Koeajossa Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Yllättävän kallista tuo asemalla lataaminen :oops:
Porin lentokentällä 80 kW pikalaturissa hinnoittelu 0,25€ / kWh hintaan. Sieltä tuli koko latausajan noin 75-80 kW ja kantamaa 40 minuutissa n. 200 km hintaan 13€

Screenshot_20210723-155408.jpg


Aika on rahaa eli mitä tehokkaampi laturi, joka lataa nopeammin niin sitä kalliimpaa se on.
 
Aika hurjalta näyttää tuo noin 1.3G:n kiihdytys. Tai ainakin sen verran g-voimia tuottaa hieman paremmin kulkeva sedan. Ilmeisesti aikamatkustus kuvaa tunnetta hyvin :D? Siinä jää jo osa huvipuistolaitteista kakkoseksi.
But the Taycan's launch control hits harder than the Model S's, smacking us with 1.3 g's of initial acceleration long enough to befog our noggin. Is this what passing through a time-travel portal feels like?
 
Nuo launch control kohdat on kyllä näiden sähköauto videoiden suola. Vaikka voisi olettaa että kuskit tietää jo mitä odottaa niin aina toi näyttää yllättävän. :lol: Tuosta vielä sekunti pois Teslan uusimmalla.
 
Aika hurjalta näyttää tuo noin 1.3G:n kiihdytys. Tai ainakin sen verran g-voimia tuottaa hieman paremmin kulkeva sedan. Ilmeisesti aikamatkustus kuvaa tunnetta hyvin :D? Siinä jää jo osa huvipuistolaitteista kakkoseksi.

Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.
 
Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.
Joo, ihan leikkikaluja alkaa olla tuollaiset laitokset. Niin kuin videollakin sanottiin, niin perusmalli riittää vallan mainiosti käyttöajoon.
 
Nuo launch control kohdat on kyllä näiden sähköauto videoiden suola. Vaikka voisi olettaa että kuskit tietää jo mitä odottaa niin aina toi näyttää yllättävän. :lol: Tuosta vielä sekunti pois Teslan uusimmalla.

Tuo Teslan ilmoittama 0-100 on rullaavalla lähdöllä jota kukaan muu valmistaja ei käytä, eli ei todellakaan ole 1 sekunti nopeampi.
 
Tuo Teslan ilmoittama 0-100 on rullaavalla lähdöllä jota kukaan muu valmistaja ei käytä, eli ei todellakaan ole 1 sekunti nopeampi.

2.14s paikoiltaan 0-60mph plaid:lle ja 9.24s varttimailille. Tämä youtubevideosta missä testasivat normitiellä. Teslathreadissa linkki. Noissa lukemissa kannattaa käyttää prosentteja tulosten vertailuun, kun muuten hämärtyy mitä esim. 0.8s ero tms. tässä tilanteessa tarkoittaa kiihtyvyyden suhteen. Varttimaili lienee parempi mittari kuin 0-60mph, kun se kertoo miten kärry jaksaa kulkea lähtöviivan jälkeenkin.
 
Jos kiinnostaa miltä n. 3s 0-100 tuntuu niin ei muuta kuin motskarin selkään, ei maksa hyvin montaa tonnia korteineen koko homma.
Uskoisin jopa että useimille jotka ei mp:llä ole ajaneet niin jo 4s ajat ovat säväyttävämpiä kuin sähköisellä ajetut vedot.
 
Varttimaili tesla plaid vs. tuo porsche on
9.24s tesla / 10.5s porsche. Loppunopeudet 151mph vs. 130mph. Onko mitään merkitystä? No ei.

Itse ostaisin radalle mieluummin keveän, pienen ja ketterän auton. Loppurahalla tuunausta, jos perusmalli ei riitä. Tai jos on paksu pinkka niin joku ihan rata-ajoon suunniteltu ei katulaillinen vehje. Vaikkapa mazda mx5:en olisi kiva aihio rata+viikonloppukruisailuautoksi hyvällä ajotuntumalla. En tiedä ylipäänsä ostaisinko 100k+ autoa vain sen takia, että kiihtyy paremmin. Ei mun maailmassa hinta ja laatu kohtaa noissa hinnoissa enää. Säästämällä autossa jää rahaa muiden asioiden optimointiin.

Voisi kuvitella myös, että porsche on autona parempi kuin plaid. Porschehan on yleensä satsannut muihinkin asioihin kuin pelkästään kiihtyvyyteen. Tosin porsche on aika paljon kalliimpi kuin plaid.
 
Viimeksi muokattu:
Katoitteko millaisia kulutuslukea tuli maantiellä ja kaupunkiajossa?
 
Aika on rahaa eli mitä tehokkaampi laturi, joka lataa nopeammin niin sitä kalliimpaa se on.

No on, herranen aika kun noita vertaa esim dieselillä ajamiseen. En nyt ole varsinaisesti ole kellottanut että kauanko kestää tankata,
mutta uskoisin että tuohon 11min saa sisällytettyä vessäkäynnin ja kahvin haunkin vaikka pitää liipasimella olla.
Ja sen 11min jälkeen on rangea se +1200km eikä +81km. :hmm: Eikä maksa 120€ toi 1200km, onneksi taitaa normi laturit olla halvempi vaikka se ei taida ko. auton omistajia kiinnostaa.

Ymmärränkö oikein tuon että ko. asemalla maksaa n. 10€ / 100km edestä latailla? :btooth:
1627304206516.png

Mutta onhan nuo huimia laitteita. :tup:
 
Teslain plaid kepittää molemmat noista vielä aika isolla marginaalilla. Tosin voiko niitä tehoja missään järkevästi käyttää on toinen asia.

Eikös plaidissa ollut vaan sellainen pikku mutka, että auto hieroo ja valmistelee itseään tyyliin varttitunnin ennen nopeaa lähtöä? Sampsa on siinä vaiheessa kerennyt jo kotiin grillaileen makkaraa. :kahvi:
 
Eikös plaidissa ollut vaan sellainen pikku mutka, että auto hieroo ja valmistelee itseään tyyliin varttitunnin ennen nopeaa lähtöä? Sampsa on siinä vaiheessa kerennyt jo kotiin grillaileen makkaraa. :kahvi:

Hieromisella haetaan sekunnin sadasosia. Ei se vaikuta persemittariin tai tuloksiin, kun lähdet liikennevaloista mittaustarkkuuden ollessa tyyliin 0.1s eikä 0.01s. Eiköhän joku noista tee testejä sekä launch controllin kera, että ilman. Porschehan ei edes ilmoita sadasosia tuloksiin vaan on pyöristetty yhteen desimaaliin. Viimeiset sadasosat ovat tiukassa. Teslan piti saada se 1.99s 0-60mph kiihdytysratasäännöillä(ns. rolling start) aikaan, kun elon lupasi alle 2s ajan.

Kannattaa myös huomioida, että toi mun vertailu perustui siihen kalleimpaan ja tykeimpään taycan:iin, joka painii ihan eri hintaluokassa kuin perustesla tai jopa plaid.
 
No on, herranen aika kun noita vertaa esim dieselillä ajamiseen. En nyt ole varsinaisesti ole kellottanut että kauanko kestää tankata,
mutta uskoisin että tuohon 11min saa sisällytettyä vessäkäynnin ja kahvin haunkin vaikka pitää liipasimella olla.
Ja sen 11min jälkeen on rangea se +1200km eikä +81km. :hmm: Eikä maksa 120€ toi 1200km, onneksi taitaa normi laturit olla halvempi vaikka se ei taida ko. auton omistajia kiinnostaa.

Ymmärränkö oikein tuon että ko. asemalla maksaa n. 10€ / 100km edestä latailla? :btooth:
1627304206516.png

Mutta onhan nuo huimia laitteita. :tup:
Juu, kallista on latailla noilla supernopeilla asemilla, joita on tosi harvassa. Kaiken lisäksi niillä yleensä minuuttiperustainen hinnoitelu, oli asemasta tuleva energian määrä sitten mitä tahansa. Ilmeisesti tuolla pyritään estämään autojen turhaa seisottamista latauksessa, mutta onhan tuo silti käyttäjän kannalta aika ikävää, kun maksat saman hinnan tulee piuhan päästä sitten 50 kW tai 250 kW.
 
Juu, kallista on latailla noilla supernopeilla asemilla, joita on tosi harvassa. Kaiken lisäksi niillä yleensä minuuttiperustainen hinnoitelu, oli asemasta tuleva energian määrä sitten mitä tahansa. Ilmeisesti tuolla pyritään estämään autojen turhaa seisottamista latauksessa, mutta onhan tuo silti käyttäjän kannalta aika ikävää, kun maksat saman hinnan tulee piuhan päästä sitten 50 kW tai 250 kW.

Minuuttihinta on yleensä sen takia että latauslaitteesta puuttuu mittarointistandardin mukainen energiamittari. Pikkuhiljaa niitäkin alkaa nyt tulemaan ja joissain laitteissa niitä on. Joihinkin saa retrofittinä mutta kaikkiin laitteisiin ei tule saamaan.

Tuo DC homma kun on sen verran uusi, niin ei ole ollut heti sopivaa mittariakaan. Ja nyt on tullut uudet säädökset että se lukema pitää asettaa asiakkaan näkyville, sekä mittaus pitää suorittaa tasasuuntaajan jälkeen. Tämä siis julkisilla pisteillä. Tietääkseni Teslan Superit lasketaan toistaiseksi yksityisiksi, joten he pystyvät kiertämään tämän.

Tämän takia yleensä hidaslaturissa eli AC laitteissa on kWh hinnoittelu, koska niissä on se oikeanlainen energiamittari.
 
Lisätään vielä kuitti ajoista niin ei tarvi edes videota klikata :) Ajanoton kannalta sillä ei ole merkitystä miten hitaasti se toinen kuski reagoi.

1627683860610.png
 
Videosta löytyy vastaus plaid vs. turbo taycan s kiihtyvyyskysymykseen



Kyllähän noi sähköautojen urheilulliset mallit kiihtyy ihan eritavalla kuin polttomoottoriautot. Youtube on täynnä videoita missä 60 000€ arvoinen Tesla pieksää kiihtyvyyskisoissa miljoonien eurojen arvoisia superautoja kuten Lamborgineja ja Ferrareita tms. Sähkömoottorilla vain päästään paljon nopeammin sinne huippunopeuteen kuin polttomoottorilla edes maailmantehoikkaimmat polttomoottorit eivät pärjää sähkömoottoreille.
 
Hieman viihteellisempi toinen video autoon liittyen



Elektroninen pysäköintijarru lukitsee takapyörien jarrut ja lukitus ei katoa vaikka virrat menisivät poikki autosta. Jos autossa ei ole virtaa sähköisten pysäköintijarrujen lukituksen avaamiseen tarvitaan erikoistyökaluja pysäköintijarrun avaamiseen itsestään ne eivät aukea. Kysyin tätä aikoinaan autohuollosta, koska itselläni on sähköinenpysäköintijarru autossa. Kun autopysäköidään auto katkaisee sähköt elektroniseltajarrulta vaikka virtaa olisi säästääkseen akkua, joten sähköt ovat poikki ihan normaalissakin tapauksessa pysäköinnin ajan.

Vaikka sinällään kyllä ymmärrän, että otetaan varmanpäälle kun alla on ei niin tuttu auto ja pysäköinti paikka viettää järven suuntaan. ;)
 
Kiihdytys sähköautolla on niin erilainen kuin polttomoottorilla etten niitä keskenään vertailisi, sähkö on siinä hommassa parempi ja nopeampi, mutta omanlainen kokemus se nopea polttomoottorikiihdytyskin on.
 
Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.
Tuo on totta (dragster) mutta kuinka kauan? Joskus v 2000 sanoin, että sähköautot yleistyvät, kun ne kyykyttävät polttomoottorit kiihtyvyydessä.

Pitää kuitenkin huomioida, että noi n. 9 sek autot ovat katulaillisia, sarjatuotantona tehty. Aika rajuja lukuja.
 
Tuo on totta (dragster) mutta kuinka kauan? Joskus v 2000 sanoin, että sähköautot yleistyvät, kun ne kyykyttävät polttomoottorit kiihtyvyydessä.
Top EV Racing | SupercONducting e-Motorsports ei välttämättä kauan. Polttomoottoreita on kuitenkin muitakin kuin Otto-moottorit ja muillakin aloilla kuin ajoneuvoliikenne. Sähkömoottorit eivät kuitenkaan hallitse kuin yhtä liikkumismuotoa, raideliikennettä
 
Noi kiihtyvyydet normikäytössä on jotenkin kovin abstraktia. Viimeksi tänään wanhalla ja hitaalla autolla joutui köröttelemään pintakaasulla, kun ei porukka pääse tesloillansa liikennevaloista liikkeelle.

Tulossaolevista sporttisista autoista kiinnostaa eniten corveten z06:en. Sen julkaisu taisi tosin lykkääntyä ensi kesälle. Tuskin olen ostamassa, mutta noin muuten hyvin kiinnostava auto hintaluokkaansa. Jos olisi enempi bensalenkkaria korvienvälissä niin se olis ihan vielä hankittavissa, kun hinta ei mene superautoluokkaan. Varsinkin huhut z06:en moottorista ovat mielenkiintoisia. Se voi olla yksi viimeisistä vapaastihengittävien bensakoneiden huraa-huudoista ennen kuin lainsäädäntö alkaa kieltämään saastuttajien tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Haluatko lukita vastauksen? Sarjatuotantoautoissa pitää paikkansa, mutta ei ihan tuossa laajuudessa kuin esitit.

Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.
 
Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.

Ei taida aspark owl olla sarjatuotantoinen.

Aspark plans a production run of 50 vehicles, with a list price of €2.5 million

 
Kaikkein nopein sarjatuotantoinen ja katulaillinen sähköauto Aspark Owl sähköurheilu-auto kiihtyy vakiovarustuksella 0-100km / h tunnissa 1,72 sekunnissa. Muokkaamalla Aspark Owlia tiputtamalla akkuja pois satojen kilojen edestä ja jättämällä sen verran akkuja, että saa tehtyä yhden kiihdytyksen sen saa kiihtymään nopeammin kuin nopeimmatkaan drag autot. Jos siis autosta haluaa sellaisen, että siitä ei enää ole hyötyä normaalissa liikenteessa.
Mitähän tarkalleen tarkoitat muokkaamisella?

Nopealla arviolla Owlista pitäisi Top fuel -dragsterin voittaakseen:
1. poistaa aivan koko akku (1900 kg -> 1400 kg)
2. Pidentää akseliväliä jokunen metri, jos painopisteen korkeus on 0,5 m korkeudella (muuten 3 m akseliväli riittäisi, mutta kätevimmin ylös asennettava takasiipi muuttaa peliä)
3. Lisätä iso etu- ja takasiipi
4. Asentaa isot slicksit
5. Muuttaa välitykset, joilla saa vähintään 78 kN renkaille (5,7 G, 1400 kg)
6. Vahvistaa rakenteita sieltä sun täältä

Näiden pienten muutosten lisäksi kiihdytysväliksi pitäisi sopia 0-68 km/h, koska Owlin 1480 kW:n teho ei riitä ilman akkuakaan sen yläpuolella Top fuelia vastaan. Että "hieman" saa muokata ja keventää, jotta pysyisi dragsterin rinnalla edes ensimmäiset 0,3-0,4 sekuntia. Ai niin, energiakin pitäisi jostain saada, koska koko akku jäi pois.

Top fuel kiihtyy noin 0,8 s 0-100 mph -> 5,7 G avg.(1,609 * 2,83 / 0,8 s). Vaikka ei huomioisi vastusvoimia, niin akuton Owl vaatisi tehoa@69 km/h 5,7 G * 1400 kg * 9,81 m/s2 * 69 km/h / 3,6 = 1500,4 kW. Owlissa ei ole noin paljon tehoa, joten siksi kisa pitäisi lopettaa 68:aan.

Katsellaan Top fuelien haastamista sitten uudestaan, kun sähkövehkeiden tehot alkavat lähestyä 10 MW:a (Owlissa on vasta alle 1,5 MW).
 
Mitähän tarkalleen tarkoitat muokkaamisella?

Nopealla arviolla Owlista pitäisi Top fuel -dragsterin voittaakseen:
1. poistaa aivan koko akku (1900 kg -> 1400 kg)
2. Pidentää akseliväliä jokunen metri, jos painopisteen korkeus on 0,5 m korkeudella (muuten 3 m akseliväli riittäisi, mutta kätevimmin ylös asennettava takasiipi muuttaa peliä)
3. Lisätä iso etu- ja takasiipi
4. Asentaa isot slicksit
5. Muuttaa välitykset, joilla saa vähintään 78 kN renkaille (5,7 G, 1400 kg)
6. Vahvistaa rakenteita sieltä sun täältä

Näiden pienten muutosten lisäksi kiihdytysväliksi pitäisi sopia 0-68 km/h, koska Owlin 1480 kW:n teho ei riitä ilman akkuakaan sen yläpuolella Top fuelia vastaan. Että "hieman" saa muokata ja keventää, jotta pysyisi dragsterin rinnalla edes ensimmäiset 0,3-0,4 sekuntia. Ai niin, energiakin pitäisi jostain saada, koska koko akku jäi pois.

Top fuel kiihtyy noin 0,8 s 0-100 mph -> 5,7 G avg.(1,609 * 2,83 / 0,8 s). Vaikka ei huomioisi vastusvoimia, niin akuton Owl vaatisi tehoa@69 km/h 5,7 G * 1400 kg * 9,81 m/s2 * 69 km/h / 3,6 = 1500,4 kW. Owlissa ei ole noin paljon tehoa, joten siksi kisa pitäisi lopettaa 68:aan.

Katsellaan Top fuelien haastamista sitten uudestaan, kun sähkövehkeiden tehot alkavat lähestyä 10 MW:a (Owlissa on vasta alle 1,5 MW).

Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.

Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.
 
Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.

Ei se nyt ihan toimi niin, että kun painat kaasupoljinta niin menee bensapumppu päälle ja sitten odotellaan, että bensiini liikkuu putkissa/letkuissa jne. Pumppu pyörii jatkuvasti eikä siinä tarvitse kuin suuttimia ohjata, että saadaan lisää bensaa koneeseen, ja nämä reagoivat erittäin nopeasti. Voimansiirron häviöt ovat myös aika irrelevantteja kun tehoa voidaan aina lisätä kompensoimaan sitä. Turboilla saadaan myös ilmaa koneisiin niin paljon kuin vaan halutaan.

Esim. yhden mailin kiihdytysautoissa on nykyään niin paljon tehoa, että sellaista sähköautoa ei ole olemassakaan joka pärjäisi.
 
Mä uskoisin, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. Ne ovat nyt jo enemmän kuin tarpeeksi nopeita liikenteen seassa ajamiseen. Loppu on painonpudottamista ja toimintamatkan ja latausajanoptimointia.

Erikoiskäytössä kuten rata-autoilussa, kiihdytysajossa tai harrastusmielessä sähkikset eivät välttämättä ole se juttu. Joku keveä ja pärisevä laite voi olla mukavampi ajaa monesta syystä vaikkei viivalta lähtiessä pärjäisikään sähkikselle. Joku mx5:en tai mikroauto radalla on todella hauska värkki vaikka speksit ovat mitä ovat.
 
Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.

Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.
Noi sun mainitsemat pointit olisi ihan relevantteja, jos puhuttaisiin edes suunnilleen saman tehopainosuhteen polttiksesta ja sähkiksestä. Silloin sähkiksellä olisi etu puolellaan.

Nyt kuitenkin olit asettanut vastakkain "satoja kiloja akusta kevennetyn" Aspark Owlin ja Top fuel -dragsterin ("...nopeammin kuin nopeimmatkaan drag -autot."). Kuinka pitkää kisaa olit ajatellut, 2 metriä vai? Senkin yrittäminen vaatisi slicksejä, tukivarsien rankkaa vahvistamista (alussa 6-7 G...) ja välitysten tihentämistä niin, että huippunopeus olisi nykyisen 400 km/h sijaan 55-68 km/h. Ja tietenkin akku piti jättää pois. Tuollaista kisaako olit miettinyt?

Aspark Owl:
-1900 kg, poistetaan koko akku, jolloin jää 1400 kg
-1480 kW
-teho/paino -suhde ilman akkua 1,06 kW/kg
-teho/paino -suhde akun kanssa 0,78 kW/kg
Vakiona akun kanssa:
0-100 km/h 1,9 s
0-299 km/h 10,6 s

Kesyhkö Ahonen Racing Team Top fuel dragster:
-1040 kg kuljettajan kanssa
-5900 kW
-teho/paino -suhde kuskin kanssa 5,67 kW/kg
0-100 km/h 0,5 s
0-300 km/h arviolta 1,8-2,0 s
0-500 km/h 3,8 s

Ulkomailla tehoja on jo yli 8000 kW.
Tältä se näyttää:


Hauska mittaristokuva (myös 1/10 -hidastus):


Top fuelin ja Aspark Owlin ero on samaa luokkaa kuin superauto vs. pakettiauto. Ei siinä auta vaikka repisi Hiacesta kaiken lisäpainon veks venttiilihattuja myöten.

Sähkö on sähäkkä reagoimaan ja samantehoisia vertailtaessa sen tehointegraali voi olla suurempi kuin polttiksessa. Vertasit vaan liian ylivoimaiseen kilpakumppaniin.
 
Sähkömoottorin kyky kiihtyä polttomoottoria nopeammin liittyy siihen, että sähkömoottorilla voidaan välittömästi synnyttää valtava määrä vääntöä ja sähkö voidaan muuntaa nopeasti väännöksi pyörissä. Sähkö kulkee lähes valonopeudella akuista kaapeleita pitkin sähkömoottoreille ja magneettikenttien kautta, jotka myös toimivat lähes valonopeudella suoraan sähkömoottoreista pyörille väännöksi. Kun bensa pitää muuttaa vääntömomentiksi paljon pitempää reittiä pitkin bensa pitää imeä pumpulla säiliöstä. Pumput ja nesteen siirtyminen ovat aina hitaampia kuin sähkön siirtyminen kaapeleissa. Sen jälkeen bensa pitää polttaa männissä liike-energiaksi. Tämä polttaminen vie aikaa paljon pitempään kuin sähkön muuttaminen väännöksi. Polttomoottorin mäntien liike-energia pitää vaihteiston kautta siirtää pyörille vaihteisto hukkaa valtavan määrän energiaa sähköautoon verrattuna. Polttomoottorilla on myös sellainen ongelma, että happea, jota tarvitaan bensan polttamiseen on ilmakehässä vain rajallisesti, joten polttoaineen lisääminen ei tietyn pisteen jälkeen enää kasvata tehoa, koska ilmassa ei ole happea bensan polttamiseen liike-energiaksi ei ole kuin tietty tilavuusmäärä mäntien sisällä. Sähköllä ei ole tälläisiä rajoituksia.

Summa summarum vaikka rakentaisi kuinka tehokkaan polttomoottorin ei se siltikään kiihtyisi yhtä nopeasti kuin sähköperäinen voimanlähde, koska polttomoottori tavalla rakennettu moottori ei pysty muuttamaan energiaa väännöksi yhtä nopeasti kuin lähes valonopeudella toimiva sähkövirta ja magneettikenttiin perustuvat sähkömoottorit. Pumput, polttaminen ja hapen imeminen moottoriin, jotta bensa voidaan polttaa liike-energiaksi vaihteistoineen ei ikinä toimi yhtä nopeasti kuin sähkökaapeleissa kulkeva virta ja sähkömoottorien magneettikentät. Tämä on ihan perusfysiikkaa.


edit: jaa TommiZeliard oliki ehtinyt jo. Noh, on tossa muitaki, jos alusta katsoo :D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 499
Viestejä
4 537 887
Jäsenet
74 815
Uusin jäsen
Jaroja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom