Kiinalainen Lisuan Technology valmistelee uutta G100-grafiikkapiiriä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 638
Lisuan Technologyn G100 perustuu TrueGPU-arkkitehtuuriin, jonka pitäisi olla aidosti kotikutoinen arkkitehtuuri, siinä missä Moore Threads ja InnoSilicon käyttävät Imaginationin BXT-arkkitehtuuria omissa piireissään.

G100:sta tiedetään varmuudella vain, että se tullaan valmistamaan 6 nanometrin luokan teknologialla, mikä tarkoittanee piirin fyysisen valmistuksen tapahtuvan SMIC:n tehtailla. Huhuissa piirin kerrotaan haastavan jopa GeForce RTX 4060:n, mutta huhut on syytä nauttia vielä suolan kera.

G100:aan perustuvien näytönohjainten julkaisuaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta itse piiri on jo valmis ja saatu tehtailta toimivana valmistajan käsiin.

Lähde: China's first 6nm domestic GPU with purported RTX 4060-like performance has powered on
 
Hankalaahan tuo varmasti on kun kilpailijoita ei näytönohjain markkinoille ole tullu. Aina kannattaa muistaa monen kymmen vuoden etumatka Nvidialla ja AMDlla on.
Itse uskon että kun kiinassa tulee lämpimurto, osaaminen leviää siellä kuin rutto ja joku toimija onnistuu tuotteistamaan asian.
Verailuna , olen vähän testannu YMTC SSD asemaa, huomiot: kovassa käytössä todella kuumana käy. Kevyessä käytössä viileämpi kuin ns brändi merkit. Kokonaisuutena yllättävän hyvä tuote. (toki ei kannata koskea >500GB asemaan ettei tule mitään feikkiä)
Helposti länsimaissa katsotaan jos parissa vuodessa ei tule tulosta niin mitään ei tapahdu. Nvidiankin tuotekehitys on että mikä on tänään suunnittulussa tulee 4-5v päästä kuluttajalle.

tuossa sanotaan että kiina on 10v jäljessä
 
Viimeksi muokattu:
Hankalaahan tuo varmasti on kun kilpailijoita ei näytönohjain markkinoille ole tullu. Aina kannattaa muistaa monen kymmen vuoden etumatka Nvidialla ja AMDlla on.
Kannattaa muistaa, että kaikki eivät osta kalleinta ja parasta. Jos nanometrit olisivat yhtään vertailukelpoisia, 6nm on aika hyvä kun RTX 2080 (2018) oli 12 nm prosessilla. Noin 10 vuotta sitten 900-sarjan Geforcet olivat 28 nm prosessilla. 20 vuotta sitten Geforce 6 -sarja 130 nm prosessilla. Ei voi puhua monen kymmenen vuoden etumatkasta.

Toinen miten voi kompensoida on horisontaalinen skaalaaminen, ts. rinnakkaistaminen. MPI ja Beowulfit ovat tuttuja perustekniikoita jo 30 vuoden takaa. Myös ihan arkkitehtuuripuolen ratkaisuilla on saatu hyötyjä esim. AI-puolelle. Uusissa ohjaimissa on panostettu myös matalan tarkkuuden liukulukujen laskentanopeuteen. Pienillä muutoksilla olisi vanhojenkin ohjainten laskentakykyä voinut esim. nelinkertaistaa. Vastaa aika isoa hyppyä rautapuolen kehityksessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 438
Viestejä
4 809 308
Jäsenet
77 918
Uusin jäsen
Mirok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom