Eli ongelmana on koneeni satunnainen jäätyminen. Yleensä tämä tapahtuu ihan perus nettiselailussa, eli ensin hiiri jäätyy paikoilleen, mitkään käskyt ei tottele. Sen jälkeen tietokone käynnistyy uudelleen mutta ruutu jää pimeäksi, huudattaa vain tuulettimia ja näytönohjaimen valot vilkkuu. Pelatessa en ole ongelmaa havainnut ja saattaa mennä muutenkin mennä useampi päivä välissä ilman ongelmia. Ongelman ilmaantuessa kone yleensä käynnistyy taas normaalisti kun "pakko sammuttaa" virtanapista ja käynnistää uudelleen.
Joskus taas saattaa kaatua jo windowsin latautuessa tai jättää kokonaan käynnistymättä (tuulettimet huutaa). Konetta ei ole kellotettu, ainoastaan muistien XMP-profiili laitettu päälle. Olen päivittänyt BIOS:n uusimpaan versioon, nollannut BIOS asetukset, asentanut Windowsin eri levylle (SSD -> M.2), ei vaikutusta ongelmaa. Itse olen päätymässä emolevyn vikaan mutta haluaisin kuulla vinkkejä / neuvoja asian ratkaisemiseksi. Kaikki osat on uutena ostettu puolisen vuotta sitten ja ongelma on vaivannut koko ajan.
AsRock B450 Pro4
AMD Ryzen 7 2700X
Kingston HyperX Predator 2x8GB
Asus Strix RX570
WD Green M.2 / Samsung 860 EVO SSD
RATKAISU: Ongelma oli "liian uusi" BIOS-versio. Palauttaminen versioon 3.50 poisti kaikki ongelmat. Kiitokset vinkeistä!
Joskus taas saattaa kaatua jo windowsin latautuessa tai jättää kokonaan käynnistymättä (tuulettimet huutaa). Konetta ei ole kellotettu, ainoastaan muistien XMP-profiili laitettu päälle. Olen päivittänyt BIOS:n uusimpaan versioon, nollannut BIOS asetukset, asentanut Windowsin eri levylle (SSD -> M.2), ei vaikutusta ongelmaa. Itse olen päätymässä emolevyn vikaan mutta haluaisin kuulla vinkkejä / neuvoja asian ratkaisemiseksi. Kaikki osat on uutena ostettu puolisen vuotta sitten ja ongelma on vaivannut koko ajan.
AsRock B450 Pro4
AMD Ryzen 7 2700X
Kingston HyperX Predator 2x8GB
Asus Strix RX570
WD Green M.2 / Samsung 860 EVO SSD
RATKAISU: Ongelma oli "liian uusi" BIOS-versio. Palauttaminen versioon 3.50 poisti kaikki ongelmat. Kiitokset vinkeistä!
Viimeksi muokattu: