Kiinalaisen Moore Threadsin MTT S80 -näytönohjain löysi tiensä saksalaistestiin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 515


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kiinalainen Moore Threads julkaisi viime vuonna oman kotikutoisen MUSA-arkkitehtuurinsa näytönohjaimille. Piirejä saatiin markkinoille viime vuonna kaksin kappalein ja nyt maailman ensimmäinen PCIe 5.0 -väylää tukeva näytönohjain eli MTT S80 on päätynyt myös länsimaisiin käsiin.

Chunxiao-grafiikkapiiriin perustuva MTT S80 sisältää mm. 4096 MUSA-ydintä sykkimässä 1,8 GHz:n kellotaajuudella, 128 matriisikiihdytintä ja 256-bittinen GDDR6-muistiohjain. GPU:n mediaominaisuudet ovat modernit ja tuettuna on standardien H.264:n ja H.265:n lisäksi myös tuoreempi AV1. Chunxiao valmistetaan 12 nanometrin valmistusprosessilla ilmeisesti SMIC:n toimesta. Pelkät numerot eivät kuitenkaan tee näytönohjainta ja matkalla vakavasti otettavaksi pelinäytönohjaimeksi on vielä useampi virsta taivallettavana.

Virallisten lukujen mukaan MTT S80 tukee tällä hetkellä paria kymmentä DirectX-peliä, mutta niidenkin kohdalla suorituskyky vaihtelee merkittävästi. Tom’s Hardwaren mukaan näytönohjain myös vaikuttaisi tällä haavaa toimivan paremmin DirectX 9 kuin 11 rajapinnalla ja saksalaisen Löschzwergin testien mukaan esimerkiksi tesselointi ei tällä haavaa toimi lainkaan ainakaan nykyisillä 200.2-ajureilla.



Löschzwerg on ajanut MTT S80:lla testejä Final Fantasy XIV: Endwalkerilla, Unigine Heavenilla, 3DMark06:lla ja 3DMark03:lla. Final Fantasyssä tilille ropisi 4312 pistettä, mutta valitettavasti verrokkituloksia ei ole kyseiseen peliin saatavilla.

Verrokkituloksia sen sijaan on saatavilla 3DMark06:een, jossa Löschzwerg ajoi testit myös Arc A770:llä. Vakioasetuksilla S80 sai 14 780 pistettä (5504 SM 2.0 -pistettä, 5434 HDR / SM3.0 -pistettä), kun A770 nettosi peräti 40 809 pistettä (13 130 / 21 126). 1080p-resoluutiolla 8xAA päällä S80:n tulos laski 12 895 pisteeseen (4828 / 4603) ja A770:n 36 052 pisteeseen (14 114 / 15 343). Pykälää vanhemmalla 3DMark03:lla 1080p-resoluutiolla vakioasetuksin S80 sai 55 422 pistettä ja 37 746 pistettä, kun käytössä on 8xAA ja 16xAF. A770 sai samoilla asetuksilla kokoon 141 302 ja 58 294 pistettä.



Testiohjelmat ovat tietenkin mielenkiintoisia, mutta tärkeämpää on luonnollisesti ”pyöriikö Crysis” ja pyöriihän se, kunhan pysytään DirectX 9 -rajapinnassa. Suorituskyky pelissä pyörii 1080p-resoluutiolla 25-35 FPS:n välimaastossa High-asetuksin. FEARissa FPS pyörii 1080p-resoluutiolla ja maksimiasetuksilla turvallisesti kolminumeroisissa luvuissa lähes poikkeuksetta. Half-Life 2:n Lost Coast pyörii sekin sekin yli 130 FPS:n keskiarvolla ja 3DMark Ice Storm Extremessä pisteitä napsuu vajaat 97 000 ja grafiikkapisteitä liki 113 000.

Ottaen huomioon ajureiden heikon hapen ja rajoittuneen tuen peleille, on mahdotonta arvioida paljonko raudan suorituskykyä jää tällä hetkellä ulosmittaamatta. Unigine Heavenissa GPU:n käyttöaste jäi DirectX 11 -rajapinnalla noin puoleen ja DX9:llä vajaaseen 60 %:iin, mutta sen voi olettaa vaihtelevan tällä hetkellä rajustikin eri sovellusten välillä. Se mitä ulos saadaan, tapahtuu myös ainakin toistaiseksi kovaan hintaan: lepotilassa näytönohjain kuluttaa arviolta jopa yli 100 wattia tehoa ja pelatessa tehonkulutus nousee liki 300 wattiin. Aika näyttää, tuleeko tilanne paranemaan uusien ajureiden myötä, vai aiotaanko polku tallata tasaiseksi uudella raudalla.

Lähteet: Tom's Hardware, Löschzwerg @ Twitter

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Nonni!
Ny niitä sitten alkaa saapua!
Tartteisivat vain kiinan pojat jonkun yhteisen driver sydeemin, joka toimisi kaikissa graffakorteissa. En tiedä kuinka kauan jatkavat tehdä ajureita vanhalle kortille itse... Kolme kuukautta?

:)

Mutta onhan tuo ihan messevää rautaa. Laskentatehoissa 3060 ja 3060ti välissä, ei ole huono saavutus. Se että peleissä otetaan köniin monta sataa prosenttia on sitten asia erikseen, eli vaatisi ison osaavan tiimin viilaamaan ajureita...
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Erittäin mielenkiintoinen projekti. Kertoo myös paljon siitä miten vaikeaa on tehdä näytönohjaimia ja miten kova suoritus Arc itseasiassa olikaan.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Mutta onhan tuo ihan messevää rautaa. Laskentatehoissa 3060 ja 3060ti välissä, ei ole huono saavutus. Se että peleissä otetaan köniin monta sataa prosenttia on sitten asia erikseen, eli vaatisi ison osaavan tiimin viilaamaan ajureita...
Ottaen huomioon AMD:n rämpimisen pelitehoissa CDNA:n / GCN yms kanssa, siellä voi olla rautatasollakin juttuja, ettei tuolla päästä sellaisiin pelitehoihin ikinä, mitä TFLOPS luvuista voisi päätellä. Siitä päätellen, ettei kortti käytännössä osa idlata voinee veikata, että siellä on rautapuolla hyvin hyvin pitkä TODO-lista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 101
Onhan siellä Kiinassakin paljon insinöörejä ja malliakin ovat voineet katsoa useammasta lähteestä. Lähinnä erittäin keskeneräiseltä vaikuttaa..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 069

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 646
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 139
Viestejä
4 193 448
Jäsenet
70 685
Uusin jäsen
Danxku

Hinta.fi

Ylös Bottom