Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Porin lentokentällä 80 kW pikalaturissa hinnoittelu 0,25€ / kWh hintaan. Sieltä tuli koko latausajan noin 75-80 kW ja kantamaa 40 minuutissa n. 200 km hintaan 13€Yllättävän kallista tuo asemalla lataaminen
Mites tämä liittyy auton koeajoon?Eli sivusto tekee hyvin rahaa...
But the Taycan's launch control hits harder than the Model S's, smacking us with 1.3 g's of initial acceleration long enough to befog our noggin. Is this what passing through a time-travel portal feels like?
Aika hurjalta näyttää tuo noin 1.3G:n kiihdytys. Tai ainakin sen verran g-voimia tuottaa hieman paremmin kulkeva sedan. Ilmeisesti aikamatkustus kuvaa tunnetta hyvin ? Siinä jää jo osa huvipuistolaitteista kakkoseksi.
Joo, ihan leikkikaluja alkaa olla tuollaiset laitokset. Niin kuin videollakin sanottiin, niin perusmalli riittää vallan mainiosti käyttöajoon.Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.
12.753ms2 kiihtyvyys näyttää komeammalta kun sen ilmoittaa putoamiskiihtyvyytenä t. MarkkinointiAika hurjalta näyttää tuo noin 1.3G:n kiihdytys. Tai ainakin sen verran g-voimia tuottaa hieman paremmin kulkeva sedan. Ilmeisesti aikamatkustus kuvaa tunnetta hyvin ? Siinä jää jo osa huvipuistolaitteista kakkoseksi.
Nuo launch control kohdat on kyllä näiden sähköauto videoiden suola. Vaikka voisi olettaa että kuskit tietää jo mitä odottaa niin aina toi näyttää yllättävän. Tuosta vielä sekunti pois Teslan uusimmalla.
Tuo Teslan ilmoittama 0-100 on rullaavalla lähdöllä jota kukaan muu valmistaja ei käytä, eli ei todellakaan ole 1 sekunti nopeampi.
Katoitteko millaisia kulutuslukea tuli maantiellä ja kaupunkiajossa?
Aika on rahaa eli mitä tehokkaampi laturi, joka lataa nopeammin niin sitä kalliimpaa se on.
Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.
Eikös plaidissa ollut vaan sellainen pikku mutka, että auto hieroo ja valmistelee itseään tyyliin varttitunnin ennen nopeaa lähtöä? Sampsa on siinä vaiheessa kerennyt jo kotiin grillaileen makkaraa.
Juu, kallista on latailla noilla supernopeilla asemilla, joita on tosi harvassa. Kaiken lisäksi niillä yleensä minuuttiperustainen hinnoitelu, oli asemasta tuleva energian määrä sitten mitä tahansa. Ilmeisesti tuolla pyritään estämään autojen turhaa seisottamista latauksessa, mutta onhan tuo silti käyttäjän kannalta aika ikävää, kun maksat saman hinnan tulee piuhan päästä sitten 50 kW tai 250 kW.No on, herranen aika kun noita vertaa esim dieselillä ajamiseen. En nyt ole varsinaisesti ole kellottanut että kauanko kestää tankata,
mutta uskoisin että tuohon 11min saa sisällytettyä vessäkäynnin ja kahvin haunkin vaikka pitää liipasimella olla.
Ja sen 11min jälkeen on rangea se +1200km eikä +81km. Eikä maksa 120€ toi 1200km, onneksi taitaa normi laturit olla halvempi vaikka se ei taida ko. auton omistajia kiinnostaa.
Ymmärränkö oikein tuon että ko. asemalla maksaa n. 10€ / 100km edestä latailla?
Mutta onhan nuo huimia laitteita.
Oli itseasiassa ihan kohtalainenVarmaan kauhea rengasmelu.
Juu, kallista on latailla noilla supernopeilla asemilla, joita on tosi harvassa. Kaiken lisäksi niillä yleensä minuuttiperustainen hinnoitelu, oli asemasta tuleva energian määrä sitten mitä tahansa. Ilmeisesti tuolla pyritään estämään autojen turhaa seisottamista latauksessa, mutta onhan tuo silti käyttäjän kannalta aika ikävää, kun maksat saman hinnan tulee piuhan päästä sitten 50 kW tai 250 kW.
Videosta löytyy vastaus plaid vs. turbo taycan s kiihtyvyyskysymykseen
Videosta löytyy vastaus plaid vs. turbo taycan s kiihtyvyyskysymykseen
Hieman viihteellisempi toinen video autoon liittyen
Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.edes maailmantehoikkaimmat polttomoottorit eivät pärjää sähkömoottoreille.
Tuo on totta (dragster) mutta kuinka kauan? Joskus v 2000 sanoin, että sähköautot yleistyvät, kun ne kyykyttävät polttomoottorit kiihtyvyydessä.Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.
Top EV Racing | SupercONducting e-Motorsports ei välttämättä kauan. Polttomoottoreita on kuitenkin muitakin kuin Otto-moottorit ja muillakin aloilla kuin ajoneuvoliikenne. Sähkömoottorit eivät kuitenkaan hallitse kuin yhtä liikkumismuotoa, raideliikennettäTuo on totta (dragster) mutta kuinka kauan? Joskus v 2000 sanoin, että sähköautot yleistyvät, kun ne kyykyttävät polttomoottorit kiihtyvyydessä.
Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.
Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.
Aspark plans a production run of 50 vehicles, with a list price of €2.5 million
Mitähän tarkalleen tarkoitat muokkaamisella?Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.
Mitähän tarkalleen tarkoitat muokkaamisella?
Nopealla arviolla Owlista pitäisi Top fuel -dragsterin voittaakseen:
1. poistaa aivan koko akku (1900 kg -> 1400 kg)
2. Pidentää akseliväliä jokunen metri, jos painopisteen korkeus on 0,5 m korkeudella (muuten 3 m akseliväli riittäisi, mutta kätevimmin ylös asennettava takasiipi muuttaa peliä)
3. Lisätä iso etu- ja takasiipi
4. Asentaa isot slicksit
5. Muuttaa välitykset, joilla saa vähintään 78 kN renkaille (5,7 G, 1400 kg)
6. Vahvistaa rakenteita sieltä sun täältä
Näiden pienten muutosten lisäksi kiihdytysväliksi pitäisi sopia 0-68 km/h, koska Owlin 1480 kW:n teho ei riitä ilman akkuakaan sen yläpuolella Top fuelia vastaan. Että "hieman" saa muokata ja keventää, jotta pysyisi dragsterin rinnalla edes ensimmäiset 0,3-0,4 sekuntia. Ai niin, energiakin pitäisi jostain saada, koska koko akku jäi pois.
Top fuel kiihtyy noin 0,8 s 0-100 mph -> 5,7 G avg.(1,609 * 2,83 / 0,8 s). Vaikka ei huomioisi vastusvoimia, niin akuton Owl vaatisi tehoa@69 km/h 5,7 G * 1400 kg * 9,81 m/s2 * 69 km/h / 3,6 = 1500,4 kW. Owlissa ei ole noin paljon tehoa, joten siksi kisa pitäisi lopettaa 68:aan.
Katsellaan Top fuelien haastamista sitten uudestaan, kun sähkövehkeiden tehot alkavat lähestyä 10 MW:a (Owlissa on vasta alle 1,5 MW).
Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.
Noi sun mainitsemat pointit olisi ihan relevantteja, jos puhuttaisiin edes suunnilleen saman tehopainosuhteen polttiksesta ja sähkiksestä. Silloin sähkiksellä olisi etu puolellaan.Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.
Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.
Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.
Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.