Kiintolevyjen tarjouskeskustelu

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
WDn kaupassa on ilmaiset toimitukset ellet erikseen Expressinä halua?
Tiedän, että toimitus on ilmainen. Viittasin ulkomaisiin kauppoihin, postikulut nostavat suhteessa reilusti hintaa noin viidenkympin levyssä.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Saksan Amazonista tulee yli 39€ ostokset ilman postikuluja. Hintoihin tulee pieni lisä 19 vs. 24 % arvonlisäveron eron vuoksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
272
Recertified Hard Drives and Storage Products | Western Digital (WD)

Western Digital Recertified osastolta löytyy välillä halpoja. Nuo on ilmeisesti palautettuja tms. levyjä tarkistettuina 6 kuukauden takuulla.
Onko jollain käsitystä tuleeko esim 16TB malleja tuonne miten usein myyntiin? Olen jonkin aikaa noita seuraillut, mutta koskaan en ole nähnyt saatavilla. Samoin olen jättänyt sinne sähköpostiosoitteen, mutta ei ole mitään kuulunut :(
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
615
Olen vuoden tsiigaillut kiintolevytarjouksia eikä kyllä suurempia kokoja usein tarjouksissa näy. Yleensä ne on aina niitä 1-4TB levyjä mistä on muutama kymppi raapaistu pois. Joskus ulkoisia levyjä näkyy kyllä edullisesti, mutta jos sisäistä hakee eikä viitsi ruveta "drive shucking" hommiin (takuut kosahtaa) niin hiljaista on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Viimeksi black fridaynä Gigantin kivijalasta sai 6 teraa kohtalaisen hyvällä hinnalla(99€?) ulkoisen aseman muodossa. Lähestyy vaan nuo shoppailun hulluttelupäivät.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Pistetääs tohon muutama 10 teranen hyvään hintaan:

Toshiban hyvä desktop hdd 298,90e:
Toshiba 3,5'' 10TB Bulk X300 -High-Performance 256MB

Toshiban NAS käyttöön 319,92e:
Toshiba N300 NAS 10TB 3.5" Serial ATA-600 | Dustinhome.fi

WD laatuversio kohtuulliseen hintaan 379,90:
WD GOLD Enterprise HDD 3,5" 10TB, 256MB, 7200RPM

Seagate Ironwolf 10TB, 314,15e:
https://www.amazon.de/dp/B01I4Q9FTI
Täältä HGST:n 10TB Ultrastar Heliumeja (recertified) hintaan 229,99€
Kaksi olen ostanut, ja käyttötuntien ja ulkonäön perusteella olivat uusia. Myyvät varmaan HGST -lapuilla olevat pois varastosta kun nykyisin myyvät samoja levyjä WD brandin alla.
https://www.amazon.de/Hitachi-Ultrastar-Festplatte-Enterprise-Plattform/dp/B07JPDYY8N/ref=sr_1_4?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&keywords=refurbished+hgst+hdd&qid=1572684864&sr=8-4&th=1
edit. vanhemmilla virtalähteillä eivät toimi suoraan virtalähteestä tulevilla sata virtaliittimillä. Vaatii, että Sata-virtaliitin on kytketty molex-liittimen kautta (tai että virtalähde tukee sata 3.3 -version virtaliitintä).
New Feature Available: Power Disable Pin (Pin3) is a new feature in the SATA 3.3 industry standard specification (published in February 2016). If you have a new chassis or system that supports this feature, you may want to use the part numbers below which support this feature. If you don't need this feature or don't know, we recommend selecting drives from the table above. To learn more about this new feature, read our Power Disable Feature technology brief. Please note, if you deploy a SATA HDD from the table below into a legacy chassis or enclosure, the drive may not spin up.
There is a simple fix if you find yourself in a situation where an Ultrastar SATA HDD is not spinning up. By using a simple “Molex to SATA” power connector (Figure 1) to supply power to the HDD, you can usually eliminate the problem. Changing the power connector effectively removes power from P3 (Pin 3) and allows the drive to spin up normally.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Itse haluaisin WD:n Red , jotka on WD:n, ei Hitachi. Tämmöinen on hiljaisessa hankinnassa, kun alkaa pelottaa NAS-levyjen 4v ikä.

Onko kaikki 8TB+ Ultrastareja?
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
948
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
44
Mistäs kannattaisi nyt katsella NASiin uudet levyt kokoluokassa 5-8Tt?

2kpl WD Rediä vissiin kun lienevät suht hiljaiset. Ostin juuri 1-paikkaiseen NASiin Toshiban levyn ja se pitää aikamoista meteliä.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Mistäs kannattaisi nyt katsella NASiin uudet levyt kokoluokassa 5-8Tt?

2kpl WD Rediä vissiin kun lienevät suht hiljaiset. Ostin juuri 1-paikkaiseen NASiin Toshiban levyn ja se pitää aikamoista meteliä.
Erillisten levyjen korkean hinnan takia aika paljon "shuckaavat" noita ulkoisten levyjen koteloista.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
44
Kiits.

Pikainen vilkaisu amazon.de 8TB levyihin ja hintaero onkin aikamoinen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Kiits.

Pikainen vilkaisu amazon.de 8TB levyihin ja hintaero onkin aikamoinen.
WD levyjä tuntuu moni suosivan tuossa "shucking" asiassa.

8Tb desktop ulkoista irtoaa 163e hintaan ja kommenteissa on pari päivää joku sanonut, että sisältä löytynyt Red levy
https://www.amazon.de/wdbwlg0080hbk-eesn-Elements-Desktop-3-0-Festplatte-Schwarz/dp/B07FNK6QMT/

6Tb irtoaa reiluun 128 euroon, sisältä löytyy joko Blue tai White levy, mitä netissä lukenu.
https://www.amazon.de/dp/B077RV4ZLY

(Hinnoissa otettu huomioon tuo 5% VAT ero Suomeen valmiiksi tossa yllä olevissa hinnoissa sitten)

Suomesta tuon 6Tb saa myöskin 141e hintaan, jos ei kiinnosta alkaa tilaa Saksasta asti: WD Elements Desktop 6TB ‐Ulkoinen Kovalevy

Kyllähän noissa pikkasen on lottoamisen meininkiä, mikä levy sieltä sisältä sitten löytyy, kannattaa ottaa huomioon. Ja sitten pitää pikkasen modata liitintä (teippiä), että toimii ilman koteloa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Seagaten 8TB kuorien sisältä löytyy SMR levyjä, niitä ei ainakaan missään nimessä kannata iskeä raidpakkaan. Ostin parit amazonista äsketin, 128e sis. postit /kpl.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Kuten yllä jo mainittukin niin tosiaan Seagaten levyjä ei kannata SMR-kiekkojen takia ostaa shuckattavaksi

WD:n levyistä 8tb ja ylöspäin on tähän asti ollut aina sisällä WD Rediä vastaava White Label.
6tb ja pienemmistä saa käteen todennäköisesti heikomman levyn.

My Bookeissa todennäköisesti EZAZ ja Elementsissä sekä EasyStoressa todennäköisesti EMAZ.
Näistä EZAZ saattaa hiukan hävitä nopeudessa, mutta itse olen silti noita MyBookeja Amazonin tarjouksista ostellut (129-139e plus alv.erotus). Nopeusero on kuitenkin aika olematon.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Seagaten 8TB kuorien sisältä löytyy SMR levyjä, niitä ei ainakaan missään nimessä kannata iskeä raidpakkaan. Ostin parit amazonista äsketin, 128e sis. postit /kpl.
Seagaten kotelo on myös ainakin videoiden perusteella reilusti hankalampi avata kuin WD:n ja tuskin saa siististi auki.

Tuo WD:n kotelo lähtee loppujen lopuksi aika helposti auki rikkomatta mitään.
Hankalinta on siinä se ensimmäinen kerta, että itse näkee missä kohtaa ne kiinnikkeet tarkalleen ovat ja minkälaiset.
(kiinnikkeet eivät ole samassa kohtaa eri puolilla vaan "vuoronperään")
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Huh, en tiedä mitä kävi, mutta 2h aikaisemmin sain 108€ kpl tilattua 4TB Seagate ironwolffeja amazon.de:stä, nyt hinta pompannut jo 5€ ylöspäin. Se ei tietenkään oo paljoa, mutta jos vertaa suomenhintaan (127€), niin kun noita ostaa isomman läjän, niin tolla 19€ hintaerolla on iso merkitys. Se tarkottaa käytännössä katsoen melkein 2 ilmaista levyä 8 levyn bulk ostoksena.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mitenkäs nuo 12TB / 14TB ulkoiset? Niissä mitään hyviä tarjouksia, tai onko hinnat tällä hetkellä alhaalla / pilvissä? Tässä tuli laskeskeltua että nykyisellä kiintolevymäärällä joutuu maksamaan 20-30e kuukaudessa enempi jo pelkästä sähköstä, joten järkevintä lienee ostella muutama isompi levy tilalle ja jättää wanhat varmuuskopioiksi.
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
220
Mitenkäs nuo 12TB / 14TB ulkoiset? Niissä mitään hyviä tarjouksia, tai onko hinnat tällä hetkellä alhaalla / pilvissä? Tässä tuli laskeskeltua että nykyisellä kiintolevymäärällä joutuu maksamaan 20-30e kuukaudessa enempi jo pelkästä sähköstä, joten järkevintä lienee ostella muutama isompi levy tilalle ja jättää wanhat varmuuskopioiksi.
Sulla on sitten tosi paljon pieniä levyjä, yksi levy kuluttaa reilusti alle eurolla sähköä kuussa täydellä teholla, greenit varastokäytössä ehkä 10 sentillä. No, 8TB WD levyjä suosittelen, niitä on usein Amazonissa tarjouksessa 130-140€.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Juu, noita on 14kpl + 3* SSD:t cachettamassa + pci-e väyläinen lisäkortti, noista kertyy yhteensä joku 150W.

halvimmilla 8TB levyillä näkyy olevan suht sama euro/terasuhde kuin halvimmilla 12TB levyilläkin, sillä ajattelin että skippaisi suoraan tuon välikoon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Mistä muuten tietää onko levyt SMR vaiko eikö?
Joko testaamalla itse (tekemällä paljon pieniä kirjoitusoperaatioita), taikka sitten katselee noita listoja, joita on tehty nettiin community voimin, esimerkiksi:
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Joko testaamalla itse (tekemällä paljon pieniä kirjoitusoperaatioita), taikka sitten katselee noita listoja, joita on tehty nettiin community voimin, esimerkiksi:
Eli järkevin tapa etsiä non-SMR levyjä on katsoa vaan ettei ainakaan ole tossa listassa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Eli järkevin tapa etsiä non-SMR levyjä on katsoa vaan ettei ainakaan ole tossa listassa?
No nuo listalla olevat on varmistettuja, ja koko ajanhan valmistajat voivat noita muutella, kuten kävi WD kanssa ja jäi kiinni ns. housut kintuissa sitten...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 298
No nuo listalla olevat on varmistettuja, ja koko ajanhan valmistajat voivat noita muutella, kuten kävi WD kanssa ja jäi kiinni ns. housut kintuissa sitten...
WD:n tapauksessa "kaikki" 8TB ja yli levyt on non-SMR. Kaikki lainausmerkeissä koska joku järjetön 20TB levy tulossa tuolla kaavalla tehtynä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 298
Kellään kokemuksia millä levyillä nämä nykyään tuppaa tulemaan, tuleeko whitelabelilla eli joutuu modaamaan vai onko näissä vielä redejä?
Itse noita tilasin kolme ja myöhemmin toiset kolme. Ensimmäisen kolmen sisällä oli ilmatäytteiset levyt ja jälkimmäisessä setissä tuli noilla helium-levyillä. Ainakin helium levyt vaativat 3.3Vpin modauksen tai kuten itse tein MOLEX->SATA muuntimella. Ilmatäytteiset mielestäni toimivat ilman modauksia.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Olen ostamassa kahta 6-8Tb levyä nassiin. Luin ketjun, mutta varmistelen vielä, että olen ymmärtänyt oikein.
8tb mybook amazonista on saletisti non-smr, mutta saattaa olla white label?

White label ei juuri häviä perus redille, mutta joutuu modaamaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
493
8TB WD elementsissä syksyllä oli kolme kertaa helium white label (WD80EMAZ-00WJTA0). Nassiin suoraan, ei tarvinnut kuin laittaa ruuvit kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
40
Olen ostamassa kahta 6-8Tb levyä nassiin. Luin ketjun, mutta varmistelen vielä, että olen ymmärtänyt oikein.
8tb mybook amazonista on saletisti non-smr, mutta saattaa olla white label?

White label ei juuri häviä perus redille, mutta joutuu modaamaan?
Itsellä 5kpl 8tb mybookkeja purettuna. Kaikki levyt ns. white label redejä. Yksi ostettu alkuvuodesta, loput viime vuoden keväällä ja kesällä. Kaikki jouduin modaamaan "teippi"modilla, eli laitoin sähköteipin palan 3.3v pinnin päälle. Minun käsityksen mukaan 8tb ja siitä ylöspäin ovat kaikki non-smr:ää, niinkuin tuossa ylempänä todettiin. En lähtisi kokeilemaan onnea noiden 6tb levyjen kanssa, kannattaa suoraan ottaa ne 8teraiset.

edit. Toki edellisessä synologyn ds918+ toimi nuo levyt suoraan. nykyinen itse rakennettu nassi vaati tuon teippimodin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom