Kokeiltua: Battlefield V & DirectX Raytracing

Viestiketju alueella 'io-tech.fi artikkelit' , aloittaja mehari, 22.12.2018.

  1. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]


    NVIDIAn uuden sukupolven GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet eli 2070-, 2080- ja 2080 Ti -mallit tuovat mukanaan uudet RT-ytimet, jotka mahdollistavat rautakiihdytetyn reaaliaikaisen säteenseurannan käytön tietokonepeleissä. Tutustumme tässä artikkelissa pintapuolisesti siihen, mitä säteenseuranta käytännössä tarkoittaa ja millaiseen suorituskykyyn RTX 20 -sarjan näytönohjaimet pystyvät Electronic Artsin ja DICEn marraskuussa julkaistussa Battlefield V-pelissä, kun säteenseuranta on käytössä.

    [​IMG]

    Säteenseurantateknologiaa on käytetty jo pitkään muun muassa elokuvateollisuudessa erikoisefektien ja muun tietokoneella tuotetun sisällön elävöittämisessä. Peleissä käytettävä reaaliaikainen säteenseuranta vaatii tietokoneelta niin paljon laskentatehoa, että tähän asti sen sijasta on käytetty rasterointitekniikkaa. Säteenseurannassa yksittäisten pikselien väri lasketaan jäljittämällä kuvitteellisen valon kulkema reitti katsojan silmistä läpi virtuaalisen 3D-ympäristön. Valon kulkiessa ympäristön läpi se voi heijastua objektista toiseen, luoda varjoja törmätessään objektiin tai taittua kulkiessaan läpikuultavien objektien lävitse.

    [​IMG]

    Microsoft esitteli maaliskuussa uuden osan DirectX 12 -rajapintaperheeseen: DirectX Raytracingin. DirectX Raytracing eli DXR on nimensä mukaisesti säteenseurantaan perustuva rajapinta. DXR on tarkoitettu ensisijaisesti täydentämään nykyisiä Direct3D- ja DirectCompute-rajapintoja, eikä korvaamaan niitä täysin. Microsoft kohtelee DXR:ää laskentatyyppisenä (Compute) tehtävänä, jota voidaan suorittaa sekä DirectX 12:n grafiikka- että laskentamoottorilla (DirectX 12 jakaa näytönohjaimen resurssit grafiikka-, laskenta- ja kopiointimoottoreiksi, esimerkiksi asynkroninen laskenta hyödyntää grafikka- ja laskentamoottoreita samanaikaisesti). Kyseessä on yksi neljästä tällä hetkellä olemassa olevista rajapinnoista säteenseurannalle. Muut rajapinnat ovat NVIDIAn OptiX, Vulkan ja Radeon-Rays.

    DirectX Raytracingin hyödyntäminen ei välttämättä vaadi tietokoneen tai näytönohjaimen päivittämistä sillä rajapintaan sisältyy ns. fallback-kerros, joka varmistaa, että rajapinta tulee toimimaan sellaisenaan millä tahansa DirectX 12 -rajapintaa tukevalla näytönohjaimella. Käytännössä ominaisuuden käyttäminen on laskennallisesti niin raskasta, että sen hyödyntäminen peleissä vaatii kuitenkin rautakiihdytetyn tuen, joka jää näytönohjainvalmistajien harteille.



    Battlefield V sai kunnian olla ensimmäinen DirectX Raytracing -rajapinnalla rautakiihdytettyä säteenseurantaa hyödyntävä peli. Ominaisuus on kehitetty yhteistyössä NVIDIAn kanssa, joka itse kutsuu näytönohjaimillaan hyödynnettävää tekniikkaa RTX:ksi. Jotta DXR voidaan kytkeä pelissä päälle, koneesta on löydyttävä GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjain sekä Windows 10 versio 1809 tai uudempi, GeForce 416.94-näytönohjainajurit tai uudempi sekä 14. marraskuuta julkaistu päivitys Battlefield V:lle tai uudempi.

    [​IMG]

    Säteenseurannan laatua voidaan säätää erikseen pelin Advanced-kuvanlaatuasetuksista välillä Low, Medium, High ja Ultra. Käytännössä heijastavien pintojen määrää tiputetaan, mitä alemmas tämä arvo asetetaan. Otimme kuvaruutukaappauksia eri laatuasetuksilla ja selkeimmän eron huomaa mentäessä High-asetukselta Mediumille tai alemmas.



    Yllä olevissa kuvissa kaikki liekkien heijastukset on toteutettu säteenseurannalla. Medium- ja Low-asetuksilla tiiliseinän heijastavat pinnat on pudotettu pois ja aseen heijastukset ovat vähintäänkin maltilliset Ultra- ja High-asetuksiin verrattuna. Vertailussa on mukana myös sama seinä niin, ettei DXR ole käytössä, jolloin ikkunoihinkaan ei heijastu mitään.







    Pelienkehittäjät ovat tehneet heijastus- ja valaistusefektejä vanhalla rasterointitekniikalla vuosikausia ja ovat siinä todella hyviä. Tästä johtuen monissa tilanteissa reaaliaikaisen säteenseurannan eroja vaikea välillä löytää.



    Säteenseurannan tuomat visuaaliset hyödyt on helpommin todettavissa videosta, jossa ajetaan sama skenaario rinnakkain DXR päällä ja poissa päältä Ultra-kuvanlaatuasetuksin.


    Suorituskykytestit


    NVIDIA ja DICE julkaisivat muutama viikko sitten yhteistyössä päivityksen, joka mahdollistaa reaaliaikaisen säteenseurannan Battlefield V -pelissä. Tämä kyseinen lanseeraus meni valitettavan penkin alle, sillä säteenseurannan päälle kytkeminen pudotti ruudunpäivitysnopeutta yli puolella, jolloin jopa noin 1400 euroa maksavalla GeForce RTX 2080 Ti:llä ruudunpäivitysnopeus saattoi tippua yli 100 FPS:stä 30 FPS:n tietämille. Joulukuussa julkaistu uusi päivitys lupaa parantaa DXR-suorituskykyä yli 50 prosentilla.

    Ajoimme suorituskykytestit 3840x2160-, 2560x1440- ja 1920x1080-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Tirailleur-yksinpelikamppaniassa kaikilla kolmella GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimella sekä DXR-säteenseurannalla, että ilman.
    • Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti
    • MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
    • MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z

    Muu testikokoonpano:
    • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
    • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
    • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
    • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
    • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
    • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
    • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
    • Corsair HX1000 (1000W)
    • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit



    DXR On vs Off

    Battlefield V on visuaalisesti hyvin näyttävä peli erityisesti Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Testasimme ensimmäiseksi kaikkien kolmen GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimen suorituskykyä kaikilla kolmella resoluutiolla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ja DXR:n Ultra-asetuksella ja ilman DXR-ominaisuutta.

    [​IMG]



    4K UHD -resoluutiolla DXR:n päälle kytkeminen tiputti kaikilla korteilla suorityskykyä noin 45 prosenttia, eikä millään kortilla päästy yli 60 FPS:n tai edes lähelle.

    [​IMG]



    Myös 1440p-resoluutiolla kaikkien näytönohjaimien suorituskyky tippuu noin 45 prosenttia. Kalleimmalla GeForce RTX 2080 Ti:llä päästiin kuitenkin jo siedettäviin ruudunpäivityslukemiin keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden ollessa 63 FPS ja 99. persentiilin ollessa 54 FPS.

    [​IMG]



    Full HD -resoluutiolla ruudunpäivitysnopeus laski suhteessa hieman vähemmän ja kaikilla näytönohjaimilla päästiin keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta yli 60 FPS:ään ja 99. persentiilin yli 50 FPS:ään.



    DXR-kuvanlaadun vaikutus suorituskykyyn

    Testasimme myös miten eri DXR-kuvanlaatuasetukset vaikuttavat suorituskykyyn. Ajoimme saman testirutiinin GeForce RTX 2080 Ti:llä Ultra-kuvanlaadulla ja kaikilla neljällä DXR:n eri asetuksella.



    [​IMG]

    Kuten jo aiemmin todettiin, DXR:n Ultra- ja High-kuvanlaatuasetuksissa heijastuksia on käytössä huomattavasti enemmän kuin Medium- ja Low-asetuksilla ja se näkyy myös suorituskyvyssä. Low-asetuksella saavutettiin noin 17 % parempi suorituskyky kuin Ultra-asetuksella.

    NVIDIAn ja DICEn kertoman mukaan uuden joulukuisen päivityksen mukanaan tuoma suorityskykyparannus pitäisi mahdollistaa yli 60 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus seuraavilla asetuksilla:
    • GeForce RTX 2080 Ti:llä 1440p -resoluutiolla ja Ultra DXR-asetuksella
    • GeForce RTX 2080:llä 1440p -resoluutiolla ja Medium DXR-asetuksella
    • GeForce RTX 2070:llä 1080p -resoluutiolla ja Medium DXR-asetuksella

    Testasimme kyseiset asetukset ja oman testirutiinimme perusteella tämä väittämä osoittautui todeksi. GeForce RTX 2080 Ti:llä lukemaksi tuli 63 FPS, RTX 2080:llä 64 FPS ja RTX 2070:llä 70 FPS, joskin jokaisen testin 99. persentiili jäi alle 60 FPS:ään.

    Moninpelikartoissa suorituskyky ei kyykännyt aivan niin pahasti kuin yksinpelikartoissa, koska niissä on käytössä huomattavasti vähemmän heijastavia pintoja. Moninpelien sujuvuuden kannalta mahdollisimman korkealla ruudunpäivitysnopeudella on silti niin suuri merkitys, ettei välttämättä ole kannattavaa pudottaa kymmenillä prosenteilla muutaman heijastuksen takia.



    Loppuyhteenveto

    Reaaliaikainen säteenseuranta peleissä on GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimien RT-ytimien ansiosta viimein todellisuutta, vaikkakin Battlefield V -pelissä se ilmenee tällä hetkellä vain heijastuksina. Alun kankeuksien jälkeen NVIDIA ja DICE saivat säteenseurannan suorituskyvyn Battlefield V:ssä ainakin siedettävälle tasolle, ainakin jos on valmis hieman karsimaan resoluutiosta tai kuvanlaatuasetuksista. Yli 500 euroa tai jopa 1500 euroa uuteen näytönohjaimeen sijoittanut pelaaja ei välttämättä halua ensimmäiseksi lähteä karsimaan kuvanlaatuasetuksia tai tiputtamaan resoluutiota nähdäkseen liekkien heijastuksia ikkunoissa.



    Jäämme kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan, miten pelinkehittäjät tulevat jatkossa tekniikkaa hyödyntämään ja miten näytönohjaimet kehittyvät säteenseurannan rautakiihdytyksen osalta seuraavien sukupolvien osalta. Seuraavaksi DirectX Raytracing -tukea eli RTX On -leimaa odotetaan päivityksen muodossa Shadow of the Tomb Raideriin ja helmikuussa julkaistavaan Metro Exodukseen. Ennemmin tai myöhemmin säteenseurannan tuoma lisäarvo ja negatiivinen vaikutus suorituskykyyn kohtaavat niin, että RTX ON & FPS OFF -meemit jäävät historiaan. Nähtäväksi jää myös, mikä on AMD:n vastaus rautakiihdytettyyn säteenseurantaan, kun se valmistautuu julkaisemaan ensi vuonna seuraavan sukupolven 7 nanometrin Navi-grafiikkapiirit.

    Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

    Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2018
    Super, BlackWolf, Focus0 ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  2. MSJD

    MSJD Tukijäsen

    Viestejä:
    368
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mukavalta näyttää nuo säteenseuranta ominaisuudet. Kyllähän tämä säteenseuranta on tulevaisuutta, valitettavasti nyt vie vielä turhan paljon resursseja. Eiköhän tuo parin vuoden sisällä korjaannu kun saadaan pelimoottorit alusta saakka kehitettyä seurannalle ja 7nm ohjaimet markkinoille.
     
  3. Jomena

    Jomena

    Viestejä:
    171
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Millä muuten injektoitte 4x MSAA, NVidia control panelin kautta?
     
  4. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei millään. Olivat jääneet epähuomiossa tuohon. Kuvat korjattu, kiitos!
     
    Juha Kokkonen ja Sampsa tykkäävät tästä.
  5. Frezeh

    Frezeh

    Viestejä:
    320
    Rekisteröitynyt:
    20.11.2016
    No ei ole vielä hirvittävän hyviä efektejä omasta mielestä.
    Itse sanoisin että sukupolvi tai kaksi kehitystä lisää ja vähemmän FPS pudotusta niin alkaa olemaan ihan hyvä. Tällä hetkellä ongelmana on se ettei noilla korteilla saada FPS paljoa yli 60, ja siksi jää varmaan monelta pois kun 144Hz tai parempi nostaa pelattavuutta moninpeleissä. Ehkä Tomb Raiderin tasoisissa yksinpeleissä nuo RTX ominaisuudet on hyviä ja luo kunnolla immersion tunnetta.
     
    TeeDee tykkää tästä.
  6. Dargol

    Dargol

    Viestejä:
    609
    Rekisteröitynyt:
    08.05.2017
    Mielenkiintoinen artikkeli, kiitos :)
     
    Juha Kokkonen ja Sampsa tykkäävät tästä.
  7. JuhoN

    JuhoN

    Viestejä:
    407
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2017
    en näe 4k näytöllisten käyttäjien pudottavan 1080p resoluutiolle että pääsisi nautiskelemaan säteenseurannasta yli 60fps.

    Keskeneräistä ei pitäisi julkaista.
     
    TeeDee tykkää tästä.
  8. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    1 465
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ollaan aika kaukana niistä ajoista missä saadaan animaatioelokuvatasoista kuvaa ulos reaaliajassa säteen seurantaa hyödyntäen. Battlefield muutenkin valaistuksen suhteen heikoin esitys pitkään aikaan. Menet ulkoa sisään ja et näe ulos ikkunasta koska häikäisee yhtä paljon kuin noustessasi Josef Fritzln kellarista.
     
    JiiPee tykkää tästä.
  9. _j03_

    _j03_

    Viestejä:
    1 039
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täysin early adopter tekniikkaa ainakin nykyisillä toteutuksilla. Screen space reflectionit on "riittävän hyviä" verrattuna reaaliaikaiseen raytracingiin ettei tätä oikeastaan kannata edes pitää päällä kun ottaa tuon suorituskyvyn huonontumisen huomioon. Kuvissa näyttää hienolta, irl/videoissa kun sattuu ja tapahtuu ja silmien kohdistus vaihtelee niin ei hirveänä edes huomaa ellei pysähdy tarkkailemaan.

    Toki hienoa että nvidia tätä edes kehittää eteenpäin.
     
  10. Nutti

    Nutti

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaikuttaa aika turhalta teknologialta tässä vaiheessa. Pudottaa framerate puoleen muutaman heijastuksen takia. Oikeaa raytracea tässä ei ole kuin nimeksi. Keskimäärin kolme sädettä per pikseli käytetään grafiikan luomiseen. Oikea vaatisi vähintään sata sädettä per pikseli. Tässä generoidaan algoritmeilla tekstuureita, jotka vähän näyttää sinne päin kuin oikea raytrace, mutta ei sitä ole. Tämä on siis feikkiä, vaikka tekniikkaa voisi toki käyttää myös aidolla tavalla jossain rajoitetussa demossa jonkin yksittäisen objektin rendaamiseen, jos joku vaan haluaa sellaisen toteuttaa. Olin aika järkyttynyt kun lukasin syksyllä Nvidia developer blogia, että miten tämä toimii. Jossain vaiheessa feikkauskin voi toki olla käyttökelpoinen tekniikka peleissä, en sitä sano. Nyt vielä liian hidasta eikä tuo suuresti hyötyä. Vuonna 2025 voi jo alkaa näyttämään aika kivalta. Silloin budjetti on ehkä jo 20 sädettä per pikseli.
     
    gouca tykkää tästä.
  11. antero

    antero

    Viestejä:
    1 730
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Ensimmäinen kuva tuo mieleen 90-luvun lopun kun kaikkiin sivuille alkoi ilmestyä juuri keksitty veden heijastus efekti.
    Realistic Flash Water Effect
    Muutenkin tuintuu raytracing aika turhalta, moniko ehtii katsella pelatessa ikkuna heijastuksia.
    Toki toiminnallisuus on hyväksi, mutta tarpeellisuus tuntuu kuin keittokirja commodore 64:lla

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2018
  12. FlyingAntero

    FlyingAntero ɑ n d r o i d Tukijäsen Team Android

    Viestejä:
    3 163
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voisi kuvitella, että tällainen säteenseuranta olisi omiaan näyttävissä tarinamuotoisissa strategiapeleissä. Eri asia sitten on, kuinka paljon niitä PC:llä pelaillaan ja millä raudalla. Taitaa olla suositumpaa nuo pelit konsolipuolella.
     
  13. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    769
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Eli jos haluaa sujuvan pelin sääteenseurannan päällä joutuu pudotta resolutio alemmas ja karsia kuvanlaatuasetuksia mitä rumentaa peliä eli sääteenseurannasta on ainostaan haittaa ei hyötyä.
    Liian aikasin toivat ominaisuuden markkinoille olisi vielä koitettu parantaa ohjainten suorituskykyä n30% niin olisi ollut jotain hyötyä.
    Tietysti jos tulee vielä DLSS päivitys peleihin missä on sääteenseuranta tuettu se muuttaa tilannetta hieman.
    Vielä kaiken lisäksi joutuu huippumalleissa maksamaan ainakin 400€ ylihintaa verrattuna edelliseen sukupolveen ei paranna yhtään.
    Tilanne olisi ihan eri jos AMD olisi saanut paremmat kortit markkinoille mitä nyt löytyy.
     
    Viimeksi muokattu: 26.12.2018
    TeeDee ja Wibe tykkäävät tästä.
  14. Dargol

    Dargol

    Viestejä:
    609
    Rekisteröitynyt:
    08.05.2017
    Milloin mitään softaa on julkaistu täysin valmiina? :D Jostainhan säteenseurannan on peleissä lähdettävä liikkeelle. Itse nautin BFV:stä mieluummin 4K/HDR:nä kuin 1440p/HDR/RTX:nä.
     
  15. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    6 624
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Battlefield V:n tapauksessa kyllä pakko todeta, että pelikehittäjät osaavat luoda grafiikkaa, valoa, heijastuksia, varjoja jne niin hyvin, että vaikka säteenseuranta on realistisempi esitystapa, ei se kuitenkaan ole käytännössä niin paljon näyttävämpi että se olisi ns. must have ominaisuus päällä, varsinkin kun suorituskykypenaltti on tällä hetkellä mitä on. Ehkä sitten, kun sen voi kytkeä kaikkien herkkujen päälle ilman suurempaa pudotusta suorituskykyyn.
     
    TeeDee ja Wibe tykkäävät tästä.
  16. Hannibal

    Hannibal

    Viestejä:
    1 291
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Developpereillehan rtx sarja on tarkoitettu ja niille joilla on liikaa rahaa. Mutta hyvä aloittaa nyt niin toisen ja kolmannen sukupolven osalta on jo jotain tukeakin.
    Mutta se mitä AMDn piällikkö sanoi siitä, että raytrasingin pitää tunkea koko hintakirjoon. 200-300 egee taitaa vieläkin olla se suosituin hintaluokka näytönohjaimissa. Eli sinne kun alkaa tulla raytrasing ominaisuus sellaisella nopeudella että sitä viitsii käyttää niin sitten alkaa olla valmista.
     
    TeeDee ja JuSiZ tykkäävät tästä.
  17. Hannibal

    Hannibal

    Viestejä:
    1 291
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Tai silloin kun kehittäjät jättävät tavalliset valaistusefektit tekemättä ja laittavat vain raytrasing valaistuksen. Mutta siihen menee vielä kymmenisen vuotta että wanhat kortit joissa raytrasing tukea ei ole ovat päätyneet jo set jätteeksi.
     
  18. Weega666

    Weega666

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Jep...Ei näytä kyllä yhtään aidolta säteenseurannalta ainakaan tuokka BV:ssa. Tankki palaa ja ikkunassa kyllä näkyy liekkejä mutta seinän kirkkaus pysyy samana? Kyllä se oikea valo valaisee kauttaaltaan ympäristöään jne. Itse aisiassa itse testattuna peli näyttää paremmalta medium säteenseuranta päällä.
     
  19. Weega666

    Weega666

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Juurikin näin.
     
  20. zepi

    zepi

    Viestejä:
    3 181
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyse ei ole minusta näyttävyydestä. Vähän kuin vertailisi maalausta valokuvaan, kumpikin voi olla uskomattoman näyttävä, mutta jos toisessa maailma ei ole sellainen kuin se oikeasti on, niin onhan se vähän hassua.

    Heijastukset toki ovat yleensä aikalailla turhia. Joskus harvoin seisoo ikkunan tai lammikon lähellä niin, että siitä voisi heijastua takanasi tai kulman takana oleva hahmo / ajoneuvo tjsp, mutta muuten se on pääasiassa kosmeettista.

    Kunnon varjot ja dynaaminen valaistus olisivat todennäköisesti paljon mielenkiintoisempia.
     
    WanhaPatu tykkää tästä.
  21. P c L A Y E R

    P c L A Y E R

    Viestejä:
    903
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Juu eihän tuo säteenseuranta esim. tässä bäfässä tuo mitään merkittävää eroa, mutta tässähän sitä on käytetty vain heijastuksiin. Omasta mielestä mielenkiintoisempia köyttökohde on esim. global illumination tai varjot.

    Ja tosiaan pelinkehittäjät ovat kehittyneet melko hyväksi tuossa noiden efektien feikkaamisesss erilaisilla vippaskonsteilla. Tuossa on vaan se huono juttu, että nuo viopaskonstit on usein todella työläitä toteuttaa ja siihen uppoaa paljon aikaa. Siinä vaiheessa, kun RT:llä saadaan aidosti toteutettua edes joku osa-alue kunnolla ja ilman hirveää FPS penaltia, niin pelin kehittäjille on enemmän aikaa keskittyä oleellisemoiin asioihin, kun johonkin qube mappien luomiseen tms.
     
  22. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    7 250
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Sillä välin kun odotellaan että @mehari korjaa itse artikkeliin, niin noiden Optixin, DXR:n ja Vulkanin lisäksi säteenseurantarajapintoihin kuuluu tietenkin myös Radeon-Rays.
    Toisella foorumilla tästä videosta poimittiin myös uusia(?) negatiivisia huomioita BFV:n toteutuksen osalta

     
    TeeDee ja mehari tykkäävät tästä.
  23. Mechanical Man

    Mechanical Man

    Viestejä:
    899
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tärkeintä RTX ON kanssa tosiaan on se, että peli on auki ja kehittäjät pääsevät tekemään. Tästä se lähtee ja kymmenen vuoden päästä ollaan paljon tyytyväisempiä lopputuotokseen.
     
    Juha Kokkonen tykkää tästä.
  24. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    6 423
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä RTX ON näyttää kauniimmalle. Täytyy vaan katsoa, jaksaako tätä ihmiset tukea tätä vai jääkö 1-2 generaation ihmeeksi.

    Lisäksi tällä hetkellä kovasti ottaa hittiä fps, jos tätä pitää päällä. Tämä tekniikka on lastenkengissään ja en ostaisi nyt.
    RTX 2080 Ti on ihmisille, joilla on rahaa ja jotka haluavat parasta.
    RTX 2080 ei ole kenellekään, ennenkuin GTX 1080 Ti poistuu markkinoilta.
    RTX 2070 on niille, jotka haluavat sen tehokkaan ylemmän keskiluokan näytönohjaimen 500+ eurolla. Ja siinä onkin Nvidian RTX:n ydin - on saatu näytönohjainten keskihintaa ylös, kun on julkaistu RTX. Siinä on jotain uutta ja hienoa. Ja se näyttää hyvälle.

    Ihan periaatteesta tämä generaatio jää kauppaan. Ellei RTX 2060 ole järkevissä hinnoissa. Ja olen maksanut huippumallista GTX 1080 (ennen Ti julkaisua) 600€, ja se oli silloin top-of-the-line, että rahaa löytyisi (ainakin tuo 600€), mutta tehonlisäystä tuskin.
     
  25. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    842
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Heille jotka eivät käytettyä halua ostaa, on mielestäni 2080 aika selvä vaihtoehto kun hinta on aikalailla sama.
     
  26. zepi

    zepi

    Viestejä:
    3 181
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omasta mielestäni aivan pähkähulluja väitteitä.

    RTX2080 on ainakin minusta aivan no-brainer valinta GTX 1080Ti:n sijaan jos katsotaan kauppojen hintoja. Se nopeampi, halvempi, vähävirtaisempi ja täten yleensä myös hiljaisempi. Sen lisäksi se tukee uusia kikkoja, jotka voivat antaa sillä lisää elämää.

    2070 on myös muutaman kympin sisällä 1070Ti:stä ja on selvästi nopeampi voittaen jopa 1080:n.
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2018
  27. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 923
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Siinä ei ole mitään uutta, että höperöillä resoluutioilla on joutunut säätämään karkkeja pienemmälle. Tällä hetkellä nuo saa halutessa poispäältä, sillä pelit on tn vielä pitkään sellaisia, että nuo on liimattu vain siihen päälle, eikä ko ominaisuutta ole otettu huomioon alusta alkaen.

    Logiikallasi 4k näytöt olisi pitänyt jättää julkaisematta myöskin, sillä niiden julkaisun aikaan ei todellakaan ollut kelvollisesti 4k tilassa pelejä pyörittäviä näyttiksiä.
     
  28. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    6 423
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    GTX 1080 Ti oli parasta, mitä kaupasta saa. Paras kuluttajanäytönohjain. Se on suunnilleen samaa tasoa kuin RTX 2080, tehokkuudeltaan, hinnaltaan (jos verrataan ennen kryptoboomia) ja virtaakin se vie vähemmän (jos ei katsota Furmarkkia, vaan pelejä) (ja jos ei oteta tehtaalla kellitettyä, vaan FE). Parhaasta voi maksaa muutaman euron extraa.

    RTX 2080 on kummallinen välimalli. Se on niille, joilla ei ole rahaa ostaa parasta, vaan pitää tyytyä viime sukupolven kärjen tehokkuuteen. Kikat jää nähtäväksi. Ei kannata ostaa tuotetta, joka lupaa tulevaisuudessa kaiken - voipi olla, että 3000-sarja tulee ja siinä on tehty asiat paremmin paljon halvemmalla. Tiedän ainakin yhden julkaisun, jossa RTX 2080 on äänestetty vuoden turhimmaksi tuotteeksi.

    No joo, jos ei halua A-sirua. Jos on siellä 500€ luokassa, tuo on se näytönohjain, joka kannattaa ostaa.

    Tuokin on niitä tulevaisuuden lupauksia varten RTX low ja sekään ei kunnolla. Tosin siitä ei tarvitse välittää, kun nopeus on tuota luokkaa, mitä annat ymmärtää - ja jos ei tykkää kellotella, tuo on loistavaa hinta/laatusuhdetta - vaan siksi, että AMD ei kilpaile tässä sarjassa. Harvemmin saa maksaa uudesta sukupolvesta suunnilleen samaa hintaa kuin samantehoisesta edellisestä.

    Tämäkin on kyllä noiden mainitisemiesi kanssa samalla viivalla virrankulutuksessa (peleissä, FE).

    Näyttäisi kyllä järkevimmältä hypyltä RTX-maailmaan, jos haluaa vain pelikortin ja testata uusia hienouksia. Paljon järkevämpi hankinta kuin RTX 2080 ja tästä jää rahaa päivittää myöhemmin, kun lapsenkengissä oleva teknologia siitä vähän parantuu seuraavassa iteraatiossa.
     
    Threadripper tykkää tästä.
  29. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    842
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Jotain lähdettä tälle, että 1080ti virtapihimpi?

    TPU:n FE vs FE testissä toisinpäin:

    NVIDIA GeForce RTX 2080 Founders Edition 8 GB Review
     
  30. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    6 423
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jahas, näitä on suuntaan ja toiseen.
    The NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti & RTX 2080 Founders Edition Review: Foundations For A Ray Traced Future
    Myös jotain Tomshardwaresta katselin, mutta se olikin vain idle ja lukemat monimutkaistuvat, kun pitää verrata kahta eri arvostelua.

    Katsoin vaan, että io-techin testeissä oli tehdasylikellotettu malli ja päättelin, että on siitä kiinni.

    Mutta olin ainakin TPU:n perusteella väärässä. Erot kuitenkin pieniä, kuten näistä voi päätellä eikä kyseessä ole suuri parannus energiatehokkuudessa (tai ehkä on Metro : Last Lightissä).
     
  31. JuhoN

    JuhoN

    Viestejä:
    407
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2017
    Keskeneräisellä tarkoitan että on vain yksi peli tällä hetkellä joka käyttää raytracingia.

    4K näytöillä sen sijaan suurin osa peleistä pystyi käyttämään resoluutiota, jos näytönohjaimesta/näytönohjaimista riitti tarpeeksi tehoa edes 30fps/4K.

    Vähän kuin 4k näyttöjen tullessa olisi ollut olemassa vain yksi peli jolla pystyisi käyttämään kyseistä resoluutiota eikä se kovin valmiilta kuulostaisi.
     
  32. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    2 410
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    Kikkoihin ei tunnu oikein markkinatkaan uskovan koska
    RTX Off stock 289$
    RTX On stock 130$ ja yhä laskee.
     
  33. BlackWolf

    BlackWolf

    Viestejä:
    409
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko vika nyt siis allekirjoittaneessa, Gigantista ei ole kalleinta, vai youtubessa, kun minä en näe käytännössä yhtään mitään eroa näiden välillä. Muutaman kerran välähtää tuo torni heijastaessaan jotain taakse jääneitä liekkejä ja räjähdys näkyi vähän toisin lätäköstä. Tästäkö pitäisi maksaa 1000€ ekstraa ja menettää puolet FPS:istä? Joko ei nyt video saa tuotua tätä ihanuutta ainakaan minun ruudulle, tai sitten en ihan ymmärrä tätä touhua.

    Hyvä artikkeli!
     
  34. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    2 410
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    Ei sitä eroa ole helppo havaita ellei etsimällä etsi, eli et ole ainoa. Täysin turha räpellys koko RTX ON tällä erää. Katsotaan sitten seuraava generaatio josko sitten saisi paljon muutakin RTX ON kuin pelkät heijastukset.
     
    BlackWolf tykkää tästä.
  35. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 923
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kun aikoinaan radeoniin tuli ominaisuus, joka tasoitti tekstuurin reunoja (tesselaatio), niin eipä sillekään ollut julkaisussa juuri mitään järkevää (Kunnolla toimivaa) tukea.

    On täysin normaalia, että ominaisuutta, joka vaatii kunnolla toimiakseen kunnollisen tuen ei tueta silloin, kun näyttis julkaistaan.

    Ensimmäiset "kuluttaja" 4k monitorit tasivat tulla 2013. En muista, että silloisistä näyttiksistä (780 Ti ja Alkuperäinen Titani, R9 290x) Olisi ollut millääntävoin 4k monitorille "järkevästi" kykeneviä, ilman huomattavaa karkkien alaspäin säätöä.

    Täällähän on suuri osa huudellut että alle 60fps ei käy mitenkään.

    2080Ti:n kanssa jos esim RTX:ää ei vielä tueta kunnolla, niin silti ko kortti on ehdottomasti selkeästi nopein, mitä markkinoilta löytyy ja melko pakollinen hankinta, jos 4K leikkejä harrastaa..

    Ongelmana noissa nyt vain on se, että noita menee selkeästi rikki aivan liikaa. Rikkoontumisen syy pitäisi saada selville ja korjattua, ennenkuin noita käy ostelemaan..
     
  36. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 059
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tekniikan yleistymisvauhtia voi miettiä vaikka tästä:

    "DirectX 12 was announced by Microsoft at GDC on March 20, 2014, and was officially launched alongside Windows 10 on July 29, 2015."

    Tuosta voi miettiä missä vaiheessa alkaa tulla enemmänkin raytracingia tukevia pelejä/pelienginejä. Sama on ollut muissakin DX versioissa, esittelyn aikaan markkinoilla olevat ja featurea tukevat kortit ovatkin hitaita tekniikan yleistyessä. Pelinopeuden takia noita kannattaa harkita, mutta raytracingin takia ei.
     
  37. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 923
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    RTX lisättiin dx12:sta vasta juuri äsken.
     
  38. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    7 250
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Ei siihen mitään RTX:ää ole lisätty, vaan DXR. Taisi viitata lähinnä siihen että edelleen taitaa enemmistö peleistä olla DX11-tavaraa eikä DX12, vaikka se julkaistiin ajat sitten, jonka vuoksi olisi outoa odottaa DXR:n yleistyvän nopeasti kun se päärajapintakaan ei sitä tee.
     
  39. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 059
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Joo, tuota tarkoitin. Jos vielä mennään perinteen mukaan, niin kuullaan vielä tämän kaltaisia lausahduksia yleistymistä odotellessa:

    "RT tuki on vain patchattu päälle, oikea RT on paljon nopeampaa ja parempaa"
    "Odotas niitä oikeita RT pelejä/pelienginejä"
    "Pelienginen tekeminen kestää vuosia"

    Koska valtaosa korteista ei tue RT:tä ei ole kauheasti mielenkiintoa kehittää puhdasta raytracing peliengineä, joten pelit on pitkään vaihtelevan laatuisella RT patchilla varustettuja. Kannattaa verrata alkuvaiheen DX12 tukeen, silloinkin parempi pelikokemus saattoi tulla ilman koko featurea.
    Jos seuraava xbox/ps ei tue koko tekniikaa, niin ollaan vielä kauemmin nykyisen kaltaisissa peliengineissä kiinni.
     
  40. Kissakala99

    Kissakala99

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2017
    Eikö ketään muuta häiritse revikan screenshottien oranssi tiiliseinä DXR Ultra -ja DXR High -asetuksilla? Tiiliseinäkö se siinä heijastelee?

    Kuten Weega666 mainitsi, mielestäni DXR Medium asetus näyttää parhaalta.
     
  41. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 923
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tosin jos RT tukea ei korteissa ole, niin on täysin 100%:n varma, ettei sitä myöskään softiin ikinä tule.
    Kyllä se nyt vain on pakko tulla ensin rautaan, tuon tyyppinen ominaisuus, ennen kuin engineitä voidaan käydä rakentamaan s.e. tuo otetaan huomioon, eikä sinne tehdä oikopolkuja pilvinpimein, jotka toimii tuon ominaisuuden kanssa huonosti (VRT Skyboxien ym kikkojen ongelmat todellisen 3D tilan kanssa).

    On täysin 100%:n selvää, että NYT tulevissa peleissä tuota ei ole voitu ottaa huomioon, alkuunkaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.

    Onneksi Nvidia on perinteisesti tukenut kohtuuhyvin engineiden tekijöitä ym, joten kaikkea kivaa uutta on sitten saatu pikkuhiljaa mukaan..

    JA kun nyt on kyse pitkään aikaan oikeasta, perustavanlaatuisesta muutoksesta, niin kunnollinen tuki pitää pistää mukaan melko alkuvaiheessa, eli hyvässä vaiheessa enginen kehitystä. Tämä taas vie vuosia, halusit sitä tai et.

    Konsolien jälkeenjääneisyys tosin tulee hidastamaan tätä, niin kuin nykyään on käynyt PC pelien kanssa. Jos vastaava rauta saataisiin konsoleihin, niin tuki yleistyisi paljon nopeammin.

    Jos ei näe 2XXX korteissa mitään muuta, kuin RTX:n, eikä tarvitse muutenkaan parasta suorituskykyä, niin kauppaan ne kannattaa tällä hetkellä täysin ehdottomasti jättää, ainakin kunnes tuolle vikaantumistiheydelle on saatu aikaan parannus... Ostopakkoahan noilla ei onneksi ole. Jos harrastelee vain max FHD tiloja (Yhdellä näytöllä) niin 1070 tai parempi välttää toistaiseksi TAI AMD:n suorituskykyisimmät mallit.

    Tyypillinen esimerkki ongelmasta. Ei ole ollut tarpeen miettiä, miten minkäkin kohdan pitäisi heijastaa, joten on käytetty vääräntyyppistä määritystä ja lopputulos on kummallinen..
     
  42. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 059
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Noinhan se menee. Sanoisin, että nvidialta on 4000 sarja kauppoissa siinä kohtaa, kun RT ohittaa hyödyllisyydessä nykypelien SLI/CF:n tuottaman lisäarvon.
     
  43. mehari

    mehari Mehumies Ylläpidon jäsen Team Stream

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oman testailun perusteella olen samaa mieltä. Toki nuo artikkelin screenshotit on otettu aivan seinän vierestä, mutta varsinkin tuossa uusimmassa yksinpelikampaniassa noita "heijastavia" pintoja oli Ultra- ja High -asetuksilla mielestäni aikalailla yliammuttu. Sen lisäksi niitä ilmeni myös aika oudoissa paikoissa, missä mielestäni ei mitään heijastuksia pitäisi edes tulla. Mediumilla heijastukset on maltillisempia eikä fps penalttikaan ole yhtä kova. Moninpelissä jättäisin kaikesta huolimatta DXR:n pois päältä, mutta se on taas mielipideasioita.
     
  44. Chloe

    Chloe AMD-mies Tukijäsen

    Viestejä:
    7 030
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaikka kuinka noita katson niin en näe mitään kummoista eroa. Sama kun nostaisi pelissä X asetukset high -> very high, helvetin pieni ero.
     
    dragon age tykkää tästä.
  45. Hannibal

    Hannibal

    Viestejä:
    1 291
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Uusia Playstation ja Xbox consoles odotellaan markkinoille noin 2021 mikä tarkoittaisi että raytrasing ei ole mahdoton seuraavalla sukupolvella, mutta itse uskoisin että seuraavassakaan konsolisukupolvessa ei ole vielä raytrasing tukea. Sen verta paljon se näyttää rtx korttien perusteella lisäävän gpu piirin kokoa, mikä ei ole hyvä juttu konsoleissa.
    Jos noin menee niin raytrasing tulisi konsolipelin about kahden sukupolven kuluttua. Eli about 2030. Sen jälkeen voiskin alkaa odotella kunnon raytrasing tukea :)
     
  46. Hannibal

    Hannibal

    Viestejä:
    1 291
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Parhaiten sen huomasi tankin tornissa, jossa rtx:llä varjot toimi oikein. Se näytti oikein hyvältä, mutta onko se hitin arvoinen... itse kun pelaa jotain Civ6msta niin jos civ7 tukisi raytrasingiä niin en panisi pahakseni.
     
  47. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    842
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Varjoihin ei DXR vaikuta Battlefieldissä. Pelkästään heijastuksiin.
     
  48. WanhaPatu

    WanhaPatu Suurmöyhentäjä

    Viestejä:
    737
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Inhottavaa nillittää, mutta kun tuo sattuu silmiin joka kerta:

    ray = säde (tässä: säteen)
    tracing = seuranta

    eli: Ray tracing.
     
  49. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    6 624
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Tässä hyvä esimerkki kuinka haastavaa pelistä oli paikoitellen löytää ruudulta säteenseurannan eli DXR:n luomia efektejä. Kyse on tosiaankin tässä vaiheessa niin pienistä ulkonäköseikoista, että ne pitäisi ehdottomasti saada vain lyötyä parhaiden kuvanlaatuasetusten päälle, eikä niin että jostain pitää karsia.
     
  50. dragon age

    dragon age

    Viestejä:
    546
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuossahan on aivan mahdottoman selvä ero. Eikö pelinkehittäjien olisikin jo aika jättää peleistä pelillinen sisältö kokonaan pois, ja keskittyä vain olennaiseen eli fps:ään, foviin ja ray tracingiin? :lol:
     
    Chloe tykkää tästä.