Luostari ja sen oheisrakennukset ihan mielenkiintoisia ja todella yksityiskohtaisesti toteutettu, niin kuin vain Warhorse osaa. Tässä vaan kävi niin itsellä, että jätin sen alun opastetun kiertokäynnin väliin ja siirryin suoraan pääjuonta pelaamaan. Ehkä pieni virhe, koska jää tavallaan vähän katsomatta kaikki paikat, jos juonta seuraa tiiviisti. Ja peli ei sitten kannusta oikein tutkimaan ihan kaikkea, koska nämä vahdit kyttää joka paikassa. Tuon voi tietysti korjata myöhemmin, koska luostariin voi palata koska haluaa käsittääkseni DLC:n juonen läpipelaamisen jälkeen.
Tuo vahtien välttely onkin aika ärsyttävää, ei niin etteikö niitä olisi helppo vältellä, mutta kiusa se on pienikin kiusa. En oikein ymmärrä, miksi tämmöinen mekanismi on pitänyt laittaa, luulisi että lääkärin avustajana voisi saada eri vapauden käydä missä tarvitsee tai haluaa. No ei siten. Kaiketi tuon välttelyn voisi hoitaa ainakin osittain kulkemalla kellareiden kautta mutta kun hiippailu pinnalla on niin helppoa, niin ei oikein ollut tarvetta. Eikä siellä kellareissa löytynyt muutenkaan mitään hirveän kiinnostavaa tunnelman lisäksi. Noh, noppapelin, salaisen skriptoriumin ja tietysti kryptan lisäksi. Voihan se olla että en vaan huomannut?
Mutta itse pääjuoni, vaikkakin kiinnostava, oli jotenkin lyhyt ja suppea. DLC:n trailerin perusteella oletin, että taudista tulisi oikein isokin epidemia ja että siellä olisi enemmän tapeltavaa, mysteereitä ja juonittavaa. Eli että DLC:n pääjuoni olisi hieman pidempi. Olihan siellä sitten monta ihmistä vuoteenomana ja näin, mutta jotenkin vaisuksi jäi. Kuinka monta itse tautiin oikein kuoli, ei kovin monta? Eli semmoinen lopunajan ruttoepidemia tämä ei todellakaan ollut. Itse taudin alkuperäkin, no vähän kyseenalainen, en ole epidemologi, joten en osaa sanoa...ja olisihan tuossa voinut itsekin sairastua, jos jätti tekemättä tietyn jutun. Mutta aika kompakti oli DLC:n kampanja, jos kauniisti sanotaan. Hieman petyin tähän aspektiin. Juoksinko sitten liian nopeasti läpi?
Juoksemiseen kyllä kannusti sekin, ettei itse voinut nukkua. En ainakaan löytänyt omaa petiä mistään, vaikka siellä infirmaryn takahuoneessa nukkui tämä lääkäri. Siinähän sitten kökötit, eikä aikaakaan saanut kulumaan nopeutetusti. Vähän ikävää sinänsä, koska NPC:t kyllä nukkuivat sikeästi, ettei niitä voinut sitten kuulustella muuta kuin päivällä. Outoa. Aika nopeasti ne yöt kyllä kuluivat, oisko hieman nopeutettu?
Jollain tasolla siis pettymys, odotin hieman enemmän mutta toisaalta olin ostanut pelistä sen version, missä tulee kaikki lisäjuustot, niin ei niin pahasti harmita. Kyllä tämä varmaan ostamisen arvoinen on, jos tykkää KCD2:stä ja haluaa vähän vaihtelua, eikä odotukset ole pilvissä. Sanoisin, että kannattaa pelata jossain välissä ennen pääpelin lopettamista, jos haluaa, ettei DLC ole liian helppo. Ehkä jopa Kutenbergin osion alkuvaiheessa? Oma henkka on aika tappiin kehitetty, niin ei hirveän haastava tämä ollut. Semmonen 3/5 arvosana yleisesti DLC:lle.
EDIT: tulipa semmoinen mieleen, että jos tämän DLC:n aloittaa ennen tiettyjä pääjuonen tapahtumia, niin kuningas Sigismund käsittääkseni on tuolla luostarin vieraana? Että mahtaisko Henryllä olla tilaisuus tavata Sigismund luostarissa?