Kiinasta halpaa invertteriä mökille?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samiv
  • Aloitettu Aloitettu
Jep, korkkasin doxinin. Eipä ole sama laite alkuunsakaan. Jos tuosta 500W saa hetkellisesti, niin hyvä. BTW, huomasi jo painostakin, ennen kurkistusta. Lisäksi senpowerissa on bakeliittiset liittimet, doxinissa surkean näköiset lelumuoviset. Senpowerissa on muistaakseni Chemiconin elko sisääntulossa, tuossa doxinissa 100% kiinakonkat.

Doxinin piirilevyllä lukee "48V500T". Tarkoittanee, että piirilevypohjalle voi tehdä 12V-48V version, max. 500W teholla.
 
Jep, eivät ole ollenkaan sama asia. Senpowerissa on todella jämyt muuntajat vrt. doxin. En muistanutkaan, että senpower on yksipuolisella levyllä. Tulon elkot tosiaan ovat Chemiconin KY ja Rybyconin ehkä ZL. Ei varmaksi nähnyt, eikä viitsinyt purkaa atomeiksi koko laitosta... "Verkkoelko", eli mihin ennen kantitusta tehtävä jänö tulee, on Elite. Elite ei ole paskimmasta päästä, joitain harvoja joskus tullut vaihdettua.

Muutoin siellä pikkuelko-osastolla näytti olevan sekalaista, mutten mitään chongx, tms. pirakuraa huomannut. Cho tai Cha -alkuiset ovat tavallisesti kopioita Chang -merkistä. Oikeat Changit eivät kai ole täyttä paskaa, kun niitä niin monella pikkupikku kirovireellä näkee...

Senpower näyttää "antiikilta", doxim nykytekniikalta. Silti kyllähän se komponenteista on kiinni, ei mopolla kuuhun :D
 
Niin, tiedä sitten...

On noissa senissä ja doximissa toki vielä se ero ulospäin, että doximissa on joku "supermulti"-ulostuloliitin, vrt. senpowa.

Mutta kuites, halpaa kun etsii, niin sitä saa. Huvittaa, kun esim. Mobitronic ei kai ole sieltä halvimmasta päästä, mutta sisääntulon crapxonit ovat järjestäen paskana... Halvalla tuskin saa hyvää, mutta toisaalta paskasta voi maksaa paljonkin.
 
Joo, kilowatilla molemmat vikatilaan sekunnin sisällä, doxim nopeammin. 500W, molempien valut fettien kohdalta huolestuttavan kuumat jo luokkaa minuutin sisään. Suojaus ei ollut kiinni sisääntulojännitteestä, yllättävän pirteä vielä tuo iäkäs yellow top.

Erona ehkä se, että doximin lelummat piuhat kuumemmat, kuin senpowerin. Niin ja se, että doximin pikkumuuntajat käynevät melko kuumina, koska haisee melkoisesti kiinamuuntajalakka-aromille...
 
Kysytääns kun täällä kerran on inverttereiden tuntijoita, että mikäs invertteri sitten ei ole heti kättelyssä sitä kuraa mutta ei "inverttereiden mersun"hinnoissakaan eli kohtuuhintainen mutta ominaisuuksiakin rupeaa olemaan?

Kai inverttereissäkin sentään toyotoita ja huyndaita löytyy eli vaihtoehdot on muutakin kuin mersuja tai ladaa?
 
Mobitronicit kun vältät, samoin "ilmaiset", niin menenet kapealla tiellä.

Toki hintaluokasta riippumatta noissa on kuraa tai timantteja. Ylimitoita invertteri ainakin 2x siihen verrattuna, mitä ajattelemasi maksimikuorma tulee olemaan.
 
Ei noita laadukkaampia ja isompia inverttereitä tarvitse samalla tavalla ylimitoittaa, mutta kaapelointi akustolta tulee olla melko tömäkkää.. Toisaalta kun puhutaan kilowattien tehoista pidempiä aikoja, niin silloin akkukapasiteettikin on kiloamppeeritunteja. Joku 200Ah akku ei sisällä edes teoriassakaan kuin 2400Wh, ja käytännössä edes nuo vapaa-ajan lyijyakut eivät kestä tyhjäksi käyttöä
 
Tuosta johdotuksesta; invertteri tietenkin mahdollisimman lähelle akkua. Eli mahdollisimman lyhyet kaapelit.

Ja kyllä, on melko turhaa hommata "vapaa-ajan"akkuja kasa, samaa paskaa käytännössä ovat, kuin starttiakutkin. Optiman yellow toppia, tai jos hifistelee, niin Cyclonia kehiin.
 
Tuli ajankohtaiseksi kysymys halvasta kiina invertteristä, kun rakensin mökille energiapihin jääkaapin 60l arkkupakastimesta ja 1000W invertteristä(muutettu siniaalto 275V/7.5ms,0V/2.5ms, push/pull).
Energian kulutuksessa pääsin noin 5,5 Ah / vrk 12V akusta (65 Wh/vrk eli 24 kWh/v).
Invertterinä käytin verkkokaupan 109 Euron HQ 1000W invertteriä, jossa oli kauko-ohjaus liitäntä valmiina ja sen sai ohjattua pimeäksi , kun kompressorin ei tarvi olla käynnissä.
Kiinteästä verkosta mittasin pakastimen käynnistys tehon noin 1kW(tehokerroin 0.5) 250ms ajan pudoten 65 W:iin hitaasti. Energiankulutusmittari näytti pakastimen ottamaksi tehoksi hieman vähemmän eli 60W MSW invertterin perässä.
Jos tuon invertterin voisi korvata halvemmalla, niin olisi tosi halpa mökkijääarkku.
Kaukoohjaus on helppo tehdä laittamalla fettikytkin ohjaus invertterin virtakytkimen rinnalle.

12V mökkijääkaapit tulee tosi kalliiksi tähän verrattuna, kun hankintahinta on 3-5 kertainen ja akku/paneelikapasiteettia tarvitaan 4-5 kertainen määrä, jotta päästään samoihin käyttöaikoihin.
Tämä tietysti sopisi myös autokäyttöön, jos energiasta on pula.
 
Energian kulutuksessa pääsin noin 5,5 Ah / vrk 12V akusta (65 Wh/vrk eli 24 kWh/v).
Invertterinä käytin verkkokaupan 109 Euron HQ 1000W invertteriä, jossa oli kauko-ohjaus liitäntä valmiina ja sen sai ohjattua pimeäksi , kun kompressorin ei tarvi olla käynnissä.
Kiinteästä verkosta mittasin pakastimen käynnistys tehon noin 1kW(tehokerroin 0.5) 250ms ajan pudoten 65 W:iin hitaasti. Energiankulutusmittari näytti pakastimen ottamaksi tehoksi hieman vähemmän eli 60W MSW invertterin perässä.
Kuulostaa kyllä tooooodella hyvin eristetyltä vehkeeltä jos riittää 1h jäähdytystä per vuorokausi. Eli 30min jäähdytystä joka 12h.

Itsellä mökillä oleva jenkki jääkaappi/pakastin jäähdyttää noin 9 * 25min / vrk, vaikka sisälämpötila on lähellä 10 astetta. (10-11 asteessa).

upload_2017-9-19_19-45-33.png


upload_2017-9-19_19-46-15.png


Tässä myös graafia siitä miten inverter ohjattu jääkaappi kuluttaa. Inverterin käynnistyksessä käynnistyy jääkaappi ja siitä tulee aikamoinen piikki:
upload_2017-9-19_19-52-42.png


Niin ja kesällä hieman kovempi tahti tuolla jääkaapilla:
upload_2017-9-19_19-55-30.png


Huom: "inv AC Power" ei ole ässä 100% validi. Todellisuudessa jääkaapin kanssa inverteri laskee isomman kulutuksen kuin mitä akuista oikeasti lähtee. ks. ekan kuvan akkuteho vs inverter teho.t
 
Pakastearkusta energiapihi jääkaappi on aika vanha idea. Jo 20 vuotta sitten australialainen tohtori teki sen aikaisella tekniikalla 200 l pakastinarkusta jääkaapin joka käynnistyi kerran tunnissa 90 sekunniksi. Nykytekniikalla , millä tahansa A+ arkkupakastimella pitäisi päästä pienempään kulutukseen , koska eristepaksuus on lisääntynyt ja kompressorit ovat pienempitehoisia.
Olennaista on arkkumalli, josta ei kylmä karkaa.
 
Karkaako se kylmä pystymallista jos ovea ei ole kukaan avaamassa?
Kylmä ilma valuu alaspäin, jos vain pääsee.
Siihen vaikuttaa enemmän sitten oven ja tiivisteiden eristys, mutta en tiedä , onko se ainoa syy jääkaappien suureen energian kulutukseen , vai onko myös kompressorilla ja kylmäkaasupiireillä osuutensa asiassa.
 
Kylmä ilma valuu alaspäin, jos vain pääsee.
Siihen vaikuttaa enemmän sitten oven ja tiivisteiden eristys, mutta en tiedä , onko se ainoa syy jääkaappien suureen energian kulutukseen , vai onko myös kompressorilla ja kylmäkaasupiireillä osuutensa asiassa.
Tiivisteet toki huonommin eristävät kuin kunnon arkku. Voisihan se olla että pystymallissa yläreunaan kerääntyisi helpommin lämmintä ilmaa -> ei niin hyvä.

Tuossa omassa esimerkissä syypää jatkuvaan jäähdytykseen on varmaankin pakastelokero. Laite kyllä lopettaa jäähdyttämisen kun ympäristön lämpötila menee alle 10. Silloin sulaa myös pakkanen.
Onneksi on sen verran isot järjestelmät ettei sähkö lopu kesällä. Talvella nyt muutenkaan tartte jääkaappia 24/7 kun ei mökki pysy edes lämpöisenä kun siellä ei olla.
 
Mites auton tupakansytyttimeen liitettävät 12v 230v invertterit jaksaa toimia jos käyttää vaikka yön yli? Kyykkääkö akku?
 
Mites auton tupakansytyttimeen liitettävät 12v 230v invertterit jaksaa toimia jos käyttää vaikka yön yli? Kyykkääkö akku?
Johtuu pitkälti akusta. Normaali henkilöauton akku todennäköisesti on aamulla tyhjä, mutta johtuu taas pitkälti siitä paljonko sitä kuormaa todellisuudessa on.
 
Mites auton tupakansytyttimeen liitettävät 12v 230v invertterit jaksaa toimia jos käyttää vaikka yön yli? Kyykkääkö akku?
Käytännössä tupakansytyttimeen ei kannata kytkeä 150 W isompaa tehoa. 150W invertterin tyhjäkäyntikulutus n. 0.3A eli 10 tunnissa 3 Ah , joka ei tyhjennä vielä merkittävästi edes pienehköä 40-50 Ah akkua. Mutta jo 50W kuorma invertterissä >40Ah 10 tunnissa tyhjentää akun .
Auton akusta ei kannata kuitenkaan purkaa kuin 30-50 % kapasiteetista.
 
Jos on näitä asuntoauto jääkaappei niin 100-140W lämmitysvastus. Isokin 100Ah akku alta 8h tyhjä kun purkuvirta 8-12A ja noin nopealla purkamisella ei saada akusta sen täyttä kapasiteettia.

Absortiojääkaapit käy lähes poikkeuksetta aina täydellä teholla 12V jännitteellä toimiessaan. Peltier-kaapit on samaan kylmätehoon vielä isompia rohmuja. Kompressorikaappien kanssa jos puhutaan halvoista inverttereistä ollaan täysin arvontaa kuinka hyvät hyötysuhteinen invertteri ja paljonko invertterin lepovirta silloin kun jääkaapin termostaatti katkaissut kompuran toiminnan. Huonolla inverterillä saa kanssa tyhjäks akun kompurakaapillakin.
Pienestä pakastinarkusta ja invertteristä tekemäni jääkaappi toimii yön yli 3Ah:lla, mutta kompressorin suuren käynnistysvirran vuoksi sitä ei tupakansytytin liitännästä saa toimimaan. Invertteri on kytkettävä suoraan akkuun kunnon johtimilla. Testasin sitä autotallissa vanhalla auton akulla ja hyvinhän se toimi.
Mökillä ollut käytössä 1000 W invertterin kanssa. Jääkaapin säädin ohjaa invertterin kauko-ohjausliitännän(HQ ja Intelligent inverttereissä) kautta pimeäksi. Säätimiä on tullut tehtyä useita versioita ja niissä on Bluetooth Low Energy moduli. Lisäksi tein Android sovelluksen sille.
Tein kokeeksi myös 2 modulilla langattoman BLE ohjauksen jääkaapilta invertterille, jotta ei tarvisi pitkää lämpöanturijohtoa tai pitkää kauko-ohjaus kaapelia invertterille.

Säätimen voi myös tehdä halvalla 12V rele termostaatilla, kytkemällä rele invertterin virtakytkimen rinnalle. Niissä on myös ohjelmoitava suoja-aika kompressorin uudelleen käynnistykseen.

Halvalla 20 Euron kiinainvertterillä (1200W tarrat) ei kompressoria saa pyörimään. Siinä kuuluisi olla 500 W tarrat. Invertterissä on 2 kpl 40A sulaketta, joten isolla akkujännitteellä 1200W huipputehon voi siitä hetkellisesti saada ulos, mutta ei RMS tehoa .
 
Useinhan noi halvimmat invertterit ilmoittaa sen piikkitehon, joka yleensä on tuplat siihen mitä ne käytännössä jaksaa pyörittää.
 
Jos tuota vielä hiukan niin tiputtaisin tuota enemmänkin. Sen puolet pystyy ehkä vartin. Kymmenys on ehkäpä realistisempi käytännössä jaksaa kokoajan. Naparuuveihin ei edes saa riittävän rajuja johtoja jotka ei kuumenis pikkuhiljaa liian kuumaksi.
Siis sen piikkitehon nuo vertit pystyy antamaan yleensä jotain puoli sekunta tms, lähinnä käynnistysvirtoja tms.
 
Siis sen piikkitehon nuo vertit pystyy antamaan yleensä jotain puoli sekunta tms, lähinnä käynnistysvirtoja tms.
Invertterien konkista ei yleensä saa puolta sekuntia eikä edes MSW invertterin yhtä 7,5ms pulssia suurta tehoa, vaan muuntajista, feteistä, akkujohdoista ja akuista riippuen ulostuloteho rajoittuu.
Tietysti jatkuvan käytön lämpeneminen rajoittaa enemmän ulos saatavaa tehoa.
Mittaamassani kiinalaisessa halpis invertterissä sulakekoko kertoi aika hyvin ulostulon huipputeholuokan. Siinä oli 2 muuntajaa ja 2 kpl 40 A sulaketta eli 12V x 80A = 960 W pitäisi olla täysin mahdotonta saada ulos edes puolta sekuntia. Eihän se 1000W silitysrautaa jaksanutkaan ajaa 12V akkujännitteellä. Tietysti , jos se on autossa ja auto käynnissä ja akkujännite on 14.4V , on ulostuloteho suurempi, kunhan on kytketty kunnon kaapeleilla.
Aliexpress myyjäkin palautti 8 dollaria , kun valitin , ettei saa 1200 W ulos.
 
img-20170112-141629-resized-20170117-015130012-min.jpg


Tosiaan pitäisi olla akkuja 48 voltille ja paneeleistakin ulostulot hieman enemmän.

Siellähän on niitä pienempiä vehkeitä niin ehkä ne kävisi paremmin nykyisiin viritelmiisi vai onko pointti vaan haihatella?

Tosiaan oli outoa, että ei edes valmistajan sivuilta löydy speksejä. Ei ole valmistaja kovin vakava internetskimarkkinoinnissaan.

Ei oikein vakuuta kyllä tämä invertteri jos DC puolta "suojaa" AC puolelle tarkoitettu automaattisulake.

Tuollainen AC puolelle tarkoitettu sulake kun täydestä kuormasta napsahtaa pois päältä DC jännitteeseen kytkettynä niin voipi olla aika ylläri noista tietämättömälle et miksi sulakkeesta on vaan läjä hiiltynyttä romua jäljellä valokaaren jälkeen.

Myös nuo DC puolen ruuviterminaalit "speksattuun" kuormaan verrattuna vaikuttaa aika pienille... tollaiseen ei kyllä millään saa menemään tarpeeksi paksua johtoa tarpeeksi hyvällä kontaktilla niin että ei ala täydellä kuormalla joku paikka kuumenee ja päästelee sitä kuuluisaa sähkösavua.
 
Eiköhän se helposti katkase 48VDC kun kaks napasena vielä kytketty.
 
Eiköhän se helposti katkase 48VDC kun kaks napasena vielä kytketty.
Voi olla alimitoitettu 4000 VA sisäänmenolle 80A sulake ja vielä ison jännitteen. Kun sulakkeen induktanssi ja häviöt kriittisiä hakkurin sisäänmenossa, niin lämpenee ja kärähtää.
Isolla akkujännitteellä voi virtarajat paukkua.
 
Eikö isompi akkujännite tarkoita pienempiä virtoja?

Ei tarkoita tyypillisen invertterin tai hakkurin sisäänmenon piikkivirroissa. Isommalla akkujännitteellä invertteristä saa tyypilliseti enemmän tehoa ulos, kun pulssimuuntajalle tai hakkurille saadaan isompi jännite ja virta.

Jos ulostuloteho säilyy vakiona, niin silloin keskimääräinen virta pienenee jännitteen kasvaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 684
Viestejä
4 543 779
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom