Kokemuksia ammatillisesta kuntoutuksesta?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 336
Olin tasan 9v sitten intissä missä murtui molemmat sääret jotka noin 8kk sitten katkaistiin ja suoristettiin. Olen siitä asti ollut sairaslomalla ja parin kk päästä tehdään uusi leikkaus jossa raudat poistetaan. Riskejä on kuitenkin olemassa, mutta parhaassa jalkani on paremmat kuin terveillä joten polvivaivoja tmv. ei pitäisi vanhempana ainakaan niin aikaisin tulla ja huonoimmillaan en voi luultavasti tehdä seisomatyötä. Parantuminen tulee kuitenkin viemään aikaa ja pääni sekä kädethän toimivat normaalisti joten tuntuisi typerältä vain makoilla sohvalla. Nykyisessä matalapalkka hommissa on tullut oltua 11v putkeen siitä asti kun täytin 18v joten siinäkin mielessä olisi hyvä vaihtaa työpaikkaa. Marraskuuhun asti olen sairaslomalla kelan kautta eli opiskelu ja työnteko on kielletty, mutta itseopiskelu onnistuisi. Sen jälkeen tarkoitus olisi hakea ammatilliseen kuntoutukseen. Sekä pomoni, että työterveyslääkäri on kannustanut alanvaihdokseen.

It ala tmv. olisi varmaan luonnollisin, koska siinä luultavasti vähiten jalkoja tarvitsee ja olen koko elämäni koneiden kanssa puuhastellut. Mitään varsinaista osaamista en silti koe omistavani vaan ehkä enemmänkin "ymmärrystä". Muutenkin vaikka myöhemmin vaihtaisin alaa niin tuo olisi sellainen mikä myös kiinnostaisi kun aina mietityttänyt. Olen korjaillut kännyköitä ja muuta pienelektroniikkaa joskin se on ollut osien vaihtoa ja käyttöjärjestelmien uudelleen asennuksia/nollailuja joka on melko helppoa ohjeiden seuraamista, puhelimia olen roottaillut, pelikoneita modaillut, peleihin asennellut modeja, windowsin rekisteriäkin säädellyt, yli ja alikellotellut yms. pientä eli oon kyllä paljon kaikenlaista tehnyt, mutta varsinaisesti noi on ollut vaan ohjeiden seuraamista enkä sinänsä sen syvällisemmin ymmärrä, mutta kuitenkin huomattavasti keskivertokäyttäjää enemmän.

En tiedä vielä mitä ammatillinen kuntoutus käytännössä vaatii/sallii eli voiko esim. korkeakouluun hakea vai onko ammattikoulu se minkä joutuu käymään. Ammattikoulututkinto on korkein minkä olen aikaisemmin käynyt jos sillä on jotain merkitystä.

Rahallisesti saan ammatillisesta kuntoutuksesta enemmän kuin töistä sain ja mielestäni se kannattaisi hyödyntää opiskeluun. Mitään huipputuloja en myöskään koe tarvetta tavoitella kun vanhoissakin hommissa josta sain noin 1800€ kuukaudessa käteen jäi käytännössä 500€ joka kuukausi säästöön tai shoppailuun yms. niin joku tuota luokkaa oleva palkka riittäisi tulevaisuudessakin itselleni loistavasti.

Se mitä yritän kysyä on onko jollain kokemusta alan vaihdosta vastaavassa tilanteessa ja miten se käytännössä meni ja mitä maksajan suunnalta vaadittiin tmv? Entä tuleeko mieleen joitain ammatteja it alan lisäksi joita kannattaisi miettiä? Koulutuksen olisi järkevin käytännön syistä olla jokin joka on mahdollista suorittaa pitkälti etänä johtuen kahdesta syystä. Ensimmäinen on se etten pysty hirveästi liikkumaan leikkauksen jälkeen muutamaan kuukauteen ja toinen on se, että olen jossain vaiheessa muuttamassa eri paikkakunnalle joten olisi kätevä kun koulu "kulkisi" mukana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
365
En tiedä vielä mitä ammatillinen kuntoutus käytännössä vaatii/sallii eli voiko esim. korkeakouluun hakea vai onko ammattikoulu se minkä joutuu käymään. Ammattikoulututkinto on korkein minkä olen aikaisemmin käynyt jos sillä on jotain merkitystä.
Ammatillinen kuntoutus onnistuu ihan korkeakoulussakin. Itse olin maksimit 6kk ensiksi sairaspäivärahalla, jonka jälkeen lääkäriltä sain b-lausunnon, johon ihan erikseen raksittuna, että kuntoutukseen. Noi termit voi vähän sekoittaa, mutta näin lyhyesti kuntoutustuki = määräaikainen sairaseläke (älä edes yritä hakea tätä varsinkaan opiskeluun, et tuu saamaan vaikka ois kirves poikittain perseessä)
Ammatillinen kuntoutus = ns. Suunnitelma opintoihin/oppisopimuksiin/jne. Jonka jälkeen voit hakea kuntoutusrahaa, joka sit vähän tilannekohtaista.

Suosittelen, että keskustelet tilanteestasi lääkärin kanssa sekä ottamaan yhteyttä kelaan ja/tai paikkakuntasi sossuun. Pelkkään kelan virkailijaan ei kannata näissä luottaa.

E: Lomakkeet

Tuolta käyt kattoon ton ku 101 lomakkeen, sen pitäis vähän selventää, mitä tarviit. Sivulla myös muita lomakkeita ammatillisiin kuntoutuksiin, riippuen vähän tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 336
Ammatillinen kuntoutus onnistuu ihan korkeakoulussakin. Itse olin maksimit 6kk ensiksi sairaspäivärahalla, jonka jälkeen lääkäriltä sain b-lausunnon, johon ihan erikseen raksittuna, että kuntoutukseen. Noi termit voi vähän sekoittaa, mutta näin lyhyesti kuntoutustuki = määräaikainen sairaseläke (älä edes yritä hakea tätä varsinkaan opiskeluun, et tuu saamaan vaikka ois kirves poikittain perseessä)
Ammatillinen kuntoutus = ns. Suunnitelma opintoihin/oppisopimuksiin/jne. Jonka jälkeen voit hakea kuntoutusrahaa, joka sit vähän tilannekohtaista.
Mulle ainakin on koko ajan nimenomaan tuon hakemisesta puhuttu ilmarisen kautta eikä kelan kautta. Onko noissa jotain aikarajoja kauanko sitä saa? Meinaan siis, että voiko tyyliin opiskella 5v ja saada koko sen ajan sitä rahaa? Lääkäri ainakin selitti, että nykyisin noi maksetaan takautuvasti tällaisessa tilanteessa kuin omani eikä ilmarinen maksa "ennakkoon" kun on leikkauksia yms. vielä edessä eikä ole varmaa kuntoutuuko minkä verran.

Siis käytännössä kun kelan sairaspäiväraha loppuu marraskuussa niin menen "työkyvyttömyys eläkkeelle" eli tuon kuntoutusrahan piiriin ja sitten takautuvasti maksettaisiin ilmarisen kautta ammattillista kuntoutustukea jos onnistuu tavoitteessaan. Näin ainakin minulle on selitetty.

Joskushan tulen nuo vastaukset saamaan, mutta parin kuukauden päästä vasta seuraavan kerran lääkäri niin sillä tekisi mieli kuulla jos jollain on kokemuksia lisää jo ennakkoon.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Itse opiskelin yliopistossa kuntoutustuella/kuntoutusrahalla 2017. Ainakin silloin tuo tuki myönnettiin Kelalta koko tutkinnon ajaksi (tosin eka kandia varten ja maisteriopintoihin tuki olisi pitänyt hakea uudestaan).

Opinnot keskeytyi, myöhemmin spekuloin aloittamaan toisen alan opintoja omaehtoisena opiskeluna, jolloin työkkäristä sanottiin että hae ihmeessä ennemmin ammatillista kuntoutusta (=tuki koko opintojen ajalle vs. omaehtoinen opiskelu työmarkkinatuella max. 24kk). Oma käsitykseni on siis että ainakin aiemmin tuen saaminen melkein mihin tahansa työllistymistä edistäviin opintoihin on varsin helppoa, etenkin jos tilanteen taustalla on fyysinen vaiva/vamma.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
26
Tammikuussa aloitin insinööriopinnot eläkevakuutusyhtiön myöntämällä ammatillisella kuntoutuksella lähihoitajan työstä. Taustalla maaliskuussa -21 olkapäähän kohdistunut työtapaturma ja aiempia lieviä sydänongelmia. Tapaturmavakuutusyhtiö ei ruvennut millekään, olkapääkivun pitkittyminen ja liikeratarajoitteet eivät heidän mielestään tietenkään johtuneet tapaturmasta vaikka fysiatria myöden lääkärit eri mieltä.

Elokuussa laitoin työterveyslääkärin B-lausunnon turvin(joka ei edes suorasanaisesti puoltanut kuntoutusta) hakemuksen eläkevakuutusyhtiöön ammatillisesta kuntoutuksesta. Mukaan liitin aiempia käyntitekstejä ja oman näkemyksen työkyvystä hoitajan työhön. Noin kahdessa viikossa myönnettiin alustavasti kuntoutus. Ensisijaisesti se oli tarkoitus järjestää työkokeiluna kevyemmässä työssä mutta koska sopivaa paikkaa ei löytynyt, he suostuivat myöntämään kuntoutuksen opintoina opiskelupaikan löytyessä. Tätä ehkä hieman edesauttoi myös se, että määräaikainen sopimus päättyi lokakuussa ja puolikuntoinen olkapää ei juuri edistä työn saamista.

Lokakuussa valintakurssi joista sisään. Tieto paikasta ja sen vastaanottamisesta KEVAlle joulukuun alussa ja viikko tästä oli myönteinen päätös kuntoutuksesta tehty. Tammikuussa opintojen alettua todistus vielä aloittamisesta perään ja muutamassa päivässä päätös kuntoutusrahasta tehty. Ja tuki tosiaan myönnettiin koko opintojen ajalle, eli 4 vuotta ja se maksetaan myös loma-ajoilta jos opinnot jatkuvat. Töitä voi sivussa tehdä. Tuessa on tietysti tuloraja jonka jälkeen se pienenee.

Kaikkineen prosessi siis kesti n. 5 kk. Miljoona muuttujaahan näissä on aina ja yllättävän kivuttomasti tämä kävi kun toisenlaisiakin tarinoita on kuullut ja lukenut. Ehkä sitten katsoivat, että jatkaminen hoitoalalla on riittävän iso riski pidemmälle työkyvyttömyydelle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 513
Viestejä
4 239 786
Jäsenet
71 213
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom