Komponenttien diagnoosi ja korjaus - Ketju

Virittäjä

Tukeva
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
112
Paukutelkaa linkkiä ja modet siirtäkää postaus jos vastaava ketju on jo olemassa. (poistan tämän lauseen myöhemmin jos ketju on ok)

Kerran erään pelin valikossa R9 390 GPU petti puskiessaan täysiä FPS:iä pitkällä ja tutulla historiallaan tässä pelissä ongelmitta. Tuli musta ruutu. Signaali näyttöön katkesi. Kone pysyi päällä. Koneen uudelleenkäynnistyksen myötä selvisi, että jo ennen windowsia biosiin ei pääse, vaikka posti tulee näytölle normaalisti. Kone siis ignooraa deletin hakkauksen. Windowsissa sitten normi resoluutiolla GPU on aikapommi. Black screen minuuttien sisällä. Jos jotain peliä yrittää käynnistää, niin grafiikan ilmaantuessa näyttää grafiikat (pelin valikko) ja black screen heti. Kone ei siis kaadu, vaan kaatuu pelkkä GPU.

Vikasietotilan resoluutiolla GPU ei petä.

Piirilevyä tutkittua huomasin thermal padin rasvan lisäksi jotain kelta-oranssia eritettä GPU chipin VRM rivin ylemman/alimman konkan ympärillä suhteellisen paljon. Huuhdoin+pyyhin tämän alueen elektroniikkaspraylla. Lisäksi suihkutin GPU chipin takapuolen puhtaaksi, puhtaalla sähköhammasharjalla aluetta samalla harhaten.

Tulos: GPU kaatuu edelleen, mutta testailun aikana GPU:n lämmettyä se ei enää kaatunut niin nopeasti. Säädin 2x140mm GPU:n ilmajäähy tuulettimet minimikierroksiin ja GPU muuttui lämmettyään selvästi paljon vakaammaksi.

Jotain edistystä syystä tuntemattomasta on tapahtunut, mutta näytönohjain on edelleen käyttökelvoton.

Tuli myös huomattua, että vuotaneen (?) konkan speksit oli rivin muita konkkia pienemmät. En muista mitkä. Voltit oli varmasti kuitenkin kaikissa samat. Kaivan tämän R9 390 kortin varaston perälaatikosta mikäli joku kiinnostuu tämän korjaamisen avustamisesta ja lisätiedoista.

Moni varmasti pitää itsestäänselvyytenä vuotanutta konkkaa. On erittäin todennäköistä, että konkka on vuotanut, mutta ei ehkä välttämättä olekaan vuotanut tai jos on, niin välttämättä ei ole ratkaisu vaihtaa vain se. Mahdollisesti vuotanut konkka on aiheuttanut jonkin muun (VRM?) komponentin rikkoontumisen jne tässä ollaan. En viitsi tällä tätä postausta merkittävästi pidentää spekuloinneilla.

EDIT: No en ainakaan tämän kortin muisteja pystyisi vaihtamaan! Nyt kun tuli katsottua paremmin!
Pystyn helposti vaihtamaan lähes kaikki komponentit levystä. Jopa pienimmät VRM:ät. Ehkä jopa muistitkin jos kyseessä olisi arvokkaampi kortti. En vaan pysty päättelemään tai diagnosoimaan syytä tälle vialle ja siksi pyydän teiltä apua, arviota, mielipidettä ja kenties jopa suoraa vastausta.

R9 390 On toki jo vanha ja kuuma kortti, mutta surullisen GPU hinta ja saatavuustilanteen huomioon ottaen tämä kortti olisi erittäin hyödyllinen vanhaan FX-8350 koneeseen tai ehkä jopa CF setuppiin uudempaan ja jopa riittävästi vedellä kahta tällaista jäähdyttävään koneeseen.

Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Nyt nyt, ne konkat on siellä piirilevyllä VRM jälkeen ja ennen GPU:ta. Käytännössä, jos ne jotain rikkoo, se on se GPU.. Ihan hyvin voi olla, että se vaihe on nyt pimeänä ja GPU ei saa tarpeeksi virtaa ja laittamalla siihen samanlaisen konkan, tilanne korjautuu. Niinkuin yleismittarilla voi katsoa, meneekö siinä virtaa..

Ja kuvat olisi kivoja, tarina on aika tylsä ilman niitä.
 
Nyt nyt, ne konkat on siellä piirilevyllä VRM jälkeen ja ennen GPU:ta. Käytännössä, jos ne jotain rikkoo, se on se GPU.. Ihan hyvin voi olla, että se vaihe on nyt pimeänä ja GPU ei saa tarpeeksi virtaa ja laittamalla siihen samanlaisen konkan, tilanne korjautuu. Niinkuin yleismittarilla voi katsoa, meneekö siinä virtaa..

Ja kuvat olisi kivoja, tarina on aika tylsä ilman niitä.
Kiitos! Joo, olisi pitänyt ottaa kuvia ennen putsaamista. Nyt se on ihan perus, puhdas näytönohjain ilman jäähyjä. Koitan tota ja muita konkkia mittarilla. Eli vain täysin ehjästä konkasta menee virta läpi? Tarkoitan, että ehkä se on rikki, vaikka mittari piippaisikin? Eli pitäisi varmaan vastus mitata ja vertailla muihin jos piippaa mittari? Tosin siinä just on joku eri lukema jostain arvosta tai mallista.

Otan kuitenkin kuvia ja kokeilen mittailla :)

Palataan :)
 
Eli ilmeisesti kunnossa olevan rivin 16V konkista pari ehti piipahtaa ehkä "millisekunnin" ajan. Mittari siis alkoi lataamaan konkkia. Mittarissa ilmeisesti pilkkuvirhe, kun oikean rivin 16V konkat latautuivat 1.850V asti. En tiedä mitä tuosta ajattelisi, tietäen näiden menevän rikki jännitteen ylittyessä lievästikin. Vasemman rivin kolme ylintä kaikki piipahtivat aavistuksen pidempään, mutta silti vain 100-200ms ajan. Latautuivat 0.99V. Vasen rivi siis 3V. Loput vasemmalla sitten kaikki piippasi läpi, mittarin näyttäen aina .007V.

Lisäksi enää ei näy, enkä muista kumman rivin ja kumman ylä/ala pään ensimmäinen/viimeinen konkka oli vuotanut. Tämä testi ei ainakaan erota yhtä muiden joukosta.

Ja onkohan ihan hyvällä tarkoituksella laitettu molemman rivin alapäähän yksi erilainen konkka?
caps.png
 
Samoja konkkia ne ovat, vasemmalla 820uF 3V ja oikealla 270uF 16V, se ylin rivi on mitä todennäköisimmin konkan tyyppi ja valmistusviikko.
 
Jaahas. Päätin irrottaa konkat, kun ovat niin helposti irrotettavissa. Eli jalat tulevat levyn takaata ulos 2-3mm. Kolvin isoin pää mahtuu väliin ja molemmat jalat kuumenee helposti ja nopeasti.

Eipä mennytkään niin helposti. Lopulta 400c kolvin kärjessä, paljon fluksia ja mini talttapäämeisseli sorkkarautana toisella puolella konkka vihdoin irtosi, mutta vain toisella jalalla levystä. Toinen jalka irtosi hellästi konkan sisältä. Ei ollut edes liimattu levyyn. Jos joku tietää mistä tässäkin oli kyse, niin please kertokaa. Jotain ihme teollisuus semi-tinaa?
Edit: Ja kolvin kärki täysin kunnossa, ei palanut.

Eli antaa tämän olla. Ei ole ajan käytön arvoista.
 
Toki saat omat vehkeesi tuhota ihan vapaasti, mutta ei tuossa "korjauksessa" kyllä mitään järkeä ollut. Noh, noin käy kun tiedot ja taidot ei vielä riitä kunnolliseen tekemiseen.
 
Toki saat omat vehkeesi tuhota ihan vapaasti, mutta ei tuossa "korjauksessa" kyllä mitään järkeä ollut. Noh, noin käy kun tiedot ja taidot ei vielä riitä kunnolliseen tekemiseen.
Sun ensimmäinen "ei ole konkkia koko näytönohjaimessa" trolli poistettiin, niin oli pakko keksiä uusi viesti? Jo valmiiksi itsestään rikkoutuneen osan korjausyrityksestä oli kyse, kuten hyvin sen tiedät. Ja mikähän sua motivoi tulla aukomaan päätä täysin tuntemattomalle ihmiselle?
 
Mitä ihmettä? En sanonut etteikö ohjaimessa olisi konkkia vaan konkat ei ole sellaisia mitkä voisi vuotaa jotain. Ne on "solid"-konkkia, joissa elektrolyytti on kiinteää eikä nestemäistä.

Avaappa vaikka yksi niistä konkista niin tajuat sen itsekin.

Ja ylläpito vois vähän miettiä sitä delete-napin yliherkkää käyttöä.
 
Mitä ihmettä? En sanonut etteikö ohjaimessa olisi konkkia vaan konkat ei ole sellaisia mitkä voisi vuotaa jotain. Ne on "solid"-konkkia, joissa elektrolyytti on kiinteää eikä nestemäistä.

Avaappa vaikka yksi niistä konkista niin tajuat sen itsekin.

Ja ylläpito vois vähän miettiä sitä delete-napin yliherkkää käyttöä.
Ääh. Hyvin trollaat. Eivät ole solid konkkia nämä. Ja juurikin sitä vuotaneen konkan ruskeaa karstaa oli ennen putsausta.

Mutta miksi pään aukominen tossa edellisessä viestissä? Oikeasti kiinnostaa sun state of mind, kun on jotain niin kaukana normaalista.

On hyvinkin mahdollista, että mun kolvaustaidot ovat olleet jo ennen syntymääsi korkealla tasolla. Ja muille tiedoksi, että ei ole mitään vaikeaa hommaa ollenkaan. Varsinkin jos on ammattivehkeet.
 
Our Products

Conductive Polymer Aluminum Solid Capacitors(Radial Lead Type)

Tosi asiallinen viesti jos olisit sen ylimielisen dissauksen sijaan tämän toimittanut. Silti jää vähän epäselväksi, että mistä se ruskea karsta tuli konkan ympärille. Eipä sillä tai millään nyt ole mitään väliä. Yksi asia (GPU:n korjaus) vähemmän tehtävälistalla.

Matomies, matoja koukkuun muualta?
 
Voihan se ruskea olla aikalailla mitä vaan, heti mieleen tulevina vaihtoina liima, fluksi, ruuvilukite, räkä, veri, kolajuoma, ... Kun ei tiedä tarkemmin ruskean materian olemusta niin vaihtoehtoja on yllättävän paljon. Ja kyllä, kaikkia noita edellämainittuja olen nähnyt piirilevyillä kuivaneena ruskeana aineena.
 
Voihan se ruskea olla aikalailla mitä vaan, heti mieleen tulevina vaihtoina liima, fluksi, ruuvilukite, räkä, veri, kolajuoma, ... Kun ei tiedä tarkemmin ruskean materian olemusta niin vaihtoehtoja on yllättävän paljon. Ja kyllä, kaikkia noita edellämainittuja olen nähnyt piirilevyillä kuivaneena ruskeana aineena.

EDIT: Väärälle pistin allekirjoituksesta! Matomiehelle piti laittaa!

Harmillisen pitkälle meni tämä offtopic. Selvennän nyt kuitenkin, että ei ollut mitään roiskunutta. Eli lammikko, joka lähti konkasta ja oli siis yksi ja yksiosainen spreadi. Fluksia ei ollut. Ei ole kolvattu aikaisemmin ja muutenkin ero on selkea. Fluksi ei mene tietääkseni karkeaksi, hilsemäiseksi.

Gz allekirjoituksesta. Ihan hauska oikeasti. Varsinkin, kun ei ole mitään mitä minä olen sanonut :)
 
Tähän vielä loppukaneetiksi kun kolvaustaidoista oli puhe, Samsungin puhelin josta USB-C liitin revennyt kokonaan irti piirilevystä. Siitäkin tuli toimiva ja saattaa olla että ihan heti ei löydy täältä vastaavan tekijää, joten ei kannata ihmetellä jos en ole vaikuttunut ketjun aloittajan tai oikeastaan juurikaan kenenkään muunkaan kolvaustaidoista.

IMG_20210309_201504.jpg

Tulitikun pää näyttää osien mittakaavan. Kaikki johteet oli revenneet irtipoikki piirilevyltä, joten tehty uudet hiuksenpaksuisesta litistetystä kuparisäikeestä.
 
@Uutta matoa koukkuun Hienosti kolvattu! Tosin vaikutuksen teit tätä ketjua vieläkin ajattelemalla. Ei varmaan löydy täältä yli 100 ihmistä, joilla welleri/muu asema + pieni kärki ja usb "mikroskooppi" (kiinasta 10-20e) olemassa. Muutenhan toi ei olisi helppoa ollenkaan.
 
Kuka tahansa osaa tilata kiinasta vehkeet, mutta harvalla se osaaminen riittää siitä eteenpäin. Aina kun näen esim. täällä jonkun tekemisiä, niin joka kerta jälki on ollut hirveää räpeltämistä. En muista koskaan nähneeni sellaista laatua, jonka itse kelpuuttaisin.
 
@Spacehead Jep. Niin siinä taisi mennä, että lämpö lähti digitaalisen wellerin isoimmasta kärjestä piirilevyyn, vaikka kärki oli "kiilana" konkan jalkojen välissä, koskettamatta piirilevyä. Lopulta sitten lähti toinen jalka irti yli 400C taulussa. Juotospastaa oli reilusti ja kärki ei ollut tai ole palanut. Käsittääkseni lyijyllistä tinaa myydään edelleen yksityiseen käyttöön ja rajoitus koskee elektroniikan tuotantoa pelkästään?

Tosin ilmeisesti viesti oli suunnattu osittain @Uutta matoa koukkuun kolvaajalle? Itse en ainakaan ole mitään tässä ketjussa kiinni kolvaillut/juottanut.

Pitäisiköhän tämä ketju nimetä osuvammin ja poistaa/pyytää ylläpitoa poistamaan kaikki yllä olevan GPU:hun liittyvät täysin turhat viestit? Tai poistaa ketju kokonaan? Turhaan tulee nosteltua ylös tätä ketjua erikoisilla viesteillä.

Jos joku uusi lukija nyt lukee tätä ketjua ei ihan alusta, niin kyseessä oli valmiiksi rikkinäinen GPU ja ideana sen diagnoosi+korjaus, sekä tehdä tästä ketjusta yleinen komponenttien korjaus ketju.
 
Käsittääkseni lyijyllistä tinaa myydään edelleen yksityiseen käyttöön ja rajoitus koskee elektroniikan tuotantoa pelkästään?
Juuri toisinpäin, eli sitä myydään vain yrityksille erikoiskäyttöön. (koska normitavaroiden tuotanto on lyijytöntä)
Tosin eiköhän jostain Kiinasta sitä myydä ihan normaalisti.
(tietenkin lieneekö laatu mitä...)
 
@Spacehead Jep, tunnustan monta vinkkiäsi minulle uusiksi ja mahdollisesti tulevaisuudessa hyödyllisiksi. Aito kiitos niistä! Ehkä pari kirjaa pitäisi lukea jos nollasta lähtisi ja netistä ei heti saisi nopeaa teknistä vastausta tai arvoa. Itseoppineena sähkö ja elektroniikka juttuja leego iästä asti ja nyt yli kolmekymppisenä tässä vasta ensimmäistä kertaa törmännyt piirilevyyn melkeinpä hitsattuun komponenttiin. Tästä sitten Jonnet innostu ja offtopic lähti käyntiin.

@E.T Joku PC rauta tubaaja tai artikkeli netissä oli arvioinut/vertailut virtalähteitä ja oli jostain saanut jonkinlaista RMA statistiikkaakin. Ilmeisesti kaikki merkit yhteensä. Todennut siinä, että ympäristöpolitiikka/säädös "backfired" kaatopaikalle menevän elektroniikan vuoksi. Lyijytön tina kun halkeilee ja pettää helpommin. Lisäksi kysyin elektroniikkaliikkeestä asiasta ja JOS oikein kuulin, niin tiskillä sanottiin sen koskevan vain teollisuutta. Älä plz ota tätä väittelynä! :D
 
@E.T Joku PC rauta tubaaja tai artikkeli netissä oli arvioinut/vertailut virtalähteitä ja oli jostain saanut jonkinlaista RMA statistiikkaakin. Ilmeisesti kaikki merkit yhteensä. Todennut siinä, että ympäristöpolitiikka/säädös "backfired" kaatopaikalle menevän elektroniikan vuoksi. Lyijytön tina kun halkeilee ja pettää helpommin. Lisäksi kysyin elektroniikkaliikkeestä asiasta ja JOS oikein kuulin, niin tiskillä sanottiin sen koskevan vain teollisuutta. Älä plz ota tätä väittelynä! :D
Lyijytön tina on tosiaan kovempaa ja vähemmän joustavaa ja samoin korkeamman lämpötilankin tarve asettaa omat haasteense juotoslaadulle.

Samoin lyijyttömässä tinassa tulee herkemmin esim. puristusjännityksistä johtuvaa atomien/molekyylien vaeltelua rakenteessa/uudelleen kiderakenteen muodostamista kasvattaen tina"karvoja":
Whisker (metallurgy)
NASA Goddard Tin Whisker Homepage
Basic Info on Tin Whiskers

Entinen Vaasan elektroniikkakeskus/nykyinen Starelec laittaa lyijyllisen ammattikäyttäjien tuotteeksi:
Starelec Oy
Sama homma Bebekillä.
Bebek Electronic - verkkokauppa
Bebek Electronic - verkkokauppa

Ilmailu/avaruus ja sotilastekniikka ovat alueita joissa ei ole lyijyttömyysvaatimusta.
 
@E.T Voi helv... Tosiaan kuulin väärin ja minunkin paikallisen liikkeen sivuilla ole tinaa kuin vain lyijyttömänä! Just kun kaveri tuli takas Pietarista.... No tota mun rullaa riittää mun käytössä vielä muutaman vuoden ainakin :D
 
Tähän väitteeseen vielä oikaisu, olin nimittäin jo sinun syntymäsi tienoilla TV-korjaajana ehjäämässä pääasiassa Saloran H/J/K/L-malleja ja 1000-sarjan Finluxeja.
"On hyvinkin mahdollista". Ei ole väite, vaan itsevarma veikkaus. Nimittäin isoisäni opetti minut kolvaamaan meripihkaa käyttäen 90 luvun alkupuolella. En uskalla veikata ikää, mutta ennen peruskoulun alkua (7v?) kolvasin leegoautojen moottorien piuhat itse kiinni. Oli siis johdolla toimivat (ei RC) rakennelmat. LP levysoittimien moottorit ja niistä leegoihih kuminauhalla kierrokset, jotka rattailla monta askelta pienelle, yhdelle vaihteelle. Sama eturenkaiden DIY servon kanssa. Tämä siis ennen vuotta 2000 ja täällä varmasti suurin osa on sen jälkeen syntynyt.
PS: Tämäkään ei ollut väite.

Tuli erikoistuttua leegoihin ja pyörien kasaamiseen, kun pakottivat 90 luvulla esikoulussa laulamaan (huutamaan) mm. Hoosiannaa, Daavidin poikaa ja muuta paskaa pianon ja muiden lasten kanssa samaan aikaan. Onneksi lähdin kotiin pysyvästi :D
 
"On hyvinkin mahdollista". Ei ole väite, vaan itsevarma veikkaus. Nimittäin isoisäni opetti minut kolvaamaan meripihkaa käyttäen 90 luvun alkupuolella. En uskalla veikata ikää, mutta ennen peruskoulun alkua (7v?) kolvasin leegoautojen moottorien piuhat itse kiinni. Oli siis johdolla toimivat (ei RC) rakennelmat. LP levysoittimien moottorit ja niistä leegoihih kuminauhalla kierrokset, jotka rattailla monta askelta pienelle, yhdelle vaihteelle. Sama eturenkaiden DIY servon kanssa. Tämä siis ennen vuotta 2000 ja täällä varmasti suurin osa on sen jälkeen syntynyt.
PS: Tämäkään ei ollut väite.

Tuli erikoistuttua leegoihin ja pyörien kasaamiseen, kun pakottivat 90 luvulla esikoulussa laulamaan (huutamaan) mm. Hoosiannaa, Daavidin poikaa ja muuta paskaa pianon ja muiden lasten kanssa samaan aikaan. Onneksi lähdin kotiin pysyvästi :D
Kyllä minä ainakin juottelin jo ihan oikealla juotostinalla 80-90 -luvuilla, ei tarvinnut mitään meripihkoja käytellä.

Täällä on yllättävän vanhaa porukkaa, on paljon ihan 40-50 -vuotiaita ja taitaa olla vielä vanhempiakin. Moni on keskustellut tällä foorumilla ja tämän edeltäjällä sen perustamisesta lähtien joten ei kannata olettaa. Itselläkin on koulut ja armeija käyty jo ennen 2000-lukua eli kohta tässä itsekin ollaan jo ehtoopuolella.

Ei kannata tosiaan hirveästi keulia, täällä moni harrastaja on harrastanut elektroniikkaa jo silloin kun sinä olet syntynyt enkä itse ainakaan hirveästi viitsi sellaisia autella jotka rupeavat elvistelemään tai muuten kyseenalaistavat auttajien ja neuvojien taidot.
 
Kyllä minä ainakin juottelin jo ihan oikealla juotostinalla 80-90 -luvuilla, ei tarvinnut mitään meripihkoja käytellä.

Täällä on yllättävän vanhaa porukkaa, on paljon ihan 40-50 -vuotiaita ja taitaa olla vielä vanhempiakin. Moni on keskustellut tällä foorumilla ja tämän edeltäjällä sen perustamisesta lähtien joten ei kannata olettaa. Itselläkin on koulut ja armeija käyty jo ennen 2000-lukua eli kohta tässä itsekin ollaan jo ehtoopuolella.

Ei kannata tosiaan hirveästi keulia, täällä moni harrastaja on harrastanut elektroniikkaa jo silloin kun sinä olet syntynyt enkä itse ainakaan hirveästi viitsi sellaisia autella jotka rupeavat elvistelemään tai muuten kyseenalaistavat auttajien ja neuvojien taidot.
Kiitos sinullekin asiallisesta viestistä. Jos lukisit kaiken pään aukomisen koko ketjusta, niin ehkä ymmärtäisit. Mutta tosiaan: Kiitos asiallisesta viestistä! Meripihkaa käytettiin 90 luvun alussa neuvostoliitossa ja varmasti vielä paljon aikaisemmin. Rannalta poimittavaa tavaraa monin paikoin. Harmi tuo "Sinä olet se Elvistelijä/Keulija" asenne. Eipä sille voi mitään. Ei ketään ylpeä ihminen teille asiattomille kriitikoille olisi vaivautunut vastaamaan.
 
Mitäs te maisteripapat ja elvistelyfoobikot olette alle 10 vuotiaina tehneet? Tuli vaan mieleen jos tästä nyt kilpailuketju tehdään?
 
Mitäs te maisteripapat ja elvistelyfoobikot olette alle 10 vuotiaina tehneet? Tuli vaan mieleen jos tästä nyt kilpailuketju tehdään?

En ainakaan myönnä olevani kumpaakaan yllä mainituista mutta ajoissa aloittaneena voi varmaan silti vastata.
Aika huonosti kyllä muistaa sen aikaisia projekteja mutta ainakin Odd Rönningenin pieniä sähkömoottoreita on tehty suunnilleen siinä iässä. Ja jotain legovirityksiä myös.
Vähän yli 10v tein kattolampulle triac- himmentimen, ehkä -83 tai 84.
Aika ihme että vanhemmat edes antoivat tehdä tuon, omien lasten en antaisi leikkiä verkkovirralla.
 
Mitäs te maisteripapat ja elvistelyfoobikot olette alle 10 vuotiaina tehneet? Tuli vaan mieleen jos tästä nyt kilpailuketju tehdään?
Sain joululahjaksi 7v philipsin elektroniikka kokeilusarjan (semmosen missä komponentit kiinnitettiin sinisellä reikälevyllä oleviin siirrettäviin jousikiinnikkeisiin toisiinsa).
Siitä innostuneena alkoi astetta vakampi harrastus piirilevyjen syövytyksestä alkaen. Äiti ja isä joutuivat hakemaan mulle töistä tullessa välillä komponentteja, piirilevyjä, apteekista ferrokloridia ja pienen pullon hiilitetrakloridia jota muistakseeni käytin tussin poistoon jolla piirrettiin kuparijohteet levylle. En tiedä mitä ainetta siinä erikoiskynässä oli mutta kesti kylvyn kyllä.

Kaikenlaista tuli rakenneltua jo alle 10v joista merkittävimpänä pidän ULA-lähetintä millä kavereiden kanssa pilailtiin ensin kotona ja myöhemmin kavereiden luona möläyttelemmällä järjettömyyksiä isipapan kuunnellessa radiota. Laiton kapistushan se oli ja tais lähiseudun muutkin kuulla kakaroiden
höpötystä. Lähetysteho ei varmaankaan ollu kun muutama Watti. Pari lituskaista 4.5 V paristoa oli taskussa aina mukana.

Rakenteluohjeita luin ahkerasti kahdesta kirjasta: Harraste-elektroniikka Jan Soelberg ja elektroniikan käsikirja tai sinnepäin (sininen paksu kirja jossa oli
kaikkea kivaa kaiutinrakentelusta ja mitoituksesta alkaen). Harraste-elektroniikkaa kirjan löysin vintiltä äsken kun oli pakko mennä kaivamaan kirjat
esiin. Onpa melkosen kuluneen näköinen. Löytyi myös toinen aarre: Kari Kaila Tähtitaivaan opas joka oli myös kovassa käytössä alle 10v.
Innostuin tiiraleimaan tähtiä ja myöhemmin revontuli ja tähtivalokuvausta, mutta se onkin toinen juttu.

Monenlaista on tullut rakenneltua ja korjattua vuosikymmenten aikana. Nyt ois tarkoitus tehdä muutaman kW vahvistin kun löysin pari 15kg muuntajaa
jotka tilasin muuntosähköltä parikymmentä vuotta sitten. Olivat hukassa 15v monien muuttojen jälkeen.

Ennen saatiin kulkea vapaasti pitkin maita ja mantuja 7v lähtien. Ei ollut päivähoitajia ja kaapista syötiin äidin tekemiä eväitä tai mitä löyty.
Nykyään lapsia mielästäni ylivarjellaan.


Se on kyllä kiva että olet ollut niin kätevä nuoresta pitäen. Jatka samaan malliin mutta älä keuli liikaa.
 
Kauan sitten eräs perheen tuttu oli lentäjä, reissaili ympäri maailmaa ja toi joskus jenkeistä vuosittain ilmestyneitä ARRL Handbookkeja. Tuli suurinpiirtein opeteltua ulkoa kyseiset opukset.

Oi niitä aikoja...
 
Tässä hetken etsiessäni sopivaa keskusteluketjua aiheeseen useiden hakusanojen saattelemana, eksyin ainoastaan tänne. Kysyn kysymyksen kuka olisi halukas ja tarpeeksi itsevarma tälläiseen projektiin ASUS ROG strix 2080ti OC näytönohjaimella?



Muistit tilaisin alibabasta uutena, n. 25€/kpl eli säästyisi videoon verrattuna purkamisvaiva 2080 supereista.
2080ti kortti on melko kultainen siru mallia, 2100mhz core clockki helposti ilmalla, full cover blockki löytyy myös mallia EKn vector kun vesikulkuja ruvetaan kokeilemaan.
 
Haluaisiko joku kokeilla saako usb portin toimimaan? Kesällä lakkasi lataamasta ja jäi hyllyyn pölyttymään. Ehdin sentään tehdas resetin tekemään ennen akun loppumista. Postikuluilla saa / jos nyt jotain haluat maksaa. Fyysisesti hyvässä kunnossa, ei edes naarmuja näytössä.
IMG_20231028_054733_HDR.jpg
 

Liitteet

  • IMG_20231028_054739_HDR.jpg
    IMG_20231028_054739_HDR.jpg
    142,8 KB · Luettu: 26
  • IMG_20231028_054834_HDR.jpg
    IMG_20231028_054834_HDR.jpg
    170,6 KB · Luettu: 25
Haluaisiko joku kokeilla saako usb portin toimimaan? Kesällä lakkasi lataamasta ja jäi hyllyyn pölyttymään. Ehdin sentään tehdas resetin tekemään ennen akun loppumista. Postikuluilla saa / jos nyt jotain haluat maksaa. Fyysisesti hyvässä kunnossa, ei edes naarmuja näytössä.
IMG_20231028_054733_HDR.jpg
Voisihan tuota kokeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 755
Viestejä
4 546 003
Jäsenet
74 841
Uusin jäsen
Eliass

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom