Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän se mikään "susi paska" ole, vaikka ei olisikaan yhtä kestävä kuin Mil-SPEC-testit läpikäynyt kannettava. Ehkä se ei kestä putoamista pöydältä, kainalosta tai korkeammaltakin, kuten joku ThinkPad, (älä kuitenkaan kokeile tätä kotona), mutta ei se siis maksakaan yhtä paljon. Alumiininen rakenne antaa kuitenkin aihetta odottaa kohtuullista kestävyyttä, vaikka ei mitään extremeä.Vaikuttaa kyllä ihan hyvältä koneelta, mutta mulla ei nyt jotenkin löydy luottoa ton koneen laatuun ja kestävyyteen. Miten voidaan myydä tohon hintaan kone noin hyvillä spekseillä, jos se ei ole täysin susi paska jostain kohtaa. Jos tämä olisi ultapremium, niin saisi pulittaa lähemmäs 1700€.
Tarkoitin kyllä lähinnä verratuuna johonkin Appleen tai Dell XPS koneisiin. En mä mitään tommosta siltä ole olettamassakaan. Haluaisin kuitenkin semmosen koneen, joka kestää mielellään yli 5 vuotta.Eihän se mikään "susi paska" ole, vaikka ei olisikaan yhtä kestävä kuin Mil-SPEC-testit läpikäynyt kannettava. Ehkä se ei kestä putoamista pöydältä, kainalosta tai korkeammaltakin, kuten joku ThinkPad, (älä kuitenkaan kokeile tätä kotona), mutta ei se siis maksakaan yhtä paljon. Alumiininen rakenne antaa kuitenkin aihetta odottaa kohtuullista kestävyyttä, vaikka ei mitään extremeä.
Laitetta näkemättäkin uskoisin, että on se ainakin tuon tarjoushinnan väärtti. Ostoa harkitsevan pitää ottaa huomioon, että muistia on 8 Gt, joka on käytännön tarpeisiin riittävä, mutta ei ole laajennettavissa, jos tarpeet kasvavat. Oudolta tuntuu myös, ettei laitteessa ole USB A-liitintä. Tuollaiset 2-in-1 convertiblet ovat minulle vieraita, mutta eikös sen ominaisuuksia hyödyntävä tarvitsisi asiaan kuuluvan kynän myös?Onko tommonen Dell XPS 13 7390 2 in 1 hintansa väärti, näytti olevan Gigantissa tarjouksessa 1399€ maanantaihin asti?
Lenovo Ideapad 330S pudottaa prossun kellot rasituksessa 1.5Ghz paikkeille, vaikka lämmöt on max. 65 astetta. Ideoita, mistä johtuu? Prossu on i5 8250U ja läppäri luonnollisesti latauksessa rasittaessa. Cinebenchissä tulee hädin tuskin puolet pisteistä, jotka pitäisi...
Lisäksi pitää outoa rutinaa, eli aivan kuin kovalevy pyörisi sisällä. En oikein saa selvää, onko tuo tuulettimen rutinaa vai enemmän coil whinea.
Avasin pohjan samalla, kun lisäsin toisen SSD:n ja ääni ei tule prosessorin tuulettimesta. Vaikea paikantaa, mutta joku komponentti pitää coil whinea latauksessa ja googlatessa löytyi kohtalotovereita.Kuulostaisi siltä, että prosessorin jäähdytyssiilin tuuletin ei pyöri normaalisti, joka voi johtua esimerkiksi pölystä tai fyysisestä liasta, joka aiheuttaa tuulettimen äänen sen hangatessa mekaanisesti. Kone avaukseen ja tuulettimen huolellinen puhdistus. Samalla voisi vaihtaa myös prosessorijäähdyttimen lämpötahnan parempaan.
No mä kyllä saatan tätä pitää jossakin muodossa pitkäänkin. Speksejä löytyy sen verran, että niiden puolesta kestää aikaa. En oo hirveästi hajoitellut aiempiakaan laitteita, joten luulen että tämä kyllä kestää. Ei mikään tiiliskivi, mutta perus-ok. Mitä tuosta laatuvaikutelmasta oon puhunut, niin puhutaan enemmän kosmeettisista kuin varsinaisesti epäilyttävistä epäkohdista. Ei siis tuntumaltaan yhtä puuta, mutta ei mun mielestä kaupoissa kopeloituihin XPS:iin verrattuna mitenkään kokonaan eri planeetalta kuitenkaan.
Enhän mä tätä muuten olisi testiin ottanut, jos ei olisi ollut kyseessä paperilla aika hyvä diili. Ja ajattelin kirjoittaa alustavia käyttökokemuksia, kun ei tosielämässäkään suuria haittapuolia ole löytynyt. Mikään käyttötesti tää ei tietty ole, mutta ei tämän tarjouksen voimassaoloaikana sellaisia saa tehtyäkään. Kuten todettua, erittäin vähän huomiota saanut läppäri kyseessä.
Näppäimistö tässä ehkä eniten tosiaan itseäni harmittaa, kun kädet on kuitenkin isoa mallia. Pikkaisen sellainen olo, että joutuu sormen päillä tökkimään. Mutta siinä on kyse ihan fyysisistä mitoista, jämäkkyys ja feedback on ihan hyvät. Trackpad mielestäni peräti kategoriaa kiitettävä.
Mites nyt vähän pitemmän käytön jälkeen toi kone tuntuu?
Mites nyt vähän pitemmän käytön jälkeen toi kone tuntuu?
HP Envy x360 ay0802 2-in-1 kannettava - Gigantti verkkokauppa
HP Envy x360 2-in-1 yhdistää kannettavan ja tabletin parhaat ominaisuudet yhteen huippukompaktiin laitteeseen. Vain 1,32 cm paksuiwww.gigantti.fiLenovo Yoga Slim 7 R7-4/16/512 14" kannettava (grey) - Gigantti verkkokauppa
Tyylikäs ja monipuolinen Lenovo Yoga Slim 7 -kannettava painaa vain 1,5 kiloa. Siinä on 14-tuumainen Full HD -näyttö ja laadukkaatwww.gigantti.fi
Olen miettinyt jompaa kumpaa noista koneista. Mitä ajattelette, kannattaako noita edes harkita, ja kumpi olisi parempi? Isoimmat erot mitä noissa nyt löytyy katsottuani, on tietysti hinta, toisessa on wifi 6 ja toisessa on kirkkaampi näyttö. Minulle on myös hyvin tärkeää se, että näppäimistö ja trackpad on hyvä käyttää.
Isoin syy miksi mietin kannattaako näitä edes ostaa, on se, että molemmissa on 16:9 kuvasuhde, mikä ei ole ihan paras.
Gigantissa on nyt tarjouksessa myös Huawei matebook 13, missä olisi 3:2 kuvasuhde ja 2k näyttö. Olisiko se hyvä vaihtoehto verrattuna näihin.
Huawei Matebook 13 2019 i5/512GB/MX250 13"e; kannettava - Kannettavat tietokoneet
Alumiinisen Huawei MateBook 13 -kannettavan avulla työskentelet ja nautit multimediasta tyylillä. Tehokas Intel Core i5 -prosessori ja 8GB LPDDR3 RAM -muisti takaavat sulavan toiminnan.www.gigantti.fi
Käyttötarkoitus on lähinnä opiskelu, netinselaus, netflix ja pokerin pelaaminen. Mikään näistä ei vaadi edes noiden kalliimpien mallien ostamista, vaan pärjäisin hyvin 8gb ja 256gb.
Oma mielipide on ettei mitään inteleitä kannata edes katsoa noiden uusien mobiili-ryzeneiden jälkeen. Samaan rahaan saa sen verran paljon enemmän katetta. Oma yoga slim 7: https://www.3dmark.com/fs/23140849
Ei taida olla. Yhdessä IdeaPad-mallissa on specsien mukaan 13.3" QHD-näyttö (2560x1600):Eikö tosiaan ole ainuttakaan 4k kosketusnäytöllistä Ryzen neljännen sukupolven prossulla olevaa noin 14" läppäriä? Kaikki tuntuu olevan vain FullHD...
Ei taida olla. Yhdessä IdeaPad-mallissa on specsien mukaan 13.3" QHD-näyttö (2560x1600):
Sitä en kuitenkaan tiedä, mistä tuollainen olisi saatavissa.IdeaPad,IdeaPad S540-13ARE,Model:82DL000VMX
psref.lenovo.com
Lenovon verkkokaupassa lukee "Ei saatavissa tällä hetkellä".
Täällä bingo. Mulla ux430un ja virtanapin kanssa saa sähläillä aika monesti. Joskus käynyt niinkin etten saanut käyntiin ennenkun laitoin laturin nokkaan, vaikka virtaa oli yli puolet akun kapasiteetista. En oo tosin ite havainnut, että käynnistyminen tapahtuisi viiveellä (kun en oo malttanut odottaa kauempaa uudelleen painamatta), vaan itellä on tuntunut, että vaatii vain useita painalluksia ennen kuin mitään lähtee tapahtumaan. Joskus tosin taitaa lähteä ykköselläkin. Kiinnostais myös onko tähän jotain ratkaisua olemassa..Se tekee sitä vaikka miten koneen sammuttaa. Virtavalon syttyminen vaan kestää ja kun se syttyy, niin sitten onkin jo melkein valmista, wintoosan kirjautumissivu tulee sen jälkeen ruudulle hyvin nopeasti. Tuntuu vähän siltä, että kone on käynnistynyt heti napin painalluksen jälkeen vaikka se virtavalo ei heti sytykkään. Ärsyttävä piirre joka aiheutaa turhaa napin painelua ja epävarmuutta. Kyllä mäkin olen sen viaksi ajatellut, koska ei tuollai nyt mikään läppäri ole käyttäytynyt. Oletusarvo on se, että kun virtanappia painaa, niin koneen pitää antaa heti joku konkreettinen elonmerkki.
Läppäreistä niin tiiä, mutta eikös noissa Ryzenkoneissa ole ollut nimenomaan tätä että kestää minuutin että se viitsii alkaa ajaa biosin läpi?
Kävi taas Asus Zenbook UX430UN:lla tuo virtanappi-episodi. Nyt kiinnitin asiaan enemmän huomiota. En saanut käyntiin normi painalluksilla vaikka laitoin lopulta läppärin laturin päähän.
Se, mikä tuohon auttaa, on riittävän pitkä painallus, jonka jälkeen lyhyt painallus käynnistää koneen normaalisti.
Eli kone lienee jossain välitilassa, josta ei osaa toipua ilman tuollaista pitkän painalluksen "resettiä"? Tuntuisi todennäköisimmältä syyltä tuollaiset hibernate-tilat, mutta kun mielestäni olin muka omasta Zenbookista sen jo disabloinut aikoinaan...
Onkohan tuo fiksua, kun kyse on kannettavasta tietokoneesta? Takuu menee tietysti heti, ja jos homman tekee hyvin, voi mennä muutama vuosi ennen kuin valunut nestemetalli on tehnyt tuhojaan. Silloin takuu olisi jo muutenkin päättynyt, mutta ilman tuota operaatiota kannettava voisi yhä toimia.Nestemetallit prosessorille
Kynsilakka on keksitty.Onkohan tuo fiksua, kun kyse on kannettavasta tietokoneesta? Takuu menee tietysti heti, ja jos homman tekee hyvin, voi mennä muutama vuosi ennen kuin valunut nestemetalli on tehnyt tuhojaan. Silloin takuu olisi jo muutenkin päättynyt, mutta ilman tuota operaatiota kannettava voisi yhä toimia.
Itsellä ei ole mitään kokemuksia nestemetallista. Olen vain lukenut, että vuosien myötä se ohut kalvokin "valuu", koska kyse kuitenkin on nesteestä. Näin tapahtuisi erityisesti läppärissä, jota kuljetetaan eri asennoissa.Kynsilakka on keksitty.
Ja CPU puolella ei ole mitään minkä nestemetalli pystyisi edes shorttaamaan, ja pitää olla täysi idiootti että sinne CPU puolelle pistää niin paljon töhnää että se pystyisi muodostamaan pisaroita jotka lähtisi leviämään. Oikeaoppisesti kun laittaa nestemetallia niin ei siellä ole kuin äärimmäisen ohut kalvo nestemetallia.
Nestemetallilla on erittäin korkea pintajännite. Ne eivät oikeastaan valu vaan korkeintaan pisarat lähtevät vierimään jos sitä on läträtty liikaa.Itsellä ei ole mitään kokemuksia nestemetallista. Olen vain lukenut, että vuosien myötä se ohut kalvokin "valuu", koska kyse kuitenkin on nesteestä. Näin tapahtuisi erityisesti läppärissä, jota kuljetetaan eri asennoissa.
Eikö tämä ole aika hyvä tarjous hintaan 1359€:
HP Spectre x360 i7/16/1000 13,5" 2-in-1 kannettava - Gigantti verkkokauppa
13,5" HP Spectre x360 2-in-1 -kannettava tarjoaa joustavan kuvanlaadun, joka mukautuu ympäröivään valoon. 13,5-tuumainen käännettäwww.gigantti.fi
Kun sama(?) läppäri verkkokaupassa 1899€:
[404] Sivua ei löytynyt
www.verkkokauppa.com
Onko nuo samoja? Ihan samat speksit mutta eri mallinimi silti.
EAN-koodeista voit tarkistaa - eli eivät ole samoja.
Verkkokaupan läppärin mukana tulee kynä ja suojus jota ei Gigantin tuotesivulla ainakaan mainita. Voipi olla jotain muitakin eroavaisuuksia, en katsellut sen tarkemmin.No juu sanoinkin että eri mallinimi, mutta siis lähinnä pointtina oli että mitä noissa sitten on erilaista?