Kingdom Come: Deliverance II (PC, PS5/Pro, XBX/S) - Julkaisu 4.2.2025

Alkuperäisen KCD'n taistelusysteemissä ei ollut järjen häivääkään. Missään ei kerrottu mitä olisi pitänyt tehdä aikä ns. "liikkeissä" ollut mitään järkeä. Joten parantaakohan tätä sitä mitenkään?
Kyllä noissa ensi arvioissa on kehuttu taistelun järkevöityneen.
Ensimmäisessä pelissä opetettiin kyllä taistelu ja siinä oli järkeä, mutta se vaati, että pelasit pääjuonta muutama tuntia, ennen kuin se opetuksen hetki tuli.
Todella monella meni tämä ohi ja sitten kovasti harmitti heitä.
 
Alkuperäisen KCD'n taistelusysteemissä ei ollut järjen häivääkään. Missään ei kerrottu mitä olisi pitänyt tehdä aikä ns. "liikkeissä" ollut mitään järkeä. Joten parantaakohan tätä sitä mitenkään?

Olihan siinä nyt järkeä. Jos kävi sen tutoriaalin niin jokainen liike oli kyllä selitetty miten ja miksi mikäkin tehdään.
Alkuun hankala mutta kun vähän malttoi opetella niin imo yksi parhaiden tehdyistä tappelumekaniikoista, eikä vaan järjetöntä hiiren vasemman napin ränkytystä kuten yleensä näissä peleissä.
Erityisesti se ettei esim jouskarilla ilmestynyt mitään maagista tähtäintä ja tähtäys piti opetella "oikeasti" oli kyllä 5/5.
 
Ennakkomyynnit raketoi. Jääköhän kohta Civ ja Monster Hunter indie-pelit taakse

Steam.png
 
Tuosta taas yksi ennakkofiilis video.


Tässä taas näkyy lopussa pelin jonkin sortin alkuteksteistä pätkää.


Onhan se pirun nätti. Edellisen kerran odotin uutta peliä samoilla fiiliksilla kun KCD1 tuli ulos.
Tuli ihan mieleen, että tältäkö se tuntui silloin pentuna kun odotteli jotain Medal of Honor Allied Assault lisäosia tai Age of Empires 2:sta.
Nettiyhteys oli tulloin äärimmäisen hidas ja muistan jättäneeni Medal of Honor Allied Assault Spreadheadin parin minuutin mittaisen trailerin latautumaan ruokailun ajaksi, jotta voin katsoa sen tuntia myöhemmin...
 
3 Asiaa millä on mitään väliä. Taistelu, taistelu, taistelu Ei millään jaksanut ykköstä pelata vaikka monesti yritin mutta kun 20 tunnin peluun jälkeen et pärjää 2 bandiitille niin roskakori kutsuu. Luultavasti pelaamatta roskaa tämäkin tulee olemaan.
 
Alkuperäisen KCD'n taistelusysteemissä ei ollut järjen häivääkään. Missään ei kerrottu mitä olisi pitänyt tehdä aikä ns. "liikkeissä" ollut mitään järkeä. Joten parantaakohan tätä sitä mitenkään?
Eikös siellä taitojen luettelossa ollut jopa ohjeet kullekin masterstrokelle vai mitä ne oli, eli tattia näin ja noin ja sitten strike strike stab tms?:confused:
 
Ohjeet oli joo kaikille liikeille, toisaalta monet oli ehkä vähän vaikeita. Itse ainakin muistaakseni opettelin 2 helpompaa, jota sitten spämmäsi jos halusi combottaa. Toivottavasti taistelua on viilattu hieman paremmaksi koska se nyt kuitenkin oli se heikoin osa-alue.
 
Toivottavasti taistelua on viilattu hieman paremmaksi koska se nyt kuitenkin oli se heikoin osa-alue.

Master strike on ainakin laitettu kokonaan uusiksi, ei ole enää automaattinen I win -namiska niin kuin ensimmäisessä (jonka takia nuo kombotkin oli vähän turhia, varsinkin kun perus jyväjemmarikin jotenkin aina onnistui blokkaamaan niitä).
 
Steamissa tällä hetkellä Suomen kolmanneksi myydyin kun ilmaisia ei huomioida ja maaailmanlaajuisesti seitsemännellä sijalla. MUOKKAUS: Nyt viides!

Varsin valaiseva ensivaikutelmat-video. Monet asiat selitetty yksityiskohtaisesti.

 
Viimeksi muokattu:
Tuosta taas yksi ennakkofiilis video.


Tässä taas näkyy lopussa pelin jonkin sortin alkuteksteistä pätkää.


Onhan se pirun nätti. Edellisen kerran odotin uutta peliä samoilla fiiliksilla kun KCD1 tuli ulos.
Tuli ihan mieleen, että tältäkö se tuntui silloin pentuna kun odotteli jotain Medal of Honor Allied Assault lisäosia tai Age of Empires 2:sta.
Nettiyhteys oli tulloin äärimmäisen hidas ja muistan jättäneeni Medal of Honor Allied Assault Spreadheadin parin minuutin mittaisen trailerin latautumaan ruokailun ajaksi, jotta voin katsoa sen tuntia myöhemmin...

Pikavilkasulla ei kyl graafisesti tarjonnut mitään kummosta VAU elämystä, toki johtuen ihan siitä, että se ykkönen on edelleen aika nätti peli. Näkkee sit reaalimaailmassa.
 
Kasvillisuus näyttäis paljon ykköstä runsaammalta. Siinä varmaan suurin syy koviin laitteistovaatimuksiin, koska muuten ei munkaan mielestä mikään valtava parannus edelliseen. Hyvän näköinen peli kuitenkin.
 
Ohjeet oli joo kaikille liikeille, toisaalta monet oli ehkä vähän vaikeita. Itse ainakin muistaakseni opettelin 2 helpompaa, jota sitten spämmäsi jos halusi combottaa. Toivottavasti taistelua on viilattu hieman paremmaksi koska se nyt kuitenkin oli se heikoin osa-alue.
Yhtään komboa en saanut pelin aikana onnistumaan, silti sain loppuvaiheessa jopa 5 curjaa cumania nippuun, kun kävivät päälle keskellä metsää. Toivottavasti kombojen suorittaminen olisi edes vähän helpompaa kakkosessa.
 
3 Asiaa millä on mitään väliä. Taistelu, taistelu, taistelu Ei millään jaksanut ykköstä pelata vaikka monesti yritin mutta kun 20 tunnin peluun jälkeen et pärjää 2 bandiitille niin roskakori kutsuu. Luultavasti pelaamatta roskaa tämäkin tulee olemaan.

Ykkösessähän pystyi parin perkin ja macen kanssa hakkaamaan koko planeetan kumoon kunhan vaan spämmäsi menemään bonkkia (eli kolautti vaan päähän). Itse esim. kävin soolottamassa ne parit isot kumaanileirit heti kun niihin ekaa kertaa pääsi, ei mitään ongelmia vetää turpaan kymmeniä vihuja kerrallaan. Peli kyllä meni vähän rikki kun pelasi noin. Esim. se yksi linnahyökkäys kun piti "paeta" pieleen menneiden suunnitelmien takia. Olin tappanut koko linnan viimeiseen mieheen, mutta silti piti muka lähteä karkuun. :D

Onneksi, koska se taistelu "oikein pelattuna" oli kyllä niin vammaista kihnutusta vaikka johonkin Monttu & Kalpaan verrattuna, että pelaamatta olisi kyllä jäänyt koko peli muutoin. Harmi kun tuo luultavasti on kakkoseen "korjattu"...

Saa nähdä kuinka paljon muita ykkösen idioottimaisuuksia tähän kakkoseen on pidetty. Vieläköhän telepatia on keskiaikatsekkilässä suosituin murtovarashälytin ja koostuukohan koko väestö edelleen kuolemattomista Highlandereista? :D
 
Viimeksi muokattu:
Uudet kortit aivan nurkan takana niin ei varmaan kannata RTX 2060 päivittää tämän pelin takia? Tehojen puolesta pitäis riittää 1440p resoluutiolla mutta tuo 6GB vram saattaa hidastaa?

123.png


1234.png
 
Näyttää konsoleillakin todella hyvältä ja pyörii hyvin, että ei pitäis olla pc:llä mitään pelkoa vähän vanhemmallakaan kokoonpanolla. Huomaa kyllä että ovat hioneet tuota CryEnginea 1 osasta lähtien.


 
Roadmappia. Hardcore tekee paluun pääsee taas toisella läpipeluulla suunnistamaan böömin metsissä ilman mitään apuja 5/5

Gh0u2CbXsAAxBho.jpg

Tämä on kyllä yksi pelialan syöpä nykyään. Peliä ei ole edes vielä kaupassa ja jo tietävät mitä on tulossa DLC:nä :rage:. Aivan hyvin olisivat nämäkin asiat laittaa peliin jo suoraan. Ennen DLC:t sentään olivat "lisäreitä" jo julkaistuun vanhaan peliin, eikä puhtaita rahastuksia. Ei auta kuin odotella taas, että pelin saa -75%. Muuten en kyllä osta, vaikka ykkösestä pidinkin.
 
Taistelua oli ykkösessä uskomatonta kuraa. 25 pelitunninkaan jälkeen oli edelleen käytännössä mahdoton voittaa kahta vihollista yhtä aikaa ilman että ne juustottaa johonkin kulmaan. Iskuissa ja blokeissa ei mitään tolkkua. Jos tuota mekaniikkaa ei ole parannettu niin roskakori kutsuu. Harmi kun pelimaailma vaikuttaa loistavalta
 
Peli lievästi kiinnostaa, mutta tieto siitä et taistelu ei pahemmin ole muuttunut sitten ekan pelin, on aika meh. Onhan siinä suuntia vähemmän, mutta en oo innostunut sitten yhtään. Tiirikointi taitaa olla vaikeempaa kuin edellisessä, mikä kuulostaa kyllä huonolta, ei innosta yhtään niiden tattien lähes mahdoton pyörittely + et se on vaikeempaa. Tallennussysteemikään ei nappaa yhtään, en ymmärrä miksei peliä voi koska vaan lopettaa, siinä on vaan rajallinen määrä jotain Savior Schnappseja (joka ei muuten realismia oo nähnytkään). Toivottavasti edes exitsave olisi, sitä ei KCD julkkarissa muuten ollut. Jokainen kehittäjä sais ottaa mallia FromSoftin tallennussysteemistä. Sais olla myös täysin itse määriteltävät näppäimet ja joitain esteettömyysasetuksia, mutta taitaa olla turha toive.

Muuten kyllä peli kiinnostaa, mutta taitanee jäädä alelaari kamaksi, kun en kuuttakymppiä viitti maksaa jos ei oo ihan mieleeni. Vaikuttaa työläältä niinkuin edellinen, jota en 10h pidempään jaksanut pelata. Ostan EHKÄ tulevaisuudessa alennuksesta.
 
Eihän näistä KCD-peleistä tietenkään kaikki tykkää eri syistä johtuen, ei siinä mitään. Ymmärrän kyllä pointit, itse en millään pääse sinuiksi noiden souls like -pelien kanssa, jotenkin vaan se oikeiden liikkeiden ja ajoitusten kanssa pelaaminen ja alituinen kuoleminen vie hermot... en silti lähde lyttäämään noita pelejä, käsitän että toiset tykkää niistä yli kaiken. Kukin taaplaa tyylillään vain mitä se vanha ukko Gamgi sanoikaan.

Painottaisin tässä kuitenkin paria asiaa, näitä pelejä kannattaa pelata mielestäni ohjaimella tyystin, itse en lähtis hiirellä ja näppiksellä edes yrittämään. Tietysti jos tulee näppyjä ohjaimista, niin sitten ei voi mitään.

Toisekseen KAIKKI nämä asiat, mistä usein valitetaan, ovat täysin opittavissa, niin että ne tulevat olemaan helppoja. Se on kiinni kahdesta asiasta: 1. ensin itse opettelet tekemään näitä, eli harjoittelet tiirikoinnit, jouskarilla ampumiset ja taistelut, ettät tiedät miten ne toimii. Sitten 2. sun Henry opettelee siinä samalla ja tulee paremmaksi asioissa, oppii perkkejä ja muita, jotka helpottavat edellä mainittuja asioita edelleen. Tietysti tämä vie aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Mutta jos on oikein hyvä itse, voi kuulemma KCD1:n alussa, jossa pitäis paeta, kurmottaakin kumaaneja oikein huolella. Itse tyydyin aina pakenemaan niin kuin juoni edellyttää tavallaan. En ole itsekään mikään jumaltason pelaaja missään pelissä. Pikemminkin päin vastoin.:sori:

Toi saviour schnaps on tietysti lievästi hankala mutta toisaalta näitä saa monelta kauppiaalta ostettua, kysyy vaan hieman hynää. Joten se edellyttää tiettyä suunnitelmallisuutta. Tai voit itse alkemialla valmistella niitä, ellen väärin muista? Sekin tietysti vaatii hieman keräilyä ja suunnitelmallisuutta. Mutta tässä maailmassa ainakin itse en pistä pahitteeksi, jos pitää käyskennellä luonnossa ja ihailemassa maisemia, eihän tässä mikään kiire ole suorittaa?
 
Itse kyllä tykkäsin taistelumekaniikoista ykkösosassa, harjoitteluahan se alkuun vaati mutta ei siinä sen jälkeen mitään ongelmia ollut. Mutta ymmärettävää ettei kaikkia voi miellyttää, eikä kyllä varmasti tarvikkaan.

Eiköhän tuohon saviour schnaps asiaan tule modi kuten ykkösosaankin jos se hiertää. Konsoleilla voi olla eri tilanne kyllä..
 
Peli lievästi kiinnostaa, mutta tieto siitä et taistelu ei pahemmin ole muuttunut sitten ekan pelin, on aika meh. Onhan siinä suuntia vähemmän, mutta en oo innostunut sitten yhtään. Tiirikointi taitaa olla vaikeempaa kuin edellisessä, mikä kuulostaa kyllä huonolta, ei innosta yhtään niiden tattien lähes mahdoton pyörittely + et se on vaikeempaa. Tallennussysteemikään ei nappaa yhtään, en ymmärrä miksei peliä voi koska vaan lopettaa, siinä on vaan rajallinen määrä jotain Savior Schnappseja (joka ei muuten realismia oo nähnytkään). Toivottavasti edes exitsave olisi, sitä ei KCD julkkarissa muuten ollut. Jokainen kehittäjä sais ottaa mallia FromSoftin tallennussysteemistä. Sais olla myös täysin itse määriteltävät näppäimet ja joitain esteettömyysasetuksia, mutta taitaa olla turha toive.

Muuten kyllä peli kiinnostaa, mutta taitanee jäädä alelaari kamaksi, kun en kuuttakymppiä viitti maksaa jos ei oo ihan mieleeni. Vaikuttaa työläältä niinkuin edellinen, jota en 10h pidempään jaksanut pelata. Ostan EHKÄ tulevaisuudessa alennuksesta.

On tuossa heti julkaisussa jo lopettaessa tallennus, mutta onhan tuo tosiaan silti aivan vitun tyhmä viritys edelleen. Varsinkin kun ykkönen oli vielä niin helvetin buginen, että saatoit menettää tuntien edestä progressiota jos unohdit jonkun kraftausnysyväyksen välillä olla koko ajan ryyppäämässä tms. Onneksi PC:lle tulee tuon paskavammailun korjaava modi luultavasti jo julkaisupäivän aikana. Se on kyllä harmillista jos taistelusysteemiä ei ole yhtään parannettu. Käytännössähän pelin taistelu on kuin Monttu & Kalpa, mutta huonompi.

Itselle ykkönen loisti immersiollaan ja yleisellä fiilistelyllään pelin alkupuolella. Sitten alkoi monet mekaanikat ja muut pelisuunnitelulliset päätökset, jotka vaihtelivat täysin idioottimaisen ja käsittämättömän välissä, rassaamaan aika kovasti. Peli rakasti turhan paljon pelaajan ajan totaalista haaskaamista koska aivan kaikki tapahtui helvetin h-i-t-a-a-s-t-i, koska kaikkihan tietää että mannerjäätikön nopeuksilla etenevät animaatiot = haastetta ja immersiota! Alun vahva immersio alkoi voimakkaasti karisemaan siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että kaikki pelin NPC:t ovat efektiivisesti kuolemattomia, eli palaavat henkiin noin viikon sisällä kuolemastaan, vartijat ovat telepaattisia ja metsät ovat täynnä taskurahoja ryösteleviä rosvoja, vaikka heillä olisi jo päällään pikkukylän tai parin koko omaisuuden verran haarniskaa, aseita ja muuta roinaa jne. Sekin häiritsi, että varsinkin pääjuonen osalta mahdollisuus vaikuttaa yhtään mihinkään tai roolipelata millään tavalla olivat täysin olemattomat, johon toivoisin kyllä kakkosessa myös muutosta. Sivutehtävissä oli onneksi sitten paljon enemmän vapautta suorittaa asioita eri tavoin.

Noh, kyllähän tämä kakkonen hankintaan varmasti silti menee. Kaiken lukemani perusteella monet ykkösen typeryyksistä on edelleen kakkosessa, mutta luultavasti niistä ison osan saa modattua vittuun, kuten ykkösessäkin. Ykkösen pelasin PS5:llä koska just sillä hetkellä ei ollut tarpeeksi tehokasta PC:tä ja turhautti kyllä ihan helvetisti kun ison osan isoimmista ärsytyksen aiheista (seivisysteemi, jousiammunta, kaikki turhat ja hitaat animaatiot, typerän busyworkin määrä kuten sekunnissa likaantuvat vaatteet, telepaattiset NPC:t jne.) olisi saanut modattua pois peli-iloa pilaamasta.
 
saatoit menettää tuntien edestä progressiota
Mitenhän tässäkin onnistuu kun kaikissa tehtävissä on autosaveja aivan joka vaiheessa. Kun päivän aloittaa omasta/tavernan sängystä niin maksimissaan menettää sen 1.5 tuntia pelaamista (24 tuntia pelissä). Jos tappaa yhden leirin vihollisia niin loottia on jo niin paljon että ne joutaa roudaan takas kotiin/tavernaan tallennuspisteelle. Jos taas pyörii metsässä tunnin tekemättä oikeastaan mitään ja kuolee viholliselle tai bugiin niin mitä väliä. Sanoisin että koko pelin voi pelata hyvin ilman tallennuspottuja.
 
Mitenhän tässäkin onnistuu kun kaikissa tehtävissä on autosaveja aivan joka vaiheessa. Kun päivän aloittaa omasta/tavernan sängystä niin maksimissaan menettää sen 1.5 tuntia pelaamista (24 tuntia pelissä). Jos tappaa yhden leirin vihollisia niin loottia on jo niin paljon että ne joutaa roudaan takas kotiin/tavernaan tallennuspisteelle. Jos taas pyörii metsässä tunnin tekemättä oikeastaan mitään ja kuolee viholliselle tai bugiin niin mitä väliä. Sanoisin että koko pelin voi pelata hyvin ilman tallennuspottuja.

Jaa-a, en ottanut sekkarin kanssa aikaa, mutta helposti toista tuntia meni kerran kun Henkka yhtäkkiä kimposi vaan ilmaan ja kuoli. Toisaalta edes viiden minuutin menettäminen johonkin turhaan paskaan vituttaa ihan tarpeeksi.

Mutta hei, hyvä puoli on, että sinä saat pelata sinun peliäsi ihan sillä tavalla kuin haluat, vaikka hakkaamalla aina pelissä kuollessasi itseäsi vasaralla kiveksille. Minä taas modaan tyhmän paskan pois, koska minulla on parempaakin tekemistä kuin jauhaa videopeleissä samaa kohtaa uusiksi monta kertaa sen takia, että peli bugaa tai on vaan paskasti suunniteltu. :)
 
Minä ymmärrän toisaalta tuon turhautumisen siihen että jos lähtee tekemään jotain muuta kuin juonellisia tehtäviä jonnekin metsään ja siellä sattuu tulla vastaan Banditit tai vastaavat, henkka näkee tähtiä niin huomaakin että on tunti hengattu ja metsästetty tavaraa ja ne menettää.

Toisaalta myöskin ymmärrän tuon tekijöiden vision tuosta "veitsi kurkulla pelaamisesta" ja sen tunteesta koska et voi vain rynnätä joka paikkaa save ja load game kikkaa käyttäen.

Minä olisin ehkä kompromissina tehnyt niin että tuo savetus homma olisi vaikeamman vaikeusasteen takana.
 
Kerrankin ilmestyi peli jossa pelintekijät toteuttivat visionsa ja pitivät pelin oikeasti haastavana ja suht realistisena. Oli pakko ajatella ennen kuin toimi. Et voi rynnätä vihollisarmeijaa vastaan yksin, ainakaan pelin alkupuolella. Et voi voi rämpyttää kymmenen sekunnin välein F5 näppäintä. Protagonistilla piti oikeasti harjoitella asioita, että taidot kehittyivät ja kehityit paremmaksi. Muuten kyyti oli kylmää.

Reilu 270h pelattu ykkösosaa ja 10/10 peli. Kakkososa saisi olla vielä realistisempi ja haastavampi. Jos teet tyhmän päätöksen, siitä pitääkin tulla seuraamuksia.
 
Minä ymmärrän toisaalta tuon turhautumisen siihen että jos lähtee tekemään jotain muuta kuin juonellisia tehtäviä jonnekin metsään ja siellä sattuu tulla vastaan Banditit tai vastaavat, henkka näkee tähtiä niin huomaakin että on tunti hengattu ja metsästetty tavaraa ja ne menettää.

Yksi kysymys on myöskin miksi niillä perus bandiiteillakin pitää olla päällänsä armoria kuin jollain ritarilla konsanaan? Itsellä ykkösosan pelaaminen ollut tauolla siitä asti, kun kohtasin pari hampaisiin asti armoroitua maantierosvoa jotka kaikesta harjoittelusta huolimatta pistivät hahmoni pakettiin. Ja tosiaan tuota ennen vielä joku tehtävä, jossa piti matkustaa paikkaan x ja tiettynä aikana keskustella jonkun tyyppien kanssa, joten ensin saanut odotella koko yön tyyppien heräämistä ja sitten kuin vihdoin pääset jatkamaan matkaa, niin kuolet random ryöstäjien väijytyksessä.
 
Yksi kysymys on myöskin miksi niillä perus bandiiteillakin pitää olla päällänsä armoria kuin jollain ritarilla konsanaan? Itsellä ykkösosan pelaaminen ollut tauolla siitä asti, kun kohtasin pari hampaisiin asti armoroitua maantierosvoa jotka kaikesta harjoittelusta huolimatta pistivät hahmoni pakettiin. Ja tosiaan tuota ennen vielä joku tehtävä, jossa piti matkustaa paikkaan x ja tiettynä aikana keskustella jonkun tyyppien kanssa, joten ensin saanut odotella koko yön tyyppien heräämistä ja sitten kuin vihdoin pääset jatkamaan matkaa, niin kuolet random ryöstäjien väijytyksessä.
Itseasiassa siellä on kolmen tason banditeja(peasant) jolla vain kalsarit päällä ja sitten low, jolla vähän parempaa kamaa ja sitten high levelin banditit jolla jo lähes ritari kamaa mutta eivät yleeensä niin pahoja kuin Cumanit kuitenkaan.

Siinähän pitäs osata lukea että ketä alkaa haaastamaan, olen mäkin ottanut käkättimeen kun liian itsevarmasti mennyt cumanien leiriin hakeee palkkiota kun pitäs aloittaa hiipien ja jouskarilla hoitaa turvalisen matkan päästä pari kolme ja sitten aloittaa vasta miekkojen kolina.
 
Ennenkö ite pelasin kyseisen pelin (1) ajattelin useamman vuoden että tämä on varmaan liian hc-ropetusta ja jätin väliin, kunnes viimevuonna ostin alesta ja varsinkin mistä tykkäsin oli tuo ”tönkkö” ja hitaamman puoleinen huitominen. Hevosen kanssa huitominen pelasti monet kerrat kun ryntäsin vaan jonnekin Cumanien leiriin ja pitikin poistua takavasemmalle 😁 Toki pelissä on omat buginsa ja ihmettelyä aiheuttavia valintoja mutta iso peukku kaikesta huolimatta. Kakkonen menee ehdottomasti ostoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrankin ilmestyi peli jossa pelintekijät toteuttivat visionsa ja pitivät pelin oikeasti haastavana ja suht realistisena. Oli pakko ajatella ennen kuin toimi. Et voi rynnätä vihollisarmeijaa vastaan yksin, ainakaan pelin alkupuolella. Et voi voi rämpyttää kymmenen sekunnin välein F5 näppäintä. Protagonistilla piti oikeasti harjoitella asioita, että taidot kehittyivät ja kehityit paremmaksi. Muuten kyyti oli kylmää.

Kyllä minäkin Sotahepan tyypeille hattua nostan, että ovat olleet tarpeeksi hulluja lähteäkseen tekemään tämänkaltaista peliä. Näitä ei todellakaan liikaa ole. Ykkönen pääsi tietyltä yleisfiilikseltään lähemmäs Morrowindiä kuin yksikään peli Morrowindin itsensä jälkeen ja pelissä oli myös paljon asioita joista tykkäsin. Toisaalta sitten vastapainona oli myös melkoinen läjä aika huonoja tai vähintäänkin puolitiehen jääneitä mekaniikkoja ja muita suunnitteluratkaisuja, joista iso osa varmaan perustellaan "realismilla", vaikka niillä (tai pelillä muutenkaan, settinkiä lukuunottamatta) ei realismin kanssa ihan hirveästi olekaan tekemistä, jolloin niiden funktioksi jäi lähinnä huonontaa yleistä pelikokemusta.

Niin tai näin, kyllähän tämä kakkonen silti pitää hankintaan laittaa jo ihan pelkässä tukemismielessä. Näitä kun ei tosiaan mitenkään liikaa ole, joten on tärkeä näyttää muillekin deveille, että vielä tänä tiktok-tanssien ja muun brain rotin keskellä on edelleen tilausta hitaammille ja monimutkaisemmillekin peleille. Noin muutenkin olen aika varma, että PC:llä saan räätälöityä pelikokemuksen mieleiseksi modien avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuus ny kertomaan mitä tarkoitat?

Olisi aika paljon lyhyempi vaan listata ne realistiset elementit: aikakausi, sen aseet, asusteet, arkkitehtuuri ym. Niistä ei ole oikeastaan mitään kritisoitavaa. Epärealistista onkin sitten jokseenkin kaikki muu. Realismin nimissä lisättyjä pelimekaniikkoja on kyllä paljonkin, mutta lähes kaikki niistä jäävät auttamattoman puolivillaisiksi viritelmiksi, jotka lisäävät lähinnä tyhjän nysväyksen määrää, eivätkä varsinaisesti lisää peliin mitään järin mielenkiintoista.

Toki realismi videopeleissä on aika monisyinen juttu. Puhtaat simulaattoripelit poislukien, jo pelkästään pelimaailmojen maantieteen ja aikaskaalan kutistaminen tekevät yleensä minkäänlaisesta realismista puhumisen aika hankalaksi ja niin kauan kun pelihahmoja ohjastetaan pädeillä tai näppishiirellä, monenlaisia kompromisseja on pakko tehdä. Joidenkin mielestä realismia on se, että pelissä on helvetisti tyhjää nysväämistä ja kaikki vaan tapahtuu helvetin hitaasti (KCD vahvasti tässä leirissä), mutta henkilökohtaisesti tykkään realismista, tai tietynlaisesta "autenttisuudesta", jos se luo peliin jonkun aidosti mielenkiintoisen lisätason ja sitä kautta lisää immersiota ja/tai haastetta. Suurin osa KCD:n näennäisrealistisista mekaniikoista eivät tätä kuitenkaan tee, vaan lähinnä kunnostautuvat pelaajan ajan haaskaamisessa.
 
No en tiedä, minä en ainakaan täydessä sotisovassa, kilven ja miekan kanssa olisi kovin nopea ja ketterä, parin minuutin sisällä ei varmaan jaksaisi muutenkaan kättä nostaa. Et nyt tähän välttämättä viittaa, mutta en yleensäkään ymmärrä, mitä tästä ja vaikka RDR2:sta valitetaan hitaina peleinä. Jotkut on ilmeisesti tottuneet varsin EPÄREALISTISEEN nopeuteen monessa pelissä, vaikka noi soulsliket taas mainitakseni. Jos tämän pelin tempo vaikka taisteluissa olis nopeampi, en itse kauheasti enää nauttisi, nauttisiko kovin moni muukaan? Tätä peliä ei voisi "korjata" nopeammalla temmolla, pilata sen voisi kyllä. Jos nopeus olisi eri, niin koko peli olisi varmaan himppa erilainen muutenkin. Minun mielestäni, luonnollisesti.

Näistä muista näennäisrealistisista mekaniikoista on paha muuten sanoa mitään, kun et tarkenna ihmeemmin. Onko jossain peleissä ollut erityisen ei-näennäisrealistisia vastaavia mekaniikkoja sitten? Bannerlord-sarja esim. on hyvä mutta en lähtis sitä realistisemmaksi mainostamaan, se on hyvä peli, jossa on toteutettu asioita toimivasti kyllä.

Semmonen vinkki noista raskaasti aseistautuneista vihuista, että se miekka ei välttämättä ole paras niitä vastaan, joku sotavasara voisi toimia paremmin tietyissä tapauksissa? Ja noista raskaasti aseistautuneista vihuista valittaminen, onhan kyseinen alue sotatilassa, että voisi kuvitella siellä olevan kaikenlaisia armeijasta karanneita rosvoajia ja palkkasotureita liikenteessä niiden kumaanien ja varsinaisten armeijoiden lisäksi?

Kaikista hyvistä peleistä voisi kai sanoa ihan rehellisesti, että ne kunnostautuvat pelaajan ajan haaskaamisessa. Sitähän pelit ovat, ajanvietettä eli ajan haaskaamista tietystä näkökulmasta. Huonot pelit ei sitten niinkään, koska itsellä peli loppuu nopeaan, jos siitä ei nauti.
 
Ymmärrän kyllä pointit, itse en millään pääse sinuiksi noiden souls like -pelien kanssa, jotenkin vaan se oikeiden liikkeiden ja ajoitusten kanssa pelaaminen ja alituinen kuoleminen vie hermot... en silti lähde lyttäämään noita pelejä, käsitän että toiset tykkää niistä yli kaiken.
Mä puhuinkin niiden pelien TALLENNUSJÄRJESTELMÄSTÄ, jotka tekevät sen ettei esim. bugituksen takia menetä toista tuntia pelissä etenemistä, mitä KCD:ssä on tapahtunut. Tottakai KUOLLESSA sitten palataan tallennuspisteelle, mikä on pikkasen eri asia.

Ai nyt se on lyttäämistä jos rehellisesti KESKUSTELUFOORUMILLA kertoo oman näkemyksen? Mähän oon jopa harkinnut pelin ostamista, mutta edellisessä oli sellaisia kankeuksia, mistä en tykännyt. Ainakin Save & Quit on tässä heti julkkarissa, mikä on hyvä asia, mutta ei se siihen auta jos peli kaatuu yhtäkkiä tai tulee yllättävä kiire johonkin.

Osta peli julkkarissa ja nauti siitä, ite ehkä sit myöhemmin. Kaikkia ei voi miellyttää ja hyvä niin.
 
Itelle tämmöset pelit on kuitenki sit lopulta niitä joita ei todellakaan halua julkkarissa pelata. Harvoin ovat siinä kunnossa, että saa sen optimaalisen kokemuksen. Aika moneen näistä tulee sit melko paljon bugikorjauksia, mutta myös QOL muutoksia ihan sen pelaajapalautteen pohjalta.
 
No en tiedä, minä en ainakaan täydessä sotisovassa, kilven ja miekan kanssa olisi kovin nopea ja ketterä, parin minuutin sisällä ei varmaan jaksaisi muutenkaan kättä nostaa. Et nyt tähän välttämättä viittaa, mutta en yleensäkään ymmärrä, mitä tästä ja vaikka RDR2:sta valitetaan hitaina peleinä. Jotkut on ilmeisesti tottuneet varsin EPÄREALISTISEEN nopeuteen monessa pelissä, vaikka noi soulsliket taas mainitakseni. Jos tämän pelin tempo vaikka taisteluissa olis nopeampi, en itse kauheasti enää nauttisi, nauttisiko kovin moni muukaan? Tätä peliä ei voisi "korjata" nopeammalla temmolla, pilata sen voisi kyllä. Jos nopeus olisi eri, niin koko peli olisi varmaan himppa erilainen muutenkin. Minun mielestäni, luonnollisesti.

Minulla ei ole mitään ongelmaa KCD:n taistelun tai liikkumisen nopeuden kanssa, vaan hitaus viittaa siihen, että KCD:ssä (ja RDR2:ssä vähemmissä määrin) melkein kaikki ne triviaalimmat animaatiot (eli en puhu nyt taistelusta), menuvälppäys sun muu on vaan tuskaisan hidasta, eikä se ainakaan itsellä tee hommasta yhtään mielenkiintoisempaa, ainoastaan hitaampaa. Ehkä se sitten jonkun mielestä tuo alkemiaan (lol) hirveästi lisäsyvyyttä ja rEaLiSmIa, että joka kerta kun Henkka poimii kedolta yhden kukkasen, lähtee pyörimään monen sekunnin pituinen animaatio joka on realismissaan niin hurmoksellisen mahtava, että Henkka kokee jokaisen kukkasen kohdalla suoranaisen ruumiistairtautumiskokemuksen ja yhtäkkiä Henkka näkee itsensä ulkopuolelta. Toki alkemiaa levuttamalla saat enemmän kukkia poimittua kerralla, mutta tämä ei edelleenkään tee tästä mekaniikasta millään tavalla mielenkiintoisempaa, ainoastaan marginaalisesti vähemmän tuskallista. Sama vaikkapa nukkumisen kanssa: olisiko peli todella yhtään "epärealistisempi" jos koko nukkumisanimaatio ja sen jälkeen pakotettu odotus olisivat lyhyempiä? Tai jos pikamatkustaminen olisi oikeasti, noh, pikaisampaa, kerran se pikamatkustus nyt peliin joka tapauksessa laitettu?

Näistä muista näennäisrealistisista mekaniikoista on paha muuten sanoa mitään, kun et tarkenna ihmeemmin. Onko jossain peleissä ollut erityisen ei-näennäisrealistisia vastaavia mekaniikkoja sitten? Bannerlord-sarja esim. on hyvä mutta en lähtis sitä realistisemmaksi mainostamaan, se on hyvä peli, jossa on toteutettu asioita toimivasti kyllä.

Minulla ei edelleenkään ole mitään mukarealismia tai jonkilaista immersion ja "autenttisuuden" tunnun hakemista vastaan, niin kauan kun lisää oleellisesti jotain mielenkiintoista syvyyttä pelikokemukseen, eikä vaan pelkästään ole olemassa pelaajan ajan tuhlaamiseksi. Tässä vaikka pari ihan nopeaa esimerkkiä puolitiehen jääneistä realismijutuista, jotka olisi pienillä parannuksilla muuttuneet paljon mielenkiintoisemmiksi tuomalla uuden tason strategiaa / valittavaa pelaajalle.

Jos tähän olisi halunnut "realismia" ja samalla jonkinlaista mielenkiintoa, niin tuon alkemian olisi voinut toteuttaa vaikka niin, että matalalla alkemiataidolla varustetun Henkan pitäisi mennä fyysisesti lähemmäs kasveja ennen kuin ne edes näkyvät poimittavina. Tämän lisäksi alhaisilla alkemiatasoilla hän ei yksinkertaisesti osaisi tunnistaa kasveja ja vaikka taito kasvaisi, niin harvinaisempien kasvien kanssa tunnistus olisi epävarmaa ja pikkuhiljaa tunnistusvarmuus kasvaisi. Tyyliin heti alussa jos seisot melkein vieressä, näkyy voikukka / 75% ja jostain harvinaisemmasta kasvista pelkkä ??? / 0, myöhemmin sitten voikukka on 100% tunnistustodennäköisyys, mutta joku Myrkkykoiso / 50%. Voisit edelleen käyttää vain puoliksi varmuudella tunnistettuja harvinaisempia raaka-aineita voimakkaammissa potioneissa, mutta siinä olisi riskinsä. Pelajaa saisi tästä uuden tason harkittavaa, käyttääkö epävarmasti tunnisettuja raaka-aineita, vai pysyykö varmuudella tunnistettavissa kasveissa, joista tulee heikompia potioneja.

Toinen hyvä esimerkki "close but no cigar" mekaniikasta on, hieman huvittavasti, juurikin tuo mainitsemasi täydessä sotisovassa heiluminen, joka lienee yksi pelin epärealistisimpia piirteitä. Periaatteessa pelin idea päällekkäisistä vaate- ja suojakerroksista on erinomainen, mutta käytännössä senkin vaikutus on aika olematon, koska Henkka (ja kaikki muutkin) pystyvät hengaamaan täyspanssarissa 24/7 ihan yöunia myöten, eikä pelissä ole missään vaiheessa mitään erityistä tarvetta riisua täyslevypanssaria sen jälkeen kun sen on kerran saanut. Tästäkin olisi saanut huomattavasti mielenkiintoisemman, esim. sillä että täyspanssarissa liikkuminen olisi oikeasti uuvuttavampaa ja esim. se päällä nukkuminen heikentäisivät unen laatua ja sen pukeminen ja riisuminen eivät tapahtuisi välittömästi. Tämä pakottaisi tekemään strategisia päätöksiä siitä koska haarniskaa pitää päällä ja koska ei, nukkuakko haarniskassa debuffin kanssa, voi riskeeraako rosmoyllätyksen kalsareissaan, matkustaako haarniska päällä ja on mahdollisesti totaalisen uupunut jos joutuu tappeluun, vai riskeeraako sen että joutuu tappeluun kevyemmissä tamineissa jne jne.

Käytännössä kaikki pelin "realismimekaniikat" ovat vähän tuollaisia. Perusidea on ihan hyvä, mutta toteutus jää aika puolitiehen ja seurauksena on lähinnä loputon määrä turhaa busyworkkia ja animaatioiden odottelua. Ei voi kuin hartaasti toivoa, että kakkosessa on isompien resurssien avulla saatu näitä järjestelmiä parannettua ja syvennettyä.

Semmonen vinkki noista raskaasti aseistautuneista vihuista, että se miekka ei välttämättä ole paras niitä vastaan, joku sotavasara voisi toimia paremmin tietyissä tapauksissa? Ja noista raskaasti aseistautuneista vihuista valittaminen, onhan kyseinen alue sotatilassa, että voisi kuvitella siellä olevan kaikenlaisia armeijasta karanneita rosvoajia ja palkkasotureita liikenteessä niiden kumaanien ja varsinaisten armeijoiden lisäksi?

Ei minulla ollut mitään ongelmaa pelillisesti noiden kanssa, koska Henkasta saa pelissä hyvin nopeasti lähes kuolemattoman tuhoterminaattorin, jolle mikään vihollisjoukko ei ole liian suuri. Oli sota tai ei, niin tuollainen määrä levypanssaria on vaan yksinkertaisesti totaalisen epärealistista. Joidenkin arvioiden mukaan nykyrahassa yksi kokonainen levyhaarniska on n. 50-100 tuhannen dollarin arvoinen, eli ei todellakaan jokaisen rivisotilaan hommia. Sen lisäksi, että tämä rikkoo realisima todella pahasti, se myös yksinkertaisesti hajottaa pelin talouden täydellisesti.

Kaikista hyvistä peleistä voisi kai sanoa ihan rehellisesti, että ne kunnostautuvat pelaajan ajan haaskaamisessa. Sitähän pelit ovat, ajanvietettä eli ajan haaskaamista tietystä näkökulmasta. Huonot pelit ei sitten niinkään, koska itsellä peli loppuu nopeaan, jos siitä ei nauti.

Minä en ainakaan arvosta pelejä, jotka haaskaavat aikaani ilman, että saan siitä mitään mielenkiintoista vastineeksi. Jossain mörpeissä ja muissa GAAS - viritelmissä pelaajan ajantuhlauksen maksimoinnin kyllä ymmärtää, mutta yksinpeleissä se on yleisesti ottaen vain huonoa pelisuunnittelua. Toki jos kategorisesti pitää videopelejä "ajan haaskauksena" kun voisi olla vaikka tienaamassa rahaa tai siivoamassa keittiötä, niin sitten toki, mutta itse en ainakaan ajattele videopeleistä näin.

Edelleen, minulla ei ole yhtään mitään haastavia, monimutkaisia ja "mukarealistisia" pelejä vastaan, joissa on syvällisiä järjestelmiä, joiden sisäistäminen ja hallitsemaan oppiminen vievät paljon aikaa, niin kauan kun tämä lisää mielenkiintoista lisäsyvyyttä peliin. Olen esim. ARMA - pelisarjan veteraani ja vaikka se on itsessään jo sieltä realistisemmasta päästä FPS-pelejä, itse tykkäsin pelata sitä vielä kaikenmaailman realismimodit kaakossa. Moninpelissä ARMAa voisi pelata ihan vaan normaalin Voipin yli, eli kaikki pelaajat samalla Mumble/Teamspeak/whatever - kanavalla, mutta itse tykkäsin pelata ACRE - modin kanssa, joka rajoittaa pelaajien välistä kommunikaatiota erittäin paljon. Käytännössä sen modin kanssa pystyit suoraan puhumaan ainoastaan pelimaailmassa lähelläsi seisoville hahmoille realistisen matkan päähän, kauemmas kommunikoidessa piti käyttää radiota, joista oli vielä kantavuudeltaan erilaisia malleja ja yleensä ryhmässä oli vain yksi pitkän matkan radio. Jokaisella ryhmällä oli omat radiokanavansa ja tämän lisäksi ryhmien välillä oli omat pitkän matkan kanavansa ja kanavien käytöstä piti sopia pelaajien kesken. Tämä oli loputtomasti hankalampaa ja monimutkaisempaa vain tavallisella VoiPilla pelaaminen, mutta toisaalta toi pelaamiseen äärettömän paljon lisää immersiota ja intensiteettiä, kun lähdit vaikkapa ankaran tulitaistelun keskellä ryömimään kohta kaatunutta ryhmänjohtajaa napataksesi hänen pitkän matkan radionsa, jotta voit kutsua apua. Tai kun sekavan taistelutilanteen joukkuen on joutunut hajalleen ja rupeat hyppimään eri kanavilla, yrittäessäi luoda uudelleen yhteyuksiä muiden ryhmien kanssa. Tai kun yhtäkkiä menetitte yhteyden yhteen ryhmään, ettetkä tieneet johtuiko se tuhoutumisesta vai pelkästään radiokatveesta. Sodan sumu on täydellinen ja immersio on katosta läpi.

ARMAssa oli myös ihan normaalia, että yksi tehtävä kesti tuntikausia, eikä ollut mitenkään tavatonta, että ensin pitkän suunnittelun, siirtymien, tiedustelun ja muun sähläyksen jälkeen otat heti ensimmäisessä tulikosketuksessa napin otsaan (tai parhaimmillaan/pahimmillaan joku oma ampuu luullessaan viholliseksi) ja sinun pelisi ovat sen tehtävän osalta siinä ja saat odotella ties kuinka pitkään, että muut pelaavat tehtävän loppuun. Eli minulla ei ole mitään ongelmaa olla kärsivällinen, pelata absoluuttisen armottomia pelejä ja "hukata" niihin tuntikaupalla, niin kauan kun koen saavani siitä jotain mielekästä pihalle. Animaatioiden odottelua ja samojen asioiden aivotonta toistamista en noin yleisellä tasolla kovin mielekkääksi koe.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 955
Viestejä
4 607 001
Jäsenet
75 717
Uusin jäsen
Rafa83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom