Tämä täysin ohittaa sen, että DF:n videon perusteella DLSS 3 frame generation lisälatenssi on silti samaa luokkaa, kuin jos peliä pelaisi natiivilla resolla esim 60 fps. Mikä ei ole ollenkaan huono saavutus, ottaen huomioon että esim useimpien telkkojen interpolaatiotekniikat lisäävät latenssia moninkertaiseksi.
Pelaajat voivat ihan vapaasti päättää onko heille latenssi vai ruudunpäivitys tärkeämpi laittamalla DLSS 3 frame generationin päälle tai pois. En pelaa mitään moninpeliräiskintöjä joissa matalin input lag olisi tärkeintä, joten näkisin DLSS 3:n frame generationin mainioksi ominaisuudeksi.
Kattelin DF:n uuden videon äsken ja sen perusteella DLSS 3:ssa olisi vielä ratkaistavana UI:n erotus interpolaatiosta. Muuten en ainakaan DF:n YouTube-videon kuvanlaadulla pystynyt erottamaan generoituja frameja oikeista liikkeessä, näytti vaan sulavammalta niin kuin korkeamman frameraten pitääkin.
Olen viime aikoina pelannut Judgmentia, joka virallisesti tukee FSR 2.1:sta, mutta siihen voi tilalle modata DLSS 2.x:n. DLSS 2 tuo tuossa pelissä edelleen selvän eron. FSR näytti hieman pehmeämmältä kun taas DLSS en osaa erottaa natiiviresosta. Ehkä FSR sharpness-slideria säätämällä korkeammaksi ero olisi tasoittunut. Ruudunpäivityksessä en huomannut juuri eroa. Hieman heikompi kuvanlaatu ei tee FSR:sta huonoa ja uskon, että sekin paranee ajan mittaan samoin kuin DLSS.
Loppeleissä kyse ei ole siitä, että vastaavatko nämä tekniikat 1:1 natiiviresoa tai ruudunpäivitystä vai ei, vaan siitä miten se näkyy pelaajalle. Itse käytän DLSS Balanced tai Quality asetusta jos se on saatavilla. DLSS:lla kuva on huomattavasti stabiilimpi antialiasoinnin puolesta, en huomaa eroa natiiviresoon ja 4K-pelaajana kaikki ruudunpäivitysparannukset ovat tervetulleita.
DLSS 3:sta pitäisi päästä itse kokeilemaan miltä se "tuntuu" käytännössä. Mielestäni n. 144 fps yli mentäessä alkaa olla enemmän kyse tuntumasta kuin silmin nähtävästi pehmeämmästä ruudunpäivityksestä, kun taas tuo 60-144 fps väli vielä näkyy selvästi. Voisin kuvitella, että jos saisin vaikkapa 90 fps pyörivästä pelistä revittyä 4K 240 Hz näytöllä (omani ovat tosin vaan 120 ja 144 Hz) esim 180 fps, niin olisin varsin tyytyväinen lopputulokseen.