Kiinalaiset emolevyt (X99)

ARu

Tukijäsen
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
166
Kiinnostaisi harrastusmielessä tilata tämmöinen bundle:
ali.png


Taloudellisesti tuossa ei ole kauheasti järkeä, vaikka tuo ihan kohtalainen prosessori onkin, lähes i7-8700 tasoa. Minulla on ennestään 80 €:lla hankittu Dell 5810 työasema, johon tilasin tuon saman prossun Alista alle 30 €:lla. Onko kukaan täällä sekaantunut näihin?
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 851
Omasta mielestä nämä on nykyään jotenkin tosi surkeita, kun käytettynä voi ostaa Ryzeniä (6+ ydintä) ja DDR4 hinnatkin tippuneet. Saa lisäksi toimivamman BIOS:n/emolevyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Ei ole kokemusta. Yhtään X99:iä en ole asentanut.

Sen sijaan X79:jä on ollut paljonkin ja 5 vuotta sitten mielestäni nuo oli parasta ikinä.

Käytännössä siinä on uudenveroinen emolevy, jossa siis emolevy on uusi, mutta ovat kierrättäneet sen piirisarjan jostain purettavasta serveristä. Sitten kirjoittaneet oman, tekstipohjaisen BIOS:in siihen päälle. Tai ehkä nykyään on jo graafisia. Sitten , kun palvelinemoissa on monta, monta PCIe-väylää, niin siitä on helppo vetää nuo NVME-paikat. Enemmänkin olisivat voineet vetää.. Sitten taas, SATA-väylät voivat olla wanhoja, minulla oli SATA2-paikkoja useasti emolla. Lisäksi , noihin on laitettu Realtekin verkko- ja äänipiiri, halpaa perussettiä. Ne kuitenkin toimii, ja porukka voi mussuttaa, että on vain "1GB", mutta joo, se on riittävä. Noista katsoisin vaan, että emolevyn suunnittelussa on nähty vaivaa, ja tuo näyttää ihan siistiltä. Tuo CPU:n lisävirta oli ties missä, jos halvinta osti ja tuulettimet ei olleet PWM, vaan ne oli 100%. Lisäksi halvimmat oli ja on mATX-kokoa, kun se on halvin tehdä.

CPU on kanssa varmaan revitty vanhasta palvelimesta ja se on siellä käynyt oletusasetuksilla -> sillä on vielä pitkä elämä jäljellä. Olen kuullut kauhutarinoita, että porukka ei olisi saanut sitä, mitä tilasi, mutta olen V1/V2 Xeoneita tilannut monta - ja aina tuli, mitä tilasin.

Muistit sitten taas... tuossa ei lue, millä kelloilla, niin voi tulla vaikka 2133MHz. Tarkistaisin tämän. Yleensäkään, Kiinasta tuntuu tulevan vain käytöstä poistettua hitaampaa serverimuistia, jossa on ECC. Siis virheenkorjaus. Se on mielestäni parasta näissä! Vakaata, toimivaa palvelinmuistia ja minun kotipalvelimet oli vuosia X79:n päällä. Pelit vaan tykkää pienistä latensseista ja nopeasta muistista ja nuo ei välttämättä osu siihen kategoriaan.

--

Eli käytännössä tämä olisi minulla vaihtoehtona, jos pitäisi joku elämää vanhempi kokoonpano päivittää mahd. halvalla. Sanotaan FX-8300. Jos alla on tuoreempaa rautaa, ostaisin sitä Ryzeniä, kuten @Dudem sanoi.

Kokemusta on siis näistä vai mutulla tulit mielipiteesi kertomaan?
..ja sinä nollapostailemaan?

Näitä voi ymmärtää ostamalla vastaavan setin (tai pari, tai kymmenen..) Kiinasta ja käyttämällä sitä vanhaa serverirautaa. Usko pois. Saattaa olla aito "machinist" minullakin tuossa huoneen toisella puolella.

(Lisäksi semmoinen Youtube-kanava kuin TechYesCity testailee näitä ja on erittäin mukavaa viihdettä, suosittelen tilaamaan)

--

Pistetään nyt linkki tuonne minun ketjuun, jossa siis on vanhempia kiinalaisia emolevyjä:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 807
Viestejä
4 204 324
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom