Khronos julkaisi OpenCL 2.2:n, tulevaisuudessa rajapinta yhdistyy Vulkaniin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
khronos-vulkan-opencl-spir-sycl-20170518.jpg



Useita avoimia rajapintoja kehittävä ja ylläpitävä Khronos on julkaissut GPGPU-laskentaan keskittyvästä OpenCL:stä uuden 2.2-version. Samalla yhteenliittymä on julkaissut rajapinnan ja sen yhteensopivuustestien lähdekoodit vapaaseen jakeluun GitHubissa.

OpenCL 2.2:n ja sen rinnalla 1.2-versioon päivitetyn SPIR-V:n merkittävin uudistus on täysi tuki OpenCL C++ -kerneliohjelmointikielelle. OpenCL 2.2:n julkaisu on merkittävä myös SYCL 2.2 -rajapinnalle, joka luottaa OpenCL:n uuteen versioon mahdollistaakseen C++-ohjelmoinnin ”single source” -periaatteen mukaisesti ajettavaksi OpenCL-kiihdytettynä heterogeenisillä prosessoreilla, kuten APU-piireillä.

Uusien rajapintaversioiden sijasta lehdistötiedotteen merkittävin uutinen koskee kuitenkin Khronoksen tulevaisuuden suunnitelmia. Lehdistötiedotteen mukaan Khronos työskentelee parhaillaan yhdistääkseen OpenCL:n Vulkan-grafiikkarajapintaan.

Khronoksen avoimien vaihtoehtojen yhtenä suurimmista ongelmista Microsoftin DirectX:ään verrattuna on pidetty Vulkanin ja OpenGL:n sitoutumista puhtaasti grafiikkarajapinnoiksi ja OpenCL:n laskentarajapinnaksi ilman, että rajapintojen välinen yhteistyö onnistuisi helposti ja luontevasti. Kun OpenCL saadaan yhdistettyä osaksi Vulkania, tulee se tarjoamaan varteenotettavamman kilpailijan Direct3D:n ja DirectComputen yhteistyölle.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Odotettavissa ja erittäin hyvä asia. Vulkanilla on toki onnistunut compute aikasemminkin OpenCL:stä riippumatta erittäin hyvin mutta kahden speksin yhdistäminen tekee jatkokehityksestä fiksumpaa.

Rajoittaa myös Nvidian "ei korjata kääntäjäbugeja, käyttäsit CUDAa" velmuilua.
 
Parempaa ei voisi tapahtua, jos puhutaan pelaajien näkökulmasta.
 
AMD Radeon tulee olemaan näiden Open Source asioiden vuoksi oma valintani.
Freesync, Vulkan ja myös ajuri rajapinnat ovat huomattavasti avoimempia kuin Nvidian vastineet, täysin 100% suljettuja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 713
Viestejä
4 544 947
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom