Miten voi olla varaa omistaa mökki, mutta ei 500€ kompostoria?
—
Tästä kierrätyksestä kun valitin, niin kerrotaan nyt systeemeitä muualtakin:
Täällä Zürichissä yleisjäte kerätään kunnan toimesta kerrostalon jätelaatikosta 2krt viikossa (ti ja pe). Jätteet pitää laittaa sinne kunnan myymässä jätesäkissä (35litran pussi maksaa n.1.5e, 10 säkin rulla 15€). Kukaan ei laita ainakaan meidän taloyhtiössä muissa säkeissä, tulisi huutoa ja sakkoja taloyhtiölle jos laittaisi. Tuolla katetaan vissiin jätehuollon kustannukset. Kannustaa myös kierrättämään, kun jokainen yleisjätepussi maksaa konkreettisesti rahaa. Taloyhtiö maksaa lisäksi 70€/v tuosta normaalikokoisesta liekö ~600 litran pöntöstä.
Biojätettä taloyhtiö ei kerää, yleisjäte menee polttoon.
Pahvi pitää heivata 4vk välein tiistai-iltana kadun varteen niputettuna, jolloin ohi ajava auto nappaa ne kyytiin aamulla.
Paperi samalla tekniikalla 2vk välein torstaisin. Saisivat vaihtaa päittäin tuon, sillä paperia ei nykyisin kerry about yhtään, mutta pahvia tulee ruokapakkauksista ja amazoneista jne. aika paljon. Välillä olen pistänyt laatikollisen / paperikassillisen pahvia odottamaan kellarikomeroon seuraavaa tyhjennystä jos kertyy paljon.
Metallin (alumiinit ja säilyketölkit) ja lasipullot heivaan kadun kulmassa liekö 50m päässä oleviin keräysastioihin. Pantteja ei ole ja hyvä niin, koska ne lisäävät uskomattomasti tölkkien ja pullojen kierrätyksestä aiheutuvaa vaivaa ja ajan hukkaa.
PET-pullot ja pyykinpesuainepullot jne. voi kierrättää kaupassa, mutta niitä ei meillä juuri kerry, kun kuplavedet tekee soda streamilla ja limpparit juo tölkistä. Joskus joku yksittäinen kertyvä pullo tulee rutistettua odottamaan lasipullojen kanssa samaan laariin ja nappaan sen sieltä sitten mukaan kun käyn kaupassa ja tiputan keräysastiaan. Luokkaa 2x 0.5l pullo kuussa tjsp.
Tässä kun nyt olen elänyt viitisen vuotta pantitonta aikaa, niin olen alkanut vihata suomisysteemiä. Suomessa kun käy mökkikeikalla, niin tölkkien ja tyhjien pullojen raahaaminen kymmenien kilsojen päähän alkoon tjsp. on ihan naurettavaa pelleilyä.
Pullojen ja tölkkien käsittely on uskomattoman paljon helpompaa, kun ne voi rutistaa jo kotona.