Kokeiltua: Steelseries Rival 600 -pelihiiri & Arctis Pro -headsetit (Wireless & GameDAC)

Viestiketju alueella 'io-tech.fi artikkelit' , aloittaja Sampsa, 22.08.2018.

  1. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Diamond-jäsen Team H2O RTX ON

    Viestejä:
    6 217
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    [​IMG]


    Testissämme on ollut kesän aikana Steelseriesin Rival 600 -pelihiiri ja kaksi eri mallista Arctis Pro -headsettiä, joista toinen on langaton Wireless-malli ja toinen Hi-Res Audio -sertifikaatin saanut GameDAC-malli. Pelitarvikkeet tulivat Suomessa myyntiin maaliskuussa ja niiden saatavuus on erittäin hyvä.

    Testasimme pelivälineitä käytännössä Playerunknown’s Battlegrounds -pelissä MrSys0pin Twitch-kanavalla.


    Rival 600 -pelihiiri


    [​IMG]

    Steelseriesin Rival 600 -pelihiiri esiteltiin tämän vuoden alussa CES-messuilla ja myyntiin se saapui maaliskuussa. Noin 90 euron hinnalla Rival 600 on pykälän keskitasoa kalliimpi pelihiiri.

    Yhtiö itse hehkuttaa hiirtä läpimurroksi pelihiiriteknologiassa optisen TrueMove3+-kaksoissensorinsa ansiosta. Pääsensori seuraa normaalisti hiiren liikkumista, mutta toinen sensori on pyhitetty tarkkailemaan pelkästään hiiren nostamista irti hiirimatosta ja se kykenee havaitsemaan hiiren nostamisen lineaarisesti 0,5 millimetristä ylöspäin kahteen millimetriin asti (lift-off distance).

    Lift-off distancella tarkoitetaan hiiren pohjan etäisyyttä hiirimatosta ja koska sensori lopettaa ja aloittaa hiiren liikkeen seuraamisen. Ominaisuus on tarpeen, jos pelityyliin kuuluu hiiren nopea liu'uttaminen ja nostaminen hiirimatolla, kuten yleensä Counter Strikessä on tapana. Viime aikoina markkinoille on julkaistu todella isokokoisia hiirimattoja, joilla hiirellä on enemmä tilaa liikkua eikä sen nostaminen ole välttämättä tarpeellista.

    Oikeakätisille pelaajille suunniteltu Rival 600 on tuntumaltaan hieman muovinen ja modulaarisen rakenteen saumat tuntuvat kämmenessä. Joiltain osin muotoilu tuntuu olevan tehty ulkonäkö eikä ergonomia edellä, mutta esimerkiksi napit ovat isokokoiset ja muotoiltu sormille hyvin istuviksi. Kyljissä on käytetty silikonia paremman otteen takaamiseksi. Molemmista kyljistä löytyy irrotettava kammio, johon on mahdollista asentaa mukana toimitettavia 4 gramman lisäpainoja ja hiiren tuntuman saa säädettyä henkilökohtaiseen makuun sopivaksi. Vakiona hiiri painaa 96 grammaa, joten markkinoiden kevyimmästä hiirestä ei ole lähtökohtaisestikaan kyse ja lisäpainoilla siihen saa vielä 32 grammaa eli 33 % lisää massaa. Punottu ja hiirestä irrotettava USB-johto on kaksi metriä pitkä.

    Steelseries käyttää hiiressä omia kytkimiä, joiden käyttöiäksi on speksattu 60 miljoonaa klikkausta. Tuntuma Omronin kytkimiin verrattuna oli hyvin samankaltainen ja kytkimen klikkaus on hyvin selkeä napsahdus.

    [​IMG]

    Hiiri on RGB-valaistu rullan sivuilta, keskikohdasta ja takaosasta Steelseriesin logon kohdalta. Valaistusta, makroja ja profiileita pystyy kustomoimaan SteelSeries Engine Softwaren avulla, joka on selkeä ja ominaisuuksiltaan kattava. Ohjelmasta pystyy säätämään esim. herkkyyttä, lift distancea, kiihtyvyyttä, angle snappingia ja päivitysnopeutta.






    Arcis Pro -headsetit: Wireless & GameDac


    [​IMG]

    Testiimme saapui lisäksi kaksi keväällä julkaistua Arctis Pro -headsettiä, joista Wireless-malli on nimensä mukaisesti langaton ja GameDac puolestaan varustettu erillisellä DAClla eli digital-to-analog converterilla, joka muuntaa tietokoneen USB-liitännästä tulevan digitaalisen äänen kuulokkeille analogiseksi signaaliksi.

    Suomessa Wireless-mallin hintataso tällä hetkellä noin 330 euroa ja GameDAC-malli on irronnut reilulla 250 eurolla, mutta nyt sen hinta on laskenut Steelseriesin omassa verkkokaupassa 210 euroon. Saatavilla on myös vanhempi Arctis Pro -malli ilman langattomuutta ja GameDAC-tukea noin 190 euron hintaan.

    Molemmissa malleissa kuulokkeiden fyysinen rakenne on käytännössä sama eli ne on varustettu 40 millimetrin draivereilla, joiden impedanssiksi on kerrottu 32 ohmia ja taajuusalueeksi 10 – 40000 Hz. Korvakupit ovat melko kompaktit ja pään yli kulkevalla pehmustetulla tarrapannalla headsetin saa säädettyä tukevasti päähän niin ettei 375 gramman painoinen headset juurikaan heilu päätä liikuttaessa. Kupit on pehmustettu kankaalla, ne istuvat päähän mukavasti, tuntuvat miellyttäviltä ja ovat niin tiiviit, että ulkopuoliset äänet eristyvät kiitettävästi pois. Sanka on alumiinia, joten rakenne on kestävä, mutta kevyt.

    GameDAC-mallin ESS Sabre 9018 DAC:n ansiosta se tukee 96 kilohertsin näytteenottotaajuutta 24 bitin erottelukykyä ja kyseessä on ensimmäinen peliheadset, joka on saanut Japan Audio Societyn myöntämän Hi-Res Audio -sertifikaatin. Edellä mainittujen DAC-ominaisuuksien lisäksi vahvistimen ja headsetin taajuusalueen täytyy yltää 40000 hertsiin asti. Peleissä Hi-Res Audiosta ei toistaiseksi pääse nauttimaan, mutta netistä häviötöntä musiikkia löytyy esimerkiksi Tidal.com-palvelusta noin 20 euron kuukausihintaan. Markkinoilta löytyy myös tavallisia ei pelaamiseen suunnattuja Hi-Res Audio -kuulokkeita, jos pelkkä musiikinkuuntelu kiinnostaa.

    Äänenlaadun testaaminen on hyvin subjektiivista ja testaajan kuuloaistista riippuvaa. Molempien Arctis Pro -headsettien äänenlaatu on jo vakiona erinomainen DTS Headphone:X -tilaäänellä maustettuna, mutta GameDAC-malli tarjoaa vielä bonuksena äänihifistelyyn Hi-Res Audio -tuen. Kokeilimme GameDAC-headsettiä Tidal-palvelulla, jossa voi kuunnella kappaleita eri laadulla. Allekirjoittaneen "kultakorvilla" Hi-Res Audio ei tuottanut tajunnanräjäyttävää elämystä, mutta parhaiten Hi-Res Audio tuli esiin musiikissa hyvin täyteläisenä äänenä ja bassona.

    Wireless-mallin avainominaisuus on langattomuus, joka on toteutettu Bluetooth 4.1 -yhteydellä. Kantama on 12 metriä ja mukana toimitetaan kaksi akkua, joiden toiminta-ajaksi ilmoitetaan 10 tuntia per akku. Yhdellä akulla pärjää siis aktiivisessa pelikäytössä 1-2 päivää, joten toinen akku kannattaa pitää lähistöllä ladattuna. Kuulokkeita pystyy myös käyttämään mukana toimitettavan USB-johdon avulla sekä puhelimen kanssa 3,5 mm:n liittimeen sopivan johdon avulla.

    Molemmissa malleissa kuppien ulkopinnassa on magneetilla kiinnitetty levy, jonka tilalle pystyy ainakin teoriassa vaihtamaan esimerkiksi kustomoidun levyn. Wireless-mallissa levyn alta löytyy paikka akulle ja GameDAC-mallissa kuppien kehä on RGB-valaistu.



    Wireless-mallin mukana toimitetaan erillinen tukiasema ja ohjausyksikkö, joka toimii myös akkulaturina. OLED-näytöllä varustetulla ohjausyksiköllä voidaan säätää muun muassa äänenvoimakkuutta, taajuuskorjainta sekä valita valmiit esiasetukset eli käytännössä samoja asetuksia kuin ohjelmallisesti. Säätövalikkoihin pääsee pitämällä rullanuppia pohjassa kaksi sekuntia ja akku ladataan työntämällä se yksikön kyljestä sisään.

    [​IMG]

    GameDAC-mallin ohjausyksikkö toimii samalla periaatteessa kuin Wireless-mallissa ja myös se on varustettu OLED-näytöllä. Yksikkö on pienikokoisempi ja sillä on Wireless-mallin tavoin mahdollista säätää muun muassa äänenvoimakkuutta, taajuuskorjainta, kuulokkeiden RGB-valaistusta ja kontrolloida DTS X Surround -tilaääni päälle tai pois. Jos käytössä on Hi-Res Audio -tila, ei DTS X Surround -tilaa pysty käyttämään samanaikaisesti.

    Äänenvoimakkuutta voi molemmilla headseteillä säätää ohjausyksikön lisäksi vasemmasta kuulokkeesta löytyvällä rullalla, jonka yläpuolella on mikrofonin mute-nappi. Mikrofoni työntyy kuulokkeen sisuksiin piiloon ja sitä pystyy taivuttelemaan suun eteen sopivalle etäisyydelle.

    [​IMG]

    SteelSeries Engine Softwaren avulla pystyy säätämään kuulokkeiden ja mikrofonin asetuksia sekä GameDAC-mallissa kuulokkeiden RGB-valaistusta. Äänenlaatuun pystyy vaikuttamaan taajuuskorjaimen, valmiiden esiasetusten ja linjasisääntuloherkkyyden tason avulla ja muistiin pystyy tallentamaan usemman konfiguraation.




    Yhteenveto


    [​IMG]

    Rival 600 -pelihiiri on todennäköisesti kiinnostava uutuus erityisesti niille, joiden pelityyli on katsoa ympärille liu'uttamalla hiirtä nopealla tahdilla nostamalla ja laskemalla se. Jos hakusessa on erityisen painava hiiri, lisättävien painojen avulla hiiren saa todennäköisesti riittävän raskaaksi. Mukavana lisänä SteelSeries Engine Software tarjoaa kattavat säätö- ja kustomointi mahdollisuudet ominaisuuksille.

    Arctis Pro -headsetit ovat toistaiseksi miellyttävimmät peliluurit, joita olen käyttänyt. Kompakti koko, miellyttävän tuntuiset kangaspehmustetut kupit ja tukeva kiristys päähän yhdistettynä erinomaisiin ääniin takaavat pelinautinnon. Langaton Wireless-malli tarjoaa vapauden johdoista, mutta noin 330 euron hinta saattaa tuntua suolaiselta. Reilu 200 euron hintainen GameDac-malli on varustettu Hi-Res Audio -tuella, mutta pelikäytössä sille ei kuitenkaan löydy tukea. Jos langaton malli tuntuu liian kalliilta ja GameDac-ominaisuus turhalta, saatavilla on myös Arctis Pro -perusmalli 200 euron hintaan.

    Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

    Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2018
  2. perato

    perato

    Viestejä:
    2 500
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    "Lift-off distancella tarkoitetaan hiiren pohjan etäisyyttä hiirimatosta ja koska sensori lopettaa ja aloittaa hiiren liikkeen seuraamisen. Ominaisuus on tarpeen, jos pelityyliin kuuluu hiiren nopea liu’uttaminen ja nostaminen hiirimatolla, kuten yleensä Counter Strikessä on tapana"

    Kaikkea sitä kuulee ja näkee. Onkin ollut aina vähän mysteeri mihin niitä kokolattiamaton kokoisia hiirimattoja tarvitaan.
     
  3. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Diamond-jäsen Team H2O RTX ON

    Viestejä:
    6 217
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Jep, noilla kokolattiamatoilla tosiaan pystyy hiirtä liuttumaan mahdollisimman ison matkan kun vanhoilla perinteisillä puolikkaan mikropizzan kokoisilla hiirimatoilla piti hiirtä liuttaa ja nostaa tiuhaan tahtiin. Monilla on pelityylit juurtuneet sieltä ajoilta, eikä välttämättä ole mahdollista oppia uutta vaikka nyt matoissa olisikin tilaa.
     
    sellu tykkää tästä.
  4. pq

    pq

    Viestejä:
    331
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pöydällä ei välttämättä silti riitä tila heiluttaa hiirtä olkapäästä saakka: ainakin allekirjoittaneen hiirimatto on riittävän iso yltääkseen näppäimistön alle eli ensimmäisenä tulee vastaan näppäimistö maton loppumisen sijaan...
     
  5. E.T

    E.T

    Viestejä:
    1 389
    Rekisteröitynyt:
    27.02.2017
    Stereo-ääni (/musiikki) on kuulokkeiden testaamiseen umpisurkea olemattomien vaatimustensa takia.

    Kokeilehan binaural-äänellä.
    (kytke prosessoinnit/tehosteet pois)
    Jos oikeasti toistavat mitään tarkasti, niin stereo-äänen ja binaural-äänen välillä on valtava ero immersiossa:
    Tästä BattleField4 stereona
    Ja binaural-simuloituna[/url]
    Jälkimmäisessä pitäisi olla hyvä suuntavaikutelma ja tuntua että äänet tulevat oikeasti kauempaa ja eri etäisyyksiltä.
    AKG K700-sarjalaisilla, Beyerin DT990:llä ja HD59x Senkuilla vaikutelma on loistava.
     
  6. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Olipa outoa ettei tässä artikkelissa ollut suurta MAINOS tai KAUPALLINEN YHTEISTYÖ -merkintää.
     
  7. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Diamond-jäsen Team H2O RTX ON

    Viestejä:
    6 217
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Sellainen merkintä löytyy niistä jutuista, jotka ovat mainoksia tai kaupallisia yhteistöitä.
     
    Juha Uotila tykkää tästä.