Khronos julkaisi OpenCL 2.2:n, tulevaisuudessa rajapinta yhdistyy Vulkaniin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542



Useita avoimia rajapintoja kehittävä ja ylläpitävä Khronos on julkaissut GPGPU-laskentaan keskittyvästä OpenCL:stä uuden 2.2-version. Samalla yhteenliittymä on julkaissut rajapinnan ja sen yhteensopivuustestien lähdekoodit vapaaseen jakeluun GitHubissa.

OpenCL 2.2:n ja sen rinnalla 1.2-versioon päivitetyn SPIR-V:n merkittävin uudistus on täysi tuki OpenCL C++ -kerneliohjelmointikielelle. OpenCL 2.2:n julkaisu on merkittävä myös SYCL 2.2 -rajapinnalle, joka luottaa OpenCL:n uuteen versioon mahdollistaakseen C++-ohjelmoinnin ”single source” -periaatteen mukaisesti ajettavaksi OpenCL-kiihdytettynä heterogeenisillä prosessoreilla, kuten APU-piireillä.

Uusien rajapintaversioiden sijasta lehdistötiedotteen merkittävin uutinen koskee kuitenkin Khronoksen tulevaisuuden suunnitelmia. Lehdistötiedotteen mukaan Khronos työskentelee parhaillaan yhdistääkseen OpenCL:n Vulkan-grafiikkarajapintaan.

Khronoksen avoimien vaihtoehtojen yhtenä suurimmista ongelmista Microsoftin DirectX:ään verrattuna on pidetty Vulkanin ja OpenGL:n sitoutumista puhtaasti grafiikkarajapinnoiksi ja OpenCL:n laskentarajapinnaksi ilman, että rajapintojen välinen yhteistyö onnistuisi helposti ja luontevasti. Kun OpenCL saadaan yhdistettyä osaksi Vulkania, tulee se tarjoamaan varteenotettavamman kilpailijan Direct3D:n ja DirectComputen yhteistyölle.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Odotettavissa ja erittäin hyvä asia. Vulkanilla on toki onnistunut compute aikasemminkin OpenCL:stä riippumatta erittäin hyvin mutta kahden speksin yhdistäminen tekee jatkokehityksestä fiksumpaa.

Rajoittaa myös Nvidian "ei korjata kääntäjäbugeja, käyttäsit CUDAa" velmuilua.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Parempaa ei voisi tapahtua, jos puhutaan pelaajien näkökulmasta.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
AMD Radeon tulee olemaan näiden Open Source asioiden vuoksi oma valintani.
Freesync, Vulkan ja myös ajuri rajapinnat ovat huomattavasti avoimempia kuin Nvidian vastineet, täysin 100% suljettuja.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 299
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom