- Liittynyt
- 13.10.2016
- Viestejä
- 12 766
Porin lentokentällä 80 kW pikalaturissa hinnoittelu 0,25€ / kWh hintaan. Sieltä tuli koko latausajan noin 75-80 kW ja kantamaa 40 minuutissa n. 200 km hintaan 13€Yllättävän kallista tuo asemalla lataaminen
Mites tämä liittyy auton koeajoon?Eli sivusto tekee hyvin rahaa...
But the Taycan's launch control hits harder than the Model S's, smacking us with 1.3 g's of initial acceleration long enough to befog our noggin. Is this what passing through a time-travel portal feels like?
Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.Aika hurjalta näyttää tuo noin 1.3G:n kiihdytys. Tai ainakin sen verran g-voimia tuottaa hieman paremmin kulkeva sedan. Ilmeisesti aikamatkustus kuvaa tunnetta hyvin ? Siinä jää jo osa huvipuistolaitteista kakkoseksi.
Joo, ihan leikkikaluja alkaa olla tuollaiset laitokset. Niin kuin videollakin sanottiin, niin perusmalli riittää vallan mainiosti käyttöajoon.Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.
12.753ms2 kiihtyvyys näyttää komeammalta kun sen ilmoittaa putoamiskiihtyvyytenä t. MarkkinointiAika hurjalta näyttää tuo noin 1.3G:n kiihdytys. Tai ainakin sen verran g-voimia tuottaa hieman paremmin kulkeva sedan. Ilmeisesti aikamatkustus kuvaa tunnetta hyvin ? Siinä jää jo osa huvipuistolaitteista kakkoseksi.
Tuo Teslan ilmoittama 0-100 on rullaavalla lähdöllä jota kukaan muu valmistaja ei käytä, eli ei todellakaan ole 1 sekunti nopeampi.Nuo launch control kohdat on kyllä näiden sähköauto videoiden suola. Vaikka voisi olettaa että kuskit tietää jo mitä odottaa niin aina toi näyttää yllättävän. Tuosta vielä sekunti pois Teslan uusimmalla.
2.14s paikoiltaan 0-60mph plaid:lle ja 9.24s varttimailille. Tämä youtubevideosta missä testasivat normitiellä. Teslathreadissa linkki. Noissa lukemissa kannattaa käyttää prosentteja tulosten vertailuun, kun muuten hämärtyy mitä esim. 0.8s ero tms. tässä tilanteessa tarkoittaa kiihtyvyyden suhteen. Varttimaili lienee parempi mittari kuin 0-60mph, kun se kertoo miten kärry jaksaa kulkea lähtöviivan jälkeenkin.Tuo Teslan ilmoittama 0-100 on rullaavalla lähdöllä jota kukaan muu valmistaja ei käytä, eli ei todellakaan ole 1 sekunti nopeampi.
Ja olisi kiva nähdä, miten ilmastointi vaikuttaa eli päällä ja pois.Katoitteko millaisia kulutuslukea tuli maantiellä ja kaupunkiajossa?
No on, herranen aika kun noita vertaa esim dieselillä ajamiseen. En nyt ole varsinaisesti ole kellottanut että kauanko kestää tankata,Aika on rahaa eli mitä tehokkaampi laturi, joka lataa nopeammin niin sitä kalliimpaa se on.
Eikös plaidissa ollut vaan sellainen pikku mutka, että auto hieroo ja valmistelee itseään tyyliin varttitunnin ennen nopeaa lähtöä? Sampsa on siinä vaiheessa kerennyt jo kotiin grillaileen makkaraa.Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.
Hieromisella haetaan sekunnin sadasosia. Ei se vaikuta persemittariin tai tuloksiin, kun lähdet liikennevaloista mittaustarkkuuden ollessa tyyliin 0.1s eikä 0.01s. Eiköhän joku noista tee testejä sekä launch controllin kera, että ilman. Porschehan ei edes ilmoita sadasosia tuloksiin vaan on pyöristetty yhteen desimaaliin. Viimeiset sadasosat ovat tiukassa. Teslan piti saada se 1.99s 0-60mph kiihdytysratasäännöillä(ns. rolling start) aikaan, kun elon lupasi alle 2s ajan.Eikös plaidissa ollut vaan sellainen pikku mutka, että auto hieroo ja valmistelee itseään tyyliin varttitunnin ennen nopeaa lähtöä? Sampsa on siinä vaiheessa kerennyt jo kotiin grillaileen makkaraa.
Juu, kallista on latailla noilla supernopeilla asemilla, joita on tosi harvassa. Kaiken lisäksi niillä yleensä minuuttiperustainen hinnoitelu, oli asemasta tuleva energian määrä sitten mitä tahansa. Ilmeisesti tuolla pyritään estämään autojen turhaa seisottamista latauksessa, mutta onhan tuo silti käyttäjän kannalta aika ikävää, kun maksat saman hinnan tulee piuhan päästä sitten 50 kW tai 250 kW.No on, herranen aika kun noita vertaa esim dieselillä ajamiseen. En nyt ole varsinaisesti ole kellottanut että kauanko kestää tankata,
mutta uskoisin että tuohon 11min saa sisällytettyä vessäkäynnin ja kahvin haunkin vaikka pitää liipasimella olla.
Ja sen 11min jälkeen on rangea se +1200km eikä +81km. Eikä maksa 120€ toi 1200km, onneksi taitaa normi laturit olla halvempi vaikka se ei taida ko. auton omistajia kiinnostaa.
Ymmärränkö oikein tuon että ko. asemalla maksaa n. 10€ / 100km edestä latailla?
Mutta onhan nuo huimia laitteita.
Oli itseasiassa ihan kohtalainenVarmaan kauhea rengasmelu.
Minuuttihinta on yleensä sen takia että latauslaitteesta puuttuu mittarointistandardin mukainen energiamittari. Pikkuhiljaa niitäkin alkaa nyt tulemaan ja joissain laitteissa niitä on. Joihinkin saa retrofittinä mutta kaikkiin laitteisiin ei tule saamaan.Juu, kallista on latailla noilla supernopeilla asemilla, joita on tosi harvassa. Kaiken lisäksi niillä yleensä minuuttiperustainen hinnoitelu, oli asemasta tuleva energian määrä sitten mitä tahansa. Ilmeisesti tuolla pyritään estämään autojen turhaa seisottamista latauksessa, mutta onhan tuo silti käyttäjän kannalta aika ikävää, kun maksat saman hinnan tulee piuhan päästä sitten 50 kW tai 250 kW.
Suora linkki ilman liirumlaarumiaVideosta löytyy vastaus plaid vs. turbo taycan s kiihtyvyyskysymykseen
Kyllähän noi sähköautojen urheilulliset mallit kiihtyy ihan eritavalla kuin polttomoottoriautot. Youtube on täynnä videoita missä 60 000€ arvoinen Tesla pieksää kiihtyvyyskisoissa miljoonien eurojen arvoisia superautoja kuten Lamborgineja ja Ferrareita tms. Sähkömoottorilla vain päästään paljon nopeammin sinne huippunopeuteen kuin polttomoottorilla edes maailmantehoikkaimmat polttomoottorit eivät pärjää sähkömoottoreille.Videosta löytyy vastaus plaid vs. turbo taycan s kiihtyvyyskysymykseen
Elektroninen pysäköintijarru lukitsee takapyörien jarrut ja lukitus ei katoa vaikka virrat menisivät poikki autosta. Jos autossa ei ole virtaa sähköisten pysäköintijarrujen lukituksen avaamiseen tarvitaan erikoistyökaluja pysäköintijarrun avaamiseen itsestään ne eivät aukea. Kysyin tätä aikoinaan autohuollosta, koska itselläni on sähköinenpysäköintijarru autossa. Kun autopysäköidään auto katkaisee sähköt elektroniseltajarrulta vaikka virtaa olisi säästääkseen akkua, joten sähköt ovat poikki ihan normaalissakin tapauksessa pysäköinnin ajan.Hieman viihteellisempi toinen video autoon liittyen
Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.edes maailmantehoikkaimmat polttomoottorit eivät pärjää sähkömoottoreille.
Tuo on totta (dragster) mutta kuinka kauan? Joskus v 2000 sanoin, että sähköautot yleistyvät, kun ne kyykyttävät polttomoottorit kiihtyvyydessä.Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.
Top EV Racing | SupercONducting e-Motorsports ei välttämättä kauan. Polttomoottoreita on kuitenkin muitakin kuin Otto-moottorit ja muillakin aloilla kuin ajoneuvoliikenne. Sähkömoottorit eivät kuitenkaan hallitse kuin yhtä liikkumismuotoa, raideliikennettäTuo on totta (dragster) mutta kuinka kauan? Joskus v 2000 sanoin, että sähköautot yleistyvät, kun ne kyykyttävät polttomoottorit kiihtyvyydessä.
Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.
Ei taida aspark owl olla sarjatuotantoinen.Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.
Aspark plans a production run of 50 vehicles, with a list price of €2.5 million
Mitähän tarkalleen tarkoitat muokkaamisella?Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.
Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.Mitähän tarkalleen tarkoitat muokkaamisella?
Nopealla arviolla Owlista pitäisi Top fuel -dragsterin voittaakseen:
1. poistaa aivan koko akku (1900 kg -> 1400 kg)
2. Pidentää akseliväliä jokunen metri, jos painopisteen korkeus on 0,5 m korkeudella (muuten 3 m akseliväli riittäisi, mutta kätevimmin ylös asennettava takasiipi muuttaa peliä)
3. Lisätä iso etu- ja takasiipi
4. Asentaa isot slicksit
5. Muuttaa välitykset, joilla saa vähintään 78 kN renkaille (5,7 G, 1400 kg)
6. Vahvistaa rakenteita sieltä sun täältä
Näiden pienten muutosten lisäksi kiihdytysväliksi pitäisi sopia 0-68 km/h, koska Owlin 1480 kW:n teho ei riitä ilman akkuakaan sen yläpuolella Top fuelia vastaan. Että "hieman" saa muokata ja keventää, jotta pysyisi dragsterin rinnalla edes ensimmäiset 0,3-0,4 sekuntia. Ai niin, energiakin pitäisi jostain saada, koska koko akku jäi pois.
Top fuel kiihtyy noin 0,8 s 0-100 mph -> 5,7 G avg.(1,609 * 2,83 / 0,8 s). Vaikka ei huomioisi vastusvoimia, niin akuton Owl vaatisi tehoa@69 km/h 5,7 G * 1400 kg * 9,81 m/s2 * 69 km/h / 3,6 = 1500,4 kW. Owlissa ei ole noin paljon tehoa, joten siksi kisa pitäisi lopettaa 68:aan.
Katsellaan Top fuelien haastamista sitten uudestaan, kun sähkövehkeiden tehot alkavat lähestyä 10 MW:a (Owlissa on vasta alle 1,5 MW).
Ei se nyt ihan toimi niin, että kun painat kaasupoljinta niin menee bensapumppu päälle ja sitten odotellaan, että bensiini liikkuu putkissa/letkuissa jne. Pumppu pyörii jatkuvasti eikä siinä tarvitse kuin suuttimia ohjata, että saadaan lisää bensaa koneeseen, ja nämä reagoivat erittäin nopeasti. Voimansiirron häviöt ovat myös aika irrelevantteja kun tehoa voidaan aina lisätä kompensoimaan sitä. Turboilla saadaan myös ilmaa koneisiin niin paljon kuin vaan halutaan.Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.
Noi sun mainitsemat pointit olisi ihan relevantteja, jos puhuttaisiin edes suunnilleen saman tehopainosuhteen polttiksesta ja sähkiksestä. Silloin sähkiksellä olisi etu puolellaan.Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.
Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.
Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.
Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.