:)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 310
Viestejä
4 214 377
Jäsenet
71 036
Uusin jäsen
möhkisfantti

Hinta.fi

Ylös Bottom