Kestäisikö autonakku puoli päivää käyttää pikku jääkaappia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tupsa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
750
Olisi tuossa maastohommia kesällä tiedossa, ja tuli mieleen, että mukava olisi autossa olla odottelemassa pikkuinen jääkaappi eväineen. Laskeskelin, että joku jääkaappi ja invertteri häviöineen saattaisi kuluttaa noin 40 wattia tunnissa. Arvioisin, että auto voi olla paikallaan kuutisen tuntia, mikä tekisi tuolla kulutuksella noin 20 ampeeria. Ei kuulosta kovin hirveältä 65 ampeeritunnin akulle. Toki auton oma kulutus idlenä on myös olemassa, mutta se taitaa olla marginaalista jos auto talvellakin starttaa kuukausien ajamattomuuden jälkeen. Mutta käynnistyisikö auto tuon jääkaappikeissin jälkeen? Joutuisiko laittamaan toisen releellä erotetun ns. hupiakun?
 
Olisi tuossa maastohommia kesällä tiedossa, ja tuli mieleen, että mukava olisi autossa olla odottelemassa pikkuinen jääkaappi eväineen. Laskeskelin, että joku jääkaappi ja invertteri häviöineen saattaisi kuluttaa noin 40 wattia tunnissa. Arvioisin, että auto voi olla paikallaan kuutisen tuntia, mikä tekisi tuolla kulutuksella noin 20 ampeeria. Ei kuulosta kovin hirveältä 65 ampeeritunnin akulle. Toki auton oma kulutus idlenä on myös olemassa, mutta se taitaa olla marginaalista jos auto talvellakin starttaa kuukausien ajamattomuuden jälkeen. Mutta käynnistyisikö auto tuon jääkaappikeissin jälkeen? Joutuisiko laittamaan toisen releellä erotetun ns. hupiakun?
Siis onko kyseessä joku 12v kaappi vai käytätkö invertterin kautta? En ehkä uskaltaisi ajoakusta tuollaista aikaa syöttää. Varsinkaan kun ei ole tietoa akun iästä, laadusta tai muista olosuhteita. Jos auto on vaikka auringossa, saattaa kompuralle olla enemmän töitä.

Toisaalta tuollaisen ajan selvinnee kylmälaukun + kylmäkallejen kanssa (ei ehkä raakaa kalaa tms, mutta valmiiksi kypsä ruoka)?
 
Toisaalta tuollaisen ajan selvinnee kylmälaukun + kylmäkallejen kanssa (ei ehkä raakaa kalaa tms, mutta valmiiksi kypsä ruoka)?

Tässähän tämä tuli. Eväiden ja juomien kanssa pärjää varmasti. Halutessaan voi hankkia myös 12v viilentävän mallin, jota voi buustata kylmäkalleilla.
 
Invertteri kuitenkin tuhlaa virtaa, joten 12v muuttaminen 230v kannattaa unohtaa.
Ja 12voltilla kylmälaukku syö kyllä sen 50w.

Ehkä jos hommais ihan perus virrattoman kylmälaukun, muutaman kylmäkallen(mulla pari 1,5l limupulloa vedellä täytettynä pakastimessa yön yli) ja katsoo miten sen auton pysäköi.
Eli se auton kohta, jossa kylmälaukku on, pois auringosta, ja huomioi auton ikkunat.
Tai pysäköi puiden/rakennusten varjoon. Ja jättää vaikka autosta ikkunat vähän raolleen, ei tarvi olla yli senttiä auki, niin lämmin ilma kyllä löytää auton sisältä ulos.
 
Jossain tapauksessa voi myös olla vaihtoehto siirtää kaappi/kylmälaukku auton ulkopuolelle. Aina tämä ei tietysti käy varkauden tai eläinten pelossa, mutta mahdollisuus kannattaa tiedostaa. Kylmän säilyminen tai vaikka kompressorikaapin energiankulutus on ihan eri, kun ympäröivä ilma on 18C vs. 45C.
 
Ei kannata käynnistysakulla alkaa testaamaan että riittääkö vaiko ei riitä. Se on aika ikävä tilanne korvessa kuin ei riitäkkään mutta toki lohdutuksena saa syödä käynnistymättömässä autossa viileitä eväitä.

Tuommoista tarvetta varten kannattaa ostaa erillinen vapaa-ajan akku tai jos tarve on kertaluonteinen niin lainaa irtoakun jostakin, vaikkapa kaverilta.
 
Se on aika ikävä tilanne korvessa kuin ei riitäkkään mutta toki lohdutuksena saa syödä käynnistymättömässä autossa viileitä eväitä.
Lisäksi se ei ainakaan paranna käynnistysakun kestävyyttä ja luotettavuutta, että sitä isommin puretaan. Vaikka ei niillä kerroilla jättäisikään skutsiin.
 
Näyttäisi siis ikävä kyllä siltä, ettei käynnistysakkuun kannattaisi luottaa. Eli tarkoitus olisi käyttää invertterin kautta oikeaa pientä jääkaappia, koska 12 v kylmälaukut 1) kuluttaa koko ajan 50 w ja 2) eivät pysty jäähdyttämään kuin max 15-20 astetta ympäristöä viileämmäksi. Invertteri + jääkaappi suurella todennäköisyydellä kuluttaa keskimäärin alle tuon ja päästään myös sinne viiteen asteeseen. Tokihan auton sisälämpötila nousee kesäpäivänä, mutta kun ikkunoita jättää auki en olisi kovin huolestunut sen vaikuttavan jääkaapin toimintaan pahasti.

Tokihan tässä,jos tuo vaatisi sen toisen akun, niin hinta nousee jo sen verran että taitaa olla helpompi käyttää tavallista sähkötöntä kylmälaukkua ja 10 kg kylmäkalleja sisälle!!!

Ai niin, aika olikin väärin, pitäisi kestää noin 10 tuntia ruuan syömäkelpoisena.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varsinaisesti liitty aiheeseen, mutta itse ollaan esim. Porin Jazzeille otettu pari 0,5l jäädytettyä vesipulloa kylmälaukkuun, niin tulee juomavedet ittestään valmiiksi päivämittaan.
 
Oiskohan mitään, jos vaihtaisi autoon veneakun, joka toimii käynnistysakkuna, mutta ilmeisesti kestää paremmin myös syvempää purkua? Sitten tuommoinen akkuvahti (ei päästä alle määrätyn varaustilan esim. 12,5v) invertterin eteen?
 
Oiskohan mitään, jos vaihtaisi autoon veneakun, joka toimii käynnistysakkuna, mutta ilmeisesti kestää paremmin myös syvempää purkua? Sitten tuommoinen akkuvahti (ei päästä alle määrätyn varaustilan esim. 12,5v) invertterin eteen?
65Ah akku kuulostaa liian pieneltä. Jääkaappia voisi verrata Webaston käyttöön. Tunnin lämmitys Webaston kanssa kuluttaa noin 10Ah virtaa. Tavallinen 85Ah lyijyakku ei kestä kovinkaan pitkään kyseistä käyttöä. AGM akku kestää paremmin, mutta sen kanssa pitää ottaa huomioon, että auton latausjärjestelmä olisi hyvä muokata/ohjelmoida uudelle akkutyypille. Kahden akun ratkaisu olisi turvallisin, mutta luultavasti joku 110Ah käynnistysakku olisi sekin ihan riittävä, kunhan akku varmasti latautuu täyteen käyttökertojen välissä.
 
Eli tarkoitus olisi käyttää invertterin kautta oikeaa pientä jääkaappia, koska 12 v kylmälaukut 1) kuluttaa koko ajan 50 w ja 2) eivät pysty jäähdyttämään kuin max 15-20 astetta ympäristöä viileämmäksi. Invertteri + jääkaappi suurella todennäköisyydellä kuluttaa keskimäärin alle tuon ja päästään myös sinne viiteen asteeseen.
Noitahan on erilaisia. 12v kompressorijääkaappi pyörii varmaan pari - kolme päivää käynnistysakulla ja kylmenee kyllä jopa pakastimeksi asti mallista riippuen. Sitten on niitä halpoja ns. 12 voltin kylmälaukkuja, joissa on varsin rajallinen jäähdytysteho.

Ainoa miinuspuoli toki on noiden kompressorijääkaappien hinta, joka lienee jotain alkaen 200 €. Toki sitten ei tarvitse invertteriä ja toista akkua, joten ei ne kokonaiskustannukset taida siitä nousta.
 
Kuten yllä mainittiin niin ainoa järkevä vaihtoehto on kompressorikaappi,maksaa mutta on pitkäikäinen kun ostaa kunnollisen.Tai tyytyy kylmälaukku ja kylmäkalleen +pulloon.
 
Noitahan on erilaisia. 12v kompressorijääkaappi pyörii varmaan pari - kolme päivää käynnistysakulla ja kylmenee kyllä jopa pakastimeksi asti mallista riippuen. Sitten on niitä halpoja ns. 12 voltin kylmälaukkuja, joissa on varsin rajallinen jäähdytysteho.

Ainoa miinuspuoli toki on noiden kompressorijääkaappien hinta, joka lienee jotain alkaen 200 €. Toki sitten ei tarvitse invertteriä ja toista akkua, joten ei ne kokonaiskustannukset taida siitä nousta.

No tuohan on hyvä uutinen! Nimittäin luulin tietäväni niiden olevan kolmen sadan paikkeilla.

Tuo invertterihässäkän kanssahan tuo taitaisi maksaa sen noin 100 + 100, eli jääkaappi ja invertteri. Akkuhommahan tuossa tulee silti, eli akkuun vielä 80 + 30 (akkuvahti) + 20 (johdot, sulakkeet, yms. hilppeet). Tulee siitä vaan ainakin se kolmensadan diy-projekti! Vielä hankkisi pikku koppiauton 8 000 + katolle 100 watin aurinkopaneeli 100 + lataussäädin 150 + hilppeet 50, joten noin 8 600 riittäisi! :geek:

Helpoin taitaa olla laittaa tuommoinen, niin ei tarvi invertteriä: https://www.tuontitukku.fi/rakentam...akaappipakastin-12v-24v-230v/p/6438014269153/
 
Viimeksi muokattu:
Eväät säilyy ilman kylmää helposti muutaman tunnin vaikka olisi helle. Minulla on ollut metsätöissä aina eväät repussa, eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut. Leivän välissä kinkkua yms. helposti pilaantuvaa ilman ongelmia. Yleensä eväät tuli syötyä puolilta päivin n. 5 h lämpimässä olon jälkeen. Tietysti jos auto on suorassa auringon paisteessa ja siellä on 60 astetta lämmintä niin sitten jääkaappi on välttämätön.

Lyhytaikaiseen tarpeeseen voisi toimia retkikeitin ja kuivamuonat.

Kovilla helteillä laitoin juotavaa aina edellisenä iltana yhden 1,5 l pullon pakastimeen. Siitä saa sitten vähitellen kylmää juomaa kun muut alkaa lämmetä. Kuumalla ei pelkää vettä vaan jotain, jossa on myös mineraaleja mukana.
 
Kesäisillä kalareissuilla peruskokoinen eli 15 litran ja 9 euron styroksinen kylmälaukku säilyy nolla-asteisena maakuopassa kolmisen päivää, kun jäätä on yli 5 kiloa. Aina se kaikista teknisin ratkaisu ei ole paras.
 
Mitä tässä on tarkoituksena ylipäänsä ”säilöä”?

Esim. makaroonilaatikko säilyy ’hyvänä’ pöydällä huoneen lämmössä ~5 päivää. Sen jälkeen munamaito (jos ei tehty lihaliemeen) alkaa muuttamaan koostumustaan sellaiseksi virhertäväksi. Syötävää myös tällöin (ei oireita). 7. päivästä eteenpäin ei ole tutkimustietoa kun materiaali loppui kesken.

Tuntuu vähän että keskimäärin ihmisillä ei ole mitään hajua ruuan todellisesta säilyvyydestä. Päivän nyt säilyy oikeastaan ruoka kuin ruoka ihan missä vaan.

Poikkeuksena jo valmiiksi ehtoopuolella oleva vesimeloni saattaa alkaa kuumassa kipassa muuttumaan kiljuksi aika äkkiä eli aamulla bueno iltapäivällä käy jo.
 
Esim. makaroonilaatikko säilyy ’hyvänä’ pöydällä huoneen lämmössä ~5 päivää. Sen jälkeen munamaito (jos ei tehty lihaliemeen) alkaa muuttamaan koostumustaan sellaiseksi virhertäväksi. Syötävää myös tällöin (ei oireita). 7. päivästä eteenpäin ei ole tutkimustietoa kun materiaali loppui kesken.

Tuntuu vähän että keskimäärin ihmisillä ei ole mitään hajua ruuan todellisesta säilyvyydestä. Päivän nyt säilyy oikeastaan ruoka kuin ruoka ihan missä vaan.
Vihertävä makaronilaatikko jäisi kyllä iteltäkin jo syömättä, mutta on ihan totta että ihmiset on melkoisen tarkkoja kaikista kylmäketjuista ja säilytysajoista.

Käytännössä aina tulee jätettyä lounaaksi valmistetut perunat ja kastikkeet yms. hellalle kattiloihin odottamaan päivällistä, jos on tarkoitus samana päivänä syödä sapuskat loppuun, eikä kukaan ole näistä mitään oireita ikinä saanut. Eikä päiväretkillä oo koskaan ollut voileipiä varten kylmälaukkua mukana, vaan ihan hyvin ne aamulla tehdyt leivät voi iltapäivällä syödä vaikka olisivat lämpimässä olleetkin.
 
Nyt kuulostaa lievältä ongelman ylianalysoinnilta. Reissumiehet pärjänneet Kylmälaukun ja kylmäkallejen kanssa iät ja ajat. Järvissä ja puroissa voi myös pitää ainakin juomia kylmänä.
 
Tuo ainakin kuulostaa aika lupaavalta. Kesällä ei akun tartte olla ihan täynnä, että saa auton käymään niin eiköhän tuo aika huoletta saa sen päivän olla takaluukussa hurisemassa.
Tuosta jääkaapista sanotaan, että max. kulutus on 0,21kWh mikä on 12V laskettuna juurikin 17,5Ah minkä antavat keskimääräiseksi virrankulutukseksi. Tuo tekee 10h käytöllä 175Ah eli aika iso starttiakku saa olla, että auto lähtee päivän päätteeksi vielä käyntiin.
 
Huonosti sanottu tuolla sivulla, toisella jälleenmyyjällä on ollut parempi laskutikku?

Keskimääräinen virrankulutus, riippuen ulkolämpötilasta: 17,5 Ah / 24h (12 V) ELI kaappi käy 100Ah akulla 4-5 päivää ilman latausta. Mitat: 58,5 x 33,5 x 35 cm Paino: 14 kg Tilavuus: 25 l Takuu: 1 vuosi, kompressorilla 3

 
Styroksinen kylmälaukku riittävällä jäämäärällä pysyy tasaisena 0-1 asteisena vuorokauden läpi. Kannattaa laittaa mittari jos et usko. Muoviset on kestäviä, mutta eivät yleensä kovin eristäviä ja ei niitä oikein ruoalle voi suositella. Autojääkaappi ei usein ole kylmä ja lämpö ei pysy tasaisena.

Automatkalla tulee pidettyä kalaa ja tuoretta äyriäistä kylmälaukussa niin Norjassa kuin Välimerellä ja säilyy jos vain on jäätä. Kalareissulla jäähdytetään kalat peräkonttiin tai veneeseen. Nuoruudessa metsätöissä eväät ym. Ei tämän Suomalaisille pitäisi kovin uutta olla.



Olen muuten pitänyt kotioloissa mm. vastapyydetyt kypsentämättömät katkaravut kylmälaukussa koska eivät säilyisi +2-+6 vaihtelevassa jääkaapissa.
 
Huonosti sanottu tuolla sivulla, toisella jälleenmyyjällä on ollut parempi laskutikku?



Mainostekstiä, eli kukaan ei ota 100 Ah lyijyakusta 100 Ah ulos, jos aikoo käyttää samaa akkua tulevaisuudessakin. Käytännössä lyijyakku kestää maksimissaan 50% purkamista ja sekään ei ole lähellekään optimaalinen tilanne akun keston kannalta - etenkään käynnistysakun. Auto toki yleensä lähtee käyntiin huonollakin akulla ja käynnistysakut ovat suht halpoja, joten tietysti akkua voi kuormittaa oman harkinnan mukaan :)
 
Kylmäkalleja tai jäätä riittävästi vaikka muovipulloissa, niin paljon paremmin varaa kylmää ja ilman sähköä.

Joskus festareilla oli 60 l kylmälaukku jäätä täynnä ja kylmää kaljaa riitti kolme päivää. Aina pisti sinne jäiden sekaan muutaman pullon. Vikana päivänä oli pelkkää jäävettä, mutta sielläkin kaljat kylmeni.
 
Voi myös ajatella, että 60 Ah akussa on sähköä noin 1 dl vastaava määrä nestemäistä polttoainetta. Kuten tenua keittimeen. Kuinka paljon jäätä sulattaa kattilassa 1 dl polttoainetta. Ei kovin paljoa.
 
Eväät säilyy ilman kylmää helposti muutaman tunnin vaikka olisi helle. Minulla on ollut metsätöissä aina eväät repussa, eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut. Leivän välissä kinkkua yms. helposti pilaantuvaa ilman ongelmia. Yleensä eväät tuli syötyä puolilta päivin n. 5 h lämpimässä olon jälkeen. Tietysti jos auto on suorassa auringon paisteessa ja siellä on 60 astetta lämmintä niin sitten jääkaappi on välttämätön.

Lyhytaikaiseen tarpeeseen voisi toimia retkikeitin ja kuivamuonat.

Kovilla helteillä laitoin juotavaa aina edellisenä iltana yhden 1,5 l pullon pakastimeen. Siitä saa sitten vähitellen kylmää juomaa kun muut alkaa lämmetä. Kuumalla ei pelkää vettä vaan jotain, jossa on myös mineraaleja mukana.
Kannattaa vilkaista myös Frio-pussukat, XL-koko voisi sopia eväskäyttöön.
Nuo pussit pysyvät jääkaappilämpötilassa koko päivän.


Friouseinkysyttya.png


Saa myös vinkata, jos löydätte netistä samalla mekanismilla toimivia isompia pusseja toiselta valmistajalta.
 
Olisi tuossa maastohommia kesällä tiedossa, ja tuli mieleen, että mukava olisi autossa olla odottelemassa pikkuinen jääkaappi eväineen. Laskeskelin, että joku jääkaappi ja invertteri häviöineen saattaisi kuluttaa noin 40 wattia tunnissa. Arvioisin, että auto voi olla paikallaan kuutisen tuntia, mikä tekisi tuolla kulutuksella noin 20 ampeeria. Ei kuulosta kovin hirveältä 65 ampeeritunnin akulle. Toki auton oma kulutus idlenä on myös olemassa, mutta se taitaa olla marginaalista jos auto talvellakin starttaa kuukausien ajamattomuuden jälkeen. Mutta käynnistyisikö auto tuon jääkaappikeissin jälkeen? Joutuisiko laittamaan toisen releellä erotetun ns. hupiakun?

Tuollainen oli viime kesänä veneellä koekäytössä. Ulkopuolinen mittaus laukkuun, ulkoilmaan ja virtasuntti.
Uusi motonetin halpis lyijyakku 110ah. Laukussa pyyntinä 1 aste. Ulkoilma 25 astetta. Laukku täynnä tölkkejä ja avaus keskimäärin kerran kahteen tuntiin. Aina kun kylmä tölkki otettu laitettu tilalle lämmin.

Täysi akku lähtötilanne. Käyntiaika 25 asteessa noin 36 tuntia.
28 asteessa 20 tuntia.
30 asteessa noin 8 tuntia.

Akku näiden jälkeen niin tyhjä ettei käynnistynyt kompura enää. Lyijyakku tuli purettua vaarallisen tyhjäksi. Noin 50% purkamisella olisi puolet noista edellä mainituista käyttö tunneista jäljellä.
Esim autossa sisälämmöt yllättävän kovat, ja laukku tuottaa reilusti lämpöä.
Ovat hieman kyseenalaisia laitoksia muun muassa vaikeasti korjattavan elektroniikan vuoksi, surkeat eristeet..
 
Vaihtoehtoisesti lisää 12v ulosoton autoon käynnistys akulta low voltage piirin kautta, niin ei tarvitse miettiä käynnistyykö auto. Esim. tämän tyyppisellä piirillä ja tietenkin hyvä muistaa asentaan vähintään sulake akun viereen.
 
Jäähdytysratkaisu kun on jossain vaiheessa taputeltu niin seuraavaksi pitää selvittää miten sen kylmän saarioisten einespitsan saa mikrotettua lämpimäksi siellä metsässä.
 
Pakosarjan päälle foliokääreessä ja auto käyntiin 10 minuutiksi :eat: ainiin mutta autoahan ei enää saanut käyntiin kun jääkaappi on vetänyt starttiakun tyhjäksi
 
Onhan se kallis.ostin 2 kpl kalareissuille ja on vielä kahden päivän jälkeen jäässä
Niin muuten olisi ollut sama määrä jäätäkin, tai itse asiassa paljon paksummassa jäässä, koska nuo rapalat sulaa lähes puolet jäätä nopeammin (tuottaen samalla "45 % tehokkaampi kuin jää" -jäähdytyksen).

Duunissa noita jäägeelejä tulee vähintään muutama ihan vaikka 10 euron tuotteen mukana. Ne on tehty jäädyttämällä pussiin suolavettä ja toisinaan jollain tärkkelyksellä tms. hyytelöity jolla estetään vuodon sattuessa sotku. Ovat valmistajalle halvempia kuin perinteiset kylmäkallet. Kyse ei siis ole mistään paremmasta kylmäkallesta, vaan ainoastaan tuotteesta jonka muotoiltavuus on parempi kylmänä. Puhdas vesi pitää jäätä noita tuotteita pidempään.

Sinänsä hassua, että Rapala yrittää tuotteistaa tuollaisia.
 
Taitaa vedellä olla niin suuri ominaislämpökapasiteetti ja matala hinta, että lieneekö voittanutta tuohon tarkoitukseen. Lisäksi sen voi sitten juoda, kun alkaa virrata pullosta ulos. Ennemmin alkaisin hifistelemään, että miten saadaan eristettyä se kylmä paremmin lämpimästä. Paksumpi styroksikuori, tiiviimmät saumat?
 
Pakosarjan päälle foliokääreessä ja auto käyntiin 10 minuutiksi :eat: ainiin mutta autoahan ei enää saanut käyntiin kun jääkaappi on vetänyt starttiakun tyhjäksi

Metsäalan työssä ainakin aiemmin oli hiluxeihin hitsattu kori pakosarjan päälle jossa sai paistettua foliokääreessä eväät. En tiedä vieläkö on nykyaikana tapa .
 
Taitaa vedellä olla niin suuri ominaislämpökapasiteetti ja matala hinta, että lieneekö voittanutta tuohon tarkoitukseen. Lisäksi sen voi sitten juoda, kun alkaa virrata pullosta ulos. Ennemmin alkaisin hifistelemään, että miten saadaan eristettyä se kylmä paremmin lämpimästä. Paksumpi styroksikuori, tiiviimmät saumat?
Lämpökapasiteettiakin tärkeämpi ominaisuus on käytännöllinen sulamislämpötila ja sulamislämpö. Sulamisvaihe imaisee enemmän lämpöenergiaa, kuin muu lämpeneminen pakastimesta kesäkeliin.
 
Yksi out-of-the-box ratkaisu on tehdä 40/50mm spu-levystä ja jesarista kylmälaukku autonperään. Eristää todella paljon tehokkaammin kuin valmisratkaisut ja 1,5l jäädytetty limupullo pitää tuon satavarmasti vuorokauden riittävän kylmänä.
 
Yksi out-of-the-box ratkaisu on tehdä 40/50mm spu-levystä ja jesarista kylmälaukku autonperään. Eristää todella paljon tehokkaammin kuin valmisratkaisut ja 1,5l jäädytetty limupullo pitää tuon satavarmasti vuorokauden riittävän kylmänä.
Tein joskus reissupakuun just tuommoisen eristetyn tavaralaatikon, johon mahtui styroksinen kylmälaukku. Laatikon ja kylmälaukun väliin mahtui jäädytettyjä 1,5l vesipulloja. 3kpl kumpaankin päähän. Itse kylmälaukun sai siis koko tilavuudeltaan elintarvikekäyttöön. Ihan hyvin tuolla pärjäsi, mutta en nyt kyllä mitään lämpötiloja mittaillut. Olipa sitten vielä vettäkin hätävarana mukana.
 
Hmm.
Jos itsellä olisi nyt tarve johonkin tuollaiseen, varmaan ottaisin sen invertterin ja kompurakaapin. Niiden lisäksi jonkin 50 - 100W aurinkopaneelin.
Jos kompura käydessään ottaisi sen 90W ja kävisi suunnilleen 20 min / 1h, tekisi se 30Wh per tunti. Eli 2,5Ah. Tuota 10h, tekisi se 25Ah.
Jos invertteri ottaisi 12W jatkuvasti, tekisi se 120Wh siihen kymmeneen tuntiin ja lisäisi sellaisen 10Ah kulutusta.
Jos aurinkopaneeli olisi 50Wp tehoinen ja se antaisi vaikka sen 25W keskimäärin tuona 10h aikana, kulutuksesta voisi vähentää n.20 Ah.
Jos taas paneeli olisi 100Wp tehoinen ja siitä saisi sen 50W keskimäärin samana aikana, akku pysyisi suunnilleen alkuperäisessä kunnossa.
Toki pivisenä päivänä aurinkopaneelin tehot eivät nousisi noihin lukemiin ja aurinkoisena päivänä saisi "liikaa". Joten jonkin säädin voisi olla hyvä olla olemassa välissä.
Toisaalta pilvisenä päivänä ei olisi niin kuuma, joten kaappikin kävisi kenties harvammin jne.
Toisaalta paneelilla voisi ladata / ylläpitää akkua kun kaapia ei käytetä. Kaikki tietenkin riippuu budjetista, tarpeesta ja kalustosta.

Monta jossia =)

edit:
Toki samat laskutoimitukset voi tehdä 12V kompura kaapille. Jos vaikka 230Vac ei ole muuta käyttöä.
Invertterikin pitää mitoittaa sen mukaan, että jaksaa käynnistää kaapin. Sekä se, että kanttiaalto invertteri kuumentaa kompuraa turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta jääkaapista sanotaan, että max. kulutus on 0,21kWh mikä on 12V laskettuna juurikin 17,5Ah minkä antavat keskimääräiseksi virrankulutukseksi. Tuo tekee 10h käytöllä 175Ah eli aika iso starttiakku saa olla, että auto lähtee päivän päätteeksi vielä käyntiin.
Triggeröidyin sen verran luettuani tekniikkafoorumilla tällaista, että otetaanpas lyhyt fysiikan kertauskurssi.

Yksiköistä voi päätellä asioita. Jos suorittaisi laskutoimituksen 17,5 Ah*10 h, saisi lopputulokseksi 175 Ah^2, mistä voi huomata, että jotain on pielessä. Virrankulutus ei voi olla Ah, joka on sähkövarauksen yksikkö, vaan esimerkiksi Ah/h, eli A, eli virran yksikkö. Tässä tapauksessa kulutus oli 17,5 Ah/24 h, eli kymmenessä tunnissa n. 8,3 Ah. Jos kulutus olisi ollut 17,5 Ah/h, se tarkoittaisi 12 V:lla 210 W tehoa, mikä olisi varsin härski lukema tuommoiselle kaapille.

Helpointa olisi tietysti verrata energiankulutusta aikayksikköä kohden, eli esimerkiksi kilowattitunteja vuorokautta kohden, eli keskimääräistä tehoa. Kaapin luvattu energiankulutus on 0,21 kWh/24 h = 8,75 W.

:sgeek:
 
Triggeröidyin sen verran luettuani tekniikkafoorumilla tällaista, että otetaanpas lyhyt fysiikan kertauskurssi.

Yksiköistä voi päätellä asioita. Jos suorittaisi laskutoimituksen 17,5 Ah*10 h, saisi lopputulokseksi 175 Ah^2, mistä voi huomata, että jotain on pielessä. Virrankulutus ei voi olla Ah, joka on sähkövarauksen yksikkö, vaan esimerkiksi Ah/h, eli A, eli virran yksikkö. Tässä tapauksessa kulutus oli 17,5 Ah/24 h, eli kymmenessä tunnissa n. 8,3 Ah. Jos kulutus olisi ollut 17,5 Ah/h, se tarkoittaisi 12 V:lla 210 W tehoa, mikä olisi varsin härski lukema tuommoiselle kaapille.

Helpointa olisi tietysti verrata energiankulutusta aikayksikköä kohden, eli esimerkiksi kilowattitunteja vuorokautta kohden, eli keskimääräistä tehoa. Kaapin luvattu energiankulutus on 0,21 kWh/24 h = 8,75 W.

:sgeek:
Jep tuossahan se oli jo ylempänä todettu sama asia. En tuota kovin montaa sekuntia miettinyt. Vähän epäselvästi oli ilmoitettu kulutus mutta toisaalla oli selkeämmin, my bad.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom