Kolmiovisuus - siunaus vai kirous?

Kolmiovisuus - uhka vai mahdollisuus?

  • Uhka

    Ääniä: 28 70,0%
  • Mahdollisuus

    Ääniä: 12 30,0%

  • Ääniä yhteensä
    40
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
398
Olen aina pitänyt viistoperää mielenkiintoisimpana korimallina perinteisestä viistoperä-sedan-farmari -kolmikosta. Etenkin kolmiovisena viistoperät ovat usein sympaattisia ja nättejä autoina, kun taas viisiovisina ne ovat monesti täyteenahdetun näköisiä.

Päädyinkin hankkimaan kolmiovisen Focuksen tuossa kesällä ja nyt runsaan 1½ kuukauden ajojen jälkeen olen saanut todeta, että moni kakku on päältä kaunis. Viisiovisesta farmarista siirtyneenä olen menettänyt takapenkin/takajalkatilat käytännöllisenä säilytystilana. Pienemmät tavarat, esim. puolityhjän repun tai päällystakin, saa toki heitettyä takapenkille kuljettajan penkillä istuen, mutta suurempien kuormien pujottaminen oven ja taitetun selkänojan välistä ei liiemmin naurata ahtaammissa paikoissa, vaan ne menevät tavaratilaan.

Toisena ongelmana on mainittava kuljettajan ovi itsessään. Neljä- tai viisiovisessa autossa b-pilari ja oven takalaita olisi suunnilleen selkänojan tasalla, mutta nyt b-pilari ja oven takalaita ovat selkäni takana. Käytännössä joudunkin parkkipaikoilla ahtautumaan ulos entistä tiukemmasta rakosesta, kun ovea ei voi avata rajattomasti vieressä seisovan toisen auton takia.

Lisäksi tuleva talvi arveluttaa jo nyt. Farmarissa oli kätevää säilyttää lumiharja kuljettajan takana jalkatilassa, pyyhkiä lumisena aamuna enin lumi takamatkustajan oven ympäriltä hansikkaalla, avata ovi ja ottaa harja kauniiseen käteen. Nyt tätä mahdollisuutta ei enää ole, vaan autoon väkisinkin sisään pöllähtävä lumi on otettava joko etupenkeille taikka tavaratilaan. Kumpikaan ei tunnu erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta, tavaratilasta se ei kuitenkaan sula koko talvena ja etupenkeillä se taas häiritsee matkustusmukavuutta.

Onko foorumilla muita kaksi- tai kolmiovisten ajajia? Kuinka selviätte autojenne kanssa ja mitä vihjeitä haluaisitte jakaa kokemattomalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Ajele sillä mikä silmää miellyttää. Ei mitään merkitystä muutoin kuin sen kannalta että takapenkille on hankala mennä ilman takaovia. Autossa ei säilytetä mitään turhaa paskaa. Tavarat lastataan takaluukun kautta.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 375
No, se on vaan ihan p*stä. :lol:

Autona Volvon C30 yksilapsisessa perheessä, ja onhan tuo ollut melkoista masokismia. Tietenkin Hgissä asustellessa tuota autoa ei nyt ihan joka päivä tarvi, niin sitä ei ole tullut vaihtaneeksi, mutta aika kökköä meno on.

Lumiharja aina takakontissa. Ensin kädellä pyyhkäisten enimmät lumet siitä takaluukun yläsauman kohdilta ettei mene kaikki konttiin, ja sitten kontti auki. Sama juttu kaikki muut kamat, aina konttiin, päälystakkia myöten. Kyllähän sen sais heitettyä etupenkkien välistä, mutta kontti on vaan kätevämpi. Ei mitään järkeä koskaan pysäköidä sotilaallisesti nokkaa lähtösuuntaan kun kontti on kuitenkin melkein aina ensimmäinen avattava ovi.

Lapsikin on siitä asti kun se on oppinut kömpimään, lastattu kontin kautta. Se pääsee itse kiipeämään kontista penkkien välistä turvaistuimeen. Ennen sitä homma oli... no just sieltä. Telakallinen kaukalo oli sekin melkeinpä kätevintä lastaa niin, että toinen takapenkki oli kaadettuna, sitten lapsi kaukalossa kontin ovesta sisään ja sitten jotenkin tuskaisasti etupenkiltä könyten nostaa sen sitten siitä telakkaan. Ja välimallin penkkinä sellainen kääntyvä oli aika pop, kun se antoi vähän ergonomisemman asennon värkkäillä vöitä kiinni. Edelleen sitä odotellessa että joku soittaa poliisit kun marketin parkkipaikalla heittää tenavan takakonttiin...

Ovet on tosiaan helvetin leveät, ja Volvossa vielä raskaat. Ihme kyllä en ole onnistunut (vielä) kolhimaan niitä parkkiksilla.

Mutta joo, näyttäähän se paremmalle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Riippuu autosta. Esim vanha olikohan vm 2011 Ibiza Cupraan oli paljon helpompi laitella muksua turvaistuimeen kuin seuraavassa 5ovisessa Fiestassa kun sai mentyä penkin kaadettua ns turvaistuimen eteen sen yli kurottelun sijaan. Toki auto oli pieni eli ovikaan ei ollut törkeän pitkä. Nyt voisin ostaa kolmeovisen mutta eipä noita liiemmin näy kiinnostavina malleina, vaikeampi myydä ja ei se ulkonäkö niin paljoa parempi ole (yleensä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 039
Ei ollut ongelmia Pösö 206 GTI:ssä taiteilla lasta turvakaukalossa takapenkille. Etuistuimethan liukuvat kiskoilla kun ne kippaavat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 035
Eiköhän tämäkin ole ihan käyttäjästä kiinni. Mulla ei ole lapsia eikä tällä hetkellä puolisoakaan, joten kaksi-/kolmeovinen auto kävisi ihan hyvin. Etenkin pienemmissä autoissa auttaisi, koska oon 193cm läski ja isommasta ovesta on helpompi kulkea.

Ajoasento on sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Olen aina pitänyt viistoperää mielenkiintoisimpana korimallina perinteisestä viistoperä-sedan-farmari -kolmikosta. Etenkin kolmiovisena viistoperät ovat usein sympaattisia ja nättejä autoina, kun taas viisiovisina ne ovat monesti täyteenahdetun näköisiä.

Päädyinkin hankkimaan kolmiovisen Focuksen tuossa kesällä ja nyt runsaan 1½ kuukauden ajojen jälkeen olen saanut todeta, että moni kakku on päältä kaunis. Viisiovisesta farmarista siirtyneenä olen menettänyt takapenkin/takajalkatilat käytännöllisenä säilytystilana. Pienemmät tavarat, esim. puolityhjän repun tai päällystakin, saa toki heitettyä takapenkille kuljettajan penkillä istuen, mutta suurempien kuormien pujottaminen oven ja taitetun selkänojan välistä ei liiemmin naurata ahtaammissa paikoissa, vaan ne menevät tavaratilaan.

Toisena ongelmana on mainittava kuljettajan ovi itsessään. Neljä- tai viisiovisessa autossa b-pilari ja oven takalaita olisi suunnilleen selkänojan tasalla, mutta nyt b-pilari ja oven takalaita ovat selkäni takana. Käytännössä joudunkin parkkipaikoilla ahtautumaan ulos entistä tiukemmasta rakosesta, kun ovea ei voi avata rajattomasti vieressä seisovan toisen auton takia.

Lisäksi tuleva talvi arveluttaa jo nyt. Farmarissa oli kätevää säilyttää lumiharja kuljettajan takana jalkatilassa, pyyhkiä lumisena aamuna enin lumi takamatkustajan oven ympäriltä hansikkaalla, avata ovi ja ottaa harja kauniiseen käteen. Nyt tätä mahdollisuutta ei enää ole, vaan autoon väkisinkin sisään pöllähtävä lumi on otettava joko etupenkeille taikka tavaratilaan. Kumpikaan ei tunnu erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta, tavaratilasta se ei kuitenkaan sula koko talvena ja etupenkeillä se taas häiritsee matkustusmukavuutta.

Onko foorumilla muita kaksi- tai kolmiovisten ajajia? Kuinka selviätte autojenne kanssa ja mitä vihjeitä haluaisitte jakaa kokemattomalle?
Myy ja vaihda viisioviseen Focukseen. Et tule näkemään ikinä päivää jona se kaduttaisi. Ulkonäkökin miellyttää kokemuksesi jälkeen enemmän silmää kun kolmiovisen illuusio on karissut. Ja aina voit valita sporttisemman korimallin.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Mä tykkäsin valtavasti kolmiovisesta sen takia, että b-pilari on niin takana että se ei blokkaa näkyvyyttä vasemmalle esim kun tsekkaa kaistaa vaihtaessa. Sama juttu kun 2-ovisessa kesäautossa kun on pokattomat ikkunat. Kun sitten joutuu vaihtamaan 4-oviseen kulkineeseen, niin tuntuu että istuu puun takana piilossa... Mutta kyllä toi 3-ovinen tuntui hankalalata ahtaalla parkkiksella kun oli vähän pidemmät ovet. En tiedä oliko siinä oikeasti isoakaan eroa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Mä tykkäsin valtavasti kolmiovisesta sen takia, että b-pilari on niin takana että se ei blokkaa näkyvyyttä vasemmalle esim kun tsekkaa kaistaa vaihtaessa. Sama juttu kun 2-ovisessa kesäautossa kun on pokattomat ikkunat. Kun sitten joutuu vaihtamaan 4-oviseen kulkineeseen, niin tuntuu että istuu puun takana piilossa... Mutta kyllä toi 3-ovinen tuntui hankalalata ahtaalla parkkiksella kun oli vähän pidemmät ovet. En tiedä oliko siinä oikeasti isoakaan eroa.
Tuo b-pilari riippuu niin autosta ja kuskin mitoista. Itse taas tykkään että näen mukavasti b-pilarin ohi taakse eikä tarvitse kurkkia pilarin ympäri. Prätkiä pidän silmällä päätä kääntäessä ja peilejä vilkuillessa niin ei ei ole tainnut kuin kerran tulla ylläri ja senkin huomasin ajoissa. En tiedä mistä tuli mutta oli b-pilarin takana sopivasti piilossa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 552
Itsellä vajaa viisi vuotta ollut 3-ovinen Seat Leon ja nuo leveät ovet ovat kieltämättä se ongelmallisin puoli koko autossa. Itsellä sen verran vähän tarvetta tavaran kuljetukselle tai ylipäätään takapenkin tiloille etten noin muutoin ole kokenut ongelmaksi tuota. Auto on kyllä edelleen ihan kivan näköinen omaan silmään, vaikkei tuo 5-ovinen mallikaan nyt hassumpi ole.

Nyt jos voisi valita niin kyllä se 5-ovinen varmaan tulisi valittua, mutta eipä tuo 3-ovisen mallin valinta varsinaisesti kaduta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Itellä ollut nyt 8 vuotta 3-ovinen golffi ja ihan hyvä ollut ku pääosin yksin/kaksin liikenteessä. Hieman tosin välillä vituttaa tavaroiden kikkailu ku auton takakontissa säilytän tavaraa, mikä ei fiksusti mahdu kämppään. Varmaan neliovisen ottaisin seuraavaksi autoksi, mutta ei siitä välttämättä hirveästi haluis extraa maksaa, kun hyödyt jäävät minimaalisiksi. Riippuu varmaan autostakin, omassa sen verran ahdas aukko vaik vetää penkit eteen, ettei sinne välttämättä pieniä lapsia haluais kikkailla turva-istuimiin.

E: eli aikalailla kirous, mikäli tavaraa keskivertoa enemmän.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 840
Kauppakassit joutuu heittämään takakonttiin kun takapenkeille laitto on niin vaivalloista. Ja siivoaminen vaikeampaa.

Pelkkää haittaa on 3-ovisuudesta, jos samaa autoa on 5-ovisena niin kyllä mä semmosen valitsen ennenmmin kun 3-ovisen.

Mitään hyötyä en keksi kuin ulkonäön, ja sekin vaatii sen että autoa ei edes ole tehty 5-ovisena, esim 5-ovista Audi TTRS:tä ei taida olla olemassa :D Joku 3-ovinen Nissan Almera huokuu vain sitä että ostajalla ei ole ollut varaa ottaa lisäovia. En ostais käytettynäkään tollasia autoja, jos löytyy 5-ovisena. Esim Ford Fiesta 5-ovisena on ollu itellä ehdottomasti käytännöllisin/järkevin auto, 3-ovisena tuskin.

Tossa B-pilarijutussa mä en kyllä näe mitään eroa. suunnilleen samassa kohdin se on ollu kaikissa autoissa ainakin omalta kantilta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Tänä päivänä 3-ovisuus sopii vain Coupeksi tehtyihin autoihin. Muissa se on lähinnä huono vitsi. Kai muistaa porukka Saab 90 ja 900 mallit 3-ovisina. Karmeita käyttää, vasta toiset ovet teki niistä autoja. Ilmeisesti 96/99 aikojen 3-ovisuutta muistellen tekivät noi mallit.

Nykyään on etuvetoisia coupecitymaastureita, jotka taas eivät ole mitenkään Coupeista meneviä autoja eivätkä maastureita.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
498
Samaa mieltä kuin pari edellistä, jos autosta on saatavilla viisiovinen malli niin en suostu ottamaan kolmiovista. Ulkonäkövaikutustakaan ei ole, ei ne pari lisäovea sitä auton näköä minnekään muuta. Urheiluautot ja kolmioviset coupet sitten erikseen.

Vaikka itsellä on harvoin tarvetta ottaa taakse matkustajia, niin viisoviseen saa vain niin paljon kätevämmin pikkutavarat takapenkille ja etenkin sieltä pois. Lisäksi ahtaissa parkkiruuduissa lyhyemmät ovet ovat etu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 969
Viestejä
4 215 806
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom