Kiinalaisten autojen eettisyys

Toistetaan nyt vielä: jokainen älypuhelin tekee tätä. Samoin jokainen auto, jossa on satelliittipaikannus ja/tai navigointi.
Mutta kun kiinalainen auto, niin se vaan on Eri Juttu. En väitä etteikö osaa kiinalaismerkkejä voisi pitää vähän outoina ja riskaabeleina, mutta tuollainen päätön meininki menee jo hieman astraalitason jutuiksi. Enemmän se kännykkä kuuntelee sua ja tykittää feedin täyteen Huen lamppuja, joista satuit puhumaan vähän aikaa sitten kavereiden kanssa. Sen lisäksi vielä käyttää liikkumisdataa, navigaatiota, linkkimastoja ja ties mitä kaikkea, mitä se Apple ja Google myy mainostajille ja ties mille data brokereille. Jotkut roboimurit, jotka skannaa koko kodin, vasta ovatkin veikeitä kavereita.

Ja ihan kuin muka se VW ei tekisi samaa mitä kiinalaiset autot. Varmasti tekee. Telemetriikkaa kerää ihan kaikesta oven avauksista lähtien. Ai niin, EU ja USA ovatkin niin mallivaltioita (mitä nyt EU yrittää sitä chat controllia puskea läpi vuodesta ja kerrasta toiseen), et ihan varmasti ovat luotettavampia. Sama EU joka ajaa digitaalista euroa ja muita jäljityskeinoja, mutta sitten AI-puolella venkoilee vastaan kun muu maailma menee ihan omiaan. Jos haluaa elää eettisesti, kannattaa jonnekin Argentiinaan muuttaa lääkäriksi.
 
Eettisyydestä en tiedä, mutta tämän perusteella meille ei taida ihan hetkeen kiinalaisvalmisteista autoa tulla
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.facebook.com/reel/1484441052652040

Avonaiset pistehitsaussaumat. Takuuvarma ruostumisongelma
Pulttikiinnitteiset päällekkäiset pellit. Ei pitäisi ikinä autoon laittaa, ainakaan tuohon kohtaan (helmoihin pyörän koteloiden viereen)
Jonkun BYD Seal menossa ruostesuojaukseen. Tehtaan tai maahantuojan jäljiltä
-Olematon korroosiokestävyys
-Paikka paikoin monimutkainen runkorakenne. Peltejä pulttailtu, niittailtu tai vedelty pistehitsillä päällekkäin, eli ihanteellisia paikkoja ruostumiselle.
-Kiveniskumassaa sudittu näkyviin osiin, vetareihin, tukivarsiin ym. Ilmeisesti yritetty feikata, että alustan suojaus on parempi kuin se onkaan. Suojamuovien alla ei muuta kuin pohjamaalattu pelti
-Helmapeltien ja helmamuovien välissä jatkuvasti litimärkänä pysyvää vaahtomuovia hautomassa helmapeltejä
-Akun suojalevyn kiinnityksestä puuttuu 10 ruuvia. Liekö jätetty tarkoituksella pois tehtaalla? Tuo määrä ei enää kuulosta siltä että vahingossa jäisi jossain jälkeenpäin tehtävässä huollossa.
-Sikafleksiä laiteltu akkukotelon reunoihin, liekö maahantuojan toimesta?

Aika näyttää, kuinka monen vuoden päästä ja kenelle näiden kiinalaisautojen kohdalla jää musta pekka käteen kun kori alkaa lahota alta todennäköisesti paljon ennen muun tekniikan hajoamista.
 
Viimeksi muokattu:
Eettisyydestä en tiedä, mutta tämän perusteella meille ei taida ihan hetkeen kiinalaisvalmisteista autoa tulla
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.facebook.com/reel/1484441052652040



Jonkun BYD Seal menossa ruostesuojaukseen. Tehtaan tai maahantuojan jäljiltä
-Olematon korroosiokestävyys
-Paikka paikoin monimutkainen runkorakenne. Peltejä pulttailtu, niittailtu tai vedelty pistehitsillä päällekkäin, eli ihanteellisia paikkoja ruostumiselle.
-Kiveniskumassaa sudittu näkyviin osiin, vetareihin, tukivarsiin ym. Ilmeisesti yritetty feikata, että alustan suojaus on parempi kuin se onkaan. Suojamuovien alla ei muuta kuin pohjamaalattu pelti
-Helmapeltien ja helmamuovien välissä jatkuvasti litimärkänä pysyvää vaahtomuovia hautomassa helmapeltejä
-Akun suojalevyn kiinnityksestä puuttuu 10 ruuvia. Liekö jätetty tarkoituksella pois tehtaalla? Tuo määrä ei enää kuulosta siltä että vahingossa jäisi jossain jälkeenpäin tehtävässä huollossa.
-Sikafleksiä laiteltu akkukotelon reunoihin, liekö maahantuojan toimesta?

Aika näyttää, kuinka monen vuoden päästä ja kenelle näiden kiinalaisautojen kohdalla jää musta pekka käteen kun kori alkaa lahota alta todennäköisesti paljon ennen muun tekniikan hajoamista.

Tulee mieleen todella kovasti halvat kiinalaiset sähköpotkulaudat. Saman kaltaisia sikaflex tiivistyksiä, puuttuvia pultteja ja mitä oudoimpia oikoteitä tai teknisiä ratkaisuita.
 
Tavallinen satelliittipaikannusjärjestelmä on passiivinen; se laskee sijaintinsa satelliittien lähettämien aikaleimastreamien pohjalta.

Se että auto pyrkii itse lähettelemään jotain dataa myös takaisin sinne satelliitin puolelle ei ole enää paikannusta, eikä sellaista funktiota tarvita mitään navigointikäyttöä varten.

Aihe ei näemmä ole millään tavalla tuttu. Yritä vaikka tämä lukea, jos se englanninkielinen versio ei auennut:
https://fi.wikipedia.org/wiki/A-GPS

Toistetaan nyt vielä: jokainen älypuhelin tekee tätä. Samoin jokainen auto, jossa on satelliittipaikannus ja/tai navigointi.

Avustettu GPS, korjausdata, RTK GPS, yms.

Niin matkapuhelimet ei perinteisesti ota mitään satelliitti yhteyttä, vaan netin yli aikanaan valmistajan , operaattorin tai vapaavalintaiseen tuki palvelimeen, nykyään isossa roolissa alustan tarjoajan tukipalvelut.
Ne voi myös olla yksisuuntaisia, vastaanotin saa jotain kanavaa pitkin avustavaa dataa, korjaus dataa ja niiden avulla laskee tarkempaa, sijaintia. Sitä dataa voi tulla satelliitista, yksisuuntaisesti, maanpäällisista radioverkoista yksisuuntaisesti.

Netti kun on halaa ja saatavilla jokapaikkaan niin se on toki näppärä siirtotie , lisäksi siitä saa kaksisuuntaisen, ja voidaan kerätä sitä dataa asiakaslaitteista. Voidaan myös siirtää laskentaa palvelimille, ehkä silloin puhelinten alkuaikoina kun niiden resurssit oli rajalliset.


Tuo turvaluola juttu oli niin epämääräinen , siinä luotiin mielikuvaa että siinä nimenomaan dataa lähti sinne satelliittipaikannus järjestelmän suuntaan. Kiinalaisilla on tiettävästi omassa systeemissaä jotain kaksisuuntaista mutta paikallisesti ja ei satelliittien kautta.

Tänäpäivänä saa toki tiedostaa että kaksisuuntaiset satellitti yhteydet ei ole teknisesti haastavia autokokoluokan resurssien, tuolla kiertää palvelua mikä tukee ns maanpäällisiä mobiiliverkon tekniikoita, joten se 4G modeemi voi jo sen mahdollistaa.
Toistetaan nyt vielä: jokainen älypuhelin tekee tätä. Samoin jokainen auto, jossa on satelliittipaikannus ja/tai navigointi.

Jos autolla on kaksisuuntainen yhteys kotiin, siis se voi lähettää dataa kotiin, jos se on GPS varjolla perusteltu, niin se on selitus, ei syy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 081
Viestejä
5 044 608
Jäsenet
80 812
Uusin jäsen
warelk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom