Kingdom Come: Deliverance II (PC, PS5/Pro, XBX/S)

Pelin lopulla mennään ja nyt en tiedä enää mitä pitää tehdä?

Tehtävä: So it begins, jossa pitää värvätä tietyt henkilöt omaan ryhmään, kuudesta henkilöstä puhutaan, mutta löydän vain neljä?!

Mikesh ja Kozliek en löydä mistään?

1771300_23.jpg
Nopeasti katsottuna netin syövereistä kyseessä on tunnettu bugi, se on kiva, että 200h pelattu peli jää kesken tällaisen takia!:facepalm:
 
PC GAMER : Game of the Year 2025 – Kingdom Come: Deliverance 2

Pelasin julkaisusta huhtikuun alkuun saakka noin 120h ajan. Laitoin pelin tauolle, kun into hieman lopahti Kuttenbergin alueen avauduttua ja tiesin että tulossa on kolme DLC:tä. Tällaiset pelit ovat niin järkälemäisiä, että haluan pelata kerralla "kunnolla" kaiken sisällön, koska todennäköisyys sille että pelaisin tämän joskus uudestaan ja loppuun saakka on suht pieni.

Nyt uuden telkkarin saavuttua jatkoin pelaamista ja maistuu vielä paremmin kuin julkaisun jälkeen. RTX HDR ja TCL C8K 75" ovat erinomainen yhdistelmä. 5070 Ti jaksaa ihan kelvollisesti 120Hz@4K.

Kahta DLC:tä olen aloitellut ja kolunnut Kuttenbergin aluetta. Legacy of the Forge varsinkin tuo sellaista jota kaipasi jo ykkösosassa. Ykkösosaan verrattuna on harmi että kakkososa on helpompi, mutta muuten kakkososa on parempi melkein kaikessa. Toisaalta ihan ymmärrettävää että suurten massojen takia ei tällaisesta pelistä haluta tehdä "liian vaikeaa".

165h on nyt kellossa ja varmasti tämän parissa menee vielä useita kymmeniä tunteja lisää.

 
Ykkösosaan verrattuna on harmi että kakkososa on helpompi, mutta muuten kakkososa on parempi melkein kaikessa. Toisaalta ihan ymmärrettävää että suurten massojen takia ei tällaisesta pelistä haluta tehdä "liian vaikeaa"
PC Goty menee kyllä oikeaan osoitteeseen kun peli toimii loistavasti heikommallakin tietokoneella ja en edes tiedä mitä Tsekin velhot teki että sai Kuttenbergin optimoitua noin hyvin. Toivottavasti KCD3 pääsee pelaamaan hahmolla joka ei osaa yhtään mitään.
 
PC Goty menee kyllä oikeaan osoitteeseen kun peli toimii loistavasti heikommallakin tietokoneella ja en edes tiedä mitä Tsekin velhot teki että sai Kuttenbergin optimoitua noin hyvin. Toivottavasti KCD3 pääsee pelaamaan hahmolla joka ei osaa yhtään mitään.
Optimointi on kyllä tehty todella hyvin. Ykkösosassa jo Rattayn pääkadun aukio pisti näytönohjaimen koville. Nyt ei ole tullut kertaakaan samanlaista dippiä, vaikka Kuttenberg on valtavan kokoinen kaupunki.
 
Kyllähän tähän tuli melkein parisataa tuntia upotettua. Varsinkin alussa immersio on aivan huipussaan, mutta sitten pelin edetessä alkaa pikkuhiljaa simulaation rajat ja pelimekaaniset kökköydet tulemaan enemmän vastaan. Kokonaisuutena erittäin hyvä peli, mutta tässä(kin) ärsyttää se, että loppujen lopuksi juoni on _erittäin_ lineaarinen ja todellisia vaikutusmahdollisuuksia pelaajalla on aika vähän. Toki voidaan vedota siihen, että juonen oli "pakko" olla lineaarinen, koska perustuu enemmän tai vähemmän historiallisiin tapahtumiin, mutta kyllähän noita monenlaisia taiteellisia vapauksia otettiin muutenkin (keksityt juutalaiskorttelit, fanfic-Musa ja muutamat muut). Toisaalta eipä nuo nyt mitenkään ylettömästi häirinnyt.

Sekin on hieman tylsää, että pelissä ei myöskään varsinaisesti joudu tekemään minkäänlaisia valintoja hahmonkehityksen suhteen, vaan Henkka voi vaan olla kaikessa paras ja kehittyy muutenkin hyvin nopeasti pysäyttämättömäksi tappokoneeksi. Osittain sen takia "välivideoavuttomuus" ärsytti tässä pelissä erityisen paljon, kun varsinaisen pelaamisen aikana ainakin meikäläisen Henkka oli absoluuttinen terminaattori joka niputti 30 rosmo kerrallaan vaikka alasti puoliunessa, mutta sitten välivideoissa oli vähän väliä täysin avuton ja typerä uuvatti, jolle parikin vihua kerrallaan oli jo liikaa.

Mitä taas noihin lisäreihin tulee, niin Brushes with Death oli ihan kivaa lisäsisältöä. Aika irrallinen kaikesta muusta pelissä ja loppupeleissä pelattavaa ei hirveästi ollut ja pääosin hinkattiin vanhoja tuttuja paikkoja.

Forge oli kolmesta lisäristä mielestäni heikoin ja sisältö pääosin aika itseään toistavaa. Oli siinä ihan hyviäkin juttuja ja periaatteessa "oma koti" on ihan kiva lisä, joka varmasti lämmittäisi enemmän uudelleenpeluun myötä, kun nyt suurin osa kaikista bonuksista ym. oli maksimilevelin Henkalle aika turhia ja pelikokemus muutenkin kohtuullisen itseääntoistava. Noin muutenkin siihen nähden, että delsun aiheena oli seppämeiningit, aika vähän tuli mitään uutta seppäiltävää.

Ekassa ja tokassa delsussa olisin molemmissa toivonut sitä, että niissä olisi hengattu enemmän aiemmin alikäytetyillä alueilla. Tokan kartan kaupungeista läheskään kaikissa ei ollut oikein mitään järjellistä tekemistä koko pelin aikana ja ekan kartan pohjoisosat varsinkin jäi täysin alikäytetyiksi. Tämän takia luostarilisäri olikin mielestäni kolmikon paras, ihan vaan jo noiden kokonaan uusien ympäristöjen ja hieman erilaisen yleisfiiliksen ja pelikokemuksen takia. Olihan siinäkin omat heikkoutensa, mutta kaiken kaikkiaan jäi ihan positiiviset fiilikset. Tässäkin olisi ollut kiva nähdä hieman enemmän vaikutusta pelaajan valinnoilla, varsinkin kun kyseessä oli tällainen suljettu ympäristö, mikä ei vaikuta mihinkään muuhun pelissä.

Kaiken kaikkiaan, näkisin että KCD2 delsutarjonta oli selkeästi huonompi kuin ykkösen. Peruspelistä jäi vaikka kuinka paljon hahmoja ja juonenpätkiä, joita olisi voinut laajentaa lisäreissä, mutta sen sijaan delsusisältö oli pääosin aika irrallista ja päälleliimattua. Kokonaisfiilis oli, että halvalla ja nopeasti nyt kyhättiin jotain, että päästään KCD3:n kimppuun kunnolla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 533
Viestejä
5 049 677
Jäsenet
80 897
Uusin jäsen
matias09

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom