Markkinoilla on useampia yliskaalaustekniikoita joilla voi alemman resoluution kuvan yliskaalata isommalle resoluutiolla jolloin säästyy näytönohjaimen tehoa.
Tekniikoista Nvidia Dlss ja Intelin Xess(ei vielä julkaistu) perustuu koneoppimiseen ja tarjoavat paremman kuvanlaadun kuin perinteisemmät Nvidia Nis ja Amd Fsr.
Nvidia Dlss toimii vain Nvidian rtx näytonohjaimien tensor ytimillä peleissä jotka ovat tuen lisäänneet, Intelin Xess tulee kaksi eri versiota joista toinen käyttää Intelin omia ytimiä paremman laadun ja suorityskyvyn takia ja toinen versio toimii uudemmilla kilpailijoidenkin näytönohjaimilla peleissä jotka tuen lisäävät, Nvidia Nis toimii useimpien pelien kanssa(poislukien vr tosin Nvidia aikoo asiaa tutkia) Nvidia näytönohjaimilla 496.76 ajurilla ja pelien sisäänrakennettuna tukevat myös muita näytönohjaimia muiltakin valmistajilta, Amd Fsr tukee useampien valmistajien näytönohjaimia niille tuen lisätyissä peleissä.
Amd Fsr sekä Nvidia Nis on saatavilla ilmainen vr modi joka lisää tuen openvr käyttäville peleille sekä maksullinen Lossless scaling ohjelma jolla kikkailemalla saa tuen näille molemmille flat screen peleille tosin kyseinen viritelmä poistaa Freesync&G sync pois toiminnasta joka rajaa käyttäjäkuntaa.
Itse käyttänyt 1440p monitorilla Dlss quality asetusta ja en kyllä huomaa eroa natiiviin mutta fps nousee ihan mukavasti. Nvidia Nis kanssa 2176x1224 resoluutiolla yliskaalattuna 1440p eroa on mutta pelatessa sitä ei samalla tavalla näe ja laitankin sen päälle vain jos haluan pikkuisen lisää fps.
Näin näytönohjainkriisin keskellä todella hyvä että tälläisiä tekniikoita kehitetään ja varsinkin ray tracing efektit päällä pelaaminen vaatii näitä vaikka olisi parhaimpiin kuuluva näytönohjain koneessa.
Tekniikoista Nvidia Dlss ja Intelin Xess(ei vielä julkaistu) perustuu koneoppimiseen ja tarjoavat paremman kuvanlaadun kuin perinteisemmät Nvidia Nis ja Amd Fsr.
Nvidia Dlss toimii vain Nvidian rtx näytonohjaimien tensor ytimillä peleissä jotka ovat tuen lisäänneet, Intelin Xess tulee kaksi eri versiota joista toinen käyttää Intelin omia ytimiä paremman laadun ja suorityskyvyn takia ja toinen versio toimii uudemmilla kilpailijoidenkin näytönohjaimilla peleissä jotka tuen lisäävät, Nvidia Nis toimii useimpien pelien kanssa(poislukien vr tosin Nvidia aikoo asiaa tutkia) Nvidia näytönohjaimilla 496.76 ajurilla ja pelien sisäänrakennettuna tukevat myös muita näytönohjaimia muiltakin valmistajilta, Amd Fsr tukee useampien valmistajien näytönohjaimia niille tuen lisätyissä peleissä.
Amd Fsr sekä Nvidia Nis on saatavilla ilmainen vr modi joka lisää tuen openvr käyttäville peleille sekä maksullinen Lossless scaling ohjelma jolla kikkailemalla saa tuen näille molemmille flat screen peleille tosin kyseinen viritelmä poistaa Freesync&G sync pois toiminnasta joka rajaa käyttäjäkuntaa.
Itse käyttänyt 1440p monitorilla Dlss quality asetusta ja en kyllä huomaa eroa natiiviin mutta fps nousee ihan mukavasti. Nvidia Nis kanssa 2176x1224 resoluutiolla yliskaalattuna 1440p eroa on mutta pelatessa sitä ei samalla tavalla näe ja laitankin sen päälle vain jos haluan pikkuisen lisää fps.
Näin näytönohjainkriisin keskellä todella hyvä että tälläisiä tekniikoita kehitetään ja varsinkin ray tracing efektit päällä pelaaminen vaatii näitä vaikka olisi parhaimpiin kuuluva näytönohjain koneessa.
Viimeksi muokattu: