- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 958
Olen aina pitänyt viistoperää mielenkiintoisimpana korimallina perinteisestä viistoperä-sedan-farmari -kolmikosta. Etenkin kolmiovisena viistoperät ovat usein sympaattisia ja nättejä autoina, kun taas viisiovisina ne ovat monesti täyteenahdetun näköisiä.
Päädyinkin hankkimaan kolmiovisen Focuksen tuossa kesällä ja nyt runsaan 1½ kuukauden ajojen jälkeen olen saanut todeta, että moni kakku on päältä kaunis. Viisiovisesta farmarista siirtyneenä olen menettänyt takapenkin/takajalkatilat käytännöllisenä säilytystilana. Pienemmät tavarat, esim. puolityhjän repun tai päällystakin, saa toki heitettyä takapenkille kuljettajan penkillä istuen, mutta suurempien kuormien pujottaminen oven ja taitetun selkänojan välistä ei liiemmin naurata ahtaammissa paikoissa, vaan ne menevät tavaratilaan.
Toisena ongelmana on mainittava kuljettajan ovi itsessään. Neljä- tai viisiovisessa autossa b-pilari ja oven takalaita olisi suunnilleen selkänojan tasalla, mutta nyt b-pilari ja oven takalaita ovat selkäni takana. Käytännössä joudunkin parkkipaikoilla ahtautumaan ulos entistä tiukemmasta rakosesta, kun ovea ei voi avata rajattomasti vieressä seisovan toisen auton takia.
Lisäksi tuleva talvi arveluttaa jo nyt. Farmarissa oli kätevää säilyttää lumiharja kuljettajan takana jalkatilassa, pyyhkiä lumisena aamuna enin lumi takamatkustajan oven ympäriltä hansikkaalla, avata ovi ja ottaa harja kauniiseen käteen. Nyt tätä mahdollisuutta ei enää ole, vaan autoon väkisinkin sisään pöllähtävä lumi on otettava joko etupenkeille taikka tavaratilaan. Kumpikaan ei tunnu erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta, tavaratilasta se ei kuitenkaan sula koko talvena ja etupenkeillä se taas häiritsee matkustusmukavuutta.
Onko foorumilla muita kaksi- tai kolmiovisten ajajia? Kuinka selviätte autojenne kanssa ja mitä vihjeitä haluaisitte jakaa kokemattomalle?
Päädyinkin hankkimaan kolmiovisen Focuksen tuossa kesällä ja nyt runsaan 1½ kuukauden ajojen jälkeen olen saanut todeta, että moni kakku on päältä kaunis. Viisiovisesta farmarista siirtyneenä olen menettänyt takapenkin/takajalkatilat käytännöllisenä säilytystilana. Pienemmät tavarat, esim. puolityhjän repun tai päällystakin, saa toki heitettyä takapenkille kuljettajan penkillä istuen, mutta suurempien kuormien pujottaminen oven ja taitetun selkänojan välistä ei liiemmin naurata ahtaammissa paikoissa, vaan ne menevät tavaratilaan.
Toisena ongelmana on mainittava kuljettajan ovi itsessään. Neljä- tai viisiovisessa autossa b-pilari ja oven takalaita olisi suunnilleen selkänojan tasalla, mutta nyt b-pilari ja oven takalaita ovat selkäni takana. Käytännössä joudunkin parkkipaikoilla ahtautumaan ulos entistä tiukemmasta rakosesta, kun ovea ei voi avata rajattomasti vieressä seisovan toisen auton takia.
Lisäksi tuleva talvi arveluttaa jo nyt. Farmarissa oli kätevää säilyttää lumiharja kuljettajan takana jalkatilassa, pyyhkiä lumisena aamuna enin lumi takamatkustajan oven ympäriltä hansikkaalla, avata ovi ja ottaa harja kauniiseen käteen. Nyt tätä mahdollisuutta ei enää ole, vaan autoon väkisinkin sisään pöllähtävä lumi on otettava joko etupenkeille taikka tavaratilaan. Kumpikaan ei tunnu erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta, tavaratilasta se ei kuitenkaan sula koko talvena ja etupenkeillä se taas häiritsee matkustusmukavuutta.
Onko foorumilla muita kaksi- tai kolmiovisten ajajia? Kuinka selviätte autojenne kanssa ja mitä vihjeitä haluaisitte jakaa kokemattomalle?