Kiinalaisten autojen eettisyys

Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
127
Mietteitä, näkökulmia? Itseäni erityisesti epäilyttää varaosien saatavuus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa. Uutta/uudehkoa autoa harkitessani huomaan haluavani tukea eurooppalaisia merkkejä, kuitenkin samaan aikaan surutta ostan kiinalaisia kesärenkaita.

Jenkeissä jossain määrin tunnutaan valmistelevan kansaa kuumaan sotaan kiinalaisia vastaan. Kauppasota jo onkin käynnissä. Tilanne on aivan älytön kun kaikki valmistus on ajettu kiinaan heidän itsensä toimesta.

Mitä tässä tilanteessa kannattaa ostaa ja jättää ostamatta?
 
Kannattaako joku tai ei, on jokseenkin subjektiivinen kysymys tämän asian osalta. Minulle kysymys on ainakin selvä, kiinalaisomisteisen firman autoa en osta niin kauan kuin muuta on saatavilla. Ei kiinnosta omalla lompakolla tukea sellaisia valtioita, joiden agendalla on "länsimaisen" teollisuuden syöminen hengiltä. Ja kun kiinassa valtiolla on sormet pelissä ~kaikessa, niin asia on sitä myöten selvä.
Onnistunko 100% boikotissani? No en tietenkään, mutta mitä isompi hankinta, sen isompi merkitys. Vaihtoehtoja etsin pienemmissä ostoksissa, ja tilanteen mukaan punnitsen, kenelle lopulta roponi ojennan. Tietyt maat saavat vahvat painotukset alaspäin, Kiina nyt yksi niistä.
 
Tänä päivänä taitaa olla yhtä riskaabelia ostaa myös usa autoa,laatu,kuluttajan suoja ja takuu asiat on vielä surkeampaa kuin kiinalaisissa.Taitaa kaikki uudet sähkikset vakoilla ja tallentaa melkein kaiken mitä auto ja kuski+matkustajat tekee ja kaikki data ei ole tarkistettavissa pyydettäessä,yllättäen ei löydy kaikkea tietoa vaan osa on hävinnyt.
 
Mietteitä, näkökulmia? Itseäni erityisesti epäilyttää varaosien saatavuus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa.
Sama se ongelma on hehkutetuissa korealaisissa. Foorumit ja lehdet täynnä juttuja kun ICCU joku hajoaa ja osia saa odotella kaksi kuukautta. Paras vaan toivoa että mitään tuollaista ei mene Kiinan pelistä rikki.

Eettisyys ei valitettavasti kiinnosta normi kuluttajaa paskaakaan, melkein tekopyhää edes puhua siitä.
 
Ei kiinnosta omalla lompakolla tukea sellaisia valtioita, joiden agendalla on "länsimaisen" teollisuuden syöminen hengiltä.

Jep, tälläinen olo minullekin hiipi kun tarkemmin asiaa pohdin. Pitää harkita uudemman kerran kiinalaisia renkaitakin. Ominaisuudet ovat riittäneet omaan käyttööni. Ja se sama "ongelma" noissa autoissakin alkaa olla. Speksit vs hinta on kohdillaan verrattuna eurooppalaisiin, eurooppalaiset valmistajat ovat helisemässä jos kiinalaiset käyvät kaupaksi täällä.
 
Tänä päivänä taitaa olla yhtä riskaabelia ostaa myös usa autoa,laatu,kuluttajan suoja ja takuu asiat on vielä surkeampaa kuin kiinalaisissa.Taitaa kaikki uudet sähkikset vakoilla ja tallentaa melkein kaiken mitä auto ja kuski+matkustajat tekee ja kaikki data ei ole tarkistettavissa pyydettäessä,yllättäen ei löydy kaikkea tietoa vaan osa on hävinnyt.

Totta turiset. Vakoilusta on hyvä olla tietoinen vähintään sen verran, että mitä se kuunneltujen keskustelujen perusteella tapahtuva kohdennettu mainonta vaatii rautatasolla.
 
Eettisyys ei valitettavasti kiinnosta normi kuluttajaa paskaakaan, melkein tekopyhää edes puhua siitä.
Mihinkäs tämä väite perustuu vai oliko silkkaa mutua? Ja koskiko vain autoja vai kuluttamista ylipäänsä? Itse olisin väittänyt että suurimmalla osalla länsimaisista kuluttajista eettisyys vaikuttaa moniin ostopäätöksiin merkittävästi.

Jos tarkoitit vain autoja, niin se on totta että korkean teknologian tuotteissa eettisyyden merkitys on perinteisesti ollut vähäisempi ihan tutkimusten mukaan. Tekniikka ja sen luotettavuus sekä huolto- ja takuuasiat ovat olleet näissä ostajille ensisijaisia. Tosin tämäkin voi olla muutoksessa. USA- ja Kiina-autojen kohdalla ehkä mietitään aiempaa tarkemmin mihin ne rahat menevät, koska sillä voi olla pitkällä tähtäimellä vaikutuksia jopa omaan turvallisuuteen.

"Eettisyyshän" voi tarkoittaa eri ihmisille hyvinkin monenlaisia asioita, kuten:

- työllistääkö tuote suomalaisia vai onko tuotanto viety halvimman työvoiman maihin
- työntekijöiden olot ja työehdot
- perustuuko tuote länsimaista varastettuun/vakoiltuun teknologiaan
- firman kotimaan tai valmistusmaan ulkopolitiikka (esim. käykö hyökkäyssotaa tai uhkailee saarten tai kanavien valtaamisella)
- firman kotimaan tai valmistusmaan yleinen demokratian ja ihmisoikeuksien taso ja suunta
- noudattaako firman kotimaa avoimen markkinatalouden pelisääntöjä vai manipuloiko niitä rusinat pullasta -tyyppisesti
- tuotteen ilmastovaikutukset
- tuotannon vaikutukset luontoon ja luonnonvarojen käyttö
- jne.

Lista on pitkä ja en aliarvioisi näiden merkitystä. Aika harva suomalainen varmaan ostaisi venäläisiä tuotteita, vaikka niitä kaupoista löytyisi. Kummasti myös israelilaiset hedelmät viime aikoina vähentyneet hevi-osastoilla.
 
Tämä aihe valahtaa helposti politiikan puolelle mutta itse olen viettänyt aika paljon aikaa sekä Jenksulassa että Kiinassa ja arvostan enemmän Kiinalaisten yhteisöllisestä kulttuuria kuin Amerikkailaisesta individualistisesta omaan napaan katsomisesta. Varsinkin kun Kiinan ulkomaanpolitiikka on toistaiseksi ollut paikallisten infrastruktuurihankkeiden tukemista ja Jenkeillä lähinnä voimapolitiikkaa.

Mutta ei mulla tällä hetkellä ole tarvetta auton hankintaa tehdä valmistusmaan tai autonvalmistajan kotimaan mukaan. Enemmänkin täytyy huomioida epäsuoria vaikutuksia esimerkiksi takuun jatkuvuuden tai jälleenmyyntiarvon osalta.
 
Mihinkäs tämä väite perustuu vai oliko silkkaa mutua? Ja koskiko vain autoja vai kuluttamista
No ihan kaikkea, perustuu vaikka siihen paljonko Temu ja Shein myy Suomessa. 20 miljoonaa pakettia vuodessa tjms.

Sama se on jos tilaa Amazonista saa vaan maksaa kiinan tavarasta tuplahinnan (ja puolet rahoista jenkkeihin), paitsi Haulisssa joka on Amazonin halpisrihkamakauppa.

Eettisyys on monelle vain hieno juhlapuhe. Hinta ratkaisee. Toki joillakin on ylimääräistä niin paljon että ostavat eettisesti.
 
No ihan kaikkea, perustuu vaikka siihen paljonko Temu ja Shein myy Suomessa. 20 miljoonaa pakettia vuodessa tjms.

Sama se on jos tilaa Amazonista saa vaan maksaa kiinan tavarasta tuplahinnan (ja puolet rahoista jenkkeihin), paitsi Haulisssa joka on Amazonin halpisrihkamakauppa.

Eettisyys on monelle vain hieno juhlapuhe. Hinta ratkaisee. Toki joillakin on ylimääräistä niin paljon että ostavat eettisesti.
No jaa... hakisin silti aiheesta jotain oikeata tietoa enkä vain pakettimääriä tms. En tuosta vielä tekisi koko populaa koskevia johtopäätöksiä, eiköhän se ole kuitenkin vähemmistö joka temu-kuraa ostaa. Toisekseen "ei vaikuta paskaakaan" on absoluuttinen väittämä, mutta eettisyyden merkitys on oikeasti varmaan suhteellinen. Esim. jos hintaero on 500 % niin moni hairahtuu eli eettisyys ei enää riitä ostopäätöksen perusteeksi, jos taas eettisempi tuote maksaa 10 % enemmän niin silloin se aika monella varmasti vaikuttaa.

Jossain määrin olen saman havainnon tehnyt, että yllättävän vähän ihmiset ovat todellisuudessa valmiita laittamaan rahaa niiden arvojen eteen joita sanovat tukevansa. Mutta "ei vaikuta paskaakaan" on kyllä vähän turhan iso yksinkertaistus.
 
,jos taas eettisempi tuote maksaa 10 % enemmän niin silloin se aika monella varmasti vaikuttaa.

Jossain määrin olen saman havainnon tehnyt, että yllättävän vähän ihmiset ovat todellisuudessa valmiita laittamaan rahaa niiden arvojen eteen joita sanovat tukevansa. Mutta "ei vaikuta paskaakaan" on kyllä vähän turhan iso yksinkertaistus.
Juu toi on totta 10% ero toimii, esim. luomuruoastakin ollaan toi erotus valmis maksamaan (ainakin suurin osa), toki siinä on vielä isompi terveysaspekti kuin Temu/Sheinin tavaroiden myrkyissä joissa rajat paukkuu kielletyissä aineissa. Mutta useasti se ero vaan on hitosti enemmän kuin 10%.

Sheinistä en tiedä mutta Temuhan on vaan platform, ei kai mikään estä vastuullisen myyjän toimintaa siellä. Voi olla kyllä vaikea menestyä kun siellä painotetaan vaan hintaa.

Joo taisin vähän liitoitella tuon kommentin kanssa. Pistää vaan välillä kiukuksi ihmisten välinpitämättömyys.
 
Tuntuu, että ei nykypäivänä ole paljon automerkkejä jäljellä joiden eettisyys olisi kunnossa.
Suurin osa kuluttajista on jo kokonaan unohtanut dieselgaten ja nyt surutta hehkutetaan mukana olleiden konsernien autoja.

Jokin aika sitten tuli myös tämmöinen uutinen:

Ehkä parasta on miettiä koko asiaa oman lompakon sekä auton päästöjen kannalta.

Nimittäin liikaa pohtiessa tai sosiaalisen median sotureita lukiessa, tulee vain pahoittaneensa mielensä koko asian suhteen. Ja näitä mielensäpahoittajiahan on jo tarpeeksi...
 
Kiinalaisten toimitusketjujen ja toiminnan eettisyydestä toki muistamisen arvoista on, että monet asiat muurataan uiguurialueiden tyyliin fasadien ja tarinoiden taakse, ja siinä sitten ostaja hyväksyy puolueen ehdot. Onko totuus tarua ihmeellisempää, vai ottaako lorut nimellisarvollaan, mene ja tiedä.

Lähes uskoisin väittää, että aika harvaa loppuviimein kiinnostaa, montako jääkarhua tai pikkulasta joku korporaatio on pelastanut/murhannut, kunhan saa himoitsemansa lelunsa halvalla, ja ettei se osoittaudu täydeksi paskaksi. Toki jostain muualta lähtöisin olevia mieltymyksiä näillä on helppoa tukea - on mieli lämmin kun tein ihan oikeasti Oikean valinnan. Bonuksena kiiltokuvien takana häärävien kiinalaisten tapauksessa käsissä on vielä whataboutismin ehtymätön runsaudensarvi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 333
Viestejä
4 753 445
Jäsenet
77 296
Uusin jäsen
Tuneli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom